Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #1 Skrevet 5. mars 2006 Ja, det finnes mange klysete folk i Bærum. Men så er det også en kommune med over 100.000 innbyggere, og også mange gamle, innvandrere, sosialklienter og vanlige. Se på vinklingen av disse to sakene, og hvor ulikt de er fremstilt: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147660 Bæring med promille utfor veien i mors bil To unge bæringer på skihelg i Hemsedal ble søndag morgen oppsporet av politiet etter utforkjøring på riksvei 7 nord for Ål i Hallingdal. Begge hadde promille, men det er uklart hvem som kjørte. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147666 Beruset 16-åring slo politimann En 16 år gammel beruset gutt stakk av fra politiet da de forsøkte å stanse bilen han kjørte. Da han senere ble pågrepet, slo han til en politimann i ansiktet. Det blir rett og slett for patetisk hvordan media hauser opp fordommene rundt folk fra Bærum. Det er ille å fyllekjøre, men strengt tatt; det skjer da antakelig i enhver kommune i hele Norge.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #2 Skrevet 5. mars 2006 Media stempler folk fra forskjellige steder forskjellig. Folk fra Bergen er på en måte, Bærum en annen og Krisitansand en tredje. Blir litt lei av det, men gidder ikke bruke energi på å irritere meg lenger.
Gjest Markus i Oslo Skrevet 5. mars 2006 #3 Skrevet 5. mars 2006 Stakkars bæringene! Ikke bare sliter de med å skaffe seg nok utgifter, men nå blir de av og til nevnt i avisa når de gjør noe galt også! Og så vi som trodde at sånt var bare til bruk når det var innvandrere som gjorde noe galt!
Amanlis Skrevet 5. mars 2006 #4 Skrevet 5. mars 2006 Stakkars bæringene! Ikke bare sliter de med å skaffe seg nok utgifter, men nå blir de av og til nevnt i avisa når de gjør noe galt også! Og så vi som trodde at sånt var bare til bruk når det var innvandrere som gjorde noe galt! ← Ja huff. Det er triste greier det der.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #5 Skrevet 5. mars 2006 Stakkars bæringene! Ikke bare sliter de med å skaffe seg nok utgifter, men nå blir de av og til nevnt i avisa når de gjør noe galt også! Og så vi som trodde at sånt var bare til bruk når det var innvandrere som gjorde noe galt! ← Jeg tror du forstår hva jeg mente. Hvis ikke er du ganske dum.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #6 Skrevet 5. mars 2006 Skjønner hva trådstarter mener. Hvor ofte ser man i riksavisene følgende overskrift (slik tilfellet var i overskriften fra hovedsiden): Person fra Våler tatt i fyllekjøring
Christiane Skrevet 6. mars 2006 #7 Skrevet 6. mars 2006 (endret) Det at media liker å skrive om stereotypiske mennesker fra Bærum er intet nytt. Det er gjerne som verst i russetiden, og når det er noe bråk i Hemsedal. Det verste jeg dog har lest var den uhyre tvilsomme artikkelen i Aftenposten, som omhandlet ungdom fra Bærum. Artikkelen var vinklet for virkelig å ivareta det negative inntrykket ganske mange mennesker hadde av Bærumsungdom, efter oppstyret rundt Hemsedal. Man kan lure på når Aftenposten har tenkt å skrive en lignende negativ stereoptypisk artikkel om en pakistansk familie. En familie hvor faren kjører drosje og snylter på skatten, moren holder seg på kjøkkenet (og blir slått av mannen, selvsagt), de 4 sønnene er selvsagt kriminelle og trygdede og de 2 døtrene er giftet bort til fettere fra Lahore. Svaret er selvsagt at en slik artikkel aldri ville blitt trykket i en norsk avis(bortsett fra partiavisen til Demokratene kanskje). Det er en kjennsgjerning at noen grupper i samfunnet kan mobbes så mye man vil, mens andre er fredet. Endret 6. mars 2006 av Christiane
Gjest Markus i Oslo Skrevet 6. mars 2006 #8 Skrevet 6. mars 2006 Det er sant. Bortsett fra at mye vel tyder på at den verste fredningen av de velstående bøndene fra Bærum nå er over. Jeg synes som sagt at de må tåle at søkelyset rettes mot dem også, akkurat som det alltid har vært rettet mot folk fra østkanten, fra Bergen, mot samer, mot pakistanere, mot tyrkere, mot somaliere, mot østfoldinger, mot trøndere og mot polske trailersjåfører. Men jeg skjønner jo selvsagt at det oppleves som vanskelig at det fortelles at noen fra Bærum gjør ulovlige ting. Alt var meget bedre før, da det bare het "ungdom av utenlandsk opprinnelse." Vi liker media best når de bekrefter fordommene våre.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #9 Skrevet 6. mars 2006 Men jeg skjønner jo selvsagt at det oppleves som vanskelig at det fortelles at noen fra Bærum gjør ulovlige ting. Alt var meget bedre før, da det bare het "ungdom av utenlandsk opprinnelse." Vi liker media best når de bekrefter fordommene våre. ← Og derfor setter vi pris på at de henger ut folk fra Bærum.
Nemmera Skrevet 6. mars 2006 #10 Skrevet 6. mars 2006 Problemet er vel ikke at de blir hengt ut.. men hvis noen fra nadre steder i akershus gjør noe liknende, kan det ofte hende det står kun "gutt fra akershus" mens når han er fra Bærum så står det det... Akkurat som fra der slekten min er fra.. hvis noen fra den bygda gjør noe galt, så står det at h*n er derfra, hvis h*n er fra nabo bygda, så står det kun navnet på kommunen som begge bygdene ligger i... Er vel det som er tilfelle med Bærum ofte. Noen blir mer anonymisert enn andre, og det er bare dumt...
Skarv Skrevet 6. mars 2006 #11 Skrevet 6. mars 2006 Bare ver glad for at dere ikke bor her jeg bor,her kommer vi dårligst ut uansett hva.Her dør folk tidligst,her er det mest fyll og bråk,mest stoff,mest sos.klientell,mest innvandrere og minst penger blant beboerne.Avog til ser ut som at også alle enslige mødre i Norge bor her.
skrue Skrevet 6. mars 2006 #12 Skrevet 6. mars 2006 Jeg er født og oppvokst i tykkeste Bærum og jeg må si jeg trekker litt på smilebåndet av slike ting. Tydeligvis er det misunnelige mennesker omkring som får det bedre av å disse litt. Ikke meg imot, jeg bryr meg nøyaktig null om det.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #13 Skrevet 6. mars 2006 Men jeg skjønner jo selvsagt at det oppleves som vanskelig at det fortelles at noen fra Bærum gjør ulovlige ting. Alt var meget bedre før, da det bare het "ungdom av utenlandsk opprinnelse." Vi liker media best når de bekrefter fordommene våre. ← Selvsagt gjør folk i Bærum gærne ting, det er jo over 100.000 mennesker!! Men om riksavisene skulle skrevet om hver eneste person som fyllekjørte i Norge i løpet av en helg, så tror jeg de fikk lite annet innhold i avisen. Også særdeles tvilsomt at kommunetilhørigheten ville blitt nevnt med uthevet skrift i overskriften. Det er likosm litt underordnet, synes nå jeg, om en person er fra Tvedestrand eller Sørreisa kommune, og ble tatt for fyllekjøring i Fana.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #14 Skrevet 6. mars 2006 Finnes det ett eneste sted i landet som ikke blir generalisert på en negativ måte? Nordlendinger er sytete, møringer er gjerrige, bergensere er brautete, vestlendingene er overkristne, finnmarkingene er gærne osv. De fleste av oss vet at stereotypiene som lages i media sjelden stemmer helt når man ser på enkeltindividene.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #15 Skrevet 6. mars 2006 Finnes det ett eneste sted i landet som ikke blir generalisert på en negativ måte? Nordlendinger er sytete, møringer er gjerrige, bergensere er brautete, vestlendingene er overkristne, finnmarkingene er gærne osv. De fleste av oss vet at stereotypiene som lages i media sjelden stemmer helt når man ser på enkeltindividene. ← Det er ikke snakk om generaliseringer, det er snakk om medias skadefroe underbygging av generaliseringer, selv når en sak gjelder relativt vanlige hendelser.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #16 Skrevet 6. mars 2006 Skjønner hva trådstarter mener. Hvor ofte ser man i riksavisene følgende overskrift (slik tilfellet var i overskriften fra hovedsiden): Person fra Våler tatt i fyllekjøring ← Hahaha! "Person fra Våler" liksom! Hvis det ikke var for konteksten, hadde jeg aldri skjønt at Våler var i Bærum Er det et "fattigområde" a la Rykkinn eller indre Lommedalen eller? Bare spør, sånn til opplysning for oss som ikke er så veldig kjent der... Sikker på at det ikke var lokalavisa?? Personlig har jeg ingenting imot Bærumsfolk, bortsett fra at jeg har truffet flere klyser derfra enn fra noe annet sted ellers i Norge.
Gjest Mamma Mø Skrevet 6. mars 2006 #17 Skrevet 6. mars 2006 Man kan lure på når Aftenposten har tenkt å skrive en lignende negativ stereoptypisk artikkel om en pakistansk familie. En familie hvor faren kjører drosje og snylter på skatten, moren holder seg på kjøkkenet (og blir slått av mannen, selvsagt), de 4 sønnene er selvsagt kriminelle og trygdede og de 2 døtrene er giftet bort til fettere fra Lahore. ← Denne "familien" du beskriver, hvis den finnes, vet at de er nederst på rangstigen. De har ikke lyst til å bli brettet ut i avisen. Pappaguttene fra Bærum derimot, synes de er superkule og har ingenting imot å la fordommene sine komme på trykk. Synes du fremdeles det er samme sak?
Gjest Liten Tapir Skrevet 6. mars 2006 #18 Skrevet 6. mars 2006 Ja, det finnes mange klysete folk i Bærum. Men så er det også en kommune med over 100.000 innbyggere, og også mange gamle, innvandrere, sosialklienter og vanlige. Se på vinklingen av disse to sakene, og hvor ulikt de er fremstilt: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147660 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147666 Det blir rett og slett for patetisk hvordan media hauser opp fordommene rundt folk fra Bærum. Det er ille å fyllekjøre, men strengt tatt; det skjer da antakelig i enhver kommune i hele Norge. ← Nå står det jo faktisk ikke et eneste ord om Bærum i det andre oppslaget du linker til, gjør det? Forøvrig står det jo stadig artikler av denne typen i avisene, med stedsnavn og opprinnelse oppgitt. Kan ikke se at det er noe nytt, eller at det er spesielt for Bærum?
Skarv Skrevet 7. mars 2006 #19 Skrevet 7. mars 2006 Er det no jeg skal bli fornermet for den andre artikkelen er fra området der jeg bor?
Nemmera Skrevet 7. mars 2006 #20 Skrevet 7. mars 2006 Hahaha! "Person fra Våler" liksom! Hvis det ikke var for konteksten, hadde jeg aldri skjønt at Våler var i Bærum Er det et "fattigområde" a la Rykkinn eller indre Lommedalen eller? Bare spør, sånn til opplysning for oss som ikke er så veldig kjent der... Sikker på at det ikke var lokalavisa?? Personlig har jeg ingenting imot Bærumsfolk, bortsett fra at jeg har truffet flere klyser derfra enn fra noe annet sted ellers i Norge. ← tror det der var en sammenlikning... For å vise at det samme skjer andre steder.. Våler er vel i Østfold...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå