Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg vil bare si at jeg synes Milla tar opp viktige temarer!!

selv er jeg 23 og absolutt for ung til å i det hele ta et valg på dette, men jeg begynner å ha veldig tro på at jeg kommer til å forbli frivillig barnløs.

dette er et valg jeg håper å få full respekt for!

og det er ikke nødvendigvis misunnelse overfor gravide som gjør at mange av oss tenker at det er et stort ansvar å få barn..

et ansvar som alt for mange tar lett på..

det å få barn er litt som å få en ekstar-jobb.. det fratar deg mange friheter og muligheter og innebærer et stort ansvar.. (men denne varianten kostar i stedet for å gi betalt)

det er heller ikke noe du SKAL ha.. BØR ha.. har RETT til å ha osv

det er noe du bør tenke veldig nøye gjennom før du gir deg i kast med..

selv om jeg bortimot har valgt å ikke få barn har jeg tenkt mye gjennom den muligheten.. og jeg har også store problemer med å forstå motivasjonen for å få mer en 2 barn.

ieg sier ikke at alle her på KG`s gravid-sider er egoistiske osv, men jeg sier at dette er et veldig viktig tema... og det er de som blir gravide som tar et valg som får konsekvenser osv, ikke vi som lar være... det er derfor naturlig at vi "står på sidelinjen" og ser "kritisk" på dere inne på banen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har rett til sine egne valg, uten å bli kritisert for det.

Men jeg føler meg likevel kritisert, fordi jeg IKKE har fått barn under de kriteriene flere av dere stiller.

For noen er det rett og slett mer naturlig å ville ha barn enn andre. Noen velger å få barn ung, fordi det er måten de ønsker å gjøre det på. Noen velger å få barn i 40 årene fordi de ikke har vært klar, fått til, eller hatt lyst på barn før.

Hvorfor må vi være så utrolig kritisk til hvordan vår livssituasjon er når vi får barn?

Er ikke det viktigste at man får et barn i trygge omgivelser? Og trygge omgivelser kan man ha om man er mann og kvinne, mann og mann, kvinne og kvinne eller alene.

Er ikke det viktigste at man har alle muligheter til å ta vare på dette barnet? Trenger man å vasse i penger for å kunne gi et barn en god oppvekst? Må alle barn ha Reima Tec for å være godkjent? Må alle barn på minst en sydenreise i året for å ha foreldre som er økonomiske kvalifiserte til å ha barn?

Frihet ja.... Den gir man i stor grad avkall på som forelder. Samlivet skranter kanskje. Kroppen er ikke som den engang var. Men selv om mye av det gamle er borte, får man så uendelig mye igjen.

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke kjenner hverken meg, som alenemor til 2, eller andre jeg kjenner, både velstående par og mindre velstående par, igjen i alle disse problemstillingene som blir fremstilt av dere som mener vi alle bør bli mer kritiske. Jeg har gjennom mitt voksne liv kjent en person som ikke gjorde en god jobb med barnet sitt og far har idag omsorg, han gjør derimot en god jobb.

Jeg har fått et av mine barn tross bruk av p-piller. Det ingen har svart meg på ennå er: mener dere som skriker høyest om ansvar at ansvar er likestilt med abort i slike saker? En som ikke faller inn under deres kriterier, men likevel blir gravid; er det kun en utvei?

Eller viser man ansvar for egne handlinger ved å la livet vokse og føde barnet? Mener dere kanskje at adopsjon er eneste løsningen om man kommer i "uløkka" ?

Har veldig lyst til å høre deres tanker om dette.

En ting til; er det aldersbestemt dette med å være ansvarlig nok?

Kan man få barn når man er 22, eller har ikke en på den alderen nok mellom øra til å ta en avgjørelse?

Prøver bare å forstå hvor dere kommer fra, selv om mye virker ganske så uforståelig ;)

Skrevet

ååå jeg er så enig med løvemamma

jeg fik min den første 20 år gammel var gift og det var et ønske barn, alle modnes forskelligt, i den alder var jeg også helt sikker på at kvinder over 30 var alt for gamle til at ha børn *GGGG* i dag er jeg 37 og skal ha nr 4 så pas på jenter hva dere siger man kan hurtig skifte mening, det avhænger jo af hvad som sker rundt en på da værende tidspunkt...

kærlighed/omsorg kan ikke købes for penge, jeg har set børn som har meget fattige forældre men fyldt dem med kærlighed, jeg har set rige børn som har været bund ulykkelige fordi de var glemt i stress og prestige, selvfølgelig kan man ikke bo på gade med spædbørn/eller børn i det hele taget, men det er jo heller ikke det som er snakke om men så længe ens unger får den omsorg/kærlighed som de har fortjent ja da kan man ikke finde lykkeliger børn.

jeg tager hatte af for dem som vælger at være uden børn, men herre gud os som vil ha børn og mange af dem kan vi ikke få lov til det ???? der findes mange kvinder/mænd som ikke kan fordrage børn overhoved dette er ikke medfødt føelse hos kvinder, mange kvinder som føder vil ikke engang kendes ved sit avkom dette sker også i naturen og sådanne er det bare og fulstændig normalt......

en gammel lykkelig mor

Skrevet

Hei!

Jeg må si at det er et bra tema å ta opp!

Vi har da rett til å ta våre egne valg. Noen vil ikke ha egne barn, jeg respekterer det. Men da forventer jeg at jeg igjen får respekt igjen når jeg sier at jeg er 21 år gammel, vil ha barn, og er ufrivillig barnløs pga PCOS. Det er ikke alltid jeg får det... Får stadig høre at jeg er aaaaaalt for ung, og at det er et kjempe ansvar, og at jeg ødelegger livet mitt osvosv. For MEG ville det berike livet mitt!

Jeg tror ikke det er et kjempeenkelt valg for dere som velger å ikke ha barn. Som oss som vil ha, så har dere kanskje overveid for og imot? Det at dere står frem og sier at dere ikke vil ha barn, det viser at dere er utrolig sterke og modige. All honnør til dere!

Mange tar kanskje for lett på ansvaret, men det er også mange som virkelig går inn for dette, som delvis vet hva de går til. Noen ganger skjer det "uhell", og man blir gravide. Noen velger å vise ansvar ved å ta abort, noen velger å vise ansvar ved å beholde barnet sitt, og gjøre det beste ut av situasjonen, enten det er å oppdra det selv, eller la andre gjøre det.

Jeg håper at dersom alle er villige til å ha litt innsikt i hvorfor mennesker velger som de gjør, så kanskje vi kan nå en forståelse, som går ut på at vi ikke ser snevert på det å få/ikke få barn. Jeg synes at jojobing kanskje ser litt snevert på dette med at vi velger å ville ha barn. Kanskje du er litt rask til å skjære alle over en kam og dømme oss? Dette er ikke ment som noe personangrep, men MIN forståelse av det du sier.

Det ligger så utrolig mange grunner bak valgene vi tar, dessverre så tar vi feil noen ganger.. Uansett så får det konsekvenser, enten vi vil ha barn, eller at vi ikke vil ha det. Kanskje dere finner ut en dag at dere skulle ønske at dere fikk barn? Kanskje vi en dag, når poden virkelig driter på draget, at vi skulle ønske at vi ikek hadde hatt barn, eller at vi skulle gjort ting annerledes. Ikke glem at gjensidig respekt er noe av det viktigste et menneske kan gi. :kgsmil:

-Kosepia

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig at dette er et viktig tema. MEN det ER faktisk lov til å både ønske seg barn og det å IKKE ønske barn.

Selv har jeg full forståelse for begge valg. Dette er så personlig at det er en skam at folk virkelig tviler på at folk velger velger rett!

hei!

dette er et valg jeg håper å få full respekt for!  

og det er ikke nødvendigvis misunnelse overfor gravide som gjør at mange av oss tenker at det er et stort ansvar å få barn..  

et ansvar som alt for mange tar lett på..  

det å få barn er litt som å få en ekstar-jobb.. det fratar deg mange friheter og muligheter og innebærer et stort ansvar.. (men denne varianten kostar i stedet for å gi betalt)

det er heller ikke noe du SKAL ha.. BØR ha.. har RETT til å ha osv

det er noe du bør tenke veldig nøye gjennom før du gir deg i kast med..

Jeg sier ikke at alle her på KG`s gravid-sider er egoistiske osv, men jeg sier at dette er et veldig viktig tema... og det er de som blir gravide som tar et valg som får konsekvenser osv, ikke vi som lar være... det er derfor naturlig at vi "står på sidelinjen" og ser "kritisk" på dere inne på banen.

Du forventer å få respekt for dine valg- LIKEVEL tillater du deg å tvile på at vi som får barn faktisk velger rett. DET er respektløst sett fra min side. Vi har alle våre grunner for å velge slik vi gjør, og det bør respekteres begge veier.

Du sier noe om at å få barn er som en ekstra jobb: Tror du virkelig at vi ikke tenker gjennom hvordan livet blir- at alt forandrer seg?

Vi gjør det nemlig og noen av oss ser fram til denne forandringen. Selv om det betyr ansvar, våkenetter, syke unger, at man er dødsliten og trett- men likevel: vi ville ikke valgt annerledes!!!

JEg syns du - som jo faktisk er bare 23 år- bør tenke deg litt om før du slenger ut sånne ting. Mange av oss som får barn har levd en stund og er absolutt ingen barnerumper uten mål og mening, men voksne mennesker med sterke meninger og visshet om hva vi ønsker ut av resten av livet vårt.

Vis like mye respekt til oss som du krever at vi skal vise deg!

Gjest jojobing (ikke pålogget)
Skrevet

respektløs?

overfor hvem?

de som er gode foreldre? de burde jo ikke føle seg truffet av noe av dette!

de som er dårlige foreldre og burde ha vært ansvarlige nok til å la være å få det barnet? jo de kan føle seg truffet.. men hva i alle dager er galt med å sette fokus på det problemet..

vi kan ikke bli så opphengt i respektere alle så veldig at vi ikke kan si i fra når det går utover små uskyldige barn!

jeg har full respekt for de som velger å få barn og som tar ansvaret.. men jeg har ikke full respekt for dem som velger å få et barn uten å være klar til å ta konsekvensene;

så dersom mine kommentarer oppfattes som respekløse overfor dårlig foreldre, så ber jeg ikke om unskyldning for det.. det var faktisk meningen!

Skrevet

jeg vil nu gerne lige tilføje noget her, da jeg fik min første baby som var planlagt og så velkomme i verden, havede været gift og var lykkelig, jeg kunne ikke spå fremtiden og se at jeg ville skilles efter 12 års ægteskab, føler jeg mig uansvarlig eller en dårlig mor for den nej jeg tro ikke det, ting sker i ens liv som man ikke kan forudse, skulle jeg ha tænkt før jeg blev gravid hvis og hvis og hvis ville jeg jo ha levet et eramit liv, desværre er livet a bich sometimes det er jo en del af livets prøver, selvfølgelig er der dårlig forælder enda mange af dem, men tror nu ikke at det er deres menig at være det, de bare kunne ikke fungere i rollen som forælder, vi går alle i skole og lære dit og dat men inge lære os hvordan man opdarager børn, og ingen børn er ens heller, jeg har 3 og inge af dem kunne få den samme type opdragelse fordi de er små selvstændige individer som har forskellige behov....

og jeg føler mig ikke truffet over at ting ikke gik som jeg ville, og at mine unger havede en svær tid efter vi voksne gik fra hinanden, jeg gjorde det jeg mente var bedst, og når ting sker i familier er det oftes børnen det går ud over desværre, men mine børn har det meget bedre efter skilsmissen...

Skrevet

kjære Ann

jeg har da aldri påstått at du skulle være en dårlig foreldre...

nå må dere som ikke har noen grunn til å føle dere truffet og føler dere sikre på det, slutte å "spille såret"

jeg har heller aldri ment at f.eks skilsmisser ol gjør noen til dårlige foreldre... anleneforeldre kan også være like gode foreldre som par...

det hele sitter først og fremst i hodet, tror jeg..

og jeg har aldri påstått at det finnes noen her inne som kommer til å bli dårlige foreldre..

jeg mener bare at det å ikke få barn er et alternativ alle bør vurdere.. slik at de som velger å få barn har gjort et bevist og gjennomtekt valg og ikke bare gjør det av ren "refleks" og selvfølgelighet.

og selvfølgelig kan også uplanlagte barn få det godt og ha gode foreldre..

men jeg har sett et par riktig dårlige tilfeller i min omgangskrets. f.eks en som ble gravid i en alder av 21 mot kjærestens ønske.. han ville så gjerne ha fått tid til å fullføre utdannelsen sin først.. og ønsket at hun skulle gjøre det samme.. da synes jeg det var et veldig veldig dårlig valg av henne å late som om hun "uheldigvis" ble gravid likevel.. det ser nå ut til å gå bra med både forholdet og barnet, men det var likevel et dårlig valg!

mitt poeng er at det er i mange tilfeller lurt å bruke fornuften litt også, ikke bare det hormonelle "suget" etter barn.. det skader sjelden å vente noen år ekstra dersom man er veldig ung osv.

mitt poeng er enkelt å greit; alle bør vurdere alle alternativer før et valg og ikke se på livet store valg som "selvfølgelige" før de har tenkt seg godt om..

lykke til alle sammen..

så mye som dere alle tenker på dette (viser det ved å være her på KG osv) håper og tror jeg at dere blir gode foreldre.. så lenge dere alltid er ansvaret bevist

Skrevet

Du sier her at det var et dårlig valg av dissen vennene dine. HVEM er du som kan sette deg til dommer over dem??? Hvorfor mener du at det du syns skal være det rette??? Nei fei for dein egen dør. Disse vennene dine kan jo bli fantastiske foreldre. SELV om de går på skole.

Jeg syns ikke du skal gå rundt og "bestemme" hva som er bra eller ikke bra. Det må da de det gjelder klare selv.

Ingeting er så irriterende som bedrevitere!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

jojobing: du mangler fullstendig grunnlag for ditt innlegg. Vi kjenner nok alle noen som ikke er egnet til å være foreldre, men det betyr IKKE at alle andre er likedanne.

Det jeg lurer på er hvorfor i all verden dere som har valgt "ikke" å få barn til stadighet befinner dere inne på graviditets sidene ? Det tyder jo nesten på at det er et ønske. Du er 23 - da jeg var like gammel som deg hadde jeg ikke tenkt å få barn - det er noe man aldri kan være helt sikre på uansett. Det går begge veier det.

Det der med at dere står på side linjen og følger kritisk med - vel hva skal man si - fullstendig idioti er det.

Men jeg har fullstendig respekt for at folk velger ikke å ha barn, men det virker som om du har mer problemer med oss som ønsker barn. Jeg har flere venner som ikke har planer om barn eller som ikke ønsker. Jeg har også venner som ikke kan få barn og så har jeg de som ønsker seg barn og får barn.

Lille venn heller kom tilbake når du har litt mer vann bak øra.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
jojobing: du mangler fullstendig grunnlag for ditt innlegg.  

Det jeg lurer på er hvorfor i all verden dere som har valgt "ikke" å få barn til stadighet befinner dere inne på graviditets sidene ? Det tyder jo nesten på at det er et ønske.  

Lille venn heller kom tilbake når du har litt mer vann bak øra.

Nå må jeg ta Jojobing i forsvar her. For det første så er det ikke ett spesielt godt tegn at gravide ikke takler endel enkle spørsmål om svært store livsvalg. Hvorfor blir vi som stiller kritiske spørsmål alltid bitt av med at vi er så misunnelige på dere som skal ha barn eller har barn?

Grunnen til at vi bryr oss er fordi det er samfunnet som må rydde opp etter dere når dere fly rundt og blir gravide gang etter gang og ikke tenker økonomi.

Jojobing virker som en gjennomtenkt jente med klare mål og valg. Hun velger utdannelse og sikkerhet i stedet for å la hormonene styre.

Og det heter "å bli tørr bak øra" *knis* Skal du slenge med leppa så bruk hvertfall uttrykk som det er mening i.

Milla

Skrevet

Jeg er ikke gravid, har heller ikke tenkt til å få flere, egne, barn; men jeg er da virkelig kritisk til det både du Milla og jojobing lirer av seg. Nå "angriper" ikke jojobing i hovedinnlegget sitt, men jeg er veldig enig i at en som 23-åring ikke vet hva man vil tenke om 15 år. Ønsker og valg kan endres, de fleste hvertfall.

Og å skylde på hormonene, hvor lavmål er det da?

Kanskje vi skal skylde på visse andres hormoner etterhvert også... ;)

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Og å skylde på hormonene' date=' hvor lavmål er det da?[/quote']

Kutt ut da Starfish, gravide bruker hormonene som unnskyldning hele tiden. Det er derfor enkelte av dem ikke kan tenke rasjonelt i det hele tatt.

Når jeg er litt streng mot noen så kommer det ofte en annen inn og sier at jeg må roe meg for "hun er jo gravid stakkars".

Milla

Gjest Anonymous
Skrevet

viwi!

jeg er sjokkert...!!

hvordan kan du i det helt tatt påstå at det IKKE er et dårlig valg å påtvingen en man er glad i et barn han ikke er klar for enda når han utrykkelig har sagt at han gjerne vil vente et par år først!!?

jeg synes det er en vanvittig tragisk hodning til det å få barn.. og totalt asvarsløst!

Gjest Anonymous
Skrevet

viwi!

jeg er sjokkert...!!

hvordan kan du i det helt tatt påstå at det IKKE er et dårlig valg å påtvingen en man er glad i et barn han ikke er klar for enda når han utrykkelig har sagt at han gjerne vil vente et par år først!!?

jeg synes det er en vanvittig tragisk hodning til det å få barn.. og totalt asvarsløst!

Skrevet

jeg inrømmer at jeg gikk for langt i post nr to, men den første og nr tre står jeg fullstendig for.

det er jo bare ment som bevistgjøring av valg, ikke som "angrep"

jeg har tenkt veldig mye på dette det siste året (etter at flere i min bekjentskapskrets ble gravide) og har blitt veldig bevist på hvorfor jeg ikke vil velge å få barn.

før jeg gjennomgikk denne prosessen antok jeg bare at "selvfølgelig" skal jeg ha barn en gang i tiden..

så nå ville jeg dele min nye "bevisthet" med dere..

og jeg synes fortsatt at et så alvorlig valg fortjener nøye gjennomtenking!

Gjest sexysadie
Skrevet

Når skal vi ta opp d vanskelige og viktige temaet: Bør menn ha noe de skulle ha sagt i ett slikt spørsmål om graviditet eller abort???

Huske på: Menn har ikke en skitt de skulle ha sagt hvis vi i all hemmelighet kutter ut prevensjonen, kunngjør graviditeten og bestemmer oss for å beholde barnet; de må punge ut i 18 år om de vil eller ikke

Hadde jeg vært mann hadde jeg aldrig våget å stole på en kvinne.

Av redsel for å bli bondefanget

Skrevet

Atter en gang: Jeg er så innmari glad for at folk velger forskjellig her i livet jeg!

For mange er det ikke så viktig å ha super-økonomi og en karriere.

Det er idiotisk å nevne disse tingene i diskusjoner om barn/ikke barn. Det er ikke nødvendig å være rik for å gi et barn en god oppvekst. Å være gode foreldre krever ikke hen karriere.

Jeg tør faktisk påstå at karrierekvinner/menn er dårligere foreldre enn de med en normal inntekt. De lar ofte jobben komme forran barna sine.

Det må da være bedre å ha en mor eller far (eller begge deler da) som har tid og overskudd til barna.

Kanskje litt på siden av diskusjonen, men jeg bare nevner det likevel.

Har sett dette med økonomi og karriere bli nevnt flere ganger nå og synes ikke at det hører noe sted hjemme.

La folk ta ansvar for sitt eget liv og konsentrer dere heller om deres eget!

Skrevet

Jeg syns du bør roe deg både støtt og stadig jeg Milla, men som sagt, jeg er ikke gravid. Hva er min unnskyldning da, lav intelligens?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...