AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Litt inspirert av andre innlegg her, da det virker som målet til de fleste er å spare og spare, leve nøktern og ikke fylle på livet med så mye annet. Hva gir sparing deg? Og hva tenker du at du skal gjøre med pengene? Har du tenkt på at du kanskje får et kort liv? Jeg er i motsatt ende, sparing er kjedelig. Og jeg ser alle rundt meg faller om, så jeg lever litt mer i nuet. Koser meg mer opplevelser og ting jeg ønsker meg. Så jeg forstår ikke tankegangen med å ha millioner på konto uten tanke for å bruke de engang Anonymkode: 3cce0...49d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Har to barn… ellers hadde vi brukt opp alt på kos! Men nå vet vi at barna skal inn på et boligmarked de «alle andre» får hjelp osv, og egentlig har det blitt mer en prioritering å sikre barna en mulig god økonomisk start, enn at vi selv skal kose oss glugg ihjel. Vil heller ikke at de skal vokse opp med at de får og får, kjøpe masse dyre ferier osv. så i stedet for å bruke masse, havner mye på sparing i stedet. Og alt skyldes egentlig ungene. Og, i verste fall får vi er kort liv, og da er det en fordel for dem at det er litt penger til dem også, siden all hjelp fra vår inntekt da forsvinner. Tror mange opplever at prioriteringer endrer seg veldig når man får barn… Anonymkode: 35c8b...2d7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Jeg sparer og sparer, men ser jo også at alt går ut igjen etter hvert. Og det er jo nettopp derfor jeg er opptatt av å spare, fordi det kommer utgifter som er nødvendige. Jeg har ikke mer enn 100.000,- i sparepenger og de er plassert i fond, som egentlig skulle gått til pensjonssparing. Har ellers en konto for bilkjøp. Nå vurderer jeg å ta de ut av fondet og plassere de i eiendom istedenfor. Anonymkode: c2861...88b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Sparing gjorde at vi kom tidlig inn på boligmarkedet. Og nå bor veldig bra, uten å betale for mye for det. Sparing gjør at vi kan reise på fine ferier hvert år, og samle opplevelser. Sparing gir trygghet i at vi ikke må selge hus, og gå inn i krisestemning, om en av oss mister jobben en periode. Sparing gjør at vi slipper dyre billån, da vi har nok når ny bil skal kjøpes. Sparing gjør at vi slipper dyre forsikringer av dyr, og heller kan være eget forsikringsselskap, og ta regningene når de kommer. Sparing gjør at vi kunne kjøpe ny heve-senke seng til 100 000 da ryggen ble veldig kranglete, og med det fikk nattesøvnen tilbake. Sparing gjør at vi kan gå av med pensjon før 70+ år, og leve godt, tross at fremtidens pensjon ser elendig ut. Sparing gjør jo da også at vi sparer penger, da vi slipper dyre smålån, dyre forsikringer, og slikt. Anonymkode: b8540...b73 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Jeg blir ikke lykkelig av det, men trygg. Da jeg gikk fra full lønn til aap og etter hvert til ufør - og særlig da jeg på grunn av rot hos arbeidsgiver plutselig sto uten inntekt i fire måneder i overgangen til aap - bidro en velfylt sparekonto til at jeg slapp unna mye problemer, bekymringer og stress. Det gjør at jeg slipper å bekymre meg når strømpriser og matpriser synker, at jeg kan betale for privat psykolog og med det håndtere tilværelsen bedre og at jeg kan ta store og små valg i livet basert på hva som er best heller enn hva som er billigst når det er nødvendig. Kos i dag er fint (og jeg unner meg litt av det også), men trygghet neste år veier tyngre. 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Nå som jeg har vært arbeidsledig såpass lenge som jeg har er jeg faktisk overlykkelig over å ha noe på sparekontoen... for hadde jeg ikke hatt det hadde livet vært over for lengst. Anonymkode: 18ebf...1e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har to barn… ellers hadde vi brukt opp alt på kos! Men nå vet vi at barna skal inn på et boligmarked de «alle andre» får hjelp osv, og egentlig har det blitt mer en prioritering å sikre barna en mulig god økonomisk start, enn at vi selv skal kose oss glugg ihjel. Vil heller ikke at de skal vokse opp med at de får og får, kjøpe masse dyre ferier osv. så i stedet for å bruke masse, havner mye på sparing i stedet. Og alt skyldes egentlig ungene. Og, i verste fall får vi er kort liv, og da er det en fordel for dem at det er litt penger til dem også, siden all hjelp fra vår inntekt da forsvinner. Tror mange opplever at prioriteringer endrer seg veldig når man får barn… Anonymkode: 35c8b...2d7 Barn har jeg også, men jeg hadde vært svært lei meg om mine foreldre valgt å ikke leve godt med det livet de hadde for de skulle sikre meg og mitt liv. Sparer til barna vi også, men de er ikke 18 år med egenkapital på konto, jeg mener det er viktig å bygge seg opp selv og føle mestring i det. Så selv med barn prioriterer vi alle forskjellige Ts Anonymkode: 3cce0...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sparing gjorde at vi kom tidlig inn på boligmarkedet. Og nå bor veldig bra, uten å betale for mye for det. Sparing gjør at vi kan reise på fine ferier hvert år, og samle opplevelser. Sparing gir trygghet i at vi ikke må selge hus, og gå inn i krisestemning, om en av oss mister jobben en periode. Sparing gjør at vi slipper dyre billån, da vi har nok når ny bil skal kjøpes. Sparing gjør at vi slipper dyre forsikringer av dyr, og heller kan være eget forsikringsselskap, og ta regningene når de kommer. Sparing gjør at vi kunne kjøpe ny heve-senke seng til 100 000 da ryggen ble veldig kranglete, og med det fikk nattesøvnen tilbake. Sparing gjør at vi kan gå av med pensjon før 70+ år, og leve godt, tross at fremtidens pensjon ser elendig ut. Sparing gjør jo da også at vi sparer penger, da vi slipper dyre smålån, dyre forsikringer, og slikt. Anonymkode: b8540...b73 Dere bruker jo penger, dere sparer til opplevelse, dere sparer til forbruk. Så håper jeg dere får gå av å oppleve å bli pensjonister. Anonymkode: 3cce0...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Man blir ikke lykkelig av full bankkonto. Men man blir tryggere. Og trygghet er en forutsetning for å være lykkelig. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har flere sparekonto. F eks tannlegekonto, frisørkonto, bilkonto, julekonto, feriekonto som jeg overfører ulike summer til hver måned. Det gir meg oversikt og trygghet i hverdagen. Har også en bufferkonto som jeg setter inn det som står igjen på brukskonto når jeg får lønning. Anonymkode: 94dcf...e12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Jeg prøver å spare og spare men det går omtrent akkurat i pluss etter haugevis av regninger Anonymkode: e0fb4...9e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere bruker jo penger, dere sparer til opplevelse, dere sparer til forbruk. Så håper jeg dere får gå av å oppleve å bli pensjonister. Anonymkode: 3cce0...49d Det er nå fortsatt slik at de aller, aller, fleste, kommer dit. Å ta høyde for noe annet, med mindre man sliter med sykdom/avhengigheter, er å jo veldig korttenkt. Og det er jo virkelig ingen som sparer for å gå i graven med likskjorta stinn i penger. Alle oss som skriver at vi sparer titusener i måneden, sparer jo til noe. Slippe billån, god pensjon, fine ferier, slippe dyre forsikringer av dyr, slippe være på leiemarkedet. Og alt annet som er virkelig dyrt å ikke spare til. I stedet for å "leve livet" med dyr take-away, nye klær, og alt mulig tull enkelte driver og kjøper seg nesten daglig. Anonymkode: b8540...b73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Man blir ikke lykkelig av full bankkonto. Men man blir tryggere. Og trygghet er en forutsetning for å være lykkelig. Veldig lykkelig selv om jeg ikke har millioner på kontoen altså, her spør jeg ikke om vanlig sparing for å ha en buffer. Her spør jeg om sparing der opplevelser, livet blir satt på vent. Ts Anonymkode: 3cce0...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Det å spare gir meg trygghet. Selv om jeg sparer så lever jeg helt ok, har ikke behov for å fråtse eller strø penger rundt meg. Anonymkode: 61f60...b3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Hvorfor sparer dere til barna deres? Foreldrene mine har spilt bort alle pengene også fra mine besteforeldre. Anonymkode: e0fb4...9e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig lykkelig selv om jeg ikke har millioner på kontoen altså, her spør jeg ikke om vanlig sparing for å ha en buffer. Her spør jeg om sparing der opplevelser, livet blir satt på vent. Ts Anonymkode: 3cce0...49d Ingen holder da på slik. Bare noen få, som har et sykelig forhold til dette. Vi som deltar i sparetrådene, og sparer store beløp, har jo klare tanker om hva vi ønsker å prioritere i dette livet. Anonymkode: b8540...b73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har spart, og betalt ned boliglånet. Da hadde jeg mulighet til å være lenge hjemme med barnet mitt, og jobbe refusert nå som han går i barnehage. Det gjør meg glad å slippe mye stress med småbarn. Anonymkode: 465ee...8dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nå fortsatt slik at de aller, aller, fleste, kommer dit. Å ta høyde for noe annet, med mindre man sliter med sykdom/avhengigheter, er å jo veldig korttenkt. Og det er jo virkelig ingen som sparer for å gå i graven med likskjorta stinn i penger. Alle oss som skriver at vi sparer titusener i måneden, sparer jo til noe. Slippe billån, god pensjon, fine ferier, slippe dyre forsikringer av dyr, slippe være på leiemarkedet. Og alt annet som er virkelig dyrt å ikke spare til. I stedet for å "leve livet" med dyr take-away, nye klær, og alt mulig tull enkelte driver og kjøper seg nesten daglig. Anonymkode: b8540...b73 Hvorfor er det korttenkt å leve mens livet er her? Mange kommer ikke dit, min familie så dør de fleste ved 60/70 år eller får slag eller annet som gjør at man ikke kan leve som tenkt. Å utsette å leve mener jeg er korttenkt for vi vet ikke hvem som ikke våkner opp i morgen. At man kjøper seg hus, sparer par tusen til pensjon er noe helt annet enn deg jeg spør om. Man kan lese her inne på kg om mennesker som gjør alt i å omtrent spare alt de har. Går aldri på kino, kjøper en kaffe ute, kjøpte en genser på fretex for 10 år siden og huset er ingen vits å pusse opp. Vet om mange som er slik og jeg forstår ikke den livsstilen. At noen sparer litt til pensjon, og generelt bygger seg en buffer, er noe helt annet en det jeg spør om her. Ts Anonymkode: 3cce0...49d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen holder da på slik. Bare noen få, som har et sykelig forhold til dette. Vi som deltar i sparetrådene, og sparer store beløp, har jo klare tanker om hva vi ønsker å prioritere i dette livet. Anonymkode: b8540...b73 Mange gjør det, har også noen i nær omgangskrets. Alle velger sitt liv, og så lenge man opplever lykke i livet, jeg lurte på hvorfor noen blir lykkelig av det. Vi har jo har uttrykket man blir ikke lykkeligere av penger. For meg stemmer det, jeg ønsker også mye andre ting i livet Ts Anonymkode: 3cce0...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Litt inspirert av andre innlegg her, da det virker som målet til de fleste er å spare og spare, leve nøktern og ikke fylle på livet med så mye annet. Hva gir sparing deg? Og hva tenker du at du skal gjøre med pengene? Har du tenkt på at du kanskje får et kort liv? Jeg er i motsatt ende, sparing er kjedelig. Og jeg ser alle rundt meg faller om, så jeg lever litt mer i nuet. Koser meg mer opplevelser og ting jeg ønsker meg. Så jeg forstår ikke tankegangen med å ha millioner på konto uten tanke for å bruke de engang Anonymkode: 3cce0...49d Jeg blir lykkelig av å bli mer økonomisk uavhengig. Gjøre tingene jeg liker. Betyr ikke at jeg må ha så mye penger / millionerer. Jeg vil bare være økonomisk uavhengig og kunne drive mer med mine hobbyer / barn og lignende 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå