AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Skrevet 12. januar Hei! Jeg har helsefaglig universitetsutdanning og ønsker å starte privat hjemmetjeneste i min kommune, samt i de omkringliggende nabokommunene. Det finnes ikke et slikt tilbud i kommunen per nå. Har noen erfaring med dette? Eller tips til hvor jeg kan henvende meg for kurs og bistand nå i oppstarten? Vi er tre personer med samme kompetanse som ønsker å gjøre dette sammen, men vi har ingen erfaring som gründere og vet dermed ikke helt hvor vi skal starte. Anonymkode: 76619...9e4
AnonymBruker Skrevet 12. januar #2 Skrevet 12. januar Konkurrere med et gratis tilbud fra kommunen? Anonymkode: 51ec4...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg har helsefaglig universitetsutdanning og ønsker å starte privat hjemmetjeneste i min kommune, samt i de omkringliggende nabokommunene. Det finnes ikke et slikt tilbud i kommunen per nå. Har noen erfaring med dette? Eller tips til hvor jeg kan henvende meg for kurs og bistand nå i oppstarten? Vi er tre personer med samme kompetanse som ønsker å gjøre dette sammen, men vi har ingen erfaring som gründere og vet dermed ikke helt hvor vi skal starte. Anonymkode: 76619...9e4 De firmaene som får avtaler med kommunene har vært etablert i flere år og vist at de er solide både i sin økonomi og sin utførsel av tjenestetilbudet til brukerne. Det er og anbudskonkurranse blant dem som får levere tjenester til kommunene. Privat tjeneste uten kommunal støtte? Da skal du virkelig få jobbe. Finn deg heller en beitemark med grønnere gress. Anonymkode: e5356...41b
AnonymBruker Skrevet 12. januar #4 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Konkurrere med et gratis tilbud fra kommunen? Anonymkode: 51ec4...5d6 Ja. Blir vanligere og vanligere. Anonymkode: 7837e...84d
AnonymBruker Skrevet 12. januar #5 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De firmaene som får avtaler med kommunene har vært etablert i flere år og vist at de er solide både i sin økonomi og sin utførsel av tjenestetilbudet til brukerne. Det er og anbudskonkurranse blant dem som får levere tjenester til kommunene. Privat tjeneste uten kommunal støtte? Da skal du virkelig få jobbe. Finn deg heller en beitemark med grønnere gress. Anonymkode: e5356...41b Tull. Er mange eldrehjelptjenester rundt om etterhvert. De ligger på ca 600 kr timen og oppover. Anonymkode: 7837e...84d 1
Mezzosoprena Skrevet 12. januar #6 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Konkurrere med et gratis tilbud fra kommunen? Anonymkode: 51ec4...5d6 Ja? Det er slettes ikke noe rart i det og blir vanligere og vanligere. Terskelen for å få tildelt kommunal hjemmesykepleie er høy, og nesten ingen får nok hjelp på den måten. Derfor et private tjenester et veldig godt supplement 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar #7 Skrevet 12. januar Mezzosoprena skrev (4 minutter siden): Ja? Det er slettes ikke noe rart i det og blir vanligere og vanligere. Terskelen for å få tildelt kommunal hjemmesykepleie er høy, og nesten ingen får nok hjelp på den måten. Derfor et private tjenester et veldig godt supplement 🙂 For dem som vil og kan betale. Samtidig skal hjemmesykepleie dekke behovet brukeren har for personlig pleie og stell i hjemmet. Hjemmehjelp/praktisk bistand hushold der er det vanskelig å få hjelp. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tull. Er mange eldrehjelptjenester rundt om etterhvert. De ligger på ca 600 kr timen og oppover. Anonymkode: 7837e...84d Ts er uklar på om hus tenker å tilby privat hjelp det bruker betaler selv, eller om hus skal inn og tilby tjenester fra kommunen der brukerne velger hvem de vil ha hjelp fra/ kommunen eller en privat aktør. Det er førstnevnte jeg svarer på og sistnevnte du nedrig kommenterer som ull. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Konkurrere med et gratis tilbud fra kommunen? Anonymkode: 51ec4...5d6 Ingen tjenester er gratis fra kommunene, ett sted får de ansatte lønn fra, hjemmesykepleie betales ikke egenandel på men vi betaler alle skatt! Anonymkode: e5356...41b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #8 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Konkurrere med et gratis tilbud fra kommunen? Anonymkode: 51ec4...5d6 Hjemmetjenester er IKKE gratis! Kommunene har lov til å ta opp til selvkost, og det gjør de. I min kommune koster kommunal hjelp ca 500 kr timen. Det er også svært begrenset hva slags oppgaver du kan få hjelp til, veldig mye kommunen ikke vil gjøre. Dessuten får en innvilget med minimal hyppighet, og så få minutter som mulig - så jobben sjeldent blir skikkelig gjort. Hjemmesykepleie fra kommunen er gratis, men her en også begrenset til kun de oppgavene det er vedtak på. Anonymkode: 8b17b...698
AnonymBruker Skrevet 12. januar #9 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): For dem som vil og kan betale. Samtidig skal hjemmesykepleie dekke behovet brukeren har for personlig pleie og stell i hjemmet. Hjemmehjelp/praktisk bistand hushold der er det vanskelig å få hjelp. Ts er uklar på om hus tenker å tilby privat hjelp det bruker betaler selv, eller om hus skal inn og tilby tjenester fra kommunen der brukerne velger hvem de vil ha hjelp fra/ kommunen eller en privat aktør. Det er førstnevnte jeg svarer på og sistnevnte du nedrig kommenterer som ull. Ingen tjenester er gratis fra kommunene, ett sted får de ansatte lønn fra, hjemmesykepleie betales ikke egenandel på men vi betaler alle skatt! Anonymkode: e5356...41b Ta var mer enn klar nok på tilbudet som skulle startes. Intet nedrig og heller ingen ull her. Anonymkode: 7837e...84d
AnonymBruker Skrevet 12. januar #10 Skrevet 12. januar Kontakte noen som driver tilsvarende i andre kommuner og tilby oppstart av avdeling i din kommune? Typ franchise? Anonymkode: e7bbf...3d1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #11 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Konkurrere med et gratis tilbud fra kommunen? Anonymkode: 51ec4...5d6 Det gjøres allerede i stor grad i byene. De kommunale tilbudene er elendige og mange eldre har god råd. Hvis ts er først ute og i tillegg har helsekompetanse er dette absolutt ingen dårlig idé. Anonymkode: 60ee1...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #12 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det gjøres allerede i stor grad i byene. De kommunale tilbudene er elendige og mange eldre har god råd. Hvis ts er først ute og i tillegg har helsekompetanse er dette absolutt ingen dårlig idé. Anonymkode: 60ee1...4fe En trenger knapt helsekompetanse heller. En kan kopiere det som Seniorene og Seniorhjelpen gjør. Anonymkode: 7837e...84d
AnonymBruker Skrevet 12. januar #13 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): De firmaene som får avtaler med kommunene har vært etablert i flere år og vist at de er solide både i sin økonomi og sin utførsel av tjenestetilbudet til brukerne. Det er og anbudskonkurranse blant dem som får levere tjenester til kommunene. Privat tjeneste uten kommunal støtte? Da skal du virkelig få jobbe. Finn deg heller en beitemark med grønnere gress. Anonymkode: e5356...41b Joda, men så er tjenestetilbudene til kommunene så begrenset at eldre med god nok økonomi gjerne supplerer tilbudet med private tilbudet. Det er der man kan komme inn nå og i tiårene fremover. Dessuten er velferdsstaten på vei til å bli bygget ned, så om 10-20 år er det kun private tilbud igjen likevel. Da kan det ha vært lurt å starte nå. Anonymkode: 5cbf1...82f 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #14 Skrevet 12. januar Mange eldre med god råd ja, men de velger kommunal hjelp fordi det er rimelige enn privat. Men at rengjøring ikke er på nivå med de private rengjøringsbyråer er helt klart. I hjemmetjenesten jobber sykepleier, hjelpepleiere, vernepleiere og andre innen helse, og de er ikke renholdsoperatører. Håper mange flere velger privat vaskehjelp fordi hjemmesykepleien drukner i vedtak om hjelp til vask. Anonymkode: 35930...4ab
AnonymBruker Skrevet 12. januar #15 Skrevet 12. januar Hvordan har du tenkt å gjøre det med forsikring, ts? Hvilken helsekompetanse har du? Hva med konsekvenser av eventuelle feil du gjør? Anonymkode: 39783...d25
AnonymBruker Skrevet 12. januar #16 Skrevet 12. januar Jeg er nærmeste pårørende til noen som bruker Hjemmetjenesten fra kommunen. De som kommer er ikke sykepleiere. De skifter bleier, steller/vasker/påkledning, smører på brødskiver/skjærer frukt/varmer Fjordland, sjekker at hun har tatt medisinen og ellers ser til at hun har det bra. Og kommer om fallalarmen utløses. Betaler ikke en krone for dette. Er det dette du tenker å ta betalt for? Eller er det mer husarbeid du tenker på? Anonymkode: 909ca...016
AnonymBruker Skrevet 13. januar #17 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er nærmeste pårørende til noen som bruker Hjemmetjenesten fra kommunen. De som kommer er ikke sykepleiere. De skifter bleier, steller/vasker/påkledning, smører på brødskiver/skjærer frukt/varmer Fjordland, sjekker at hun har tatt medisinen og ellers ser til at hun har det bra. Og kommer om fallalarmen utløses. Betaler ikke en krone for dette. Er det dette du tenker å ta betalt for? Eller er det mer husarbeid du tenker på? Anonymkode: 909ca...016 Hei, Ts her! Takk for mange svar og engasjement! 😊 Jeg tenker å ta betalt for sykepleiefaglige oppgaver. Det én nevner her lengre oppe er oppgaver som kan utføres av helsefagarbeidere og assistenter, slik som varme middag, stell osv. Jeg kan også utføre disse oppgavene, men tenker i hovedsak oppgaver som kun sykepleiere kan gjøre. Og som kommunen ikke tilbyr. F.eks. fastvakt på natt ved livets slutt. Det er veldig mange som ønsker å dø hjemme, og kommunens nattevakter her jeg bor har ikke kapasitet til å sitte hos den døende på natt. De kommer kun innom på timesintervaller for å gi lindrende behandling, eller når pårørende trykker på alarmen. Siden jeg er sykepleier kan jeg i tillegg gi denne lindrende behandlingen. Natt-tjenesten her jeg bor er helt skakkjørt og har elendig kapasitet. Jeg tror mange med økonomi til det er villige til å betale for at mor/far/søsken skal få en mer verdig og trygg hjemmedød, hvis det er hjemme de ønsker å dø. Jeg ønsker å tilby det som kommunen ikke kan per nå, og som kommer til å bli enda verre når eldrebølgen kommer: Tett oppfølging av en sykepleier som kjenner pasienten. Det er mange ansatte i den kommunale hjemmetjenesten, mange ufaglærte, mange avvik. Det er i tillegg stor økning i antall pasienter med kreft, ALS etc. Jeg har bred erfaring med disse diagnosene, og kan nok gi mer trygghet og en tettere og mer omfattende oppfølging enn kommunen kan. Vi er som sagt 2-3 sykepleiere som ønsker å prøve ut dette. I tillegg har vi muligens en lege med på laget, og som allerede driver privat. I tillegg ønsker noen av kommunens politikere at vi skal starte med dette. Vi vil kunne få økonomisk støtte av kommunen også. Men mye er helt klart - uavklart! Dette er bare tankene våre så langt. Veien blir til mens vi går den 😊 Men en ting er sikkert: Det norske helsevesenet kommer til å måtte senke kvaliteten betraktelig i årene fremover! Særlig hjemmetjenesten. Og da er det nok en del som heller vil betale ekstra fra egen lomme for å få den pleien og hjelpen de trenger. Forsikringer og slikt må jo selvsagt på plass. Det er slikt man må undersøke når man kommer et steg videre i prosessen. Anonymkode: 76619...9e4
AnonymBruker Skrevet 13. januar #18 Skrevet 13. januar Jeg synes dette høres veldig bra ut, TS. Vi trenger flere og ulike tjenester i helsevesenet, spesielt når folk må bo alene og det nesten ikke finnes plass på hjem. Jeg er mor til et barn som muligens ikke kan bo helt selvstendig i fremtiden - og hadde vært veldig interessert i å leie inn en lignende tjeneste (kanskje ikke så mye sykepleietjeneste, men andre med noe helsefaglig kompetanse) så jeg får noen til å titte innom barnet mitt jevnlig når han har blitt voksen. Kunne godt ha betalt litt for dette, for det blir fort uvilje mot at en forelder skal komme inn og blande seg og sjekke at han spiser/vasker seg osv. Bare som tips hvis dere vil utvide staben deres/tilbudet deres etter hvert. Anonymkode: 496fb...670
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå