Gå til innhold

Forsinket pubertet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en datter på 13 1/2. Aktiv, flott, slank jente med normal utvikling på alle områder. Slank, men ikke undervektig. Men hun har ikke begynt å utvikle bryster enda, og ellers er det heller ingen tegn til pubertet. Vi har ikke tenkt så mye over det, da jeg selv var tynn og sent i puberteten (men husker ikke helt når det begynte. Jeg fikk i alle fall ikke mensen før etter 14 år, tror jeg). Men så googlet jeg, og der kalles det faktisk forsinket pubertet når den ikke har satt i gang ved 13 1/2 år for jenter. Hun har ikke selv sagt noe om dette, og jeg vil nødig trigge komplekser. Ville dere hørt med lege? Flere med erfaring med sen pubertet hos jenter her? 

Anonymkode: 56ca1...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

La det ligge. Foreløpig er hun ikke spesielt sein engang. 

Anonymkode: f01bf...1e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, vet om flere som har fått mens ved 15-16 års alder.

Anonymkode: 248a8...7bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at hun ikke har et eneste tegn på at puberteten er i gang? Kjønnshår, hår under armene? Brystutvikling starter gjerne med at brystvortene blir litt "hovne", det synes ikke nødvendigvis så godt med klær. Vet ikke hvor åpne dere er med tanke på nakenhet, men hvis det er en stund siden du har sett henne naken, kan det godt hende hun er i gang uten at du har merket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

La det ligge. Foreløpig er hun ikke spesielt sein engang. 

Anonymkode: f01bf...1e2

Hvis hun ikke har et eneste tegn på pubertet når hun er 13,5, er hun seint ute, jo.

Dette dreier seg ikke kun om mensen - det er helt normalt ikke å ha fått mensen når man er 13,5. Men det er normalt at man har begynt med brystutvikling og/eller mer hår på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La det ligge. Hvorfor stresse med det.

Ungdommen her fikk først mensen ved 16 års alder og de smertene ho er helt jævli. Så hvorfor begynne å stresse med å få det mensen osv tidlig hvis barnet skulle bli så uheldig med store blødninger og smerter.

Her så har barnet hatt fast oppfølging av barnelege pga annen diagnose. Og legen syns det bare var positivt at det fikk mensen osv seint i stede for i 9 til 13 års alder

Anonymkode: 10611...ec8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La det ligge. Hvorfor stresse med det.

Ungdommen her fikk først mensen ved 16 års alder og de smertene ho er helt jævli. Så hvorfor begynne å stresse med å få det mensen osv tidlig hvis barnet skulle bli så uheldig med store blødninger og smerter.

Her så har barnet hatt fast oppfølging av barnelege pga annen diagnose. Og legen syns det bare var positivt at det fikk mensen osv seint i stede for i 9 til 13 års alder

Anonymkode: 10611...ec8

TS spør ikke om mensen, men om pubertet i det hele tatt... Regner med datteren din hadde andre tegn på pubertet før hun ble 16?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HI her. 
Hun har ingen tegn til brystutvikling. Det vet jeg, siden hun ofte går rundt med «bar overkropp» etter dusjing osv. Behåring vet jeg ikke, men jeg trodde at brystene var det msn ofte begynte med. Så jeg tenker at hun er den. Jeg stresser ikke med at hun skulle fått mensen, men at puberteten ikke ser ut til å ha startet i det hele tatt. Hun er ikke undervektig, overtrener ikke og har et sunt forhold til mat. Så jeg finner ingen sånne grunner heller til at hun skal være sen. Bortsett fra at jeg selv nok var senest i min klasse. Men tror jeg hadde begynt å få bryster på denne alderen likevel. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HI. Jeg kan legge til at hun er rundt 1.59 høy, men hun skal nok bli opp mot 15 cm høyere siden begge vi foreldre er ganske høye. Så hun er langtfra utvokst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil alltid være sist når det gjelder å komme i puberteten. Så selv om det er litt sent å ikke ha noen tegn til brystutvikling som 13 åring, ville jeg ikke stresset med dette enda. Hvis ikke noe er skjedd når sommeren er over, ville jeg begynt å tenke på en time hos legen. 

Til sammenligning kom begge mine sønner ikke i puberteten før de var på vgs. Men de ble menn allikevel og ble over 1.80 begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

HI her. 
Hun har ingen tegn til brystutvikling. Det vet jeg, siden hun ofte går rundt med «bar overkropp» etter dusjing osv. Behåring vet jeg ikke, men jeg trodde at brystene var det msn ofte begynte med. Så jeg tenker at hun er den. Jeg stresser ikke med at hun skulle fått mensen, men at puberteten ikke ser ut til å ha startet i det hele tatt. Hun er ikke undervektig, overtrener ikke og har et sunt forhold til mat. Så jeg finner ingen sånne grunner heller til at hun skal være sen. Bortsett fra at jeg selv nok var senest i min klasse. Men tror jeg hadde begynt å få bryster på denne alderen likevel. 

Brystene trenger absolutt ikke være det første, nei. For min egen del var det hår først, så mens noen år etter da jeg var 13, nå er jeg 42 og venter fortsatt på de puppene 🤪

Delte gym-garderobe med flere som ikke hadde noe særlig brystutvikling før videregående, men både mens og hår var på plass. 

Anonymkode: b9630...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...