AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Hei. Føler jeg trenger bare å få pratet litt om dette med folk som kan relatere. Og jeg ønsker gjerne å ta i mot tips til alt som kan gjøre ting bedre. Jeg er nybakt mamma, barseltårene og dårlig samvittighet har slått for fullt inn hos meg. Jeg har heller ikke fått noen bra sammenhengende søvn, har slitt med søvnen siden 3 trim. Jeg er så sliten, babyen sover mye på dagen etter mat men natten er totalt kaos. Han gråter mye og er aldri fornøyd, selv med mat, bleie skift og kos. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg prøver å sove når babyen sover, men jeg må gjøre andre ting som å lage mme, sterilisere, osv. Jeg har hjelp fra far og min mamma, men dem også er jo helt utslitt. Også har jeg så dårlig samvittighet av ingen grunn annet enn at jeg vil bare være en god nok mamma for babyen min. Vil så være sterk, men nybakte foreldre tilværelsen har slått meg hardt i trynet. Jeg skal snakke med helsestasjon om barseltårene og hvordan jeg skal gå videre med det. Han gråter mye pga mage vondt og muligens sure oppstøt. Noen som et i samme båt som meg eller vært? Har dere noen tips til bedring? Anonymkode: 70a29...5ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Gratulerer Anonymkode: e0250...023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Det blir bedre! Anonymkode: 5e738...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Hvor lenge er det siden du fødte? Anonymkode: 62cf9...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Veldig bra at far og mormor stiller opp ♥️ Ta imot all hjelp du kan få! Vi måtte bytte på å være oppe om natta en periode, bysse og bære. Prøv å legge vekk alle oppgaver som ikke er helt nødvendige, og prioriter hvile og skikkelig mat i pausene. Ikke spis kål, erter, løk ol som gjerne gir babyen vondt i magen. Anonymkode: 9e23e...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Føler med deg. Barseltiden kan være tøff! jeg har selv hatt flaskebaby, så jeg skal gi deg mine rutiner som gjorde det helt overkommelig. • lag opp mange flasker med mme som du kjøler ned i vannbad og har i kjøleskapet i intill 24 timer. •Ha alltid en termos med kokt vann på benken som du kan benytte til vannbad når du skal varme flaskene, da har du klar flaske på et par minutt. Dette gjør det enklere på natt også. •når flasken er brukt, skyll den i kaldt vann og ha de i en egen bakebolle feks. Vi brukte så bakebollen for å vaske flaskene, fyllte den bare med varmt vann og litt zalo, skylte flaskene i springen og puttet de i sterilisatoren. • har du ikke sterilisator så kjøp en med en gang! Og da en med tørkefunksjon. Ellers •husarbeid, holdt det på et minimum. Dere må ha rene klær og tallerkener, men det må ikke være støvfritt og kjemperyddig. • bæretøy hvis babyen godtar dette. Jev sto og ordnet til flasker osv på natten når vår ikke ville sove, og bæretøy var da redningen. Jeg sov på dagen. • ta imot all hjelp! Vi skal ofte prøve å være superkvinner som skal klare å være mamma og husmor samtidig uten hjelp, dette er tull. Alle trenger hjelp iblant. og det vil faktisk gå seg til. Noen ganger havner man i et dypt og sort hull, men da er det SÅ viktig at du snakker med helsepersonell. Ta opp alt på helsestasjonen, ta med mannen også. Dere er i en ny hverdag. Anonymkode: 92327...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Veldig bra at far og mormor stiller opp ♥️ Ta imot all hjelp du kan få! Vi måtte bytte på å være oppe om natta en periode, bysse og bære. Prøv å legge vekk alle oppgaver som ikke er helt nødvendige, og prioriter hvile og skikkelig mat i pausene. Ikke spis kål, erter, løk ol som gjerne gir babyen vondt i magen. Anonymkode: 9e23e...74f At far stiller opp skal jo være en selvfølge da... Men vet jo at det fins de som er uheldige 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Veldig bra at far og mormor stiller opp ♥️ Ta imot all hjelp du kan få! Vi måtte bytte på å være oppe om natta en periode, bysse og bære. Prøv å legge vekk alle oppgaver som ikke er helt nødvendige, og prioriter hvile og skikkelig mat i pausene. Ikke spis kål, erter, løk ol som gjerne gir babyen vondt i magen. Anonymkode: 9e23e...74f Hun gir mme skriver hun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden “this too shall pass” Det var mitt mantra de første mnd, så årene.. 😬 Det blir bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #10 Del Skrevet 58 minutter siden Jeg var i samme båt som deg, bare for noen måneder siden, og jeg forstår de følelsene du sitter med nå. Barnefar jobbet mye den perioden så jeg var mye alene, fikk brystbetennelse på brystbetennelse og det kunne gå 24 timer før jeg fikk noe søvn, da baby hadde så vondt i magen og trengte nærhet hele døgnet. For at jeg skulle få det bedre, få slappet av, nyte tiden og ikke minst bli frisk, reiste jeg til foreldrene mine og var der i 2 uker. De bor 1 time unna, så det var enklest slik da foreldrene mine ikke er pensjonister og kunne ikke sove hos meg. Barnefar kom på besøk når han hadde fri og anledning. På den måten fikk jeg den avlastningen jeg trengte for å få tilbake overskudd og energi, samt jeg slapp å tenke på å lage min egen mat. Jeg forsøkte å snakke med HS og andre om situasjonen jeg var i, og dem alle sa: «det kommer til å bli bedre». Jeg var så fortvilet over dette svaret, det var liksom ikke noe trøst i det der og da. Men jeg lover deg (!), plutselig blir det bedre! Magevondt hos babyer er, dessverre, helt normalt. Frem til de er ca 8 uker gamle, er tarmene umodne og sensitive. Jeg dro til kiropraktor med babyen min da han var 4-5 uker gammel, viste seg at han var stiv i nakken og ryggen. Etter 3 behandlinger hos kiropraktoren så jeg endring og jeg begynte å se lyst på ting igjen! Nærmere 8 uker, var baby mer glad enn lei seg/hadde vondt, og utviklingen hos barnet skjer fort fra den alderen! Mitt beste tips må vere å ta dag for dag, få avlastning så godt som mulig slik du får en «pause» inni mellom, og ver god mot deg selv❤️ Anonymkode: b423d...96e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 48 minutter siden #11 Del Skrevet 48 minutter siden Jeg må gi mme i tillegg til amming en periode, og jeg blander mme slik de gjør på sykehuset der jeg blander for et døgn i slengen. Det er ikke anbefalt hverken av helsenorge eller på pakningen, så man kan ikke anbefale det videre, men jeg gjør det ihvertfall sånn. Blander det jeg trenger for ca et døgn i en steril beholder med kokende vann og setter det rett i kjøleskapet. Det sparer oss for mye tid. Har også en sterilisator (philips avent) så trenger ikke bruke tid på å koke utstyr i en kaserolle etc. Jeg vet hvordan du har det. Er sliten selv da jeg ammer i 40 min hver runde, så varmer jeg mme og topper han på flaske med det, og så pumper jeg i 10 min etterpå, døgnet rundt. Men jeg sover mellom slagene, så jeg sover gjerne til og fra mellom ca kl 01 og kl 14 (det er denne perioden han er mest rolig mellom ammingene) en time her og en time der. Anonymkode: e05ec...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #12 Del Skrevet 45 minutter siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg må gi mme i tillegg til amming en periode, og jeg blander mme slik de gjør på sykehuset der jeg blander for et døgn i slengen. Det er ikke anbefalt hverken av helsenorge eller på pakningen, så man kan ikke anbefale det videre, men jeg gjør det ihvertfall sånn. Blander det jeg trenger for ca et døgn i en steril beholder med kokende vann og setter det rett i kjøleskapet. Det sparer oss for mye tid. Har også en sterilisator (philips avent) så trenger ikke bruke tid på å koke utstyr i en kaserolle etc. Jeg vet hvordan du har det. Er sliten selv da jeg ammer i 40 min hver runde, så varmer jeg mme og topper han på flaske med det, og så pumper jeg i 10 min etterpå, døgnet rundt. Men jeg sover mellom slagene, så jeg sover gjerne til og fra mellom ca kl 01 og kl 14 (det er denne perioden han er mest rolig mellom ammingene) en time her og en time der. Anonymkode: e05ec...98b Joda helsenorge sier at man fint kan lage mme for 24 timer av gangen ☺️ Anonymkode: 92327...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå