Gå til innhold

Farlig å bruke varmepledd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

For å få ned strømforbruket kjøpte jeg meg en elektrisk varmepledd. Har blitt såå avhengig av den nå at jeg må ha den hele tida. På sofaen...mens jeg har hjemmekontor...også når jeg spiser middag...til og med nå har jeg begynt å bruke om natta også.  Vet at det kan være brannfarlig om natta så det skal jeg ikke fortsette med :)

men bare lurer om den kan være helse skadelig å ha noe varmt hele tida på seg??

Anonymkode: fc81f...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei

For å få ned strømforbruket kjøpte jeg meg en elektrisk varmepledd. Har blitt såå avhengig av den nå at jeg må ha den hele tida. På sofaen...mens jeg har hjemmekontor...også når jeg spiser middag...til og med nå har jeg begynt å bruke om natta også.  Vet at det kan være brannfarlig om natta så det skal jeg ikke fortsette med :)

men bare lurer om den kan være helse skadelig å ha noe varmt hele tida på seg??

Anonymkode: fc81f...2c7

Det finner du nok ut av, etterhvert som du bruker varmeteppet så massivt. 

Anonymkode: fc6b7...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg ikke se for meg.

Jeg bruker varmelaken i senga, det slår av seg selv etter en viss tid, kanskje det er noe for deg, TS? (Det gjør forøvrig varmeteppene mine også)

Anonymkode: 2a455...69b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan få tørr hud etter hvert.

Så lenge du ikke bruker det mens du sover eller ikke er i samme rom så går det bra. Dra helst ut kontakten når det ikke er i bruk, så er du på den sikre siden.

Anonymkode: e96b6...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker mitt når jeg sover og, har ikke sjans i havet til å sovne uten. Men det anbefales virkelig ikke, synes jeg selv er en dust som gjør det. Men jeg må sove 😕

Anonymkode: baa37...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker mitt når jeg sover og, har ikke sjans i havet til å sovne uten. Men det anbefales virkelig ikke, synes jeg selv er en dust som gjør det. Men jeg må sove 😕

Du vil sovne til slutt uten.

Anonymkode: 3acfe...bd3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da jeg var liten tok varmeteppet mitt fyr mens jeg sov. Heldigvis var både jeg og pappa syke, så han var hjemme fra nattevakt og jeg sov i sengen til foreldrene mine. Hvis ikke hadde jeg nok dødd. Hadde aldri brukt det selv om natten.

Anonymkode: ceb74...a0f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vil sovne til slutt uten.

Anonymkode: 3acfe...bd3

Nei, det var ødelagt i flere uker i fjor, jeg gikk rundt som en zombie. Sov bare halvtimer av gangen, selv med sovemedisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var liten tok varmeteppet mitt fyr mens jeg sov. Heldigvis var både jeg og pappa syke, så han var hjemme fra nattevakt og jeg sov i sengen til foreldrene mine. Hvis ikke hadde jeg nok dødd. Hadde aldri brukt det selv om natten.

Anonymkode: ceb74...a0f

Hvor lenge siden er dette? De varmepleddene/teppene jeg hadde som liten kan ikke sammenlignes med de som er i dag, ingen av mine fra gamle dager hadde en funksjonalitet som gjør at de slår seg av etter en viss tid (samt at de avga langt mer varme). At de kunne være brannfarlige før kan jeg se for meg. Nå? Neppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å erstatte elektrisk varmeteppe med varmeflaske(-r) og tykkere dyne/to dyner? 

Anonymkode: b40df...5c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler veldig varmeputer med trekk på seg. Jeg heller kokende varmt vann på de fra vannkokeren før jeg legger meg, og de er enda lunkne neste morgen. Uten trekk så er de kalde raskt, så med trekk er stikkordet. Må ha ekstra lag i mellom når de nytappede, på grunn av de er så varme. Jeg legger bare fleecejakken min over, så den er lunken til neste morgen. Vinn-vinn situasjon. Jeg gjør heller det enn varmeteppe på natten, og har flere i bruk. Normal selger til god pris. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett tungt teppe oppå dyna gjør susen, fryser aldri. Ikke engang når det er 10 minus og vi har to vinduer oppe.

Anonymkode: 5e0de...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor lenge siden er dette? De varmepleddene/teppene jeg hadde som liten kan ikke sammenlignes med de som er i dag, ingen av mine fra gamle dager hadde en funksjonalitet som gjør at de slår seg av etter en viss tid (samt at de avga langt mer varme). At de kunne være brannfarlige før kan jeg se for meg. Nå? Neppe

Kan vel skje noe selv om det skrur seg av. Kortslutning eller noe slikt

Anonymkode: 0e00d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva med å erstatte elektrisk varmeteppe med varmeflaske(-r) og tykkere dyne/to dyner? 

Anonymkode: b40df...5c2

Har prøvd, jeg våkner når varmeflasken blir kald og får ikke sove igjen 😕 To dyner hjelper heller ikke, fryser lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan vel skje noe selv om det skrur seg av. Kortslutning eller noe slikt

Anonymkode: 0e00d...36e

Selvfølgelig, alt KAN skje. Betyr ikke at det er all verdens med risiko for at det faktisk skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig, alt KAN skje. Betyr ikke at det er all verdens med risiko for at det faktisk skjer

Det kan også gå bra å kjøre uten bilbelte, men vi gjør jo ikke det heller. Det er den sjeldne gangen når det er en feil eller blir en skade på produktet at det går galt, men til gjengjeld går det da også veldig, veldig galt. Derfor gambler man ikke med det.

Anbefaler å bruke varmeflaske hvis man er avhengig av varme for å få sove. Elsker varmeflaske selv og sovner som et barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kan også gå bra å kjøre uten bilbelte, men vi gjør jo ikke det heller. Det er den sjeldne gangen når det er en feil eller blir en skade på produktet at det går galt, men til gjengjeld går det da også veldig, veldig galt. Derfor gambler man ikke med det.

Anbefaler å bruke varmeflaske hvis man er avhengig av varme for å få sove. Elsker varmeflaske selv og sovner som et barn da.

Et fly KAN også falle ned. «Gambler» likevel og flyr støtt og stadig. Men skulle det verste mot formodning skje, så er dør jeg selvfølgelig.

En varmeflaske kan selvfølgelig ikke erstatte et varmeteppe eller varmelaken fullt ut, det er ikke samme produkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk nesten brannsår på hele ryggen etter å ha sovna med den en gang, sov ikke mer enn 1,5-2 timer. Hadde aldri verden brukt den om natten… 

Kan også ta fyr, den risikoen hadde jeg ikke tatt.. har barn i huset 👀

Anonymkode: 510f5...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et fly KAN også falle ned. «Gambler» likevel og flyr støtt og stadig. Men skulle det verste mot formodning skje, så er dør jeg selvfølgelig.

En varmeflaske kan selvfølgelig ikke erstatte et varmeteppe eller varmelaken fullt ut, det er ikke samme produkt.

Nå er det ingen som blir bedt om å ikke bruke varmeteppe, akkurat som at ingen anbefaler å la være å kjøre bil eller fly. Vi kan gjøre alle disse tingene, på en smart måte. Det er farlig å leve, men vi minimerer risiko der vi kan og innenfor rimelighetens grenser, ikke sant.

Hvis du spør brannvesenet om det er lurt å ha elektriske produkter liggende i senga med strømmen koblet til mens du sover så vil de av gode grunner si nei. Det står også i brukermanualen at man ikke skal bruke dette mens man sover.

Voksne mennesker gjør selvfølgelig som de vil, ingen kan nekte deg å sove med varmeteppet i senga, men særlig lurt er det ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...