Gå til innhold

Ble trukket 50% i skatt? Hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle bli utbetalt 30 tusen, fikk 15, på lønnslippen står det at jeg skatter 50%.

Fikk epost om at jeg skulle dele frikortet mitt med arbeidsgiver og gikk inn på skatteetatens nettsider. Valgte der å endre frikortet til skattekort på 10%. Men nå har jeg blitt trukket 50%...

Er det noen mulighet for å reversere dette i det hele tatt? 

Anonymkode: 90c74...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du ikke har gyldig skattekort/frikort, eller arbeidsgiver ikke har funnet dette på deg, så er de pliktig å trekke 50% i skatt. Du må oppdatere skattekortet før første lønn i januar.

Du får ikke pengene tilbake før skatteoppgjør neste år dessverre. 

Anonymkode: f9b23...87a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fordi du har delt frikortet og så har de dermed ikke innhentet skattekortet, kun fått beskjed om at du skal betale skatt og uten skattekort er det 50% som trekkes

Anonymkode: 8c13c...2db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du ikke har gyldig skattekort/frikort, eller arbeidsgiver ikke har funnet dette på deg, så er de pliktig å trekke 50% i skatt. Du må oppdatere skattekortet før første lønn i januar.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er fordi du har delt frikortet og så har de dermed ikke innhentet skattekortet, kun fått beskjed om at du skal betale skatt og uten skattekort er det 50% som trekkes

Jeg fikk epost om at jeg skulle dele frikortet mitt med dem - gikk da inn på skatteetaten og endret det til 9%. Inne på skatteetaten står det at denne bedriften har hentet skattekortet mitt på 9% så de skulle vel ikke ha trukket meg 50%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når var det du endret det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo an på når det har vært lønnskjøring. Rakk du å endre før lønnskjøring? Det nye skattekortet må de selvfølgelig hente til neste lønnskjøring. 

Anonymkode: c0cfb...cd8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk epost om at jeg skulle dele frikortet mitt med dem - gikk da inn på skatteetaten og endret det til 9%. Inne på skatteetaten står det at denne bedriften har hentet skattekortet mitt på 9% så de skulle vel ikke ha trukket meg 50%?

Om innhentingen har skjedd etter at lønnssystemet er låst (det låser seg stort sett 14 dager før lønnskjøring) så hjelper det lite. 

Du vil få igjen pengene på skatten neste år

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når var det du endret det?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer jo an på når det har vært lønnskjøring. Rakk du å endre før lønnskjøring? Det nye skattekortet må de selvfølgelig hente til neste lønnskjøring. 

Anonymkode: c0cfb...cd8

Jeg vet ikke når ift lønnskjøring. Endre det når jeg fikk eposten om at de ville ha frikortet mitt. Dette var sesongarbeid som julehjelp, pussig at de henter skattekortet mitt på 9% når jeg uansett er ferdig å jobbe der..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skjedde meg et år, hadde levert skattekort og alt, men ved en feil et sted ble jeg skattet 50%. Fikk ikke igjen før året etter. 

Anonymkode: ff156...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke når ift lønnskjøring. Endre det når jeg fikk eposten om at de ville ha frikortet mitt. Dette var sesongarbeid som julehjelp, pussig at de henter skattekortet mitt på 9% når jeg uansett er ferdig å jobbe der..?

Du ser vel når e-posten er sendt og når du gikk inn, og når du fikk lønn?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det slik at du ikke jobber fast med bare sesongjobbing?

Tjente du over 70 000kr i 2024? Og du har ikke betalt skatt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgivere som har hentet tidligere, henter ofte automatisk med mindre du melder fra at de ikke skal det. Jeg har arbeidsgivere som jeg ikke har jobbet for på flere år som fortsatt henter skattekortet mitt. 

Er du sikker på at skattekortet ditt ble oppdatert til 9%? For hvis det er usannsynlig at det er riktig, er det ikke alltid at endringer blir godkjent. 

Anonymkode: 4ebde...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må faktisk skrive inn i frikortet HVOR du jobber. 

Om ikke vil du trekkes 50% hver måned

Anonymkode: 6ec77...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om innhentingen har skjedd etter at lønnssystemet er låst (det låser seg stort sett 14 dager før lønnskjøring) så hjelper det lite. 

Du vil få igjen pengene på skatten neste år

Ved å be om nytt skattekort og legge inn lønn og trekk hittil vil man i praksis kunne få det igjen i løpet av dette året.

Anonymkode: bd7b8...b63

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle bli utbetalt 30 tusen, fikk 15, på lønnslippen står det at jeg skatter 50%.

Fikk epost om at jeg skulle dele frikortet mitt med arbeidsgiver og gikk inn på skatteetatens nettsider. Valgte der å endre frikortet til skattekort på 10%. Men nå har jeg blitt trukket 50%...

Er det noen mulighet for å reversere dette i det hele tatt? 

Hvis du skulle fått utbetalt 30 000, og du fikk 15 000, har du jo blitt trukket mer enn 50%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda. En endrer det til lavere enn en trenger en stund, og endrer det så tilbake til korrekt. 

Voila, pengene er attende.

Anonymkode: 352c1...c7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...