AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Hei. Vi spiser bare halal kjøtt hjemme, men synes det vi får tak i her er både dyrt og dårlig (grå kjøttdeig). Vi drar heller til Sverige en gang i blant for å kjøpe kjøtt som er mye bedre der. Pga økonomi blir det altså sjeldent kjøtt. Kylling kanskje en gang i uken, og rødt kjøtt kanskje to ganger i halvåret. Har vi vært i Sverige spiser vi rødt kjøtt en gang i uken. Vi spiser en del fisk. For min del er det helt greit, og ungene spiser sjeldent opp om vi har kjøtt også, rører det såvidt, med mindre det er mørt lam, da spiser de bra. Så det har jeg begynt å prioritere når jeg kjøper og de virker også veldig bra de lammeskivene. Uansett. Tenker litt på dette med proteiner og sånt og de som spiser lite kjøtt, er det noe nødvendige tiltak dere gjør for å få i dere det dere trenger av proteiner og b vitaminer og det greine som kjøtt har ? Jeg har ikke så god peiling på kosthold, og lurer også egentlig på om noen vet om det har noen negative konsekvenser av å spise lite kjøtt ? Kostholdet til ungene er vanligvis ris, pasta, grønnsaker, avokado, nøtter, brokkoli, oliven, sushi, chapati, grøt, fisk. De liker ikke linser og bønner. Mitt er ikke viktig for det er for mye som må endres på uansett. Anonymkode: 50dee...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Hørtes variert og greit ut. Men du mister litt troverdighet når ris, fisk og sushi, ramses opp som tre ulike retter 😂 Anonymkode: 99a51...c0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hørtes variert og greit ut. Men du mister litt troverdighet når ris, fisk og sushi, ramses opp som tre ulike retter 😂 Anonymkode: 99a51...c0c 😂 Haha huff ja, du har rett i det, tenkte ikke over det Anonymkode: 50dee...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Nei, kjøtt er ikke noe man MÅ ha. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Bare pass på at det er proteinkilder i maten. Spiser man fisk istedetfor kjøtt er det helt fint, men om man ikke spiser belgvekster så blir det kanskje ikke alltid så mye proteiner? Hva spiser dere når dere spiser vegetar da om de ikke liker bønner og linser? Vi spiser lite rødt kjøtt, men mye linser/bønner/kylling/fisk og jeg fikk påvist b12 mangel for noen måneder siden. Da testet jeg resten av familien, og det gikk et skille på dem som spiser kjøttpålegg og vi som ikke gjør det. Null stress, vi må da bare ta b12 som tilskudd (jeg er ikke så glad i rødt kjøtt) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Rødt kjøtt er en viktig kilde til k-vitamin. jeg er usikker på hvor viktig k vitamin er, men jeg vet At mangel kan føre til at sår gror saktere, alvorlig mangel kan føre til benskjørhet. jeg fikk også beskjed på sykehuset i en bisetning at barn i preeteens/tidlig tenårene oftere blør neseblod pga endringer i slimhinnene eller noe sånt noe, og da var det også viktig å ha nok vitamin k. Anonymkode: 98b89...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ratatosk Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Var vegetarianer i mange år. Proteiner er null problem. Slik du beskriver det kan b12 og jern være noe dere mangler, jern spesielt uheldig for jenter å mangle fra og med puberteten. Fullkorn, tunfisk, mørkegrønne grønsaker er bra for jern - melk for b12. B12 fungerer også bra i tilskudd, jern er jeg litt usikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Rødt kjøtt er en viktig kilde til k-vitamin. jeg er usikker på hvor viktig k vitamin er, men jeg vet At mangel kan føre til at sår gror saktere, alvorlig mangel kan føre til benskjørhet. jeg fikk også beskjed på sykehuset i en bisetning at barn i preeteens/tidlig tenårene oftere blør neseblod pga endringer i slimhinnene eller noe sånt noe, og da var det også viktig å ha nok vitamin k. Anonymkode: 98b89...f67 Oh, jeg blør mye neseblod, skal sjekke vitamin k. