Gå til innhold

Holder barna seg tørre med vintersko?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har kjøpt nye vintersko som har tatt inn mye vann siste dagene. Det har vært mye våt snø, men ikke sånn helt vårsuppe. Vært et par minus, men tung litt fuktig snø. 

Kan jeg forvente at skoene holder seg tørre i slikt vær med mye snølek i flere omganger? Mine vintersko er tørre og fine, men så driver ikke jeg å åler meg inni snøhuler hele dagen heller 🤔  Barnet fryser lett på bena, så vintersko er å foretrekke fremfor Dock Boots og Cherrox. Skolebarn.

Vurderer å reklamere da de angivelig skal være vanntette og ikke var billige heller.

Anonymkode: 7a2b7...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Jeg har hatt flere merker, Ponny, VIking, og noen billigere. Alle har holdt seg vanntette (ikke i flytende sørpe da, da brukte min forede støvler). Jeg ville ha klaget. Dock boots er varme, synes min. 

Jeg kjøpte "vanntette" vintersko på Outlet til meg selv, og de er ikke tette i det hele tatt. Men det kan man vel ikke forvente til 500 kr, så jeg synes det er for pinlig å klage. 

Kjøper man sko til 1000 eller noe til barn, så bør man forvente at de holder seg tette. De må tåle et par turer ut i løpet av barnehagedagen. Med forbehold om at det er tett mellom bukse/dress og sko, så det ikke kommer snø inn. 

Anonymkode: 5bc5e...f26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De skal jo være ganske vanntette men blir jo ikke 100% som en gummistøvel. Du kan imprignere for å bli bedre. Og hvis vann/snø kommer oppi blir det såklart vått. Hjelper at man har strikk og dress/bukse som er lang nok så den kommer skikkelig over skoene.

Anonymkode: d268f...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det bør være forventa om de er annonsert som vanntette, men det er også viktig at de impregneres jevnlig og holdes rene. Membranen kan bli skadet ved bruk av skotørker pga varmen.

Anonymkode: 6ee3d...44f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmålet er vel om barnet får våt snø ned i skoene. Min gjør det. Klager på våte sko. Men det er barnets problem når han hopper og kaver rundt i snø og vann.

Anonymkode: 49036...acb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Impregnerte dere skoene før de ble tatt i bruk?

Og hvordan kommer vannet/snøen inn i skoene? Trekker det inn gjennom skoene eller kommer det inn rundt ankelen? Hvis det siste er tilfelle, er det ikke grunn til å klage.

Anonymkode: 56724...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvilken sko er det?

Her hopper 2 åringen i vanndammer med Viking og de holder seg tørre. 

Anonymkode: fdb6b...15f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har gitt opp «vanntette» sko og bruker for det meste dockboots med mindre det er tørt og kaldt. Min har aldri fryst, men bruker typ trysilsokker inni. 

Anonymkode: 7c2b6...b6d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vannet kommer ikke inn over ankelen, nei. Barnet har boblebukse med snølås og strikk, og sokkene blir våte nede, ikke oppe. 

Impregnerte ikke før bruk, nei. Men siden de bare er 3 uker gamle tenker jeg de fortsatt bør holde mer vann enn som så likevel? Trodde impregnering var mest for å vedlikeholde etterhvert? De skal jo komme med membran?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har kjøpt nye vintersko som har tatt inn mye vann siste dagene. Det har vært mye våt snø, men ikke sånn helt vårsuppe. Vært et par minus, men tung litt fuktig snø. 

Kan jeg forvente at skoene holder seg tørre i slikt vær med mye snølek i flere omganger? Mine vintersko er tørre og fine, men så driver ikke jeg å åler meg inni snøhuler hele dagen heller 🤔  Barnet fryser lett på bena, så vintersko er å foretrekke fremfor Dock Boots og Cherrox. Skolebarn.

Vurderer å reklamere da de angivelig skal være vanntette og ikke var billige heller.

Vintersko til barn skal holde fukt ute. Lekker skoene, eller får barnet snø og vann inn fra toppen av skoen?

Ville reklamert. Da setter noen butikker skoene i vannbad for å se om de lekker og om der er hull i skoene. Andre butikker er kjent med problemet og bytter uten diskusjon. 

Anonymkode: 481c8...a35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vannet kommer ikke inn over ankelen, nei. Barnet har boblebukse med snølås og strikk, og sokkene blir våte nede, ikke oppe. 

Impregnerte ikke før bruk, nei. Men siden de bare er 3 uker gamle tenker jeg de fortsatt bør holde mer vann enn som så likevel? Trodde impregnering var mest for å vedlikeholde etterhvert? De skal jo komme med membran?

Ts

Nye sko skal alltid impregneres før bruk.

Anonymkode: bc388...6ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørs da virkelig hvilke sko det er. Goretex eller tilsvarende skal ikke impregneres da mister de sin pustende evne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spørs da virkelig hvilke sko det er. Goretex eller tilsvarende skal ikke impregneres da mister de sin pustende evne. 

Det er feil.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mister ikke pusteevnen av det, men det er ikke krav om impregnering før bruk for at skoen skal være vanntett. Vanntette sko har vanntett membran. Impregnering påvirker utsiden. Hvis man ikke impregnerer, så kan vann trenge inn i ytterstoffet, men den vanntette membranen er jo fortsatt vanntett. https://www.eurosko.com/no/kids2/vanntette-sko 

(Ser også at enkelte skokjeder anbefaler å impregnere en gang ukentlig. Det er det nok de færreste som gjør. Høre også ut som unødvendig belastning på miljø.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et par minus ville jeg gått for foret gummistøvel med sokk oppi. Da er det for vått til Gortex. 

Anonymkode: d9772...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viking har holdt seg overraskende tørre her :) litt fuktig noen ganger, men tror det er snø som har komt oppi skoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Et par minus ville jeg gått for foret gummistøvel med sokk oppi. Da er det for vått til Gortex. 

Anonymkode: d9772...efa

Nei det er det ikke 

Anonymkode: 22854...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja vi bruker og har kun brukt Goretex 

Anonymkode: 22854...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vintersko til mine barn blir våte. Til og med gummistøvler med foring da fuktigheten kan trekke seg inn fra våte legger/sokker.

Vi har alltig to par vintersko til hvert barn + skotørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...