Gå til innhold

Svigerfar døde plutselig i romjula, er det creepy å lage en sørgepute utav en av hans gamle skjorter og gi til svigerinne og hennes sønner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sørgepute? 😳😵‍💫

Nei… bare NEI 

Anonymkode: 3ae7a...a18

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei nei og nei

Anonymkode: 2b669...4df

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er... rart. 

Julepynten kan være ok.

Anonymkode: a8a29...fe5

Veldig rare svar. Før i tiden brukte man jo brukte skjorter til filleryer og lappetepper osv, ingen hadde råd til å kaste stoff. Men i dag skal det så lite til for at folk synes noe er spesielt, creepy eller feil. Helt fremmedgjort fra alt som har med livets gang å gjøre. 

Ts, ville ikke kalt det sørgepute. Snarere minnepute. Om det går av å gjøre veldig fint, at det er godt håndverk, så er det jo bare å gjøre. Julepynt ville jeg droppet.  

Anonymkode: 4834b...c7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min svigerfar døde brått og uventet 4 juledag, hele familien og venner er sjokkert og i dyp sorg. Min svigerinne sitter med mye anger og klarer ikke sove om natta pga hun kverner og Min mann gråter til tider. Svigerfar døde knappe 45 minutter etter å fått kreftdiagnosen på sykehuset, dette var like stort sjokk på svigerfar som oss andre og han sovnet inn like etterpå. Det jeg lurer på er om jeg skal lage en sørgepute utav en av hans gamle hverdagskjorter og gi til svigerinne og hennes mann og 4 sønner, lurer også på å eller/attpåtil sy noen juletrepynt hjerter utav skjortestoffet med navnet hans og dato slik at de kan henge på juletreet slik at han på en måte kan bli med i jula (i spirit og tanker) han var meget godt likt og veldig nær i familien.

Er dette helt korka?? Min mann er meget skeptisk, men han er også blottet for endel sentimentalitet og symbolikk.. så er litt rådvill her, har ikke lyst til å bruke mye tid og krefter på noe jeg håper de setter pris på, men blir heller ledd av og få alt i retur..

Anonymkode: f0b4e...fe9

Det er korka, for å bruke din terminologi, så kort tid etter dødsfallet. 
Hadde jeg fått noe sånt, så hadde jeg lurt på om du trengte innleggelse grunnet totalt fravær av empati og sunn fornuft.

Anonymkode: 9cd17...bfc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde syntes det hadde vært ubehagelig. Ville ikke brukt sørgepute, og hvor skulle jeg gjort av den? I sofaen? Hadde fått dårlig samvittighet for å kaste den og. Hadde heller ikke ønsket å hatt juletrepynt av klærne. Tanken er god, men du påfører nok bare mer prakk og ubehag rundt det tror jeg.

Anonymkode: 47518...299

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig rare svar. Før i tiden brukte man jo brukte skjorter til filleryer og lappetepper osv, ingen hadde råd til å kaste stoff. Men i dag skal det så lite til for at folk synes noe er spesielt, creepy eller feil. Helt fremmedgjort fra alt som har med livets gang å gjøre. 

...

Anonymkode: 4834b...c7b

Ingen har snakket om kasting av klær. Jeg kan tenke meg et antall gode alternativer når det gjelder hva man kan gjøre med klærne til et avdød familiemedlem, og INGEN av dem innebærer å sy en "sørgepute" eller julepynt med navn og dødsdato innbrodert. 

Anonymkode: 27dcf...a09

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sørgelige er spesielt, men julepynten er ikke dum, sånn til neste jul da, ikke nå når alt er så ferskt. 

Anonymkode: fa632...571

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Ville virkelig ikke likt noe av det som er nevnt. 

Om du liker å sy kan du jo tilby. Men aldri la noe slikt være en "overraskelse". 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Om de har tenkt å kaste alle skjortene hans så be om å få de og lag noe, men vent en god stund før du gir det, sånn neste jul.

Anonymkode: 3ad68...ec6

Og ødelegge julaften/førjulstiden? Som allerede er tøff nok første året.

Nei, bare nei... 

Anonymkode: c5896...601

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke likt å få det, men hadde jo forstått at du ga det i beste mening, så jeg hadde takket og skrytt for at du ikke skulle føle deg dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
visp skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke likt å få det, men hadde jo forstått at du ga det i beste mening, så jeg hadde takket og skrytt for at du ikke skulle føle deg dårlig.

Og fortalt alle rundt hvor creepy det var.

Anonymkode: 81e18...a1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og fortalt alle rundt hvor creepy det var.

Anonymkode: 81e18...a1f

Nei, jeg hadde vel ikke snakket dritt om en svigerdatter. Man skjønner jo at det der er en fin ting for mange, men føles litt rart og feil for mange også, men det er tanken som teller. Jeg tror jeg hadde spurt svigermor om det var noe hun syns hadde vært fint.

Ser nå at det er til svigerinne med sønner, men det samme gjelder egentlig.

Endret av visp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel kanskje en av de eneste her som faktisk hadde satt pris på det, men som en annen her sa; Jeg hadde kalt det minnepute og ikke sørgepute.

Mamma har en t-skjorte som hu har hatt siden meg og søstrene mine var små, og den lever ennå, Jeg kunne ha funnet på å laga en pute ut av den.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min svigerfar døde brått og uventet 4 juledag, hele familien og venner er sjokkert og i dyp sorg. Min svigerinne sitter med mye anger og klarer ikke sove om natta pga hun kverner og Min mann gråter til tider. Svigerfar døde knappe 45 minutter etter å fått kreftdiagnosen på sykehuset, dette var like stort sjokk på svigerfar som oss andre og han sovnet inn like etterpå. Det jeg lurer på er om jeg skal lage en sørgepute utav en av hans gamle hverdagskjorter og gi til svigerinne og hennes mann og 4 sønner, lurer også på å eller/attpåtil sy noen juletrepynt hjerter utav skjortestoffet med navnet hans og dato slik at de kan henge på juletreet slik at han på en måte kan bli med i jula (i spirit og tanker) han var meget godt likt og veldig nær i familien.

Er dette helt korka?? Min mann er meget skeptisk, men han er også blottet for endel sentimentalitet og symbolikk.. så er litt rådvill her, har ikke lyst til å bruke mye tid og krefter på noe jeg håper de setter pris på, men blir heller ledd av og få alt i retur..

Anonymkode: f0b4e...fe9

Kondolerer med svigerfar.

Jeg trodde dette var et tulleinnlegg, men skjønner nå at det ikke er det.

Lage juletrepynt av avdødes/svigerfars gamle skjorter? Nei.

Det er sikkert noen som hadde likt det, men nå er dødsfallet altfor ferskt og hvis du setter i gang med dette nå er det bare creepy.

Anonymkode: f7b49...18d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har sett at noen har sydd bamser fra skjorter og andre klær etter avdøde og til etterkommere, som barn. Synes det virker som et fint minne å ha. 

Anonymkode: fb731...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Annonse

AnonymBruker

Julepynten syntes jeg var en god idé som du kan lage til deg selv til neste år. Lag noen ekstra i bakhånd slik at hvis de andre liker dem så kan du tilby dem å få noen. Jeg personlig hadde likt en slik pute men, jeg skjønner jo av svarene her at ikke alle gjør det. Selv bruker jeg pappa sine gamle t-skjorter som pysj og jeg bruker ullteppe hans som han brukte mens han fikk cellegift. 

Anonymkode: 45da9...f2c

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har heller aldri hørt om dette før. Du kan kanskje lage et kort til de.  

Anonymkode: b55ce...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som noe man kan lage til og for seg selv, som en del av egen sorgprosess. Ikke noe man lager og gir til andre, uoppfordret og uventet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her er folk skikkelig forskjellige. Første mannen min gjorde da han mistet foreldrene sine var å kaste alle personlige eiendeler inkl alle klær. Bare tanken hans på at en annen skulle dukke opp i morens spesielle klær funnet på Fretex gjorde ham uvel. Verken jeg (eller han) klarte å forutse at han skulle reagere slik.

En sånn personlig sørgepute er nok too much for de fleste gjetter jeg på.

Anonymkode: d6247...54f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det være helt morbid. Det er annerledes om en tar vare på en skjorte, caps eller et eller annet til minne. Men omsydd til pute og julepynt med dødsdato? Nei, huff... tilby deg gjerne å gjøre det, og hør hva de svarer, men virkelig ikke som en overraskelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres veldig alternativt ut.

Anonymkode: 86774...9dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det verste i og med denne tråden er faktisk at det er et svigerbarn som skal gjøre noe med klærne til den døde svigerfaren. 

Det nest verste er den totale mangelen på respekt for den dødes klær. Mange lar den døde sine klær henge lenge før de gjør noe for å få klærne ut av huset. Når klærne forsvinner, da har man kommet et stykke vei i sorgprosessen og aksepterer at den døde ikke kommer tilbake, ikke trenger klærne sine og setter et punktum. 

Med mindre den døde bor på institusjon eller i en bolig som må selges når hen dør, så heger klærne til den som skal leve videre i boligen er klar for å gå videre. 

Anonymkode: 9cd17...bfc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...