Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helsa til min mor er ikke lengere så bra og det ser ut til at hun havner på sykehjem om ikke lenge men hva skjer da økonomisk? Leser om at kommunen da tar 60-80% av pansjonen som betaling men hva da med andre utgifter? Tenker da på huslån, strøm i huset, forsikring på både hus og andre ting osv. Mener de da at man må selge huset eller hva tenker de, kan være at hun kan flytte hjem igjen å da er det jo kjekkt å ha et hus å flytte til? Min mor har etter at faste utgifter er trekt ca 4500kr pr mnd igjen til klær, mat og stell

Anonymkode: e169f...64b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Helsa til min mor er ikke lengere så bra og det ser ut til at hun havner på sykehjem om ikke lenge men hva skjer da økonomisk? Leser om at kommunen da tar 60-80% av pansjonen som betaling men hva da med andre utgifter? Tenker da på huslån, strøm i huset, forsikring på både hus og andre ting osv. Mener de da at man må selge huset eller hva tenker de, kan være at hun kan flytte hjem igjen å da er det jo kjekkt å ha et hus å flytte til? Min mor har etter at faste utgifter er trekt ca 4500kr pr mnd igjen til klær, mat og stell

Anonymkode: e169f...64b

Å havne på sykehjem betyr at man aldri skal flytte hjem igjen. Sykehjemmet blir det nye hjemmet. 

Anonymkode: f321b...3a2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å havne på sykehjem betyr at man aldri skal flytte hjem igjen. Sykehjemmet blir det nye hjemmet. 

Det finnes korttidsplasser.

Anonymkode: 29a9e...e8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes korttidsplasser.

Anonymkode: 29a9e...e8b

Absolutt, men da betaler man døgnpris.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt, men da betaler man døgnpris.

Mulig dette er ulikt, men i min kommune er det 60 dager du kan ha korttidsplass og betale døgnpris.

Endret av mereo
AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (2 minutter siden):

Mulig dette er ulikt, men i min kommune er det 60 dager du kan ha korttidsplass og betale døgnpris.

Helt sikkert noen forskjeller, men døgnpris er det vel uansett for korttidsplass, og den er vel på  ca. 180 kr. Har man behov for mer enn 60 døgn på korttidsplass er vel kanskje tanken at man da egentlig er i behov av fast plass? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt sikkert noen forskjeller, men døgnpris er det vel uansett for korttidsplass, og den er vel på  ca. 180 kr. Har man behov for mer enn 60 døgn på korttidsplass er vel kanskje tanken at man da egentlig er i behov av fast plass? 

Dog er det forskjell på avlastnings plass som korttidsplass eller om det er på f.eks. en lindrende enhet. Avlastning er som regel 1-2 uker, mens lindrende er til man om sovner inn. Så der igjen. Er det andre regler.

Men, ja det er nok det som er tanken bak det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la ut link fra advokat over her. Om hun skal ha fast plass på sykehjem, så må hun vurdere hva som skal skje med huset. Har hun økonomi til å beholde det, hvis det er det hun ønsker? Altså penger på bok. Er hun klar nok i hodet til å avgjøre det?

Koster fort rundt 4000 i mnd selv om hun er gjeldsfri. Forsikringer, strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt.....

Om hun ikke er i stand til å bli hentet hjem på besøk, så har det nok ingen hensikt å beholde huset. Dette er ofte vondt for den gamle, så ofte må de ha litt tid på seg for å ta den avgjørelsen.

Anonymkode: 4c91a...1ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sykehjem med denne løsningen er "livets siste stopp". I snitt lever man 1-2 år etter at man flytter inn. Det er ikke slik at man flytter inn, er der en stund, for så å dra hjem og leve som før, og ta vare på hus og hage. 

Er det mer midlertidig, eller av mindre alvorlighetsgrad, er hjemmesykepleie, eller kortidsplass, løsningen. 

Har hun formue har hun jo råd til å beholde. Men husk at det er mye jobb for slekt. En enebolig kan jo ikke bare stå tom måned etter måned. 

Anonymkode: aa47d...9d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tulling, finnes korttidsopphold og langtidsopphold, sistnevnte er vanskeligere å få. 

Anonymkode: c7f2b...4fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tulling, finnes korttidsopphold og langtidsopphold, sistnevnte er vanskeligere å få. 

Det er allerede diskutert. Jeg tolket ts sitt innlegg som at det var snakk om sykehjemsplass og ikke korttidsopphold. Jeg har selv et familiemedlem som venter på permanent plass, og har ventet i seks måneder allerede. Dessverre tar det tid noen steder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er allerede diskutert. Jeg tolket ts sitt innlegg som at det var snakk om sykehjemsplass og ikke korttidsopphold. Jeg har selv et familiemedlem som venter på permanent plass, og har ventet i seks måneder allerede. Dessverre tar det tid noen steder. 

Jeg mente forresten ikke å skrive tulling, jeg skrev tull så ble det forandret. Beklager det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...