AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Hei! Jeg føler jeg er en mamma som setter rimelige grenser for min 15 åring, men hen er selvfølgelig uenig i det. jeg trenger å høre flere erfaringer her og synspunkter på om jeg er for streng eller ikke. vi bor på bygda og her får alle i vennegjengen til barnet mitt lov til å dra på fester stort sett hver helg og komme seg til og fra selv som ofte innebærer st de sitter på bil med ungdommer som sjåfør. De drikker og det vet foreldrene, de fleste kjøper også alkohol til barna sine. Vi er de eneste i denne vemmegjengen som tydligvis synes det er viktig med grenser, vi har brukt å hente barnet på fest selv og har ikke sendt med alkohol. Hen har da fått tak i selv og drukket noen ganger, noen ganger også holdt seg edru. Hen påstår at vi isolerer hen og aldri lar hen få lov til noe som helst. hva hadde dere andre tenåringsforeldre gjort her? Erfaringer? Er det normalt at tenåringen synes man er en udugelig mamma 🙈 hjelp, jeg blir så lei meg😭 dette gjentar seg helg etter helg og jeg blir så lei av å stå på mitt at jeg vurderer å bare slippe opp og la hen gjøre som de andre..men det føles ikke riktig. er jeg for streng? Anonymkode: ad97c...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Jeg hadde tillatt fest, nektet alkohol. Kjørt og hentet. Inndratt tillatelsen til fest for en tid dersom ungdommen likevel drakk. At bygda henger igjen i ukultur fra famle dager, hadde jeg forsøkt ikke å la påvirke min barneoppdragelse. Anonymkode: d30b0...18c 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde tillatt fest, nektet alkohol. Kjørt og hentet. Inndratt tillatelsen til fest for en tid dersom ungdommen likevel drakk. Anonymkode: d30b0...18c Sånn hadde jeg også løst det. Ikke nektet den sosiale delen, men nektet alkohol. Og ALLTID kjørt og hentet, uansett hvor lei jeg ble av det (det har vi gjort, og er der forsåvidt enda). Hadde vurdert å slippe opp LITT med alkohol-delen når h*n blir 17, rett og slett for å unngå stup dritings på 18-årsdagen fordi h*n "endelig" får lov. Men fortsatt kjørt og hentet. H*n kommer til å skjønne hvorfor om en del år. Her har ungdommen stort sett fått lov til det meste så lenge vi vet hvor de er og vi kjører til og fra, men jeg hadde ikke tillatt at en 15-åring drakk. Anonymkode: 3d4ef...545 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Dette "hen" ødelegger hele perspektivet. Pga at gutter og jenter er forskjellige mtp festing. Anonymkode: bb956...309 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Her fikk ikke ungdommen med alkohol. Noen ganger kjørte vi, noen ganger annen foresatt. Men fra 17 så kjørte venner. Sønnen her har vært mye sjafør siden han fikk lappen. Gjorde ting ble mye enklere. Anonymkode: f97e6...00c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Jeg ser jenta di sitt poeng. Her jeg bor er det også vanlig å starte med festing når de er konfirmert. Jeg hadde ikke klart å nekte barna mine å delta, da hadde de blitt holdt utenfor det sosiale fellesskapet. Vi snakket mye om alkohol og narkotika, og farene ved det. Og vi satte som en betingelse at vi eller andre foreldre alltid skulle kjøre/hente. Og det aller viktigste: de kunne alltid ringe hjem, uansett tilstand eller situasjon. Mine klarte seg bra, men vi måtte hente de beruset noen ganger. Og da ringte de hjem selv og ba om å bli hentet, fordi de var blitt dårlige. Og det er det viktigste, syns jeg, det å få de trygt hjem. Og dessverre er det ikke alkohol man trenger å bekymre seg mest for. Vi har også hentet venner av barna, som har blitt fulle, men ikke turt å ringe hjem. Det er bekymringsfullt. Anonymkode: b6ca7...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Men hva om det er en times tid kjøring til og fra, en vei? Hadde dere fortsatt kjørt? Anonymkode: ad97c...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hva om det er en times tid kjøring til og fra, en vei? Hadde dere fortsatt kjørt? Anonymkode: ad97c...ea3 Det lengste jeg har kjørt er 45 minutter, en vei. Å dra på fest 1 time hjemmefra, tror jeg at jeg hadde sagt nei til, fordi det hadde vært for langt unna hvis noe skulle skje. Tror jeg, kunne muligens ha sagt ja også. Anonymkode: b6ca7...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hva om det er en times tid kjøring til og fra, en vei? Hadde dere fortsatt kjørt? Anonymkode: ad97c...ea3 Ja. Det er liksom en del av pakka når man bor veldig landlig. Jeg er mye mer redd uerfarne sjåfører hausset opp av en gjeng brisne passasjerer, enn jeg er for selve festen - med det den innebærer av alkohol og seksuelt grenseoverskridende adferd. Min femtenåring kommer ikke til å få lov å sitte på med mannlige sjåfører under 25 hjem fra fest så lenge jeg har noe jeg skulle ha sagt. Anonymkode: d30b0...18c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Alt det sosiale foregår en times tid unna her ja, så blir litt kjøring🙈 vi har gjort det akkurat sånn som flere her sier, vi har sagt nei til alkohol, og kjørt å hentet, opptil to helger på en mnd. Hele sommeren og høsten, men har blitt litt mindre nå i vinter da vi har kjent på at vi er slitne og det har vært mye som har foregått. Prøver å forklare det til barnet men det går ikke inn. Barnet ønsker å få overnatte hos disse vennene som ikke har så mye grenser, og sier vi må stole på hen, men er ikke så enkelt når vi vet at foreldrene ikke passer på noe særlig og ikke har innetider feks. når hwn ikke har fått lov og har vært hjemme har det vært mye ufin oppførsel med stygge kommentarer til oss foreldrene og søsken, mindre søsken fikk blant annet høre «jeg dreper deg om fu nærmer meg»..hva kan man gjøre med det? Passende konsekvenser? ts Anonymkode: ad97c...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men hva om det er en times tid kjøring til og fra, en vei? Hadde dere fortsatt kjørt? Anonymkode: ad97c...ea3 Her vi bor er det avstander Bare for u gdomsklubb er det 45 min kjøre samme hvis de driver med idrett. Eller som her var de på et verksted å lærte å skru på bil,sveise osv. 1 time kjøre. Så vi har nå kjørt. Eller andre foresatte. Var aldri spørsmål om å være med før de var 17år Og når venner fikk bil ordnet de sjafør selv. Her har det altid vært noen som er edru, ofte har og noen foresatte vært der festen er ved at ungdom enten er i kjellerstue Eller loftstue. Anonymkode: f97e6...00c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja. Det er liksom en del av pakka når man bor veldig landlig. Jeg er mye mer redd uerfarne sjåfører hausset opp av en gjeng brisne passasjerer, enn jeg er for selve festen - med det den innebærer av alkohol og seksuelt grenseoverskridende adferd. Min femtenåring kommer ikke til å få lov å sitte på med mannlige sjåfører under 25 hjem fra fest så lenge jeg har noe jeg skulle ha sagt. Anonymkode: d30b0...18c Helt klart mer redd for de unge sjåførene enn selve festen ja..det synes barnet også er urettferdig, at de andre får sitte på med hvem de vil stort sett.. Anonymkode: ad97c...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt klart mer redd for de unge sjåførene enn selve festen ja..det synes barnet også er urettferdig, at de andre får sitte på med hvem de vil stort sett.. Anonymkode: ad97c...ea3 Er helt vanlig å være urolig. Men så lenge den som kjører er edru har vi tenkt at vi må gi slipp. Her så kjørte sønnen våres mye andre da han fikk lappen. Tilogmed læreren sin kjørte han i helger🤣. Han var og russ kort tid etter å fått lappen, han droppet det å drikke å kjørte heler 7 jenter, siden han hadde 8 setters bil. Foreldrene til disse jentene var utrolig fornøyd over sønnen her. De kom med gave til ham etter russe tiden. Takket for at når jentene var på noe holdt ham de samlet og fikk alle hjem. Og hvis en ville hjem fikk han alle med hjem og ikke etterlot noen. Det fins ungdom som er ansvarsfull hvis en bare viser dem at de får lov. Anonymkode: f97e6...00c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er helt vanlig å være urolig. Men så lenge den som kjører er edru har vi tenkt at vi må gi slipp. Her så kjørte sønnen våres mye andre da han fikk lappen. Tilogmed læreren sin kjørte han i helger🤣. Han var og russ kort tid etter å fått lappen, han droppet det å drikke å kjørte heler 7 jenter, siden han hadde 8 setters bil. Foreldrene til disse jentene var utrolig fornøyd over sønnen her. De kom med gave til ham etter russe tiden. Takket for at når jentene var på noe holdt ham de samlet og fikk alle hjem. Og hvis en ville hjem fikk han alle med hjem og ikke etterlot noen. Det fins ungdom som er ansvarsfull hvis en bare viser dem at de får lov. Anonymkode: f97e6...00c Så fint! Og ja det finnes helt klart sånne ungdommer, og det er kjempebra! Men det er vanskelig å vite når jeg ikke kjenner de barnet evt skulle sittet på med, for det er jo de som kjører helt uansvarlig også dessverre. Anonymkode: ad97c...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå