Gå til innhold

Den store barnevogntråden 2025

Christina82

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg venter nummer tre i juli, som blir en skikkelig attpåklatt. Er helt "ute" av hva som er bra på vogn-fronten :P 

Til de andre hadde jeg en kombi-vogn fra et klassisk merke (Brio kanskje? Husker ikke). 

Det eneste jeg har som krav, er at babyen må være vendt mot den som triller (evt. sånn man kan snu, men vil ikke ha en type der babyen ser framover). 

Ellers er jeg egentlig åpen for det meste. Vi har stor bil og stor plass hjemme (enebolig), så ikke noe problem med stor vogn sånn sett, selv om det sikkert hadde vært greit med en som ikke er veeeldig svær og tung. 

Jeg kjører ikke bil, så kommer nok til å trille en del rundt på tur, gå i butikker (så greit med litt plass til å legge vesker og poser under?) og ta buss/tog. Ser imidlertid for meg at det blir mer aktuelt med bæresjal på skogsturer, så vogna trenger ikke være sånn veldig sporty. Det er nok heller ingen fare for at jeg kommer til å jogge med den 😅

Synes også det er et pluss om vogna har muligheter for god solskjerming - husker jeg hadde en sånn parasoll-ting til den forrige vogna, men den fungerte aldri spesielt bra, og jeg var avhengig av å kunne sette den i skyggen.

Har ikke behov for noen søsken-funksjoner, siden de andre ungene er store.

Utseendemessig ser jeg for meg en ganske klassisk og "nøytral" vogn.

Noen forslag? Enten til merke, eller til type vogn? Er duo bedre enn kombi? Er det lurt å ha tre eller fire hjul? Hva med svinghjul?

Anonymkode: 9016b...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg venter nummer tre i juli, som blir en skikkelig attpåklatt. Er helt "ute" av hva som er bra på vogn-fronten :P 

Til de andre hadde jeg en kombi-vogn fra et klassisk merke (Brio kanskje? Husker ikke). 

Det eneste jeg har som krav, er at babyen må være vendt mot den som triller (evt. sånn man kan snu, men vil ikke ha en type der babyen ser framover). 

Ellers er jeg egentlig åpen for det meste. Vi har stor bil og stor plass hjemme (enebolig), så ikke noe problem med stor vogn sånn sett, selv om det sikkert hadde vært greit med en som ikke er veeeldig svær og tung. 

Jeg kjører ikke bil, så kommer nok til å trille en del rundt på tur, gå i butikker (så greit med litt plass til å legge vesker og poser under?) og ta buss/tog. Ser imidlertid for meg at det blir mer aktuelt med bæresjal på skogsturer, så vogna trenger ikke være sånn veldig sporty. Det er nok heller ingen fare for at jeg kommer til å jogge med den 😅

Synes også det er et pluss om vogna har muligheter for god solskjerming - husker jeg hadde en sånn parasoll-ting til den forrige vogna, men den fungerte aldri spesielt bra, og jeg var avhengig av å kunne sette den i skyggen.

Noen forslag? Enten til merke, eller til type vogn? Er duo bedre enn kombi? Er det lurt å ha tre eller fire hjul? Hva med svinghjul?

Det er lurt å ha forhjul som svinger ja, det gjør vogna utrolig mye lettere å manøvrere. De fleste vogner kan låse framhjulene, noe som er kjekt i litt ulendt terreng eller tung snø. 

Jeg kommer ikke på noen vogner med tre hjul hvor barnet kan sitte vendt mot deg, men det kan absolutt hende det finnes, altså.

Syns egentlig at ønskene dine svarer til flere av de vanligste vognene som selges nå. Bugaboo fox har veldig god solskjerming sammenlignet med f.eks. Emmaljunga nxt90/sento pro eller Britax Smile, som er vanlige "konkurrenter" til bugaboo. Ønsker du en vogn som minner mer om den du hadde i forrige runde, men med litt mer "moderne" egenskaper, kan det være verdt å sjekke ut emmaljunga edge duo. Men ellers ville jeg vurdert bugaboo fox. Det er ikke uten grunn at mange kjøper den, særlig folk som bor i by. Den er lett å trille og manøvrere inn på buss, butikker, kafeer osv, samtidig som den er god å trille på vanlige underlag.

Anonymkode: 821e3...d08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er lurt å ha forhjul som svinger ja, det gjør vogna utrolig mye lettere å manøvrere. De fleste vogner kan låse framhjulene, noe som er kjekt i litt ulendt terreng eller tung snø. 

Jeg kommer ikke på noen vogner med tre hjul hvor barnet kan sitte vendt mot deg, men det kan absolutt hende det finnes, altså.

Syns egentlig at ønskene dine svarer til flere av de vanligste vognene som selges nå. Bugaboo fox har veldig god solskjerming sammenlignet med f.eks. Emmaljunga nxt90/sento pro eller Britax Smile, som er vanlige "konkurrenter" til bugaboo. Ønsker du en vogn som minner mer om den du hadde i forrige runde, men med litt mer "moderne" egenskaper, kan det være verdt å sjekke ut emmaljunga edge duo. Men ellers ville jeg vurdert bugaboo fox. Det er ikke uten grunn at mange kjøper den, særlig folk som bor i by. Den er lett å trille og manøvrere inn på buss, butikker, kafeer osv, samtidig som den er god å trille på vanlige underlag.

Takk for svar!

Bugaboo fox ser veldig fin ut, må absolutt vurdere den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 20.50):

Jeg tenker de fleste store merkene har vogner som passer ditt bruk. Siden du ikke kjører bil, ville jeg ha tenkt litt på hvordan klima det er på vinteren. Mer snø lettere er det å trille med større hjul. 
bugaboo har f.eks kun ergonomisk sittedel, til emmaljunga kan velge om man kjøper ergo- eller flat sittedel. TFK selger vogn på både 3 og 4 hjul, med multi-x bag(mulig jeg tar feil på navnet der), kan barnet sittet vendt mot triller til underkant av 2år. Britax falt ikke i smak her under prøving, men mange som liker det merket.  Den beste solskjermingen vil jeg påstå å si at bugaboo har. Lett og smidig vogn å trille også. Emmaljungas tidligere modell Edge duo var klassisk i utseende. den ble sist produsert som 2021 modell. Men emmaljunga er kjent for tunge og stødig vogner.  Jeg anbefaler å prøve trille vogner rett og slett. 

Anonymkode: 7118b...ced

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker de fleste store merkene har vogner som passer ditt bruk. Siden du ikke kjører bil, ville jeg ha tenkt litt på hvordan klima det er på vinteren. Mer snø lettere er det å trille med større hjul. 
bugaboo har f.eks kun ergonomisk sittedel, til emmaljunga kan velge om man kjøper ergo- eller flat sittedel. TFK selger vogn på både 3 og 4 hjul, med multi-x bag(mulig jeg tar feil på navnet der), kan barnet sittet vendt mot triller til underkant av 2år. Britax falt ikke i smak her under prøving, men mange som liker det merket.  Den beste solskjermingen vil jeg påstå å si at bugaboo har. Lett og smidig vogn å trille også. Emmaljungas tidligere modell Edge duo var klassisk i utseende. den ble sist produsert som 2021 modell. Men emmaljunga er kjent for tunge og stødig vogner.  Jeg anbefaler å prøve trille vogner rett og slett. 

Hvorfor likte dere ikke Britax?

Anonymkode: 1a6d7...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bugaboo fox 5 til min 3 mnd gamle baby. Jeg synes den er god å trille, enkel å slå sammen, tar liten plass i bilen og jeg liker at når baby skal bytte til sportsdel så kan den snus begge veier. 

Men, jeg ser at turene jeg går her i nærområdet er litt tøffe for vognen. Jeg synes dempingen er for dårlig og jeg kunne ofte tenkt meg en håndbrems. I tillegg synes jeg ikke bugabooen var noe særlig på snøføre. Jeg har begynt å titte og ser at thule er kanskje mer vognen for meg. Men den er større og sportsdelen kan ikke snus. Usikker på hva jeg skal gjøre. Bytte, beholde eller ha to vogner i dette tilfellet?

Anonymkode: 8a5bd...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 17.31):

Hei! Vi har en smile 3 sportsvogn og har slitt ut sportvogntoppen, men selve vogna er solid. Har fått tilbud om å få en smile 4 sportsvogntopp, så vi slipper å kjøpe ny vogn. Noen som vet om disse to er kompatible med hverandre? 

Anonymkode: 7489c...b17

3 og 4 er kompatible med hverandre, ja!

Anonymkode: 9ef77...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har bugaboo fox 5 til min 3 mnd gamle baby. Jeg synes den er god å trille, enkel å slå sammen, tar liten plass i bilen og jeg liker at når baby skal bytte til sportsdel så kan den snus begge veier. 

Men, jeg ser at turene jeg går her i nærområdet er litt tøffe for vognen. Jeg synes dempingen er for dårlig og jeg kunne ofte tenkt meg en håndbrems. I tillegg synes jeg ikke bugabooen var noe særlig på snøføre. Jeg har begynt å titte og ser at thule er kanskje mer vognen for meg. Men den er større og sportsdelen kan ikke snus. Usikker på hva jeg skal gjøre. Bytte, beholde eller ha to vogner i dette tilfellet?

Anonymkode: 8a5bd...5f6

Ville vurdert å kjøpe en Thule, beholde Bugaboo og bruke den som hovedvogn når babyen skal over i sittedel. Da kan du ha babyen mot deg, og den får mer støtte enn den vil ha i Thule-vogna. Så kan du selge Bugaboo når dere er klare for å bruke Thule på "heltid". Kjøp Thule brukt, så blir det ikke så mye penger å "tape" på å kjøpe to vogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 7.07):

Hvorfor likte dere ikke Britax?

Nå var kun smile 3 ute på markedet da vi skulle kjøpe vogn, men jeg syntes den var veldig vaklete, billig preg, simpel. Vi trengte en mer stødig vogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå var kun smile 3 ute på markedet da vi skulle kjøpe vogn, men jeg syntes den var veldig vaklete, billig preg, simpel. Vi trengte en mer stødig vogn. 

Skjønner, kan legge til for andre som leser her at Bugaboo da ikke er så mye bedre😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Erfaringer med vogn fra cybex? Hvilken modell anbefales? 

Anonymkode: d567f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Erfaringer med vogn fra cybex? Hvilken modell anbefales? 

Anonymkode: d567f...52a

Anbefaler ingen av dem, de har så innmari liten kurv under vogna. Får ikke plass til nesten noen ting. 

Anonymkode: 4cf3b...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har sett meg grønn på vogner og trenger hjelp! Har fra før en emmaljunga nxt60 vogn og maxi cosi pepple pro bilstol (begge fra 2021). Ønsker meg en vogn som ikke tar så stor plass i bil, med sportsdel som ikke blir kort før barnet er ferdig med soving. I tillegg drømmer jeg om å slippe styret med adaptere mellom bilstol og vognunderstell. Har sett på både bugaboo fox 5 og cybex talos s lux, men er veldig åpen for forslag! 

Anonymkode: b83cd...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Asemarie skrev (På 11.1.2025 den 12.42):

Føler på den store æren av å starte barnevogntråden 2025… 

Jeg er på utkikk etter første barnevogn og syntes det er utrolig vanskelig i den store jungelen av barnevogner som finnes der ute. Søker derfor hjelp fra dere! 

Tenkte å kjøpe brukt.

Ønsker: duo vogn med liggedel og sportsdel. Sportsdel som kan stå begge veier. Greit med god plass til lang baby. Godt dekkende solskjerming pga sommerbarn. Også muligheter for lufting pga varmen. Stor kurv under. Triller godt på grusvei. Greit med litt demping også. Har kanskje glemt noen kjekke funksjoner? 

Har du noen anbefalinger? Eventuelt hva har du, og hva er fordeler og ulemper med den? 

Setter pris på alle svar :)

Om du vil trille mye på grusvei vil jeg ikke anbefale Britax Smile, hvis du som meg ikke takler ei vogn som skrangler. Vogna er helt perfekt og god å trille ellers, men den høres ut som noe billig drit som er i ferd med å falle sammen på de fleste underlag utenom helt slett asfalt eller flisegulv på kjøpesenter. Jeg har Smile 5z.

Endret av LilleVy94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil anbefale en vogn som er god på vinterføre?☺️ gjerne en med store hjul. Syns det ser ut som de fleste av de nye vognene har små hjul foran? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mrrte skrev (På 14.2.2025 den 13.43):

Noen som vil anbefale en vogn som er god på vinterføre?☺️ gjerne en med store hjul. Syns det ser ut som de fleste av de nye vognene har små hjul foran? 

En "gammel"/brukt emmaljunga mondial/duo med classic understell! Var vintervogna vår før, og den er heeeelt himmelsk på alt av snø og slaps. Den er stor og lite praktisk å pakke i bilen, men om dere har en annen vogn til bil kan jeg virkelig anbefale den.  

Det er denne her, med tynne hjul.

18009-17086_hskgtun2n1orninv.webp

Anonymkode: 9ef77...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker

Noen som har erfaring med maxi cosi fame? Vi vurderer denne for barn som kommer i juni/juli. 

Anonymkode: e5a37...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken barnevogn er lengst? 

Jeg har to gutter (4 mnd og en på snart 2) som begge er unormalt lange, og vi må nå ha ny barnevogn som faktisk passer! 

toåringen er ca 90 cm nå, og de aller fleste barnevogner er for små, og han sover fort et år til kan det virke som 🙈 

lillebror ligger an til å bli betydelig lengre, så må ha en vogn som passer han og! 

hvilken vogn er den lengste på markedet nå? Det er jo så vanskelig å finne ut og navigere gjennom denne jungelen 😮‍💨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke problemet? Lang hvor, lang i ryggen? Lang i beina? Hvorfor kan ikke toåring fortsatt sove i vogna, du har jo babyvogna/ligge delen, regner jeg med? Min eldste fortsatt sov noen gagner i vognen 3,5 år gammel, da var han over 100 cm, og vi hadde forskjellige vogner, og jeg skjønner ikke problemet? Kan han ikke bøye beina? 🥹

De sover jo i bakovervendte bilsetter også helt fint og mye eldre enn 4 år gammel, det går fint, de har jo knær?

Anonymkode: 8d29e...ecc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mente, "du har IKKE baby vogna lenge". Du har vel sittedel/sportsdel?

Anonymkode: 8d29e...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...