Gå til innhold

Ditt beste organiseringstips

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker konkrete organiseringstips, for oss som allerede er glad i å organisere og ser etter å optimalisere løsninger. 

Hva er din beste løsning hjemme hos deg, som fungerer godt?

Altså ikke tips av "kast det du ikke bruker" sjangeren. 

Bring it!

Anonymkode: 75031...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Merking med dynamo (eller tilsvarende). Også i kjøleskap og tørrvareskap. Da havner penne der pasta skal stå, ikke sammen med mel. 

Rulle handklær og sengetøy, og ha det i dype trådskuffer. Da er man alt man har. Og det er veldig plasseffektivt (og har kun ett sett til hver i familien + en reserve, og kun et sett til gjester). 

Har brukt snekkere både på loft, garasje og i bod. For plasstilpassede løsninger. 

"Koffert" for gavepapir, gavebånd og merkelapper. Lett å lagre, lett å finne frem. 

Merkede plastdunker i garasje. Så alt av resirkulering, pant, spesialavfall, legges på rett sted. 

Små, gjennomsiktige plastbokser. Har en rekke slike på vaskerommet, med merke. Så veldig enkelt å trekke frem akkurat det vi trenger. 

Ikea. Hylle/skuffesystem til garasje. Flate skuffer med filt for oppbevaring av smykker, tilbehør. En mengde smarte løsninger til vaskerom. 

15 minutter med en god podcast på øret hver eneste kveld - alt tilbake på plass. 

Anonymkode: 7678a...06b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klær (for oss som har barn i vekst):  plastbokser på øverste hylle merket sesong, gis bort/selges, vokseklær etc. Ikke la den for korte buksa gå på sirkulasjon flere ganger. 

Gavepapir, bånd, tape kort etc.: kjøp oppbevaringseske på clas ohlson. Gull verdt. Finner alltid alt man trenger når man trenger det og tar lite plass.  

Klesoppbevaring i skuffer. Brett  konmarimetoden og ha full oversikt.

Plastbokser og dymo. Spesielt mye i bruk på kjøkkenet.  

Julekuler i eggekartonger. Godt merkede kasser til julepynt. 

Merkede bokser til annet avfall som batteri, lyspærer og småelektronikk. 

En matboks og drikkeflaske pr barn. Da savnes de med en gang og man slipper en skuff full. 

Skåler på strategiske steder for å samle det som samles der. (Ser ikke særlig rotete ut).

Men altså - færre ting har gjort underverker her. 😁 og mottoet; aldri gå tomhendt. 

Anonymkode: 0334b...0dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et boks- system som har fulgt meg i 15 år og i to boliger. Utrolig enkelt å finne ting når alt har egne bokser. Har dessuten en roteskuff og en rotekasse, som jeg går gjennom jevnlig for å fordele ting til riktige steder, så har man det travelt kan det kjapt legges der, uten at det blir vanskelig å finne igjen. 

Tok noen kvelder å lage systemet, men systemet har så spart meg for uendelig mye tid til å lete, rote under leting og så måtte rydde igjen. Før systemet brukte jeg enormt mye tid på å lete etter ting, og jeg rotet forferdelig mye når jeg lette. 

En annen løsning som sparer meg for mye leting, rot ved leting og å så måtte rydde opp igjen er at jeg har forkastet alle klesskap med hyller. Bortsett fra skuffer til undertøy, sokker og annet smått henger alle klærne, så det er bare å bla gjennom når man leter etter noe. 

Disse to tingene er hva som sparer meg for mest tid, og som gjør det såre lett å ha orden. Ja et tredje også forresten. Oppbevaring er generelt prioritert i huset. Hvert eneste rom i huset har smart oppbevaring, og oppbevaring er bestandig i fokus ved oppussing av rom. Tilstrekkelig oppbevaring og de to nevnte ordninger gjør det enkelt å holde orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har full oversikt over hvor det aller meste er i mitt hus. Jeg elsker orden og system,alltid gjort. Der det oftest kan forekomme  mest rot som i bod, har jeg esker med sortert. En eske med permer/papirer, 1 eske med gavebånd,teip osv , en eske med verktøy  and the list goes on...

Samme opplegg andre steder. I kjøleskapet  har jeg egne bokser til pålegg, en til yoghurt osv. I hyllene det samme. Så bokser og esker i system er det vel egentlig alt ...

På rommet har jeg egne knagger  til veskene, egen boks til pass/verdisaker osv. 

Ellers rydder jeg alltid ting på plass. Bruker jeg en saks så skal den legges i boksen der jeg fant den. Det er jo et must om bokse system skal fungere.

Anonymkode: a5d84...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tipsene deres!

Vil gjerne ha flere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en venninne med et meget organisert og ryddig hjem. Jeg har skjønt at mye av hemmeligheten hennes er at hun er en kaster. Hun kaster med HARD hånd. Alt fra en fin genser med litt nupper til forrige ukes tegning til mamma fra lillebror.

Jeg misunner hennes orden. Dessverre er jeg vokst opp med ekstrem grønn tankegang, gjenbruk og spinnvilt sorteringsregime.

Så jeg øver på å bli bedre på å kaste. Har en lang vei å gå!😅🙈

Anonymkode: 56fcc...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en venninne med et meget organisert og ryddig hjem. Jeg har skjønt at mye av hemmeligheten hennes er at hun er en kaster. Hun kaster med HARD hånd. Alt fra en fin genser med litt nupper til forrige ukes tegning til mamma fra lillebror.

Jeg misunner hennes orden. Dessverre er jeg vokst opp med ekstrem grønn tankegang, gjenbruk og spinnvilt sorteringsregime.

Jeg personlig syns ikke en som kaster og lager mye søppel er et forbilde da. 

Anonymkode: c4166...3eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, ikke sant. Skjønner at det er enklere å ha det strøkent når man kaster alt, men for meg er ting viktige, så leter hele tiden etter optimale løsninger. Ønsker ikke å bli en slik kaster som du beskriver, men skulle ønsket jeg greide å kaste litt mer enn i dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, ikke sant. Skjønner at det er enklere å ha det strøkent når man kaster alt, men for meg er ting viktige, så leter hele tiden etter optimale løsninger. Ønsker ikke å bli en slik kaster som du beskriver, men skulle ønsket jeg greide å kaste litt mer enn i dag. 

Vi er like🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er blitt veldig glad i kurver. På badet har jeg en med den mest brukte sminken, en med kremer og hårprodukter, en med vaskekluter, en til mannens få ting. Lett å plassere i skap/hyller/skuffer og ta frem. På kjøkkenet brukes kurver til å sortere feks toroprodukter, krydder (lett å fjerne krydder og vaske kurv ved behov), kakepynt osv. Har noen større til sortering av visper/stekespader/øser osv, zipposer/sugerør/bakepapir/alufolie. Kurv under vasken til vaskemidler. I kjøleskapet med pålegg, grønnsaker osv. En kurv per person til brettet tøy. Kan ta med seg når de er brettet på rommet. Liten skittentøyskurv per soverom og bad. Da går klær der og ikke på gulvet, stol osv.

Oppbevaringsbokser under sofa eller seng. Lav type. Kan oppbevare leker, ekstra tepper, duker/putetrekk, bøker, ekstra dyner, sengetøy.

Store poser/nett, kofferter, bagger, pappesker man samler opp kan brukes til oppbevaring av julepynt, påskepynt, bøker, gavepapir og diverse man har på loftet. Rimeligere en plastbokser hvis økonomien er trang. Ville prioritert klær i plastbokser grunnet lukt. Noen har flere kofferter og begger som kun brukes i ny og ne, men de kan oppbare diverse også. Pakk feks i poser så er det enkelt å ta opp når kofferten skal brukes.

Knagger over dør på soverom og bad. For å henge opp håndklær og badekåper. På rommet kan klær som skal brukes om igjen, og nattøy henges opp. 

Gamle syltetøyglass ol. kan brukes til å sortere hårpynt, strikk, fliskeklemmer, bomullspads, qtips. 

Som en over skrev: rotekasse/skuff. Jeg har en eske under trappen. 

Ha færre ting. To flasker og matbokser per barn, to sett sengetøy per person, to håndkler per person. Gå gjennom hver tredje måned slik som kjøkkenutstyr, klær osv. Fjern det dere ikke bruker eller legg i rotekassen for en måned. Blir det ikke savnet, kvitt deg med det. Klær kan man gå gjennom når de brettes. Ha en kurv til sokker uten partner. 

Anonymkode: 26ac2...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for enda flere tips!

Hva tar dere vare på av ting? 
Tenker da ikke på julepynten, men minner, leker, gamle skolebøker, gamle barnebøker, spill osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 17.45):

Merking med dynamo (eller tilsvarende). Også i kjøleskap og tørrvareskap. Da havner penne der pasta skal stå, ikke sammen med mel. 

Rulle handklær og sengetøy, og ha det i dype trådskuffer. Da er man alt man har. Og det er veldig plasseffektivt (og har kun ett sett til hver i familien + en reserve, og kun et sett til gjester). 

Har brukt snekkere både på loft, garasje og i bod. For plasstilpassede løsninger. 

"Koffert" for gavepapir, gavebånd og merkelapper. Lett å lagre, lett å finne frem. 

Merkede plastdunker i garasje. Så alt av resirkulering, pant, spesialavfall, legges på rett sted. 

Små, gjennomsiktige plastbokser. Har en rekke slike på vaskerommet, med merke. Så veldig enkelt å trekke frem akkurat det vi trenger. 

Ikea. Hylle/skuffesystem til garasje. Flate skuffer med filt for oppbevaring av smykker, tilbehør. En mengde smarte løsninger til vaskerom. 

15 minutter med en god podcast på øret hver eneste kveld - alt tilbake på plass. 

Ååh 😍😍 Jeg vil bo hos deg 😍🥰

Anonymkode: 490d6...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ååh 😍😍 Jeg vil bo hos deg 😍🥰

Haha, takk. Mannen sier seg sikkert enig i å bytte, til tider 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for enda flere tips!

Hva tar dere vare på av ting? 
Tenker da ikke på julepynten, men minner, leker, gamle skolebøker, gamle barnebøker, spill osv.

Tar kun ting som ikke er i bruk; 

Gaver vi ikke liker, og ikke får byttet; de får leve i en boks i garasjen i 2-3 år. I tilfelle det kan regiftes, eller vi ser en bruk for det.

Jeg har en plastkasse med klær som jeg vet aldri vil bli brukt igjen. Men som betyr noe spesielt for meg. Regelen er at et plagg, ned, ett plagg ut. 

Jeg har tatt vare på gamle dagbøker, skoledagbøker, brev, lapper som ble sendt i timen, og noen venninnegaver fra barneårene. 

Barnebøkene står på loftet hjemme, har sagt at søsken kan ta, men kommer aldri til å hente det hjem. Har 4-5 bøker av typen sangbøker og eventyr, der slekt har skrevet en hilsen og gitt som gave. 

Jeg har en del arvesmykker, og egne barne-smykker, som jeg nok aldri kommer til å bruke, men som er fine minner. 

Klær bestemødre eller mor har strikket, duker de har heklet, og slikt. 

Når det kommer til puslespill og spill så gir vi bort det jeg vet ikke vil bli brukt. Men vi har også en del på rotasjon. Pakker bort på loft noen år, tar så en runde og bytter ut det vi har lett tilgjengelig. 

Arv, generelt... jeg hentet hjem noen ting jeg aldri har brukt. Men klarer bare ikke kaste når det først er tatt i hus. 

Så har jeg faktisk noen VHSer, og en videospiller, på loftet. Det er litt tullete. 

Ser det som går igjen hos meg er ting som er personlig, gjennom ting som er skrevet, eller som er fra de som ikke er her lenger. Når det gjelder andre fysiske ting er det mye det har vært vondt å kaste. Noe det var spesielt å få, spesielt å unne seg, dyre feilkjøp. Men har aldri angret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Haha, takk. Mannen sier seg sikkert enig i å bytte, til tider 😂

Hahaha😂😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...