Gå til innhold

Dement faniliemedlem og dårlig samvittighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Setter telefonen i flymodus både titt og ofte. Høres nok ut som jeg har blokkert folk så jeg normaliserer det så får heller folk tro jeg er litt rar og sær!

Anonymkode: d97c1...5a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan vel korte ned samtalene? Si at du må legge på nå. Enkelt og greit. Også tar du ikke tlf hver bidige gang. Dette er det ikke noe vits i å ha dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: a1ed9...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si at du må legge på etter 15 min, fordi

Du har vondt i hodet

Det ringer på døra

Du må ta noe ut av ovnen

Det ringer en annen samtale som du må ta

Osv

Hun er dement, og kommer neppe til å huske at disse unnskyldningene blir gjentatt. Og 15 min er jo nok til at hun har fått pratet med deg, så da trenger du ikke å ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 9158a...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svar en gang iblant, men ikke hver gang. Så får du både fred, og kan ha god samvittighet. 

Anonymkode: 7dd6d...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Si at du må legge på etter 15 min, fordi

Du har vondt i hodet

Det ringer på døra

Du må ta noe ut av ovnen

Det ringer en annen samtale som du må ta

Osv

Hun er dement, og kommer neppe til å huske at disse unnskyldningene blir gjentatt. Og 15 min er jo nok til at hun har fått pratet med deg, så da trenger du ikke å ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 9158a...b18

Takk🩷Jeg må snu tankegangen til det du skriver her.

Anonymkode: b0b5d...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avtal med deg selv hvor ofte du kan ta telefonen. En gang om dagen? Tre ganger i uka? En gang i uka? En gang annenhver uke? Hold deg til avtalen din. 

Resten av tiden blokkerer du enten telefonnummeret hennes eller lar vær å ta telefonen. 

Når du tar telefonen avslutter du samtalen når du føler det er nok. Si hva som helst. Noen er på døra, du må rekke bussen, potetene er ferdig kokt. Det beste er selvsagt om du slipper å komme opp med en løgn, men må man så må man. 

Mens min mor med Alzheimer hadde telefon avtalte jeg med meg selv hvor ofte jeg skulle ta telefonen. Ofte sa jeg det høyt til mannen min, så vi kunne holde avtalen sammen på et vis. 

Å være pårørende til en med demens kan være fryktelig slitsomt. Du må passe på deg selv, og kan ikke forvente å få hjelp til det fra den som er syk. Du bør ikke få dårlig samvittighet for å sette egen helse i første rekke. 

Anonymkode: 35b3f...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...