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Ja kjøtt er viktig, både for b12 og hem-jern. Men fet fisk er også en god kilde til b12, og makrell er en grei kilde til hemjern (laks dårlig kilde til jern). Så så lenge dere varierer på type fisk, så går det jo greit. Men det er sabla mye tungmetaller i særlig fet fisk, så det er jo samtidig ikke noe å spise for mye av Anonymkode: f67ce...d59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Summeer skrev (55 minutter siden): Bare pass på at det er proteinkilder i maten. Spiser man fisk istedetfor kjøtt er det helt fint, men om man ikke spiser belgvekster så blir det kanskje ikke alltid så mye proteiner? Hva spiser dere når dere spiser vegetar da om de ikke liker bønner og linser? Vi spiser lite rødt kjøtt, men mye linser/bønner/kylling/fisk og jeg fikk påvist b12 mangel for noen måneder siden. Da testet jeg resten av familien, og det gikk et skille på dem som spiser kjøttpålegg og vi som ikke gjør det. Null stress, vi må da bare ta b12 som tilskudd (jeg er ikke så glad i rødt kjøtt) Litt usikker på hva belgvekster er, jeg pleier å lage hummus, og det spiser de masse av, for det er med kikerter. Brokkoli, rå gulrøtter, tomat og agurk er det det går mest av. Har hendt at jeg var puttet hele bønner i gryte, men da spises det ikke. Leste om et tips at det kan mose så ser ingen det og man kan ha i taco. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Rødt kjøtt er en viktig kilde til k-vitamin. jeg er usikker på hvor viktig k vitamin er, men jeg vet At mangel kan føre til at sår gror saktere, alvorlig mangel kan føre til benskjørhet. jeg fikk også beskjed på sykehuset i en bisetning at barn i preeteens/tidlig tenårene oftere blør neseblod pga endringer i slimhinnene eller noe sånt noe, og da var det også viktig å ha nok vitamin k. Anonymkode: 98b89...f67 Datteren min blør en del neseblod, men hun peller seg ekstremt mye i nesa. Får ha lammegryte i morgen Ratatosk skrev (48 minutter siden): Var vegetarianer i mange år. Proteiner er null problem. Slik du beskriver det kan b12 og jern være noe dere mangler, jern spesielt uheldig for jenter å mangle fra og med puberteten. Fullkorn, tunfisk, mørkegrønne grønsaker er bra for jern - melk for b12. B12 fungerer også bra i tilskudd, jern er jeg litt usikker på. De drikker mye melk fordi de drikker chai på morgenen (den er laget på melk) og vi har mange desserter med melk. Fullkorn og mørkegrønne grønnsaker er nok ikke noe problem, men tunfisk er ikke noe godt synes jeg, så får evt lage til dem eller bestille sushi for det liker de veldig godt AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja kjøtt er viktig, både for b12 og hem-jern. Men fet fisk er også en god kilde til b12, og makrell er en grei kilde til hemjern (laks dårlig kilde til jern). Så så lenge dere varierer på type fisk, så går det jo greit. Men det er sabla mye tungmetaller i særlig fet fisk, så det er jo samtidig ikke noe å spise for mye av Anonymkode: f67ce...d59 Ja de er skikkelig glad i makrell, både kaldrøkt, varmrøkt og stekt, også den i tomat..Vi spiser en del fiskekaker, og idag hadde vi laks.. Har kjøpt halal leverpostei, siden han yngste liker det. Vanlig lever har vi hatt en del for det er godt å krydre det skikkelig Anonymkode: 50dee...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Vi spiser bare halal kjøtt hjemme, men synes det vi får tak i her er både dyrt og dårlig (grå kjøttdeig). Vi drar heller til Sverige en gang i blant for å kjøpe kjøtt som er mye bedre der. Pga økonomi blir det altså sjeldent kjøtt. Kylling kanskje en gang i uken, og rødt kjøtt kanskje to ganger i halvåret. Har vi vært i Sverige spiser vi rødt kjøtt en gang i uken. Vi spiser en del fisk. For min del er det helt greit, og ungene spiser sjeldent opp om vi har kjøtt også, rører det såvidt, med mindre det er mørt lam, da spiser de bra. Så det har jeg begynt å prioritere når jeg kjøper og de virker også veldig bra de lammeskivene. Uansett. Tenker litt på dette med proteiner og sånt og de som spiser lite kjøtt, er det noe nødvendige tiltak dere gjør for å få i dere det dere trenger av proteiner og b vitaminer og det greine som kjøtt har ? Jeg har ikke så god peiling på kosthold, og lurer også egentlig på om noen vet om det har noen negative konsekvenser av å spise lite kjøtt ? Kostholdet til ungene er vanligvis ris, pasta, grønnsaker, avokado, nøtter, brokkoli, oliven, sushi, chapati, grøt, fisk. De liker ikke linser og bønner. Mitt er ikke viktig for det er for mye som må endres på uansett. Anonymkode: 50dee...56c Dette må sees på i et større perspektiv enn i en tråd på ett nettforum. Du får diskutere med helsesykepleier eller fastlege, her. Farene ved et redusert kosthold er feilernæring og mangelsykdommer. Anonymkode: e18c7...5f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette må sees på i et større perspektiv enn i en tråd på ett nettforum. Du får diskutere med helsesykepleier eller fastlege, her. Farene ved et redusert kosthold er feilernæring og mangelsykdommer. Anonymkode: e18c7...5f3 Men dette er da ikke noe redusert kosthold! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Vi spiser ikke kjøtt, får alt gjennom annen mat. Men B12 tilskudd blir det, den er litt tricky å få nok av. Proteiner er jo ikke vanskelig, men du må spise nok av grønnsaker og slikt for andre ting. Anonymkode: 9f1c5...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt usikker på hva belgvekster er, jeg pleier å lage hummus, og det spiser de masse av, for det er med kikerter. Brokkoli, rå gulrøtter, tomat og agurk er det det går mest av. Har hendt at jeg var puttet hele bønner i gryte, men da spises det ikke. Leste om et tips at det kan mose så ser ingen det og man kan ha i taco. Datteren min blør en del neseblod, men hun peller seg ekstremt mye i nesa. Får ha lammegryte i morgen De drikker mye melk fordi de drikker chai på morgenen (den er laget på melk) og vi har mange desserter med melk. Fullkorn og mørkegrønne grønnsaker er nok ikke noe problem, men tunfisk er ikke noe godt synes jeg, så får evt lage til dem eller bestille sushi for det liker de veldig godt Ja de er skikkelig glad i makrell, både kaldrøkt, varmrøkt og stekt, også den i tomat..Vi spiser en del fiskekaker, og idag hadde vi laks.. Har kjøpt halal leverpostei, siden han yngste liker det. Vanlig lever har vi hatt en del for det er godt å krydre det skikkelig Anonymkode: 50dee...56c Belgvekster er bønner, linser, kikerter. Dette er ikke fullverdige proteiner, og man må spise mye av det fordi proteinnivået er lavt. Proteinnivået som står på pakken er i tørrvare, dette svekkes betraktelig når varmes. Men så lenge de spiser rikelig med fisk, egg, meieri utenom, ikke noe problem. Et tips er å spise quinoa. Bedre proteinkilde enn belgfrukter, og kan brukes i alt fra salat til tilbehør til fisk. Vaskes og kokes som kan koker ris. Neseblod kan være tegn på for lite k vitamin. Det er forskjell på k1 og k2, viktig å få i seg begge deler https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/dette-bør-du-vite-om-vitamin-k Supert med leverpostei, veldig mye jern og annen bra næring Anonymkode: f67ce...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 42 minutter siden #15 Del Skrevet 42 minutter siden Du må ha B12. Kjøtt er veldig bra kilde for B12, men du får det i deg gjennom meieriprodukter og egg også. Jeg har spist veldig lite kjøtt de siste par årene, og har B12 mangel. Så ville nok fulgt litt med på det. Anonymkode: 8d71b...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå