Gå til innhold

Dement faniliemedlem og dårlig samvittighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en tante som er dement, som gjerne ringer 5 ganger daglig. Hun har tre barn som er nærmere pårørende enn meg, så jeg er ikke en nødkontakt. Det jeg sliter med er desse samtalene som varer 1-3 t. Jeg er selv kronisk syk, blant annet migrene. Og om jeg ikke har hodepine, så utløser desse samtalene det. Har brukt 20 år på å få folk rundt meg til å prøve å forstå at dette trigger. Og at samtaler må være korte. Meldinger er supert. Det å måtte skravle 1 time for å lage en avtale ila uka trigger driten. Men hvordan kan jeg unngå den verste dårlige samvittigheten overfor et menneske på 80 år, som knapt  klarer å skrive noe? Føler meg som den kjipeste personen ever. Kommer ikke til å blokkere, men unngår rett og slett flere av desse tlf. For å passe min egen helse-som er dårlig. Migrene er bare en liten del av mitt sykdomsbilde.

Anonymkode: b0b5d...490

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ops ble skriveleif gitt☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ta mobilen så enkelt.

Anonymkode: 6e4a8...e7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke ta mobilen så enkelt.

Anonymkode: 6e4a8...e7c

Det er min eneste strategi. Men ikke nok til å døyve samvittigheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan la være å svare.

Anonymkode: 11c65...74f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er min eneste strategi. Men ikke nok til å døyve samvittigheten.

Man kan ikke få i pose og sekk. Enten blir det migrene eller så blir det dårlig samvittighet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan la være å svare.

Som nevnt så er det min eneste strategi…men føler meg like dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ikke få i pose og sekk. Enten blir det migrene eller så blir det dårlig samvittighet.

Haha sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1-3 timer samtaler?? Det er jo helt utrolig lenge. 

15 min er sikkert nok. 

Anonymkode: ff33b...d9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha mobilen på ikke forstyrr. Da merker du ikke at hun ringer.

Anonymkode: 09fca...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun ringer så ofte fordi hun glemmer at hun har ringt, glemmer hun også at du ikke svarer når hun ringer. Så jeg hadde bare droppet å ta telefonen. Svart maks en gang i uka eller hver 14ende dag.

Anonymkode: 147de...d33

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ha mobilen på ikke forstyrr. Da merker du ikke at hun ringer.

Jeg må holde linja åpen for leger, nav, min egen mor som er i kreftbehandling mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun ringer så ofte fordi hun glemmer at hun har ringt, glemmer hun også at du ikke svarer når hun ringer. Så jeg hadde bare droppet å ta telefonen. Svart maks en gang i uka eller hver 14ende dag.

Anonymkode: 147de...d33

Ja jeg prøver dette. Men det virker som om hun får meg seg at hun har ringt, da hun spør hvorfor jeg ikke er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Si at du ikke har mulighet til å snakke i 3 timer.

Anonymkode: ddcde...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må holde linja åpen for leger, nav, min egen mor som er i kreftbehandling mm.

Da bare unngår du å svare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har en tante som er dement, som gjerne ringer 5 ganger daglig. Hun har tre barn som er nærmere pårørende enn meg, så jeg er ikke en nødkontakt. Det jeg sliter med er desse samtalene som varer 1-3 t. Jeg er selv kronisk syk, blant annet migrene. Og om jeg ikke har hodepine, så utløser desse samtalene det. Har brukt 20 år på å få folk rundt meg til å prøve å forstå at dette trigger. Og at samtaler må være korte. Meldinger er supert. Det å måtte skravle 1 time for å lage en avtale ila uka trigger driten. Men hvordan kan jeg unngå den verste dårlige samvittigheten overfor et menneske på 80 år, som knapt  klarer å skrive noe? Føler meg som den kjipeste personen ever. Kommer ikke til å blokkere, men unngår rett og slett flere av desse tlf. For å passe min egen helse-som er dårlig. Migrene er bare en liten del av mitt sykdomsbilde.

Som kronisk syk selv, det er ikke de som må forstå for det gjør de færreste, og ingen vet akkurat hva du trenger når, så trist at du har brukt 20 år på noe kun DU kan styre.

"Så koselig å snakke med deg, men vet du jeg må avslutte nå, ha det bra ha en god dag!". Så tar du ikke telefonen mer til du VIL snakke selv. 

Anonymkode: ff87c...1aa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan blokkere kun din tante (av og til) så du får fred. - ho tar garantert ei ringerunde når ho først er igang, så svarer ikke du, så svarer kanskje nestemann, osv osv. 

Anonymkode: b8896...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Som kronisk syk selv, det er ikke de som må forstå for det gjør de færreste, og ingen vet akkurat hva du trenger når, så trist at du har brukt 20 år på noe kun DU kan styre.

"Så koselig å snakke med deg, men vet du jeg må avslutte nå, ha det bra ha en god dag!". Så tar du ikke telefonen mer til du VIL snakke selv. 

Anonymkode: ff87c...1aa

Sluttet å forklare da alle bare forsvant; de ble så fornærmet. Har kun to venner igjen og redd for å miste dem. Og noe familie, som kun er “halvfornærmet’ om jeg kan uttrykke det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finns ingen fasit og løsninger på alt i livet. Noe må man bare leve med. Men kanskje vedkommende ikke burde hatt mobil når hun ikke greier å styre bruken. 

Anonymkode: 7c8b4...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må avklare forventninger med det samme samtalen starter. Si at i dag har jeg kun mulighet til å snakke i 10 minutter pga. at du skal dra ut å handle/bake/vaske klær osv. Og avslutt på en hyggelig måte etter 10 minutter.  Mange med en demensdiagnose  mister følelsen av tid. Så en hyggelig samtale på 10 minutter kan være like bra som 3 timer for en person med demens.  

Anonymkode: f5c11...4ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...