Gå til innhold

Venninne som ikkje får seg jobb og kor ærlig skal eg vere med ho

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan besto hun praksis i studiene?

Anonymkode: f184d...505

Det har eg lurt på og

Anonymkode: 1141f...8e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sikkert på spektret uten å vite det.. folk uten selvinnsikt kan man ikke hjelpe

Anonymkode: 2792f...758

Kan du slutte å generalisere? Vet du i det hele tatt noe om autismespekteret?

Folk med autisme mangler ikke empati, men evnen til kognitiv (thery of mind) er svekket. Problemet er at de ikke forstår det sosiale samspillet, og det misforstås som at man ikke har empati. De viser kanskje empati på andre måter, men de har likevel følelser for andre.

Casen her virker mer som personlighetsproblematikk.

Anonymkode: 25ad5...e9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho får komme seg på et jobbsøker kurs. Kanskje hun får høre sannheten der

Anonymkode: ec9eb...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kidnapp hunden, omplasser den og be henne om å skjerpe seg. Si at hun må jobbe med å være ler hyggelig.

Anonymkode: e1610...807

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De gikk til sjefen og sa de nektet å jobbe med hun og så fikk ho ny avdeling men samme der. Dette er hennes ord.men seier at ho kanskje prøvde revolusjonere avdelingene fordi ho synstest ho hadde bedre løsninger på masse. 

Interessant. Jeg har en høyt utdannet venninne som har mistet den ene jobben etter den andre når det har vært nedskjæringer, hun får aldri være med videre. Og hun er slik at hun overkjører deg med råd som du ikke har bedt om. Sist hun var her for å hjelpe meg da jeg lå flat med utmattelse, så ommøblerte hun! Ikke store ting men likevel. Det var jeg som måtte rydde juiceren min tilbake der jeg ville ha den, og sette den tunge, gamle symaskinen tilbake på bordet der den skulle være.....for hun mente jeg måtte ha en "juicerstasjon" der den stod permanent og det gamle symaskinbordet var perfekt.... 
Hun var på samme måte med husverten min, la ut om hvordan han burde ha bier her (jeg leier på en gård), og alle hans innvendinger om hvorfor det ikke hadde gått sist han prøvde, hadde hun løsninger på.
Jeg sa faktisk til henne en gang at om hun holder på sånn på nye arbeidsplasser, så er det ikke rart hun mister jobben, for ingen vil ha nyansatte som forteller dem hvordan ting skal gjøres. Og jo, hun innrømte at hun kunne være slik på arbeidsplassen også. Om hun tok det inn aner jeg ikke, men jeg tror ikke hun ble sur, fordi jeg klarte å smette det inn akkurat når det passet. Så det er mitt råd, se om du kan smette inn et lite "drypp" når det passer seg sånn, ikke "ta det opp" med henne, da det vil føles mer som kritikk da.

Anonymkode: 9e345...406

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den typen utdanninger blir man vurdert på et personlig plan. Hvis de som gjorde det mente hun var bra nok, så synes jeg du skal la være å blande deg. De forstår seg bedre på dette enn deg.

Anonymkode: 53116...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du slutte å generalisere? Vet du i det hele tatt noe om autismespekteret?

Folk med autisme mangler ikke empati, men evnen til kognitiv (thery of mind) er svekket. Problemet er at de ikke forstår det sosiale samspillet, og det misforstås som at man ikke har empati. De viser kanskje empati på andre måter, men de har likevel følelser for andre.

Casen her virker mer som personlighetsproblematikk.

Anonymkode: 25ad5...e9a

Eg og trur det er noe med personligheten. For ho får ikkje dårlig samvittighet om ho ikkje går tur over fleire dager med hunden. Og  når eg er med ho og barna og barna forteller meg noe så kan ho bryte inn og begynne å forteller ting ho ønsker. Sånn som barn kan gjøre. Pluss massevis av andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Håper hun aldri får seg dyr eller barn.

Ville aldri hatt en slik venninne.

Anonymkode: ed5fa...82c

Har du lest teksten? Står at hun har barn. Er det mulig.

Anonymkode: 7ef6d...04f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Håper hun får en bedre venn. 

Anonymkode: 4aa85...3cc

Bedre venn? Eg har stilt opp i flere år og prøver nå å finne ut korleis hjelpe ho med jobbproblematikken

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei venninne som har hatt det litt trøblete i arbeidslivet. Hun har byttet mye jobber, pga arbeidsmiljøet. De fleste kollegene og lederne er ubrukelige, og hun vet best hvordan ting skal være. Hun er gjerne den nye som kommer med mange (og sikkert gode) forslag til endringer, og engasjerer seg nok veldig. Det er i utgangspunktet ikke negativt. Men det kan være lurt å føle seg litt fram før man gjør det. Jeg jobber med ei dame som er slik. Hun har hundrevis av forslag til hvordan man kan effektivisere ting, men kan aldri komme med noe helt konkret. Hun er en mester i å klage på hvordan ting gjøres og måten vi arbeider på. Hun er kjempeslitsom, og vi prøver å holde litt avstand fra henne rett og slett. 

Jeg tror ikke slike mennesker ser hva de gjør egentlig. De mener så sterkt, og de vil så gjerne briljere litt. Men de blir dessverre fort litt upopulære hvis de stikker seg veldig fram og klager og maser uten at folk har bedt om råd og meninger. 

Ikke si noe særlig, bare prat om noe annet. Hvis hun har holdt på sånn i alle jobber hun har hatt, og vet at hun ikke har funket så bra, så er det noe hun selv må finne ut av. Evnt må hun gå til en psykolog å få hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du det er sannsynlig at hun er lydhør for det du vil si, og tar det til seg? I så fall kan du si noe. Dersom ikke, så hadde jeg tidd helt stilt…. Da er jo det eneste som kommer ut av dette at hun blir sint på deg. 

Anonymkode: 1b1c7...d61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er hun en omtenksom mor ovenfor barna? Tror nok arbeidssituasjonen hennes kommer til å løse seg, enten får hun en jobb i et passende miljø, eller så tikker dagpengene ut etter 2 år og hun blir desperat etter inntekt og tar en jobb i et annet yrke hvor hun kan gnistre igjennom med null empati, kanskje finne seg et mannsyrke som fagarbeider eller gravemaskinfører? Det vil på et eller annet vis gå seg til. men hvis hun ikke bryr seg om bikkja så kan du jo adoptere den? 😊 eventuelt sende et anonymt tips til mattilsynet om at den blir forsømt.

Anonymkode: 5dbde...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis jeg hadde sagt noe som helst, så hadde jeg tatt vinklingen "ja, de er kjempeteite, men sånn er arbeidslivet. Vil du ha jobb må du bare tilpasse deg tilbakemeldingene og spille med. Hvis du insisterer på å stå på ditt, så vil det samme skje igjen. Hvis du derimot klarer å akseptere hvordan spillereglene er, og følge dem, så er sjansene for fast jobb mye større". Kanskje klarer hun da å utvikle en slags jobb-personlighet som gjør henne mer spiselig. For jeg tror nemlig ikke at hun kommer til å endre seg som person. Men hun kan tilpasse seg og fake det å være en person som er ydmyk og tar til seg tilbakemeldinger, hvis motivasjonen for å beholde jobben er stor nok.

Anonymkode: 480eb...5cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis jeg hadde sagt noe som helst, så hadde jeg tatt vinklingen "ja, de er kjempeteite, men sånn er arbeidslivet. Vil du ha jobb må du bare tilpasse deg tilbakemeldingene og spille med. Hvis du insisterer på å stå på ditt, så vil det samme skje igjen. Hvis du derimot klarer å akseptere hvordan spillereglene er, og følge dem, så er sjansene for fast jobb mye større". Kanskje klarer hun da å utvikle en slags jobb-personlighet som gjør henne mer spiselig. For jeg tror nemlig ikke at hun kommer til å endre seg som person. Men hun kan tilpasse seg og fake det å være en person som er ydmyk og tar til seg tilbakemeldinger, hvis motivasjonen for å beholde jobben er stor nok.

Anonymkode: 480eb...5cc

Trur og dette er rette innfallsvinkelen (er du psykolog?) Har brukt denne og da er ho einig. Neste gang ho får en jobb skal ho drite i kva ho meiner er rett og galt og bare gjøre som de andre. Trur det holder ei stund til ho «sprekk» Er nok noko impulsiv og.Men etter å ha prøvd mykje med å få ho til å sjå seg sjølv utanfrå og kanskje innrømme feil og mangler må eg sei at det irriterer meg at ho ikkje kan gjere det. Og det irriterer meg og at ikkje andre(tidl arb gjevarar og dei som har hatt ho inne til intervjuv når ho ha søkt jobber ikkje  kan vere ærlige å sei at med slike holdninger kan me ikkje ha deg. For åra går og no trur ho at det er forhold utanom seg sjøl som gjer at ho ikkje får/klarar holde på jobbar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er hun en omtenksom mor ovenfor barna? Tror nok arbeidssituasjonen hennes kommer til å løse seg, enten får hun en jobb i et passende miljø, eller så tikker dagpengene ut etter 2 år og hun blir desperat etter inntekt og tar en jobb i et annet yrke hvor hun kan gnistre igjennom med null empati, kanskje finne seg et mannsyrke som fagarbeider eller gravemaskinfører? Det vil på et eller annet vis gå seg til. men hvis hun ikke bryr seg om bikkja så kan du jo adoptere den? 😊 eventuelt sende et anonymt tips til mattilsynet om at den blir forsømt.

Syr store puter under armene til barna. Slik at de blir store egoister og meiner er alt er andre sin feil og ikkje deres. Det har vi snakka mykje om. Enig at ho er for snill men klarer ikkje sette krav her.Du har mykje rett her for i mangel på å få arb ho er utdanna for har ho tatt vikariat i jobber som ikkje krever utd. Har gått bedre men skjær i sjøen her og. Og ho tar mykje eigenmeld og sjukemeld og andre må ta oppgavene hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 17.52):

I den typen utdanninger blir man vurdert på et personlig plan. Hvis de som gjorde det mente hun var bra nok, så synes jeg du skal la være å blande deg. De forstår seg bedre på dette enn deg.

Anonymkode: 53116...9a1

Ts spør hvordan hun kan hjelpe henne, det spiller ingen rolle hva sensor har vurdert så lenge hun ikke får jobb. Ts er grei som Gidder å engasjere seg, men hvis venninnen hennes selv forstår og ønsker å endre seg er det bortkastet energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trur og dette er rette innfallsvinkelen (er du psykolog?) Har brukt denne og da er ho einig. Neste gang ho får en jobb skal ho drite i kva ho meiner er rett og galt og bare gjøre som de andre. Trur det holder ei stund til ho «sprekk» Er nok noko impulsiv og.Men etter å ha prøvd mykje med å få ho til å sjå seg sjølv utanfrå og kanskje innrømme feil og mangler må eg sei at det irriterer meg at ho ikkje kan gjere det. Og det irriterer meg og at ikkje andre(tidl arb gjevarar og dei som har hatt ho inne til intervjuv når ho ha søkt jobber ikkje  kan vere ærlige å sei at med slike holdninger kan me ikkje ha deg. For åra går og no trur ho at det er forhold utanom seg sjøl som gjer at ho ikkje får/klarar holde på jobbar. 

Jeg leste en gang et svar fra parteraupet Frode Thuen som omhandlet noe helt annet (parforhold), men det gikk på personligheten til partneren til den som sendte inn spørsmål. Han skrev da at i voksen alder er det vanskelig å endre personlighet. Man kan endre vaner og holdninger, men personligheten er ganske så fastsatt. Det høres bare ut som at denne venninna di har en litt kjip personlighet og det er lite du får gjort. Jeg synes også at innfallsvinklen til AB du siterer høres fornuftig ut, men problemet er bare at personligheten hennes nok ikke er rigget for å innrette seg og følge strømmen og gode råd. Og da blir det jo ganske umulig..

Personlig hadde jeg enten latt det være slik det er sånn at du kan sørge for hunden og barna, eller tatt litt avstand fra henne for å få luft (siden hun nå virkelig begynner å irritere deg). Eventuelt gi skikkelig klar beskjed, men da med den risiko at vennskapet nok er over og du ikke får sørget for hunden og barna slik du ønsker. 

Anonymkode: b564b...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt skikkelig beskjed 2-3 ganger og eine gangen skikkelig skikkelig. Den gangen gjorde ho som eg sa. Ellers skjerper ho seg litt men så sklir det ut. Ho tilgir meg og vi fortsetter vårt spesielle vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Eg har truet med mattilsynet og det har hjelpt delvis. Kan ikkje ta over hunden da eg har fleire eg har overtatt av lignenede grunner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...