Gå til innhold

Fyller 37 i år og føler alt er for sent for meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du kan starte med deg selv og disse tankene som holder deg tilbake. Er du avhengig av andre for å få gjort noe? Hva kommer denne gnagende samvittigheten av? Øv deg på å erstatte disse tankene om dårlig samvittighet med noe mer oppbyggende for din egen del. Og så; gjør ting! Ikke vent, eller ha forventninger til hva andre synes eller vil si om hva du gjør med ditt liv. 
I tillegg; slutt å bruke some for noen måneder. Ikke sammenlign deg med andre eller andres og samfunnets forventninger. 

Selv om det ser slik ut så får ikke de fleste alt de ønsker seg ut av livet, uansett hvor hardt de jobber med seg selv og for å oppnå sine mål. Ofte er det de som ikke gjør en dritt men bare har flaks og får det levert i fanget som tilsynelatende får alt, og de er ikke fornøyde med det en gang. Er du tilfreds med samboeren din, jobben din og det livet du har akkurat nå? 
Selv om det betyr lite for ditt liv, så er det mange som er passert førti år og ikke har noe i nærheten av det du har der hittil. Du kan fortsatt ta i et tak og gjøre prioriteringer som kan oppfylle minst et av ønskene dine innen du er passert førti. Tenk på den sammenligningen i stedet i ett minutt, og deretter fokuser på dine mål og start arbeidet med delmålene som får deg dit. 

Anonymkode: 4af4d...07d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjære TS. Beklager min usminkede ærlighet i dette innlegget.

Du har sykelig fedme. Dette er med stor sannsynlighet årsaken til at du ikke blir gravid. Og å bli gravid med en slik utgangsvekt vil også medføre kraftig risiko for både deg og barnet, blant annet pga svangerskapsdiabetes. Jeg hadde gjort alt i min makt for å prøve å gå ned minst 20 kg. Da tror jeg du vil bli gravid av deg selv på veien.

Dersom du ikke klarer å gå mye ned i vekt så bør du slå fra deg barneønsket. Ingen babyer fortjener en sykelig overvektig og middelaldrende mor som kommer til å dø 20 år for tidlig grunnet livsstilssykdommer.

Mange overvektige, middelaldrende babymødre kommer til å være uenige med meg her inne, men det er lov å tenke med fornuften og ikke med følelsene. Alle som leser nyheter forstår atvi lever i en stadig mer ustabil verden med krig i Europa, et stadig mer proteksjonistisk USA og skremmende mye hybrid krigføring og desinformasjon (Elon Musk tvinger nå Mark Zuckerberg til å fjerne faktasjekk fra Facebook). Det siste vi trenger i Norge nå er enda flere som må lene seg tungt på den norske velferdsstaten. 

Anonymkode: e94f3...035

Eh, nei, ts er IKKE sykelig fet? Definisjon på sykelig fedme er BMI på over 40, eller BMI på over 35 med fedmerelaterte helseplager. Ts har en BMI på 30,7. Jeg mistenker virkelig enkelte som kommenterer i tråden her for å være mennesker som koser seg stort med å tråkke ned på overvektige. Enda bedre når man virkelig vet at den som mottar dritten er mottakelig for det og sliter med selvbildet pga overvekten eller hva? 

Anonymkode: 9a7f9...1ab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det stemmer faktisk ikke. For kvinner blir det til slutt for sent for å få barn.

Å spre løgner, slik du gjør, er ikke greit

Anonymkode: 6cc48...de9

Kvinner kan fint fryse ned egg, benytte surrogat og få barn selv om de er 90. Akkurat som menn.

Men det er en kjensgjerning at egg og sæd får dårligere kvalitet etter fylte 25 år, og at det er massiv økning i fare for psykiske lidelser og misdannelser dersom en eller begge foreldre har tippet 40 ved unnfangelse.

