AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Skrevet 12. januar Hei! Jeg synes det er dumt at baby på 8 mnd ikke tar noe i munnen selv enda. Han er 8 mnd, blir 9 mnd senere denne måneden. Når jeg var på 8 mnds kontroll på helsestasjonen mente hun på helsestasjonen at det ikke skulle være noe problem at jeg kuttet brødskiven i små biter og la det inn i munnen på han. Men det synes jeg ikke virker trygt 👀 over ALT står det jo at de bør ha stor mat i denne alderen, brødskive i staver osv så de kan bite av selv hvor mye de vil ha. De skal ikke begynne med små biter før de har utviklet pinsett grepet står det, pga kvelningsfare. Men det ser jo ut som at min baby aldri kommer til å ta mat inn i munnen selv. 👀😮💨 Han begynner i bhg rett før han er 1 år , og da blir det jo mye brødskive. Er det et «problem» at jeg ikke gir han brødskive enda? Eller bør jeg slappe av og tenke at det kommer av seg selv etter hvert?.. hadde jo vært mer ting jeg kunne gitt hadde han bare kunnet tatt ting og stappet i munnen selv. Sånn som bananlapper og andre ting. Nå er det bare mos han får. Så han får cirka 3 grøtmåltider og 1 middagsmåltid. Heldigvis er han glad i grøt og spiser mye av det. Anonymkode: cc1f6...482
AnonymBruker Skrevet 12. januar #2 Skrevet 12. januar Putter han andre ting i munnen? Altså leker, barneskje og alt mulig annet? Anonymkode: 85989...d04
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Skrevet 12. januar Vår klarte ikke spise biter før rundt 14 måneders års alder, brekte seg med en gang. Begynte i barnehagen rundt den tiden, og fikk mye grøt/mos i starten, til problemet med konsistens gikk over. Det var ikke noe problem for dem å ordne grøt eller mos av lunsjen. Vår barnehage er riktignok fullkostbarnehage. Anonymkode: 31476...cf4
AnonymBruker Skrevet 12. januar #4 Skrevet 12. januar Hva gjør han med maten du setter foran han? Får han store biter han kan holde selv av andre ting, som f.eks avokado, appelsin, kokt brokkoli, kiwi etc? Hva gjør han når han får noe sånt i hånden? Anonymkode: c578d...0b2
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Putter han andre ting i munnen? Altså leker, barneskje og alt mulig annet? Anonymkode: 85989...d04 Nei ingenting i munnen 😱synes det er rart da førstemann puttet alt i munnen fra tidlig av og til laangt over 1 år. Ts Anonymkode: cc1f6...482
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva gjør han med maten du setter foran han? Får han store biter han kan holde selv av andre ting, som f.eks avokado, appelsin, kokt brokkoli, kiwi etc? Hva gjør han når han får noe sånt i hånden? Anonymkode: c578d...0b2 Han holder det, og slår med det. Vet ikke om han forstår at det er mat de tingene jeg har gitt han som han kan holde selv😂 har prøvd med snacks som er fra 6 mnd og brødskive. Men det bare lekes med. Har prøvd å vise han at det han holder kan tas til munnen, men han gjør det ikke selv om jeg har vist at det kan gjøre sånn.. Ts Anonymkode: cc1f6...482
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Skrevet 13. januar Spiser dere måltider sammen? Forsøk å spis noe sammen som du (og pappaen om dere bor sammen) også spiser med hendene. Sett mat foran baby og så spiser dere og ser om baby hermer etterhvert? Anonymkode: bfd3d...abe
AnonymBruker Skrevet 15. januar #8 Skrevet 15. januar Er ikke mamma ennå, men her er noe råd jeg leste og undersøkte hvis det hjelper: - Spis sammen med barnet. Ta noen av bitene som du skal gi til barnet og spis dem foran barnet med overdrivende begevelser og tygging. Gjør lyd, gjør det gøy for barnet. Gjør det hver gang du skal gi mat til babyen - Gå bak baby når de holder maten (eller putt i hånda dems) og orientere maten rolig inntil munnen dems - Prøv å gi mat med ulike farger og trygg (stor biter som du kan lett knuse med fingrene) og la baby velg hva som frister mest Anonymkode: c6e22...78d
AnonymBruker Skrevet 19. januar #9 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 15.00): Er ikke mamma ennå, men her er noe råd jeg leste og undersøkte hvis det hjelper: - Spis sammen med barnet. Ta noen av bitene som du skal gi til barnet og spis dem foran barnet med overdrivende begevelser og tygging. Gjør lyd, gjør det gøy for barnet. Gjør det hver gang du skal gi mat til babyen - Gå bak baby når de holder maten (eller putt i hånda dems) og orientere maten rolig inntil munnen dems - Prøv å gi mat med ulike farger og trygg (stor biter som du kan lett knuse med fingrene) og la baby velg hva som frister mest Anonymkode: c6e22...78d tusentakk for tips!! Skal prøve å gjøre disse tingene foran han!😊 Ts Anonymkode: cc1f6...482
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Skrevet 19. januar Min første bare nektet mat til baby var 1 år, altså det eneste jeg fikk inn i den munnen var melk og grøt. HS sa at noen barn er bare slik. Barnet er nå 2 år og spiser absolutt alt, lager ikke egen middag eller noe til barnet. Anonymkode: 177be...826
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå