Gå til innhold

Asperger eller bpd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt asd i flere år, og vet jeg har det. Men har i det siste lurt på om jeg kan ha bpd i tillegg. Psykologen synes det er vanskelig å si da de to lidelsene kan ligne mye på hverandre. Jeg sliter for eksempel med at jeg ikke klarer å kontrollere følelser, blir fort sint, kan fort bli glad igjen, takler brudd ekstremt dårlig, sliter med selvskading og selvdestruktiv atferd. Noen som har noen innspill eller som har noen av diagnosene selv?

Anonymkode: 19d7d...d85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver her kan like gjerne være ADHD eller bipolar. Det kan også "bare" være ASD. Flere diagnoser som kan overlappe hverandre. Det som er viktig å være klar over, er hva som trigger følelsesutbruddene. For en med BPD, så trigges dette av hendelser/traumer. Altså situasjoner som minner om ting som har hendt tidligere, som gir en sterk og akutt negativ reaksjon.
BPD oppstår gjerne som følge av traumer i oppvekst. Overgrep, omsorgssvikt, slike ting.

For autisme så trigges det mer av overbelastet nervesystem som f.eks følge av for mye sanseinntrykk. Lyd, lys, lukt, slike ting. 

RSD - rejection sensory dysphoria, er veldig vanlig hos autister. Jeg har (trolig) ADHD, og har det selv. Derfor jeg sliter veldig med brudd. 

Anonymkode: 2a21b...ca5

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg så mye for det om psykologen din ikke egentlig mistenker personlighetsforstyrrelse. Man skal ha ganske utpregede symptomer for å gå over diagnosegrenser for pf, der det vanligvis plukkes opp.

Anonymkode: 822c5...651

• Nyttig 1
Skrevet

Min oppfatning er at Asperger er medfødt. Mens borderline og slike personlighetsforstyrrelser skyldes dårlig barndom, traumer og overgrep.

En med asperger kan bli sint som reaksjon på brudd i rutiner f.els, fordi de ikke takler miljøskifte eller uforutsette ting.

En som har personlighetsforstyrrelse blir sint av triggere, noe minner dem om eller ripper opp i traumer. 

Anonymkode: 1b7ef...077

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...