AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Del Skrevet 12. januar Hei alle sammen, Jeg er i en situasjon hvor jeg vurderer ulike studiealternativer, og jeg setter stor pris på deres erfaring og innsikt. Jeg har et drømmestudie, men jeg er usikker på om jeg kommer inn. Derfor ser jeg etter alternative studier som kan gi meg en stabil økonomisk fremtid og relativt trygg jobbmulighet, selv om jeg ikke får plass på førstevalget mitt. Jeg er åpen for anbefalinger om studier som gir god lønn og jobbsikkerhet, uten at det nødvendigvis må baseres på mine interesser. Hvilke fagfelt eller områder har særlig gode jobbutsikter i dagens marked? Alle tips og råd tas imot med stor takk! Tusen takk på forhånd! Anonymkode: 8c166...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #2 Del Skrevet 12. januar Industriell økonomi ved NTNU. Evt. andre sivilingeniørstudier som er enklere å komme inn på. De som går ut fra Indøk nå får rundt 700 i startlønn. Estimert 710 median, og 742 snitt. Anonymkode: 260fd...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Industriell økonomi ved NTNU. Evt. andre sivilingeniørstudier som er enklere å komme inn på. De som går ut fra Indøk nå får rundt 700 i startlønn. Estimert 710 median, og 742 snitt. Anonymkode: 260fd...5d1 Jeg har vurdert indøk, men har kun R1-matematikk, og jeg synes ikke det var særlig interessant (eller gøy), så jeg føler det er et tegn på at ingeniørutdanning kanskje ikke er noe for meg. Jeg har også sett nærmere på de ulike retningene for å ta Indøk, men ble ikke spesielt engasjert av fagområdene som bygg, energi og miljø, maskin osv. Anonymkode: 8c166...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #4 Del Skrevet 12. januar Jeg er ingeniør og anbefaler det! Jeg har mange venner som studerte diverse «vanskelige» studier, som jus, økonomi og legestudier. Alle tjener bra i dag, men jeg tror nok at jeg som ingeniør har den absolutt mest komfortable og fleksible jobben. Anonymkode: ffef6...ba5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #5 Del Skrevet 12. januar Ta en kikk på hva Forsvaret tilbyr. Gir bra lederutdannelse i tillegg til faget du velger, og gir god jobbmuligheter. https://www.forsvaret.no/utdanning/utdanninger?educationType=Bachelor&&&clickedId=619d49a1-51a6-4b84-904b-63de59ecd0bb&clickedId=baa44969-89df-4b8c-95bd-850d1a4e00d6&clickedId=baa44969-89df-4b8c-95bd-850d1a4e00d6&clickedId=0afbf261-e89e-453c-bbd3-a22662009081&clickedId=2f0d15d2-c1a4-48a4-aedb-5f2ec85cd2f5&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA7Y28BhAnEiwAAdOJUMDjHGFe2fs9fOduyu6oxX188vkM_7JGU3btv3X6GCmhcH4Z9a7zKhoCl3AQAvD_BwE&clickedId=baa44969-89df-4b8c-95bd-850d1a4e00d6 Anonymkode: 5aa19...819 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #6 Del Skrevet 12. januar Jobb innen byggesak og arealplanlegging. Må ikke ha realfag bakgrunn: https://www.planutdanning.no/ Anonymkode: 3b56a...f21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #7 Del Skrevet 12. januar Lærere er så og si garantert jobb, og har over 600K i startlønn. Ellers er ingeniørutdanninger alltid veldig attraktivt og god lønn. Enig i å sjekke ut Forsvaret, det skjer en opptrapping der nå, og forsvarsutdanninger er betalt utdanning. Er også mangel på farmasøyter. Anonymkode: 0ef94...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #8 Del Skrevet 13. januar Jeg ble en gang rådet til å ta maskiningeniør, på grunn av høy etterspørsel. Det krevde nok litt bedre karakterer enn jeg hadde i matte (jeg tok forkurs og fikk D), men jeg endte uansett opp med å ta marinteknisk drift, som var lett å komme inn på. Jeg er ikke spesielt opptatt av hverken maskiner eller skruing, men jobbmulighetene er mange og varierte. Det skal sies at jobbmarkedet var nede i en bølgedal da jeg var ferdig med studiet, men det tok seg opp etter covid, og nå blir jobbene kastet etter meg. Jeg tjener "bare" 900.000 kr, men det er ikke noe problem å få lønn på 1 mill og oppover. Anonymkode: 72cb1...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Del Skrevet 13. januar Automasjon og cybersikkerhet er studier som er bankers, markedet skriker etter folk. Anonymkode: d3436...f22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Del Skrevet 13. januar Hvis du velger en retning i arbeid med mennesker (utenom medisin) vil du alltid være sikret jobb, men ikke veldig god inntekt - maksimalt gjennomsnittslønn. I en del slike yrker vil det ikke lønne seg å ha master da du ikke får godt nok betalt til at det utligner studielånet. Selv om de ber om master når de lyser ut stillingen. Så kan du ofte oppleve i slike yrker å bli behandlet som skitten under skoa. Enkelt å få tak i andre som kan ta din plass, og når disse yrkene i tillegg er kvinnedominerte blir det gjerne litt sånn «ikke kom her og be om noe, du skal vise at du fortjener jobben». Og så blir folk utbrente i fleng. Så hvis du vil holde ut et helt yrkesliv til du er 70 år og med en god lønn, ikke velg et yrke innenfor arbeid med mennesker. Jeg er selv et skikkelig følelsesmenneske som drives av å hjelpe andre så for meg var det liksom dét som ble riktig, spesielt når jeg fant drømmejobben for meg også. Men skulle jeg utdannet meg om igjen så hadde jeg heller valgt noe der jeg fikk den lønnen jeg fortjente OG en arbeidsgiver som ivaretok mine interesser og respekterte meg. Anonymkode: a2747...6e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redneck82 Skrevet 13. januar #11 Del Skrevet 13. januar Prøv å Google i 10-15 min så finner du raskt svar. Dette handler ikke om synsing. Startlønn i forskjellige yrker er fakta opplysninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Del Skrevet 13. januar Jeg synes det er håpløst å gi råd når vi ikke vet noe om deg. Du er ung, og etter studiene har du et langt arbeidsliv foran deg. Ikke start på noe som du ikke er særlig interessert i, det er virkelig ikke å anbefale å grue seg til å gå på jobb hver dag i x antall år. Du kan selvsagt ta en annen utdanning senere, eller kanskje videreutdanne deg, men velg for all del noe du har interesse av. Brukbar lønn finner du innen masse yrker. Anonymkode: 66d7c...22d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #13 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg synes det er håpløst å gi råd når vi ikke vet noe om deg. Du er ung, og etter studiene har du et langt arbeidsliv foran deg. Ikke start på noe som du ikke er særlig interessert i, det er virkelig ikke å anbefale å grue seg til å gå på jobb hver dag i x antall år. Du kan selvsagt ta en annen utdanning senere, eller kanskje videreutdanne deg, men velg for all del noe du har interesse av. Brukbar lønn finner du innen masse yrker. Anonymkode: 66d7c...22d TS gir ikke så mye info, nei, men jeg tror hun spør akkurat det riktige spørsmålet: "Hva trenger markedet?", og kke: "Hva har jeg lyst til?". Når man er ung så velger man gjerne fag og yrker etter egne fritidsinteresser, fordi man ikke har opparbeidet seg interesser innenfor arbeidslivet ennå. Dette bør man vokte seg vel for. Å gjøre en hobby eller idrett til jobb ender ofte opp med at man blir arbeidsledig og ødelegger hobbyen i samme slengen. De fleste jobber kan være veldig interessante, bare man går inn med riktig innstilling. Hvis man gruer seg til å gå på jobb hver dag, så har det mest sannsynlig ikke med interessen for faget å gjøre, men andre faktorer på arbeidsplassen. Det lønner seg å komme seg ut i arbeidslivet og prøve litt forskjellige ting. Sommerjobber og deltidsjobber kan avgjøre ganske raskt hva man ønsker av en jobb, og hva man ønsker å komme vekk fra. Anonymkode: 72cb1...30b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #14 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): TS gir ikke så mye info, nei, men jeg tror hun spør akkurat det riktige spørsmålet: "Hva trenger markedet?", og kke: "Hva har jeg lyst til?". Når man er ung så velger man gjerne fag og yrker etter egne fritidsinteresser, fordi man ikke har opparbeidet seg interesser innenfor arbeidslivet ennå. Dette bør man vokte seg vel for. Å gjøre en hobby eller idrett til jobb ender ofte opp med at man blir arbeidsledig og ødelegger hobbyen i samme slengen. De fleste jobber kan være veldig interessante, bare man går inn med riktig innstilling. Hvis man gruer seg til å gå på jobb hver dag, så har det mest sannsynlig ikke med interessen for faget å gjøre, men andre faktorer på arbeidsplassen. Det lønner seg å komme seg ut i arbeidslivet og prøve litt forskjellige ting. Sommerjobber og deltidsjobber kan avgjøre ganske raskt hva man ønsker av en jobb, og hva man ønsker å komme vekk fra. Anonymkode: 72cb1...30b Helt enig i dette. Å ha fokus på lønn og jobbmuligheter betyr ikke at man skal satse på IT, hvis man hatet datamaskiner, eller bli lege, hvis man misliker å jobbe med mennesker og besvimer av å se blod. Men at man ser på lønn og jobbmuligheter først, og så ekskluderer man jobber man er uegnet til, og velger et av studiene som blir igjen. Men det trenger ikke være noe man brenner for. Jeg er en av dem som ødela hobbyen min, og ikke tjente jeg mye penger heller. Anonymkode: b23c3...b4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Del Skrevet 13. januar Du kan tjene godt med hvilken utdannelse som helst, egentlig. Hvis du satser på et liv som ansatt er det uansett opp til andre å lønne deg, og det skal da mye til for å tjene bra. Hvis du ser for deg et liv hvor du jobber mye og satser selv, kan du tjene meget bra samme hva slags utdannelse du har. Men utdannelse bør man uansett ha: Skulle jeg valgt på nytt i dag, ut fra anvendelighet for samfunnet og fremtidig lønn, ville jeg valgt jus eller økonomi (NHH). Er selv psykolog og lever helt greit med det, men det er ikke noe man velger om man vil ha sikker ansettelse eller høy lønn. Ikke lett for nyutdannede nå å få jobb. Anonymkode: e700c...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig i dette. Å ha fokus på lønn og jobbmuligheter betyr ikke at man skal satse på IT, hvis man hatet datamaskiner, eller bli lege, hvis man misliker å jobbe med mennesker og besvimer av å se blod. Men at man ser på lønn og jobbmuligheter først, og så ekskluderer man jobber man er uegnet til, og velger et av studiene som blir igjen. Men det trenger ikke være noe man brenner for. Jeg er en av dem som ødela hobbyen min, og ikke tjente jeg mye penger heller. Anonymkode: b23c3...b4c Hva jobber du med? Jeg utdannet meg til noe jeg brant for. Har hatt et spennende liv men sitter igjen med en liten fast stilling hvor jeg egentlig er overkvalifisert og ødelagt hørsel. Anonymkode: 771b3...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #17 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva jobber du med? Jeg utdannet meg til noe jeg brant for. Har hatt et spennende liv men sitter igjen med en liten fast stilling hvor jeg egentlig er overkvalifisert og ødelagt hørsel. Anonymkode: 771b3...f5b Nå blir jeg nysgjerring på hva du jobber med😄 Da jeg var liten elsket jeg dyr, og ville jobbe med dyr. Hadde ikke gode nok karakterer (eller brydde meg nok om skole) til å bli veterinær. Prøvde meg på å jobbe i en stall, og det var helt katastrofe😵💫. Jeg var også veldig kreativ, og ville prøve et kreativt yrke. Resultat: Også katastrofe, og hobbyen var ødelagt. Jeg elsket å være student, og jeg kan i grunn tenke meg at jeg hadde trivdes i mange studieretninger og yrker. Det eneste jeg med garanti kan utelukke er helse, restaurantbransjen og barnehage/skoleverket. Anonymkode: 72cb1...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #18 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nå blir jeg nysgjerring på hva du jobber med😄 Da jeg var liten elsket jeg dyr, og ville jobbe med dyr. Hadde ikke gode nok karakterer (eller brydde meg nok om skole) til å bli veterinær. Prøvde meg på å jobbe i en stall, og det var helt katastrofe😵💫. Jeg var også veldig kreativ, og ville prøve et kreativt yrke. Resultat: Også katastrofe, og hobbyen var ødelagt. Jeg elsket å være student, og jeg kan i grunn tenke meg at jeg hadde trivdes i mange studieretninger og yrker. Det eneste jeg med garanti kan utelukke er helse, restaurantbransjen og barnehage/skoleverket. Anonymkode: 72cb1...30b Heldigvis har jeg ingen hobbyer 😅 men jeg føler derfor det er vanskelig å vurdere hva jeg ikke kommer til å like fordi jeg ikke har prøvd nok 🙃 Anonymkode: 8c166...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå