Gå til innhold

Hva gjør man når man blir veldig syk og bor alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bor alene. Før jul ble jeg brått syk. Våknet med høy feber, svimte av på vei til do, ante ikke hva klokken var og følte meg helt ute av det. Tenkte ikke på å ringe en venn, men jeg tror uansett ikke at jeg hadde klart å gå for å låse opp uten å svime av. Jeg prøvde å gå på kjøkkenet og hente mat men svimte av.

Jeg ble litt skremt av hvor dårlig jeg var, og at jeg svimte av flere ganger. Det gikk jo bra og jeg ble jo frisk, men det skremte meg hvor syk jeg ble og at det skjedde så brått. Jeg er litt redd for at noe sånt skal skje igjen. Hva gjør man da egentlig? Det hjelper vel ikke å ringe fastlege eller legevakt, for jeg hadde ikke klart å gå og låse opp døra. Jeg har ikke familie i denne byen så føler meg litt alene.

Anonymkode: abc9a...d13

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan ringe fastlege/legevakt/AMK, og dersom det er behov for det kan de få bistand fra politiet til å bryte opp døra. Hvis man ikke er i behov av medisinsk hjelp må man jo bare prøve å ivareta seg selv best mulig. Er ikke så mye annet å gjøre. Eventuelt kan man avtale med en nær venn eller nabo at de har en ekstra nøkkel i tilfelle det skulle oppstå situasjoner hvor andre trenger adgang. 

Anonymkode: b83d1...dad

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en ekstra nøkkel ute i nøkkelboks. Om noe skjer oppgir jeg bare kode over telefonen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Smartlås som låses opp med mobil eller nøkkelskap med kodelås. Jeg har valgt nøkkelskap av økonomiske grunner, men vil bytte til elektroniske låser når jeg kan.  

Anonymkode: d0d5f...e91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var mye sviming i HI.

Anonymkode: 2bafa...728

TS setter sikkert pris på den nyttige tilbakemeldingen.

Anonymkode: 586c3...478

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS setter sikkert pris på den nyttige tilbakemeldingen.

Anonymkode: 586c3...478

Var mer som hvordan det artet seg.

Svimte TS av på vei til toalettet, falt og ble liggende og hvor lenge? Når TS gikk på kjøkkenet, skjedde det samme. Slo man seg under besvimingen, hvor lenge lå man og husker man noe av dette?

Anonymkode: 2bafa...728

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der jeg bodde før hadde jeg verdens beste nabo ved siden av. De hadde en reservenøkkel til meg i fall et av barna hadde glemt nøkkel eller andre nødstilfeller. Her jeg bor nå har jeg ikke sånne naboer desverre. 

Anonymkode: f52f8...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bor alene. Før jul ble jeg brått syk. Våknet med høy feber, svimte av på vei til do, ante ikke hva klokken var og følte meg helt ute av det. Tenkte ikke på å ringe en venn, men jeg tror uansett ikke at jeg hadde klart å gå for å låse opp uten å svime av. Jeg prøvde å gå på kjøkkenet og hente mat men svimte av.

Jeg ble litt skremt av hvor dårlig jeg var, og at jeg svimte av flere ganger. Det gikk jo bra og jeg ble jo frisk, men det skremte meg hvor syk jeg ble og at det skjedde så brått. Jeg er litt redd for at noe sånt skal skje igjen. Hva gjør man da egentlig? Det hjelper vel ikke å ringe fastlege eller legevakt, for jeg hadde ikke klart å gå og låse opp døra. Jeg har ikke familie i denne byen så føler meg litt alene.

Anonymkode: abc9a...d13

Man ringer lege og ber om å bli innlagt enten på helsehus eller sykehus. 
Er og smart å ha en nøkkel hos en venn du stoler på, særlig om du ikke bor i et hus der styret har hovednøkkel og kan låse seg/andre inn ved behov. 
Telefonen i sengen er og et fornuftig valg. 

Anonymkode: f6c08...953

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo å ringe, du trenger ikke tenke på neste steg før du har ringt et sted.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man klarer mye mer enn hva man tror. Hadde 41.8 i feber en gang og klarte ikke stå på bena. Ringte amk og de klarte å få på meg bukser over telefon stablet meg ut til taxi som de ringt for meg så jeg kunne ta meg til legevakten. Jeg husker ikke 2 % av dette, første klare minnet jeg har er når jeg ligger inni på legevakten og har fått piller i rompa og sykepleier som sier jeg burde ha kommet tidligere. 

Når jeg hadde omgangssyken så ble jeg bare liggende på baderomsgulvet til jeg ble bedre så jeg klarte å komme meg til sengen. 

Hvis man er syk og svimer av så ringer man amk/legevakten. Kan jo være alvorlig. 

Normalt, som aleneboer, så prøver man å be om hjelp før man er døende. 

Anonymkode: 94b6c...0f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ringer selvfølgelig lege hvis du har høy feber og besvimer. Det kalles nedsatt allmenntilstand og er alvorlig.

Anonymkode: 9aee3...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...