AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Eier 50% i en leilighet i dag, hvor lånet mitt er på 1,5 millioner. Vil flytte, og leie ut denne. Ønsker å kjøpe ny leilighet med en kompis, til ca. 4 millioner. Jeg vil da måtte ta opp nytt lån på 1,4 millioner (går inn med 600 i egenkapital). Årslønnen min er 630 000. I henhold til krav om 6x inntekt kan jeg låne over denne summen. Er det realistisk? Jeg kan ikke så mye om reglene omkring sekundærbolig, samt skatt med tanke på utleie. Er kjent med at jeg må skatte mer dersom jeg selger leilighet 1 uten å bo i den siste 12 mnd. Anonymkode: 27896...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Utlånsforskriften setter maksimal gjeld til 5 ganger brutto årsinntekt, ikke 6 ganger. Jeg tviler på at du vil få innvilget dette lånet, siden du ikke tar tilstrekkelig høyde for risiko knyttet til utleie. Banken vil sannsynligvis vurdere faktorer som leieinntekters stabilitet, vedlikeholdskostnader og perioder uten leietakere før de godkjenner lånet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden «Krav om 6 x inntekt»? Hvor har du det fra? i flere år var det max 5 x inntekt, dette er de siste årene skjerpet inn. Dette vil du neppe få lån til nei. Anonymkode: 4317a...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er det realistisk? Jeg kan ikke så mye om reglene omkring sekundærbolig, samt skatt med tanke på utleie. Er kjent med at jeg må skatte mer dersom jeg selger leilighet 1 uten å bo i den siste 12 mnd. Anonymkode: 27896...2bd Husk at det er formuesskatt på 100% av verdien på sekundærbolig. Eller da halvparten hvis dere er to som deler på den. Anonymkode: bff5a...1d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Eier 50% i en leilighet i dag, hvor lånet mitt er på 1,5 millioner. Vil flytte, og leie ut denne. Ønsker å kjøpe ny leilighet med en kompis, til ca. 4 millioner. Jeg vil da måtte ta opp nytt lån på 1,4 millioner (går inn med 600 i egenkapital). Årslønnen min er 630 000. I henhold til krav om 6x inntekt kan jeg låne over denne summen. Er det realistisk? Jeg kan ikke så mye om reglene omkring sekundærbolig, samt skatt med tanke på utleie. Er kjent med at jeg må skatte mer dersom jeg selger leilighet 1 uten å bo i den siste 12 mnd. Anonymkode: 27896...2bd En ting er å låne og å kjøpe, men du skal skatte og. Du har ikke sååå høy lønn. I tillegg så skal du få inn en leieboer, en som betaler og som ikke raserer boligen. Å leie ut er i dag dårlig butikk, grunnet beskatning, de fleste kvitter seg derfor med utleieobjekter. Så her går du mot strømmen. Anonymkode: 7dec4...0a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå