Gå til innhold

Dere som har hatt et forhold i over 10 år, har dere tilgang til hverandres telefoner osv?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 16.42):

Tenker på dere som har vært lenge i parforholdet. 
Kan dere gå inn på hverandres telefoner? Har dere oversikt over soMe kanaler osv? 
Hvor åpent er det i forholdet deres? Hvordan er tillitsnivået?

Anonymkode: bab99...b6b

Sammen i 14 år. Kan gå inn på alt. Har likevel ikke noe behov for å gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår at du mener det å gi tilgang til telefonen viser tillit, men la oss se nærmere på det. Tillit er ikke noe man kan måle gjennom tilgang til en telefon. Hvis man trenger tilgang for å føle seg trygg, har man egentlig tillit i utgangspunktet? Tillit handler om å stole på at partneren gjør det rette – uten å måtte sjekke.

Videre vil jeg påpeke at privatliv og tillit ikke utelukker hverandre. Telefonen min er en del av mitt privatliv, og den inneholder mer enn bare mine egne ting. Den kan ha sensitiv informasjon fra jobb, meldinger fra familie eller venner, og dokumenter som jeg juridisk sett ikke har lov til å dele. Er det rimelig at jeg bryter andres tillit for å bevise noe for partneren min?

Noen spørsmål til deg:

1. Hvis du virkelig stoler på partneren din, hvorfor trenger du tilgang til telefonen deres for å føle deg trygg?

2. Hvordan skiller du mellom retten til privatliv og mistillit? For meg handler privatliv om respekt, ikke skjuling.

3. Hva med situasjoner hvor deling av telefonen bryter lover, taushetsplikt eller andres tillit? Skal man overse dette for å tilfredsstille en forventning om «full tilgang» i forholdet?

Hvis et forhold skal baseres på at alt må deles for å vise tillit, tenker jeg at grunnlaget for tillit allerede mangler. Et sunt forhold bygges på respekt, kommunikasjon og forståelse – ikke på overvåkning eller fri tilgang.

Anonymkode: c25f1...4b5

Kan man ikke snu på det. Hvis man ikke har tillit til at en partner ikke vil drive med snoking og kontroll, uten å bruke tekniske sperrer mot dette, har man da tillit til en partner.

Som enkelte forteller i denne tråden så har dem en bruk av mobil der det er praktisk å kunne komme inn på hverandres mobiler. 

En endring av tilgangsstyring, med den utgangspunktet, er vel nok så naturlig at man vil kunne reagere på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har ikke jobbmail på mobilen. 

Jobb-pcen har innlogging med kode, og noe av informasjonen krever i tillegg BankId. 

Anonymkode: e12c2...7c0

Men nå handlet jo denne problemstillingen om oss som har alt av jobb på telefon. Hjemmekontor, der vi også trenger papirer, og tar notater, og en rekke videomøter og samtaler hver dag.

Jeg må ha tillit til at han jeg bor sammen med ikke lytter ved døra, eller snoker i papirer, like mye som jeg har tillit til at han ikke går inn på jobb apper. 

Anonymkode: 54e98...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg må si meg enig med en lengernoppe at det er topp at mange har så stor tillit til hverandre.

Det som ikke er bra er at mange synes det er ok å gi partneren tilgang på jobb mobil til tross for strenge regler for dette. For min del har jeg tilgang på det meste av jobbrelaterte informasjon på mobil. For at jeg skal ha dette er jeg underlagt et veldig strengt regelverk. Dette respekterer jeg selvfølgelig, jeg er glad i jobben min og trenger den for å brødfø meg selv og mine.

Når det er sagt så er det for meg en selvfølge at denne mobilen er forbeholdt meg og ingen andre. Det finnes ingen grunner til å gi andre tilgang på den som ikke kan løses på annet hvis.

Flybilletter? Videresend det.

Ringe når du ikke finner egen mobil? Da kan jeg ringe for deg, eller du kan selv dra opp nettbrettet/PCen og bruke Finn min enhet alt ut i fra hvilken mobil du har.

Sånn kan man fortsette i det uendelige. Ja, tillitt er veldig viktig og man kan stole på hverandre 100% men man kommer heller ikke unna det faktum at man ikke vet hvordan noen reagerer når ting går skeis.

For meg er det helt sinnsykt at å dele koder til mobil og alt mulig annet er normen. Hadde min partner kommet å krevd det, og spesielt for å kunne stole på meg, vel... da har vi et problem.

Nå har jeg ingen partner for øyeblikket, men gjett om dette skal bli et "sorterings-tema" 🤣

Og for guds skyld! Tenk over hva du gjør når du gir ungene tilgang på telefonen din. Jeg er så lei av å ikke vite hvem som har svart på en melding når jeg kontakter en av vennene mine. Jeg kan lage avtaler og så viser det seg at denne personen ikke en gang har visst om avtalen fordi ungene har sagt ja i andre enden.

Anonymkode: c25f1...4b5

Jeg stoler på at han ikke snoker på hjemmekontoret mitt, eller i jobbvesken min.

Jeg stoler på at han ikke lytter ved døra når jeg har møter. 

Jeg stoler på at han ikke går inn på jobbmail, eller annen privat kommunikasjon, når han bruker telefonen min. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alle passord og koder. Men nei, jeg er ikke inne på hans enheter. Det har jeg ingen behov for. 

Anonymkode: 9558e...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gjort som mine foreldre. De hadde vært gift i 40 år før pappa ble enkemann. Da mamma ble syk, la hun et skriv med nyttige koder i safen til pappa. Pappa la det også til meg i safen da han ble syk. Og i safen her, har jeg et skriv med nyttige koder til min mann.

Anonymkode: c3149...72d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 21.58):

Hos oss er det helt irrelevant om man stoler på partneren, deler man kode til jobbtelefonen er det oppsigelsesgrunn. 

Anonymkode: bf89e...530

Og hvor står dette da? For noe tull. Kan kanskje gjelde for spesielle yrker. Men de færreste jobbtelefoner inneholder sensitive ting.

Anonymkode: f2fb4...1e3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men nå handlet jo denne problemstillingen om oss som har alt av jobb på telefon. Hjemmekontor, der vi også trenger papirer, og tar notater, og en rekke videomøter og samtaler hver dag.

Jeg må ha tillit til at han jeg bor sammen med ikke lytter ved døra, eller snoker i papirer, like mye som jeg har tillit til at han ikke går inn på jobb apper. 

Jeg har med vilje ikke lagt inn jobbtilganger på mobilen. Det er alt for lett å misbruke eller at informasjon skal komme på avveie. Men jeg har uansett kode på mobilen. Det hender f.eks at jeg videresender noe jobbmail til privat mail, som da er tilgjengelig via privat pc. Men den har også kode. I tilegg til mobil.

Det spiller ingen rolle om jeg har stor eller liten tillit til min kjære. Det skal ikke være en fysisk mulighet for ham å få brukt mine elektroniske tilganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvor står dette da? For noe tull. Kan kanskje gjelde for spesielle yrker. Men de færreste jobbtelefoner inneholder sensitive ting.

Kan du definere sensitive ting?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har med vilje ikke lagt inn jobbtilganger på mobilen. Det er alt for lett å misbruke eller at informasjon skal komme på avveie. Men jeg har uansett kode på mobilen. Det hender f.eks at jeg videresender noe jobbmail til privat mail, som da er tilgjengelig via privat pc. Men den har også kode. I tilegg til mobil.

Det spiller ingen rolle om jeg har stor eller liten tillit til min kjære. Det skal ikke være en fysisk mulighet for ham å få brukt mine elektroniske tilganger. 

Jeg har bare en telefon, noe annet ville vært et praktisk mareritt. Og det gjelder også alle andre på jobb, ingen som sjonglerer to telefoner. 

Men å videresende til privat mail hadde jeg aldri gjort. Det er strengt forbudt på alle måter. Det er virkelig oppsigelsesgrunn. 

Og selvfølgelig må man ha tillit til den man bor med. Her er det hjemmekontor med tynne dører, på begge. Det er dokumenter. Og selv uten kode kan han raskt låse opp telefonen min med faceID når jeg sover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

15 år, og telefonene våre ligger og slenger rundt i huset. Har hverandres passord, men tror knapt jeg har åpnet telefonen hans noen gang, med mindre det er noe jeg skal der inne. Så ja, tilgang, men det er ikke noe vi har snakket om engang 🙂😂

Anonymkode: 73fff...7a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det har jeg da ingen interesse av.

Anonymkode: 04595...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men det må jo ikke være sensitive ting. F.eks er det helt utenkelig at noen andre skal ha tilgang til hele kalenderen min, eller kunne lese mailer. Både jobb og private. Selv om det ikke er sensitivt i den forstand, ønsker jeg å ha kontrol på dette selv. Det er en masse andre ting fra notater, til søkehistorikk som jeg ønsker å ha for meg selv. 

En partner som stoler så lite på meg at hun krever full tilgang til alt dette, har jeg faktisk ikke rom for i midt liv. Det hadde vært en dealbreaker. Og nei, jeg har aldri vært utro. 

Anonymkode: fb8f0...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det må jo ikke være sensitive ting. F.eks er det helt utenkelig at noen andre skal ha tilgang til hele kalenderen min, eller kunne lese mailer. Både jobb og private. Selv om det ikke er sensitivt i den forstand, ønsker jeg å ha kontrol på dette selv. Det er en masse andre ting fra notater, til søkehistorikk som jeg ønsker å ha for meg selv. 

En partner som stoler så lite på meg at hun krever full tilgang til alt dette, har jeg faktisk ikke rom for i midt liv. Det hadde vært en dealbreaker. Og nei, jeg har aldri vært utro. 

Men det er da ingen ( eller i alle fall veldig få) i denne tråden som krever full tilgang. Det er jo innlegg på innlegg om at vi kun går inn på det vi trenger, og som er "nøytralt". Ber han meg for eksempel svare på en melding fra moren mens han kjører bil, så begynner jeg ikke å scrolle.  

Jeg må stole på at han ikke tar telefonen min og klikker seg inn på jobbapper, eller private meldinger med andre. Like mye som at jeg må stole på at han ikke går gjennom dokumenter på hjemmekontoret mitt, eller lytter ved døra under møter. Og tilsvarende som dere som ikke har delt koder må stole på at han ikke bruker faceID når dere sover, for å snoke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er da ingen ( eller i alle fall veldig få) i denne tråden som krever full tilgang. Det er jo innlegg på innlegg om at vi kun går inn på det vi trenger, og som er "nøytralt". Ber han meg for eksempel svare på en melding fra moren mens han kjører bil, så begynner jeg ikke å scrolle.  

Jeg må stole på at han ikke tar telefonen min og klikker seg inn på jobbapper, eller private meldinger med andre. Like mye som at jeg må stole på at han ikke går gjennom dokumenter på hjemmekontoret mitt, eller lytter ved døra under møter. Og tilsvarende som dere som ikke har delt koder må stole på at han ikke bruker faceID når dere sover, for å snoke. 

Har man koden så har man jo full tilgang. Det er liksom enten eller. Man kan ikke ha litt tilgang. 

For meg er det viktig å vite at det er faktisk ingen andre som kan gå inn på informasjonen jeg har på telefonen min. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har man koden så har man jo full tilgang. Det er liksom enten eller. Man kan ikke ha litt tilgang. 

For meg er det viktig å vite at det er faktisk ingen andre som kan gå inn på informasjonen jeg har på telefonen min. 

Selvfølgelig kan man det. Om man har tillit til og stoler på en partner. Akkurat som at man deler hus, seng, med mer. 

Vi har delt samme hus siden før smarttelefoner fantes, og kun jeg eide PC - som han fikk låne fritt. Selvfølgelig måtte vi ha tillit til at vi ikke gikk gjennom hverandres skattemeldinger, leste private brev, eller i det hele tatt snoket i hverandres saker, bare fordi de var tilgjengelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 9.38):

Om man trenger tilgang til partners telefon for å ha tillit, Så mangler man den nødvendige tilliten i utgangspunktet.

Den dagen man må ha tilgang for å ha tillit, er forholdet i all henseende dømt til å mislykkes.

Å ha tilgang til partners telefon er et av de ultimate eksempler på manglende tillit.

Anonymkode: 6ff7a...11c

Vi har ikke tilgang fordi vi trenger å føle at vi skal kunne sjekke hverandres telefoner.

Vi har tilgang fordi det er ofte vi bruker hverandres telefoner til apper, musikk, kart, nettsider etc. 

Tilliten er nettopp at vi har tilgang uten å bekymre oss for at den andre snoker🤷

Anonymkode: 515fb...799

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har ikke tilgang fordi vi trenger å føle at vi skal kunne sjekke hverandres telefoner.

Vi har tilgang fordi det er ofte vi bruker hverandres telefoner til apper, musikk, kart, nettsider etc. 

Tilliten er nettopp at vi har tilgang uten å bekymre oss for at den andre snoker🤷

Anonymkode: 515fb...799

Slik er det for oss også.

Skremmer meg egentlig hvor mange som fysisk må sperre partner ute her inne.

Men mulig det er en generasjonsting. Jeg er vokst opp i en tid der PC og telefon ikke hadde noe som het passordsbeskyttelse. Og også i en tid der vi skrev brev. Hadde dagbøker. Skattemelding kom i posten. Samme med testresultater og brev fra legen. Karakterer. Og alt mulig annet. Mye av dette finnes fortsatt her hjemme, mine gamle dagbøker for eksempel. Men kan aldri se for meg at mannen ville åpnet de og lest. Like lite som han ville åpnet jobbmailen min, eller instagram, om han låste opp telefonen min for å bruke den til noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen i 28 år, vi kan hverandres koder men har ikke noe behov for å gå inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Full tilgang til hverandres telefoner 😊 i motsetning til andre som ikke har det, da de har noe å skjule.

Anonymkode: 0e304...558

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...