Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vernepleier, og vil studere mer. Jeg er interessert i å jobbe med psykisk helse, rus, og med barn og unge. Kunne gjerne jobbet kommunalt, i spesialisthelsetjenesten, skole/barnehage, flyktningetjenesten og barnevern. Med andre ord, jeg er veldig åpen.

På sikt kunne jeg gjerne tenkt meg en dagjobb, eller kanskje medleverturnus. 

Vil dere anbefale meg å ta videreutdanning eller master? Og eventuelt i hva? Man hører så mye forskjellig, eksempelvis at det er vanskelig å få jobb og bli lønnet «riktig» med master. Lønn spiller til dels en rolle, da det er dyrt å bo der jeg bor, og jeg ønsker å være mest mulig økonomisk «fri» på sikt. Samtidig bor jeg i en større by, hvor det også er mange jobbmuligheter.

Anonymkode: 3c31f...a05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg sykepleier og ikke vernepleier, men kommer likevel med et innspill. Jeg tok videreutdanning med master, dvs masteren tok et halvt år mer enn bare videreutdanningen. Den gang jeg tok det var lønnen lik, men i etterkant får vi med master 25000 mer i året. Det er ikke mye, men det er nå litt, og jeg tror det kommer til å stige etterhvert. Men masteren har gjort at jeg har fått en del andre muligheter, jobbmessig, innen undervisning og forskning, som jeg ikke ville fått med kun videreutdanning. Anbefaler deg derfor å ts videreutdanning (f.eks psykiatri og rus) med master. Det kan åpne veldig mange dører senere. 

Anonymkode: 152b3...1c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå er jeg sykepleier og ikke vernepleier, men kommer likevel med et innspill. Jeg tok videreutdanning med master, dvs masteren tok et halvt år mer enn bare videreutdanningen. Den gang jeg tok det var lønnen lik, men i etterkant får vi med master 25000 mer i året. Det er ikke mye, men det er nå litt, og jeg tror det kommer til å stige etterhvert. Men masteren har gjort at jeg har fått en del andre muligheter, jobbmessig, innen undervisning og forskning, som jeg ikke ville fått med kun videreutdanning. Anbefaler deg derfor å ts videreutdanning (f.eks psykiatri og rus) med master. Det kan åpne veldig mange dører senere. 

Anonymkode: 152b3...1c9

Tusen takk for svar! Det er slik jeg også har tenkt, at på sikt vil det lønne seg med master, og at det kan være lurt ettersom jeg er motivert for det. Men, hva er egentlig en videreutdanning med master? En videreutdanning som åpner for muligheten til å gå videre på master?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 14.57):

Tusen takk for svar! Det er slik jeg også har tenkt, at på sikt vil det lønne seg med master, og at det kan være lurt ettersom jeg er motivert for det. Men, hva er egentlig en videreutdanning med master? En videreutdanning som åpner for muligheten til å gå videre på master?

TS

Stemmer, de fleste videreutdanningene på sykepleie eks har tradisjonelt sett vært 90 stp eller 1,5 år lange løp. Men nå som "mastersyken" har inntatt sykepleien er de fleste videreutdanningene der lagt opp som masterløp med mulighet for og hoppe av etter 1,5 år hvor man fortsatt blir spesialsykepleier. Eks kan man bli anestesisykepleier med "kun" 90stp og ingen master, men man legger også tilrette for at man kan ta 120stp og en full master i anestesisykepleie. 

Anonymkode: f6249...b9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 13.23):

Vil dere anbefale meg å ta videreutdanning eller master? Og eventuelt i hva? Man hører så mye forskjellig, eksempelvis at det er vanskelig å få jobb og bli lønnet «riktig» med master. Lønn spiller til dels en rolle, 

Jeg ville anbefalt å studere det som er mest rettet faglig, mot det du har lyst til å jobbe med.

Det er få stillinger med krav om master. De fleste av de er i spesialisthelsetjenesten (voksenhab, barnehab, nevrohab etc).

Det kaster heller ikke voldsomt av seg lønnsmessig. 

Som et eksempel. Jeg hadde nøyaktig 700 000.- i grunnlønn som vernepleier i en vanlig miljøterpeutstilling i kommunal jobb. Det er omtrent det samme jeg hadde som avdelingsleder i en annen kommune, med min master i helseledelse.

Lønn kan altså variere voldsomt. Det avhenger av mange faktorer, som feks hvor konkurranseutsatt kommunen/arbeidsplassen din er. Altså hvor ettertraktet er kompetansen din. Hvor «flink» er du til å forhandle lønn, mest av alt ved tilsetting i ny jobb osv.

Så mitt tips er å ikke fokusere så mye på lønn, men mer på hva du syntes er morsomt og spennende rent faglig.

Anonymkode: e09c2...dc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ville anbefalt å studere det som er mest rettet faglig, mot det du har lyst til å jobbe med.

Det er få stillinger med krav om master. De fleste av de er i spesialisthelsetjenesten (voksenhab, barnehab, nevrohab etc).

Det kaster heller ikke voldsomt av seg lønnsmessig. 

Som et eksempel. Jeg hadde nøyaktig 700 000.- i grunnlønn som vernepleier i en vanlig miljøterpeutstilling i kommunal jobb. Det er omtrent det samme jeg hadde som avdelingsleder i en annen kommune, med min master i helseledelse.

Lønn kan altså variere voldsomt. Det avhenger av mange faktorer, som feks hvor konkurranseutsatt kommunen/arbeidsplassen din er. Altså hvor ettertraktet er kompetansen din. Hvor «flink» er du til å forhandle lønn, mest av alt ved tilsetting i ny jobb osv.

Så mitt tips er å ikke fokusere så mye på lønn, men mer på hva du syntes er morsomt og spennende rent faglig.

Anonymkode: e09c2...dc1

Tenker at jeg kommer til å ta en åpen utdanning, en som passer inn litt overalt, og som gir ulike jobbmuligheter.

Jeg skal selvfølgelig velge noe som interesserer meg. Når jeg først studerer igjen, er jeg motivert for å fullføre en master. Spørsmålet er kanskje bare om det er noe poeng å gjøre det?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt master for å holde flere muligheter åpne. I barnevernet blir det jo krav om master i deler av feltet etterhvert.

Anonymkode: 65975...547

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...