Gå til innhold

Å furte foran barna og familien, greit?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Tror det ligger noe mer bak her. Mulig han får kritikk hele tiden, uansett hva han gjør eller ikke gjør. Mulig også tonen TS tar ting opp på. 

Endret av justme2019
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

justme2019 skrev (4 minutter siden):

Tror det ligger noe mer bak her. Mulig han får kritikk hele tiden, uansett hva han gjør eller ikke gjør. Mulig også tonen TS tar ting opp på. 

Enig . Her høres det ut som to uforsonlige verdener . En som overkontrollerer og micromanager alt , å en som ikke tåler noen form for kritikk . Det beste vil nok være å gå i terapi evnt gå hver til sitt . En svært giftig atmosfære for barn å vokse opp i. En som vet alt best , å en som gjør alt feil . 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du høres ut som et mareritt. Ikke krangle med andre tilstede. (regel 1) 

Anonymkode: 07b05...0d3

Et mareritt. Javel. Jeg krangler jo ikke, men sier fra og sier fra. Kan du hjelpe til med ved, kan du hjelpe til med oppvask. Det er han som blir fornærmet og trasser ved å ikke gjøre noe som helst, sitte sur i sofaen osv.

Anonymkode: 15842...a52

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og at jeg ser meg nødt til å si at han ikke kan legge det i matboksen og nærmest vise til kilder. Da blir han fornærmet

TS

Jeg forstår at han resignerer når ingenting han gjør er bra nok. 

Anonymkode: 137e9...91c

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
justme2019 skrev (31 minutter siden):

Det er et separat problem.

Uansett hvordan man blir behandlet, så får man som foreldre oppføre seg foran barna. 

Anonymkode: 02a9d...fbc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette klarer du vel å forestille deg selv?

For eksempel et barn som er 2 år og skal ha matpakke til barnehagen. Så legger man oppi hele druer, eller gulrot eller eplebiter som er samme størrelse som luftrøret og blir utmerket propp.

Anonymkode: a88e4...682

Jeg tror du har noe å jobbe med selv TS. Det du viser her er bare ett eksempel, men jeg kan ut i fra det forestille meg at du kritiserer han på mange andre områder også.

Mitt forslag er å slutte å kritisere for små ting hele tiden, prøve å finne andre måter å løse ting på som å fokusere på det positive som blir gjort.

Jeg har selv levd i et "regime" der at skulle hakkes på. Feil sleiv, feil litermål, feil gryte, hoster på feil måte o.s.v.. skikkelig detaljstyring i stedet for å la meg gjøre ting på min måte. 

Jeg sier ikke du er på denne måten, men et du det så kan mye løses med at du snur på din egen tankegang.

Anonymkode: 9a2c4...745

• Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette klarer du vel å forestille deg selv?

For eksempel et barn som er 2 år og skal ha matpakke til barnehagen. Så legger man oppi hele druer, eller gulrot eller eplebiter som er samme størrelse som luftrøret og blir utmerket propp.

Anonymkode: a88e4...682

Jeg tror du har noe å jobbe med selv TS. Det du viser her er bare ett eksempel, men jeg kan ut i fra det forestille meg at du kritiserer han på mange andre områder også.

Mitt forslag er å slutte å kritisere for små ting hele tiden, prøve å finne andre måter å løse ting på som å fokusere på det positive som blir gjort.

Jeg har selv levd i et "regime" der at skulle hakkes på. Feil sleiv, feil litermål, feil gryte, hoster på feil måte o.s.v.. skikkelig detaljstyring i stedet for å la meg gjøre ting på min måte. 

Jeg sier ikke du er på denne måten, men et du det så kan mye løses med at du snur på din egen tankegang.

Anonymkode: 9a2c4...745

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Et mareritt. Javel. Jeg krangler jo ikke, men sier fra og sier fra. Kan du hjelpe til med ved, kan du hjelpe til med oppvask. Det er han som blir fornærmet og trasser ved å ikke gjøre noe som helst, sitte sur i sofaen osv.

Mange mannebabyer i denne tråden, ser jeg.... som tror en feil beskjed/kritikk gir frikort til å oppføre seg som en unge.  

Selvfølgelig sier jeg og mannen fra om diverse. Ofte har vi rett, andre ganger bommer vi litt, innimellom kan vi bli litt irritert på hverandre. 

Men kjernen er jo at vi løser det som voksne mennesker. "Bitene i matboksen er for store", "her synes jeg du her for hysterisk", "ja, kanskje, men det betyr noe for meg", "da kan jo du ta over", "ok". Og så er vi ferdig med den saken. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Slutt å be han om ting og tjenester når dere er med folk. 

Jeg er tilfeldigvis høygravid, og jeg henter MYE heller ved enn å tilbringe tid med en voksen som er mutt og sur, og et par med åpenbare parproblemer 

Anonymkode: 49fd0...8fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en pappa som enten ble illsint eller furtet om ting ikke gikk som han ønsket, om han møtte motgang, motsigelser eller ble satt på plass på noe vis (kunne være veldig egosentrisk og ikke så mye omtanke for andre). Var det mamma som gjorde noe slik at han ble slik, himla vi barna med øynene og orka ikke forholde oss til ham. Mamma var god til å sette oss i sving med noe hyggelig om det ble sånn.
Var det oss barna som klarte å gjøre ham slik, ble vi sittende med vonde følelser, dårlig samvittighet og dyp følelse av skam, at vi var illojale osv. Vi var livredde for å tråkke feil, og vi tidvis lista oss på tå rundt ham og tørte aldri i si imot ham. Dette preger alle oss søsken i høy grad selv den dag i dag - aldri la ham gjøre dette mot barna! 

Jeg ville vært åpen og ærlig med familie og venner om han furtet og de spurte etter grunnen. Er det fordi du forteller at han er en uhjelpsom latsabb på hytteturen, så kan du være åpen om at det er grunnen. For det er det jo. Deretter ville jeg tatt opp emnet med ham på tomannshånd, først og fremst vært saklig og konfliktløsende for grunnen til furtinga, men jeg ville også vært tydelig på at det faktisk er hinsides barnslig å furte sånn, uavhengig av grunn (men dette er jo oppskriften på krangel og usakligheter).

Anonymkode: 34513...a95

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min kjære er en furt

Han blir så butt hurt at han ikke klarer å opptre som folk etterpå

Dette er bra saker. Hvis jeg skal skrive en bok en gang om "toxic relationships" så må jeg huske å ta med dette 👍

Anonymkode: 0c1c1...035

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Uansett hvordan man blir behandlet, så får man som foreldre oppføre seg foran barna. 

Hersketeknikk! 

Så han kan ikke få ha følelser i barnas påsyn, men ts kan være så giftig hun vil i barnas og venners påsyn. 

Herlig! 

Dette er skikkelig bra rollemodellering for barna! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mange mannebabyer i denne tråden, ser jeg.... som tror en feil beskjed/kritikk gir frikort til å oppføre seg som en unge.  

Selvfølgelig sier jeg og mannen fra om diverse. Ofte har vi rett, andre ganger bommer vi litt, innimellom kan vi bli litt irritert på hverandre

Ikke fortell deg selv eventyr. Folk som bruker uttrykk som "mannebaby" og "oppfører seg som en unge" i diskusjoner om ting som har med følelser og relasjoner er som regel giftige og destruktive mennesker. 

Hos dere har det bare ikke eksplodert ennå. 

Menn forlater sjeldnere partneren sin enn kvinner, men når det gjør det er det som regel på grunn av at forholdet er for giftig og at de er lei av å bli tatt for gitt og tråkket på. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

når vi for eksempel har vært på hyttetur med mine venner og han ikke hjelper til eller tilbyr seg å hjelpe. Min gravide venninne går for å hente ved mens han sitter rett opp og ned. Sier fra og sånn sett kritiserer han, og da kan han bli skikkelig sur

Interessant å få full kontekst her. Har han allerede brukt timesvis med feks snømåking, rydding av bagasje, allerede tatt et par runder med ved, aktivert barna mens damene satt og skravla så er det drepende for humøret å få giftige slengbemerkninger etter seg og kommandoer om å gjøre mer mens dere koser dere. 

Om han bare sitter på ræva og aldri gjør noen ting så er ikke furting og den giftige atmosfæren deres hovedproblemet. Da er hovedproblemet at du bor sammen med en egoistisk latsabb.

Eksempelet er tatt fra en hyttetur jeg var på sammen med et vennepar. Han furtet riktignok ikke. Han diltet slukøret rundt og tok i mot slengbemerkningene og kritikken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett furter du ikke foran barna. Da må de voksne ta seg noen skikkelige diskusjoner når ikke barna er til stede, og finne ut hvordan de vil ha samlivet. 

Men når barna er til stede, oppfører man seg ordentlig. Stakkars barn, de må jo bli veldig usikre og forsiktige rundt sin far. 

Anonymkode: 08567...627

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min kjære er en furt når han er sur. 

Vi krangler, og det kan være jeg som starter med å ta opp noe eller at jeg blir irritert for noe. Han blir så butt hurt at han ikke klarer å opptre som folk etterpå

Med familien min eller med vennene mine, vil han da sitte sur i sofaen og ikke snakke med noen, bare forsure hele atmosfæren og alle lurer på om det er noe alvorlig galt med han eller om de har fornærmet han

Foran barna legger han seg ned og surmuler hele dagen. Det er så vidt han orker å si noe som helst. Igjen, forsurer hele atmosfæren.

Han er en godt voksen mann, så der er sagt. 

Jeg tenker at man som et minimum bør ta seg sammen foran barna

Moren min var sånn. Det medførte at vi andre gikk på tærne rundt henne, atmosfæren hjemme ble vanskelig å puste i. Ingen annen humør var tillatt enn det moren min følte for der og da. Det har gjort meg unnvikende, redd, ikke i kontakt med egne følelser, nummen. 

Ikke undervurder hvordan dette påvirker barn som må vokse opp i det. 

Anonymkode: 9ac65...bb8

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hersketeknikk! 

Så han kan ikke få ha følelser i barnas påsyn, men ts kan være så giftig hun vil i barnas og venners påsyn. 

Herlig! 

Men hvorfor skal hans konflikt med ts gå ut over barna eller venner? Han straffer jo dem også ved å oppføre seg slik. 

Anonymkode: 499b5...aa6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hersketeknikk! 

Herlig! 

Hun skriver jo at hun ikke er slik foran gjester eller barna.

Problemet er at han furter og sutrer i timesvis etter en diskusjon. 

Typisk hersketeknikk å slenge ut hersketeknikk, forresten... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke fortell deg selv eventyr. Folk som bruker uttrykk som "mannebaby" og "oppfører seg som en unge" i diskusjoner om ting som har med følelser og relasjoner er som regel giftige og destruktive mennesker. 

Hos dere har det bare ikke eksplodert ennå. 

Menn forlater sjeldnere partneren sin enn kvinner, men når det gjør det er det som regel på grunn av at forholdet er for giftig og at de er lei av å bli tatt for gitt og tråkket på. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Interessant å få full kontekst her. Har han allerede brukt timesvis med feks snømåking, rydding av bagasje, allerede tatt et par runder med ved, aktivert barna mens damene satt og skravla så er det drepende for humøret å få giftige slengbemerkninger etter seg og kommandoer om å gjøre mer mens dere koser dere. 

Om han bare sitter på ræva og aldri gjør noen ting så er ikke furting og den giftige atmosfæren deres hovedproblemet. Da er hovedproblemet at du bor sammen med en egoistisk latsabb.

Eksempelet er tatt fra en hyttetur jeg var på sammen med et vennepar. Han furtet riktignok ikke. Han diltet slukøret rundt og tok i mot slengbemerkningene og kritikken. 

Hvor kommer all bitterheten fra?  😜

Ikke eksplodert ennå? Vi har kommunisert fint, uten sutring og furting, i 25 år nå. Fordi jeg er sammen med en voksen og fornuftig mann, som vet å kommunisere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hersketeknikk! 

Herlig! 

Nå dikter du bare. Det er ingenting her som tilsier at TS er giftig mot mannen i plenum, eller for den del på tomannshånd.

Anonymkode: 0a031...e65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...