Gå til innhold

Enslig forsørger og arbeid

Ppp1

Anbefalte innlegg

Hei dere ☺️

Jeg ønsker litt innspill fra dere, ut fra deres erfaring. 

Jeg er i prosess med dobbeldonasjon i Danmark. Det betyr at om alt går fint, kan jeg kanskje sette inn i februar/mars. Klaffer det, kan jeg ha termin ca i november. 

Jeg har en 100% jobb (8-15.30) og er frilans i tillegg. Frilans løser jeg etter 15.30 og avspaserer to dager i måneden fra min 100% stilling. 
Dersom jeg skal ut i permisjon, så vil jeg ønske å fortsette som frilanser dersom det er mulig. 
Det som også er en faktor nå, er at jeg muligens får tilbud om å øke andelen og ansvaret jeg er frilanser til ca det dobbelte.
På noe av det jeg gjør som frilanser kan jeg ha med barn, men ikke på alt. 

Jeg er usikker på om jeg skal takke ja eller ikke til økningen.
Jeg kan ta permisjon fra frilanser også, men kun et par måneder om jeg takker ja den økningen. 

Om det ikke er noe ekstra med barnet, så har jeg hjelp til pass noe av den tiden jeg ikke kan ta med barn. Det er trolig kun snakk om 3-5 timer løpet av måneden. 

Jeg lurte på om noen av dere har erfaring med å jobbe noe i permisjonstiden? Og hvordan har dere opplevd det, og hvordan har dere opplevd det med tid til å jobbe når dere har barn? 

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobbet 20% i permisjonen fra ca 3 mnd, i hovedsak hjemmekontor en dag i uka. Hadde aldri gått uten at mannen var hjemme samtidig, siden barnet mitt svært sjelden sov mer enn 30 minutter sammenhengende på dagtid. Jeg elsket å jobbe, siden resten av tiden var så intens.

Som eneforelder: Hvis du får en sovebaby som sover lange dupper og ok på natta er det ikke noe problem å jobbe (selv om det gir deg en ekstra stressfaktor). Hvis du får en baby som min hadde det vært nesten umulig, litt avhengig av hva jobben din består i. Det kan du desverre ikke bestille, og det går veldig i perioder. Så ja til jobbing, men det krever i tilfelle at du har noe pass på lur hvis du får en ikke-sovende baby.

Anonymkode: a9aca...485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo veldig an på hva slags babyer man får. Begge mine vår sovebabyer og gråt sjelden, men får man en baby et annet søvnmønster, som kanskje er mye urolig og gråter mye er det ikke lett å kombinere med jobb i permisjonstiden. Det kan bli ganske altoppslukende. Bare greit å være forberedt på. 

Anonymkode: dfe00...d94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobbet 20% i permisjonen fra ca 3 mnd, i hovedsak hjemmekontor en dag i uka. Hadde aldri gått uten at mannen var hjemme samtidig, siden barnet mitt svært sjelden sov mer enn 30 minutter sammenhengende på dagtid. Jeg elsket å jobbe, siden resten av tiden var så intens.

Som eneforelder: Hvis du får en sovebaby som sover lange dupper og ok på natta er det ikke noe problem å jobbe (selv om det gir deg en ekstra stressfaktor). Hvis du får en baby som min hadde det vært nesten umulig, litt avhengig av hva jobben din består i. Det kan du desverre ikke bestille, og det går veldig i perioder. Så ja til jobbing, men det krever i tilfelle at du har noe pass på lur hvis du får en ikke-sovende baby.

Anonymkode: a9aca...485

Tusen takk for svar ☺️ 

Jeg har i utgangspunktet tenkt at det ikke lar seg gjøre. Selv om jeg får noe hjelp fra mine søsken og foreldre er det ikke ubegrenset. Før jeg tar en endelig beslutning er det fint å høre hva andre har fått til. I tillegg er det en ekstra inntekt som vil være en trygghet for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer jo veldig an på hva slags babyer man får. Begge mine vår sovebabyer og gråt sjelden, men får man en baby et annet søvnmønster, som kanskje er mye urolig og gråter mye er det ikke lett å kombinere med jobb i permisjonstiden. Det kan bli ganske altoppslukende. Bare greit å være forberedt på. 

Anonymkode: dfe00...d94

Helt klart avhengig av hva slags baby man får. Jeg er i utgangspunktet forberedt på at det ikke går, men ville høre litt hvilke erfaringer andre har før jeg tar en endelig avgjørelse. Takk for innspill ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det er en del styr med nav om du har mer enn 100% jobb og skal fortsette med den ene jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solsolsol skrev (19 minutter siden):

Vær obs på at det er en del styr med nav om du har mer enn 100% jobb og skal fortsette med den ene jobben. 

Takk, har sjekket ut det. Og kan legge inn utsettelse hver måned, tilsvarende den tiden man evt jobber. Fordelen med å kombinere frilans og permisjon etter noen måneder er at jeg kan få noe lengre periode med permisjon fra min 100% jobb. Spesielt før man får barnehageplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så åpenbart at du ikke har barn fra før. Få barn først og så begynn å snakk om hvor mye du skal jobbe. Du kommer til å bli så sykt ydmyk etter at kidden er født. Det at du i tillegg får barn alene,  er bare trist. Jeg synes veldig synd på deg, ikke fordi du er singel og sånt, fordi du kommer garantert til å bli en super mamma. Men bare stakkars deg som skal gå gjennom den dritten her alene. Det er ikke som Instagram eller fb bare vent og se! Når det er sagt, så nei du kommer ikke til å få tid til å jobbe som frilans når kidden er født, fokuser på å overleve du ❤️

Anonymkode: 103c2...b47

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egentlig får jeg lyst til å svare slik: 🤭😆😂

Men. Der kan jo hende du får et av disse sjeldne «sovebabyene».

Anonymkode: a39b4...24d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er så åpenbart at du ikke har barn fra før. Få barn først og så begynn å snakk om hvor mye du skal jobbe. Du kommer til å bli så sykt ydmyk etter at kidden er født. Det at du i tillegg får barn alene,  er bare trist. Jeg synes veldig synd på deg, ikke fordi du er singel og sånt, fordi du kommer garantert til å bli en super mamma. Men bare stakkars deg som skal gå gjennom den dritten her alene. Det er ikke som Instagram eller fb bare vent og se! Når det er sagt, så nei du kommer ikke til å få tid til å jobbe som frilans når kidden er født, fokuser på å overleve du ❤️

Anonymkode: 103c2...b47

Nettopp derfor jeg spør. Jeg er en person som vil ta gode og informerte valg til beste for både barnet og meg. Jeg har ingen forventning om at det er som Instagram. Det ønsker jeg heller ikke. Takk for ærligheten ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Egentlig får jeg lyst til å svare slik: 🤭😆😂

Men. Der kan jo hende du får et av disse sjeldne «sovebabyene».

Anonymkode: a39b4...24d

Åpenbart ikke greit å spørre, siden du latterliggjør? Tenker alltid er bedre å ta valg etter man har hørt andres erfaringer, i stedet for å ta avgjørelser uten å ha noe bakgrunnsinformasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...