Og det er nok ikke mer enn 1 av 20 menn som har fylt 50 år som har fysisk eller psykisk helse til å takle baby og nattevåk, uten å dytte mesteparten av ansvaret over på en yngre kone.

AnonymBruker
Skrevet

For meg startet livet da jeg var over 40 år. Sluttet å drikke alkohol, ny karriere, mann og barn. Trodde alle tog var gått, så feil kan man ta! Nå har jeg vært lykkelig gift i over ti år. 

Anonymkode: 59324...086

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh, nei, ts er IKKE sykelig fet? Definisjon på sykelig fedme er BMI på over 40, eller BMI på over 35 med fedmerelaterte helseplager. Ts har en BMI på 30,7. Jeg mistenker virkelig enkelte som kommenterer i tråden her for å være mennesker som koser seg stort med å tråkke ned på overvektige. Enda bedre når man virkelig vet at den som mottar dritten er mottakelig for det og sliter med selvbildet pga overvekten eller hva? 

"Hva er helseskadelig overvekt?

De fleste leger bruker kroppsmasseindeks (BMI, body mass index) for å avgjøre om du har en sunn vekt i forhold til høyden. BMI er et tall regnet ut fra høyden din i meter og vekt i kg. Det finnes BMI-kalkulatorer på internett. Har du en BMI på 30 eller høyere, defineres dette som overvekt som gir økt risiko for helseskade (fedme). Ved BMI over 40 kalles det svært alvorlig overvekt."

https://www.helsenorge.no/overvekt-og-fedme/behandling-av-overvekt/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Hva er helseskadelig overvekt?

De fleste leger bruker kroppsmasseindeks (BMI, body mass index) for å avgjøre om du har en sunn vekt i forhold til høyden. BMI er et tall regnet ut fra høyden din i meter og vekt i kg. Det finnes BMI-kalkulatorer på internett. Har du en BMI på 30 eller høyere, defineres dette som overvekt som gir økt risiko for helseskade (fedme). Ved BMI over 40 kalles det svært alvorlig overvekt."

https://www.helsenorge.no/overvekt-og-fedme/behandling-av-overvekt/

Definisjon på sykelig overvekt er fremdeles BMI lik eller over 40 eller 35 med vektrelatert helseproblem...

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/sykelig-overvekt/tilstander-for-sykelig-overvekt/sykelig-overvekt-voksne#sykelig-overvekt-voksne-veiledende-frist-12-uker

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har litt panikk her. Om noen måneder fyller jeg 37 år og føler alt er for sent for meg. 

Tar gjerne imot litt perspektiv sett utenfra! Jeg har samboer, eier hus sammen. Har ingen barn. Fast jobb. 

Jeg har alltid tenkt jeg vil ha barn, men det har ikke skjedd. Har ikke prøvd aktivt, så vet ikke om jeg kan.. men jeg er redd det er for sent nå. At jeg ikke kan bli gravid..

Er også veldig overvektig, veier 94 kg, er 175 cm høy. Føler meg så utilpass! 

Sliter med mye dårlig samvittighet for teite ting. F eks kan jeg få dårlig samvittighet ovenfor samboer for å si jeg vil gå meg en tur, mens han sitter hjemme og ikke gjør noe. Familien min har hytte, jeg har lenge hatt lyst å reise dit alene, men har så dårlig samvittighet så får meg ikke til å si det til samboer. Han ville ikke sagt noe på det, så dette er mine greier.. 

Er det for sent for meg? Barn? Har også lyst å gifte meg. Føler jeg bare suser rundt og ikke får gjort noe.. Andre som har følt på det samme? 

Anonymkode: ec300...9f1

Det er ikke for sent men er nok lurt å ta tak i eget liv. Jeg har slitt med det selv. Men nå har jeg startet med syklus app og eggløsningstester for å få fortgang på babylagingen.

Jeg kan si deg at i barnehagen jeg jobber i er samtlige foreldre over 35, typ mellom 35 og 40, både førstegangs og andregangsforeldre, hvor vidt det er bra eller ikke kan man diskutere men nå er du i den situasjonen du er i så gjør det beste utav den. Jeg sier ikke det vil bli lett for det vil være å lyve, kroppen vår sier at etter fylte 35 så går sannsynligheten for å få barn ned men det betyr ikke at det ikke går i det hele tatt. Mange hjelpemidler i dag. Flere kvinner i min familie har fått flere barn etter fylte 35 så det er håp.

Pust ut og skriv en liste over ting du ønsker å oppnå og få til det neste året.

Som andre her skriver så må du tenke på deg selv og ikke bare leve for andre.

Anonymkode: 54968...ef9

AnonymBruker
Skrevet

Er det for sent for meg? Barn? Har også lyst å gifte meg. Føler jeg bare suser rundt og ikke får gjort noe.. Andre som har følt på det samme? 

Jeg er i lignende situasjon, bare jeg har enda mindre på stell. 

Angående det å gå seg en tur og gå ned i vekt. Det er jo noe du faktisk kan starte med i dag. Du kan også fri i dag. Avhengig av prevensjonen kan du også begynne å prøve å få barn i dag.

Jeg vet ting er lettere sagt enn gjort. Jeg er jo i enda verre situasjon enn deg og det er enormt mye jeg kunne gjort, som jeg ikke gjør. Men jeg tror tror man bare må si "Jeg starter i dag" i stedet for "Jeg starter i morgen". Så trenger man selvsagt ikke starte alt på en dag. 

Anonymkode: ce6aa...763

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det siste vi trenger her i verden nå er enda flere barn - en verden med over 8,2 MRD mennesker som ødelegger seg selv om skal opp i minst 9 MRD de neste 10 år. 

Virker som TS bør heller gjøre noe for sin egen helse siden TS faktisk har hus og fast jobb. Mange som er overvektige har verken fast jobb eller hus og sliter nettopp fordi de sliter med livet generelt. Livet gir dem juling gang på gang. 

TS derimot, har fast jobb og eier hus, så da har hun forutsetninger for å gå ned i vekt. Men det siste vi trenger er at ei på 175 cm skal bikke over 100 kilo som gravid og i slutten av 30-årene. 

Det er heldigvis få kvinner som får barn som 40+. Det er noe svært egoistisk over det når man har et såpass stort aldersspenn mellom mora og barnet, noe som fort legger opp til at barnet vil måtte oppleve å se sine foreldre dø når barnet er kommet i 30-årene.

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap/foreldre-over-45-ar-har-nesten-doblet-risiko-for-a-fa-barn-med-misdannelser/1932800

Anonymkode: 24854...93a

Vi trenger (mange) flere nordmenn for fremtiden. 

Anonymkode: 36366...940

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med mye dårlig samvittighet for teite ting. F eks kan jeg få dårlig samvittighet ovenfor samboer for å si jeg vil gå meg en tur, mens han sitter hjemme og ikke gjør noe. Familien min har hytte, jeg har lenge hatt lyst å reise dit alene, men har så dårlig samvittighet så får meg ikke til å si det til samboer. Han ville ikke sagt noe på det, så dette er mine greier.. 

Du må skjære gjennom her og drite i samvittigheten din når det gjelder teite ting. Samvittigheten vår er ment til å hindre oss i å skade andre. Når du kjenner på dårlig samvittighet, spør deg selv spørsmålet, skader jeg noen ved å gjøre dette?

Skader du samboer ved å dra alene på hytta? Nei. Skader du samboer ved å gå deg en tur mens han sitter hjemme? Nei. Så gjør du den tingen du har lyst til.

Det er ikke for seint å få barn, men du må komme i gang med aktiv prøving nå.

Anonymkode: 8ebf8...0f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en mann du vil ha barn med, og fast jobb er det vel bare å sette igang?  Man blir jo en litt eldre mor men de fleste andre får ikke barn før i 30 årene nå uansett. Men er det en del annet man vil ha gjort /realisert før barn så må man tenke gjennom hvordan man egentlig vil ha livet sitt. Rolig liv med egentid, mer penger, spontanitet og mindre bekymringer får man uten barn. Med barn blir det et annet liv.

Anonymkode: f118c...dbf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjære TS. Beklager min usminkede ærlighet i dette innlegget.

Du har sykelig fedme. Dette er med stor sannsynlighet årsaken til at du ikke blir gravid. Og å bli gravid med en slik utgangsvekt vil også medføre kraftig risiko for både deg og barnet, blant annet pga svangerskapsdiabetes. Jeg hadde gjort alt i min makt for å prøve å gå ned minst 20 kg. Da tror jeg du vil bli gravid av deg selv på veien.

Dersom du ikke klarer å gå mye ned i vekt så bør du slå fra deg barneønsket. Ingen babyer fortjener en sykelig overvektig og middelaldrende mor som kommer til å dø 20 år for tidlig grunnet livsstilssykdommer.

Mange overvektige, middelaldrende babymødre kommer til å være uenige med meg her inne, men det er lov å tenke med fornuften og ikke med følelsene. Alle som leser nyheter forstår atvi lever i en stadig mer ustabil verden med krig i Europa, et stadig mer proteksjonistisk USA og skremmende mye hybrid krigføring og desinformasjon (Elon Musk tvinger nå Mark Zuckerberg til å fjerne faktasjekk fra Facebook). Det siste vi trenger i Norge nå er enda flere som må lene seg tungt på den norske velferdsstaten. 

Sykelig fedme? Herregud

Sjekk my body gallery damer som har lik høyde og vekt som ts.

https://app.mybodygallery.com/#/?height=175&weight=95

Anonymkode: a3e53...11e

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innhold og svar til dette 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville nok starta med vekten. 
du er nå i en bmi katergori , som ikke i seg selv ennå er kritisk men som gjør kroppen tung å bære og kan gjøre at det fort blir til at aktivitet og trening uteblir (fordi kroppen føles for tung ), og bare går mer opp. Ville dratt til legen og diskutert wegovy. Wegovy i seg selv vil nok de dessverre ikke gjøre at man raser ned i vekt 20 kg+.. for å rase ned i vekt på den måten må man i tillegg endre kost og trening.

Men jeg tror nok at wegovy i seg selv kan fint få deg solid under «fedme-katergori». Med en bli på 27-28, kjennes kroppen lettere og man kan legge inn trening og kosthold.. vips blir det litt motiverende , så er man i gang. 

utnytt at du ikke har barn som stjeler søvn og tid:p Når du føler deg bedre med deg selv ,vekt etc , så kan man absolutt oppsøke et fertilitetsenter for å sjekke fruktbarhet. Absolutt ikke for sent å få barn i slutten av 30’åra men ville startet ila dette året. 

Bare min personlige mening:) lykke til:)

Anonymkode: 3a7bb...094

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Vil bare si at livet går opp og ned, for oss alle, og ingen følger en fast mal. Det er heller ikke slik at man oppnår ting i en rekkefølge, så er de der for alltid.

Jeg gjorde kanskje "korrekt," var gift og hadde kjernefamilien med to barn da jeg var i tidlig tyveårene. Nå er jeg like gammel som deg, og skilt. Jeg føler på mye av det samme, selv om jeg har barn, men i forhold til annet. Jeg er plutselig enslig, alle vennene mine er gifte, barna er store og trenger ikke meg til å følge på alt de gjør. Jeg har gode venner, men jeg har ikke et singelt nettverk, alt foregår i par, jeg føler jeg ikke finner helt min plass.

Dette tror jeg gjelder mange av oss i ulike stadier av livet. Alt kan være rot, for så å falle å plass. Men alt kan også være å plass, for så å falle fra hverandre. Så må vi bygge oss opp igjen, finne en ny retning, en ny mening. Det er lett å tenke at man hadde hatt så mye flere muligheter hvis man var 25. