Gå til innhold

Dere som har hatt et forhold i over 10 år, har dere tilgang til hverandres telefoner osv?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, vi har full tilgang til hverandre telefoner (kan koden0⁰æ⁰ og har biometrisk innlogging på hverandres mobil). Sånn sett har vi sikkert også mulighet til å sjekke hverandres meldinger, SoMe og slikt. 

Men vi sjekker aldri slikt. Det handler om å gi hverandre privatliv. Tilgangen til hverandre mobil er praktisk når det handler om å dele mobildata med familiens nettbrett så barna får sett barne-tv på hyttetur, og når vi ellers er på tur i områder med dårlig dekning. Vi har både ulik mengde mobildata og ulike operatører, så dekningen kan variere. 

Vi har full tillitt til hverandre. Likevel må jeg innrømme at jeg hadde blitt usikker dersom mannen ikke ville dele koden med meg. Hvorfor vil han ikke det? Har han noe å skjule?

Anonymkode: ffa7a...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, ærlig talt. Jeg har da ingen rett til å sjekke telefonen eller pc.. Hadde ikke likt om han ville sjekket mitt heller. Vi stoler på hverandre. Har vært sammen i 17 år. Nå følte jeg meg gammel. 

Anonymkode: ca3dc...a3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tilgang på hverandres telefoner osv. vært sammen i femten år. Tror det er et usunt forhold hvis man føler for å sjekke telefonen til hverandre 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 23.02):

Hvordan løste du hjemmekontoret i pandemien? Separate boliger? Eller tillit til at mannen ikke snokte i papirer, hørte inn på møter, eller klikket seg inn på mailen på telefonen din? 

Anonymkode: 54e98...5db

Videre: Han hadde jobb på fast lokasjon under hele pandemien, er ikke mulig å gjøre hans jobb på et hjemmekontor og den handler om liv og helse.

Det er heller ikke lov for meg å være på hans jobb eller ha tilgang til hans elektroniske jobb-verktøy. Da ville han fort ha fått sparken, om jeg hadde teoretisk mulighet til å hente ut personlig informasjon om de han jobber opp mot. 

Anonymkode: e12c2...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vært sammen med mannen i 20 år og vi har begge muligheten til å gå inn på hverandres telefon. Ikke noe stress med det for oss 🙂

Anonymkode: 5c7f6...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vært sammen med mannen i 20 år og vi har begge muligheten til å gå inn på hverandres telefon. Ikke noe stress med det for oss 🙂

Men nå skal det sies at vi har ikke noe behov for å sjekke telefonen til hverandre da med mindre det er krise, ingen av oss har SoMe heller🙂 Har ingenting å skjule. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, hvorfor skulle vi ha det? Hva er et forhold verdt, om man er så usikker på partner, og har så stort kontrollbehov, at man sjekker partners telefon og SoMe? Vi har vært sammen i snart 20 år.

Anonymkode: 3ca5b...84a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva løser egentlig dette med tilgang til hverandres mobiler? Om jeg vil være utro så kan jeg fint klare det uten å legge igjen spor på telefonen min.

Om man først får en mistanke om utroskap så er min påstand at man sjeldent får avkreftet dette med å sjekke telefonen til vedkommende.

Man kan få det bekreftet, ja. Men da er man ikke bare sammen med en utro jævel men og en dum jævel. Er vedkommende litt oppegående så vil man ikke finne noe på telefonen og mistanken vil ligge og ulme og ødelegge forholdet mer enn om utroskapen var bevist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 9.34):

Har du ikke tillit til din partner? Tilgang betyr at du skal ha tillit til at partner ikke snoker.

Har du ikke tillit til partner?

Har du ikke tillit til at din partner ikke vil snoke i det?

Hele problemstillingen bygger på at du ikke har tillit til din partner. 

Så du har ikke tillit til din partner?

Og så? Du har vel tillit til at din partner ikke leter etter passord?

Hvorfor skulle partner gå inn på det om hen har tilgang? Du mangler tillit til din partner. 

Hva er hensikten med å være i et forhold dersom du ikke har tillit til at partner ikke vil snoke?

Nei nei nei, ikke i nærheten. Det er du, med dine synspunkter som ikke har tillit til partner.

Med andre ord har du ikke tillit til partner, hva er da hensikten med å være i et forhold?

Anonymkode: 80b00...e16

Om man trenger tilgang til partners telefon for å ha tillit, Så mangler man den nødvendige tilliten i utgangspunktet.

Den dagen man må ha tilgang for å ha tillit, er forholdet i all henseende dømt til å mislykkes.

Å ha tilgang til partners telefon er et av de ultimate eksempler på manglende tillit.

Anonymkode: 6ff7a...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har full tillitt til hverandre. Likevel må jeg innrømme at jeg hadde blitt usikker dersom mannen ikke ville dele koden med meg. Hvorfor vil han ikke det? Har han noe å skjule?

Med andre ord så har du ikke full tillit. «Tilliten» din fordrer tilgang til partners telefon. «Tilliten» din kommer med et premiss.

Dette er et eksempel på det motsatte av tillit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Men hva løser egentlig dette med tilgang til hverandres mobiler? Om jeg vil være utro så kan jeg fint klare det uten å legge igjen spor på telefonen min.

Tilgang løser ingen verdens ting om det er utroskap man er redd for. Om man tror det, så er man supernaiv.

Skal jeg være utro, så har ikke telefonen min noe med saken å gjøre. Jeg kan fint knulle rundt uten det minste spor på telefonen.

Om man blir tatt for utroskap pga telefon, så er man usedevanlig lite smart. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 9.34):

Har du ikke tillit til din partner? Tilgang betyr at du skal ha tillit til at partner ikke snoker.

Har du ikke tillit til partner?

Har du ikke tillit til at din partner ikke vil snoke i det?

Hele problemstillingen bygger på at du ikke har tillit til din partner. 

Så du har ikke tillit til din partner?

Og så? Du har vel tillit til at din partner ikke leter etter passord?

Hvorfor skulle partner gå inn på det om hen har tilgang? Du mangler tillit til din partner. 

Hva er hensikten med å være i et forhold dersom du ikke har tillit til at partner ikke vil snoke?

Nei nei nei, ikke i nærheten. Det er du, med dine synspunkter som ikke har tillit til partner.

Med andre ord har du ikke tillit til partner, hva er da hensikten med å være i et forhold?

Anonymkode: 80b00...e16

Jeg forstår at du mener det å gi tilgang til telefonen viser tillit, men la oss se nærmere på det. Tillit er ikke noe man kan måle gjennom tilgang til en telefon. Hvis man trenger tilgang for å føle seg trygg, har man egentlig tillit i utgangspunktet? Tillit handler om å stole på at partneren gjør det rette – uten å måtte sjekke.

Videre vil jeg påpeke at privatliv og tillit ikke utelukker hverandre. Telefonen min er en del av mitt privatliv, og den inneholder mer enn bare mine egne ting. Den kan ha sensitiv informasjon fra jobb, meldinger fra familie eller venner, og dokumenter som jeg juridisk sett ikke har lov til å dele. Er det rimelig at jeg bryter andres tillit for å bevise noe for partneren min?

Noen spørsmål til deg:

1. Hvis du virkelig stoler på partneren din, hvorfor trenger du tilgang til telefonen deres for å føle deg trygg?

2. Hvordan skiller du mellom retten til privatliv og mistillit? For meg handler privatliv om respekt, ikke skjuling.

3. Hva med situasjoner hvor deling av telefonen bryter lover, taushetsplikt eller andres tillit? Skal man overse dette for å tilfredsstille en forventning om «full tilgang» i forholdet?

Hvis et forhold skal baseres på at alt må deles for å vise tillit, tenker jeg at grunnlaget for tillit allerede mangler. Et sunt forhold bygges på respekt, kommunikasjon og forståelse – ikke på overvåkning eller fri tilgang.

Anonymkode: c25f1...4b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må si meg enig med en lengernoppe at det er topp at mange har så stor tillit til hverandre.

Det som ikke er bra er at mange synes det er ok å gi partneren tilgang på jobb mobil til tross for strenge regler for dette. For min del har jeg tilgang på det meste av jobbrelaterte informasjon på mobil. For at jeg skal ha dette er jeg underlagt et veldig strengt regelverk. Dette respekterer jeg selvfølgelig, jeg er glad i jobben min og trenger den for å brødfø meg selv og mine.

Når det er sagt så er det for meg en selvfølge at denne mobilen er forbeholdt meg og ingen andre. Det finnes ingen grunner til å gi andre tilgang på den som ikke kan løses på annet hvis.

Flybilletter? Videresend det.

Ringe når du ikke finner egen mobil? Da kan jeg ringe for deg, eller du kan selv dra opp nettbrettet/PCen og bruke Finn min enhet alt ut i fra hvilken mobil du har.

Sånn kan man fortsette i det uendelige. Ja, tillitt er veldig viktig og man kan stole på hverandre 100% men man kommer heller ikke unna det faktum at man ikke vet hvordan noen reagerer når ting går skeis.

For meg er det helt sinnsykt at å dele koder til mobil og alt mulig annet er normen. Hadde min partner kommet å krevd det, og spesielt for å kunne stole på meg, vel... da har vi et problem.

Nå har jeg ingen partner for øyeblikket, men gjett om dette skal bli et "sorterings-tema" 🤣

Og for guds skyld! Tenk over hva du gjør når du gir ungene tilgang på telefonen din. Jeg er så lei av å ikke vite hvem som har svart på en melding når jeg kontakter en av vennene mine. Jeg kan lage avtaler og så viser det seg at denne personen ikke en gang har visst om avtalen fordi ungene har sagt ja i andre enden.

Anonymkode: c25f1...4b5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 3.04):

Men kunne du spurt din partner ut av det blå:

»Jeg stoler 100% på deg, men hva svarer du om jeg nå spør deg om å få sjekke telefonen din for meldinger, både sms og SoMe? 

Den bommerten gjorde nemlig jeg. Jeg vet ikke hvorfor jeg spurte ham. Ville kanskje bare få bekreftet tilliten jeg trodde vi hadde. Så da han da ble skikkelig stresset og sa bastant ‘nei!’ ble liksom all den oppbygde tilliten knust der og da. Nå går jeg rundt og ikke vet om jeg kan stole på ham lengre. Bare pga et enkelt spørsmål. Han har riktignok tilbudt meg mobilen min i ettertid fordi han merket jeg ble rolig og innesluttet etter avisningen. Men da tenker jeg jo bare at han har slettet alle spor. Og blir nesten redd for å finne spor av slettede spor🙈

Anonymkode: 12b9a...a74

Selv om det ikke er utroskap inne i bildet her, ville jeg ikke likt at min kone leste gjennom meldinger til og fra kompiser, og i alle fall ikke lest igjennom jobbmailer.  

Ville heller ikke likt om hun visste alt jeg sjekker på internet. Jeg googler mye rart i løpet av en uke f.eks. Ingen kontroversielle ting, men om jeg plutselig lurere på Tone Damli sin skostørrelse så googler jeg det...  ( lurer ikke på det, men det var et eksempel på en teit ting jeg kan finne på å sjekke ut). Fanene blir jo ofte liggende åpen bare, men jeg liker ikke tanken på at dette ikke skal være mitt, og bare mitt, selv om det ikke er noe som min kone ville hatt problem med. 

Jeg er en person som er ganske privat av meg, og dagens samfunn legger jo opp til at man blir mer og mer overvåket. Jeg liker ikke tanken på det, og fri tilgang på telefonen vil jo på mange måter gi enda mer overvåkning. 

Anonymkode: fb8f0...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har koden til hverandres mobil, men bruker den aldri. Hvorfor skulle vi det? Og hva mener du med oversikt over some, trenger man det?

Hett tips for å slippe så mye styr og stress mtp dette: finn deg en partner du kan stole på. Da trenger man ikke bruke energi på slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, vi har full tilgang til hverandre telefoner (kan koden0⁰æ⁰ og har biometrisk innlogging på hverandres mobil). Sånn sett har vi sikkert også mulighet til å sjekke hverandres meldinger, SoMe og slikt. 

Men vi sjekker aldri slikt. Det handler om å gi hverandre privatliv. Tilgangen til hverandre mobil er praktisk når det handler om å dele mobildata med familiens nettbrett så barna får sett barne-tv på hyttetur, og når vi ellers er på tur i områder med dårlig dekning. Vi har både ulik mengde mobildata og ulike operatører, så dekningen kan variere. 

Ja kanskje har han noe å skjule. Men det trenger ikke være mer alvorlig enn at han har skrevet ett innlegg på KG under anonym bruker som han ikke ønsker at noen andre skal vite at han har skrevet, i en tråd som han ikke ønsker at noen andre skal vite at han har fulgt og svart i. 

Jeg ser at du selv også skriver under anonym bruker. 

Jeg sier ikke mer. Men alle hemmeligheter handler ikke om utroskap. Jeg er helt sikker på at min kone har en masse ting hun ikke ønsker at jeg skal vite. Jeg er også helt sikker på at ingenting av det har noe med utroskap å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med andre ord så har du ikke full tillit. «Tilliten» din fordrer tilgang til partners telefon. «Tilliten» din kommer med et premiss.

Dette er et eksempel på det motsatte av tillit.

Ikke enig. Jeg sjekker ikke telefonen. Har aldri sett hva han skriver til venner, kolleger, på sosiale medier og slikt. Ikke noen ønsker om å vite det heller. 

Atferdsendring er det jo lurt å være oppmerksom på. Hvis han hadde tatt bort min tilgang til telefonen slik at han alltid måtte involveres for å få nettilgang på nettbrett, hvis jeg ikke hadde mulighet til å ringe (skulle behovet oppstå) i fjellheimen når min telefon var uten dekning, ja da burde jeg jo reagere.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja kanskje har han noe å skjule. Men det trenger ikke være mer alvorlig enn at han har skrevet ett innlegg på KG under anonym bruker som han ikke ønsker at noen andre skal vite at han har skrevet, i en tråd som han ikke ønsker at noen andre skal vite at han har fulgt og svart i. 

Jeg ser at du selv også skriver under anonym bruker. 

Jeg sier ikke mer. Men alle hemmeligheter handler ikke om utroskap. Jeg er helt sikker på at min kone har en masse ting hun ikke ønsker at jeg skal vite. Jeg er også helt sikker på at ingenting av det har noe med utroskap å gjøre. 

Alle har noe å de ikke ønsker at alle skal vite om. Derfor har han privatliv på mobilen sin. Jeg har aldri sjekket den og har heller ingen ønsker om å sjekke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri og vil aldri ønske å ha tilgang til slikt. Ikke at man skjuler noe eller trenger å skjule noe, men mener man uansett forhold eller ei skal få lov til å ha sine egne greier. Ikke alt jeg ønsker eller trenger å vite, så ser ikke grunn til at man skulle hatt tilgang til slikt. Er jeg i et forhold så baserer jeg det på tillit og det har ikke noe med innsyn men at vi skal begge få ha vårt eget privatliv og ikke trenger å dele alt over lav terskel så lenge det ikke har noen verdi for forholdet eller kjærligheten. Har alltid hatt på pc og mobil fremme og fritt tilgjengelig for samboere, partnere etc. uten noe hinder og også hatt de gå inn på de for å gjøre ting for meg uten at det betyr at det er tillatt med snoking eller andre veien. Tenker litt slik som før i tiden, man pleide ikke la typen eller mannen lese ens private dagbok, så hvorfor skulle en partner gå inn på ens telefon som i dag er tilsvarende.

Ikke minst, hvis det hadde vært ting jeg var redd en partner skulle se eller noe som ikke tålte dagens lys så hadde jeg ikke vært i eller avsluttet forholdet. Ikke minst er det kanskje fortrolige samtaler med andre som ville vært et tillits brud å latt en annen person lese eller få innsyn i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som tror at tilgang til telefonen gjør at de kan sjekke utroskap, så tenker jeg det er noe naivt. En som er utro og har det minste grad av vett, sørger da for at det ligger på en «reservetelefon» eller udigitalt eller whatever. Skal man ta noen på utroskap på mobil/pc skal man IKKE ha tilgang i hverdagen slik at vedkommende føler seg trygg på å kunne ha snuskete saker der i fred. Også be om å låne telefonen litt brått og uten å gi vedkommende særlig grunn til å si nei. Da kan man sikkert avsløre noe. Har du tilgang 24/7, sørger enhver oppegående person for at hemmelig info ikke ligger tilgjengelig der…

Jeg har selv avslørt to utroskap hos partnere som hardnakket sier nei til å være det, ved å lete rundt etter svar. En gang på PC og en gang i den mindre digitale tiden blant papirer hjemme. Og begge gangene kikket jeg steder partner nok ikke hadde tenkt/ønsket at jeg skulle kikke. Det var ikke mulig å finne bevis på steder som var tilgjengelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...