AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Del Skrevet 12. januar Skulle bli utbetalt 30 tusen, fikk 15, på lønnslippen står det at jeg skatter 50%. Fikk epost om at jeg skulle dele frikortet mitt med arbeidsgiver og gikk inn på skatteetatens nettsider. Valgte der å endre frikortet til skattekort på 10%. Men nå har jeg blitt trukket 50%... Er det noen mulighet for å reversere dette i det hele tatt? Anonymkode: 90c74...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #2 Del Skrevet 12. januar Hvis du ikke har gyldig skattekort/frikort, eller arbeidsgiver ikke har funnet dette på deg, så er de pliktig å trekke 50% i skatt. Du må oppdatere skattekortet før første lønn i januar. Du får ikke pengene tilbake før skatteoppgjør neste år dessverre. Anonymkode: f9b23...87a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Del Skrevet 12. januar Det er fordi du har delt frikortet og så har de dermed ikke innhentet skattekortet, kun fått beskjed om at du skal betale skatt og uten skattekort er det 50% som trekkes Anonymkode: 8c13c...2db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #4 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du ikke har gyldig skattekort/frikort, eller arbeidsgiver ikke har funnet dette på deg, så er de pliktig å trekke 50% i skatt. Du må oppdatere skattekortet før første lønn i januar. Du får ikke pengene tilbake før skatteoppgjør neste år dessverre. Anonymkode: f9b23...87a AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er fordi du har delt frikortet og så har de dermed ikke innhentet skattekortet, kun fått beskjed om at du skal betale skatt og uten skattekort er det 50% som trekkes Anonymkode: 8c13c...2db Jeg fikk epost om at jeg skulle dele frikortet mitt med dem - gikk da inn på skatteetaten og endret det til 9%. Inne på skatteetaten står det at denne bedriften har hentet skattekortet mitt på 9% så de skulle vel ikke ha trukket meg 50%? Anonymkode: 90c74...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #5 Del Skrevet 12. januar Når var det du endret det? Anonymkode: f9b23...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #6 Del Skrevet 12. januar Det kommer jo an på når det har vært lønnskjøring. Rakk du å endre før lønnskjøring? Det nye skattekortet må de selvfølgelig hente til neste lønnskjøring. Anonymkode: c0cfb...cd8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #7 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fikk epost om at jeg skulle dele frikortet mitt med dem - gikk da inn på skatteetaten og endret det til 9%. Inne på skatteetaten står det at denne bedriften har hentet skattekortet mitt på 9% så de skulle vel ikke ha trukket meg 50%? Anonymkode: 90c74...368 Om innhentingen har skjedd etter at lønnssystemet er låst (det låser seg stort sett 14 dager før lønnskjøring) så hjelper det lite. Du vil få igjen pengene på skatten neste år Anonymkode: 8c13c...2db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #8 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når var det du endret det? Anonymkode: f9b23...87a AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer jo an på når det har vært lønnskjøring. Rakk du å endre før lønnskjøring? Det nye skattekortet må de selvfølgelig hente til neste lønnskjøring. Anonymkode: c0cfb...cd8 Jeg vet ikke når ift lønnskjøring. Endre det når jeg fikk eposten om at de ville ha frikortet mitt. Dette var sesongarbeid som julehjelp, pussig at de henter skattekortet mitt på 9% når jeg uansett er ferdig å jobbe der..? Anonymkode: 90c74...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #9 Del Skrevet 12. januar Dette skjedde meg et år, hadde levert skattekort og alt, men ved en feil et sted ble jeg skattet 50%. Fikk ikke igjen før året etter. Anonymkode: ff156...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #10 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke når ift lønnskjøring. Endre det når jeg fikk eposten om at de ville ha frikortet mitt. Dette var sesongarbeid som julehjelp, pussig at de henter skattekortet mitt på 9% når jeg uansett er ferdig å jobbe der..? Anonymkode: 90c74...368 Du ser vel når e-posten er sendt og når du gikk inn, og når du fikk lønn? Anonymkode: f9b23...87a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #11 Del Skrevet 12. januar Er det slik at du ikke jobber fast med bare sesongjobbing? Tjente du over 70 000kr i 2024? Og du har ikke betalt skatt før? Anonymkode: f9b23...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #12 Del Skrevet 12. januar Arbeidsgivere som har hentet tidligere, henter ofte automatisk med mindre du melder fra at de ikke skal det. Jeg har arbeidsgivere som jeg ikke har jobbet for på flere år som fortsatt henter skattekortet mitt. Er du sikker på at skattekortet ditt ble oppdatert til 9%? For hvis det er usannsynlig at det er riktig, er det ikke alltid at endringer blir godkjent. Anonymkode: 4ebde...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #13 Del Skrevet 12. januar Du må faktisk skrive inn i frikortet HVOR du jobber. Om ikke vil du trekkes 50% hver måned Anonymkode: 6ec77...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #14 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Om innhentingen har skjedd etter at lønnssystemet er låst (det låser seg stort sett 14 dager før lønnskjøring) så hjelper det lite. Du vil få igjen pengene på skatten neste år Anonymkode: 8c13c...2db Ved å be om nytt skattekort og legge inn lønn og trekk hittil vil man i praksis kunne få det igjen i løpet av dette året. Anonymkode: bd7b8...b63 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 12. januar #15 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skulle bli utbetalt 30 tusen, fikk 15, på lønnslippen står det at jeg skatter 50%. Fikk epost om at jeg skulle dele frikortet mitt med arbeidsgiver og gikk inn på skatteetatens nettsider. Valgte der å endre frikortet til skattekort på 10%. Men nå har jeg blitt trukket 50%... Er det noen mulighet for å reversere dette i det hele tatt? Anonymkode: 90c74...368 Hvis du skulle fått utbetalt 30 000, og du fikk 15 000, har du jo blitt trukket mer enn 50%... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #16 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du ikke har gyldig skattekort/frikort, eller arbeidsgiver ikke har funnet dette på deg, så er de pliktig å trekke 50% i skatt. Du må oppdatere skattekortet før første lønn i januar. Du får ikke pengene tilbake før skatteoppgjør neste år dessverre. Anonymkode: f9b23...87a Joda. En endrer det til lavere enn en trenger en stund, og endrer det så tilbake til korrekt. Voila, pengene er attende. Anonymkode: 352c1...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå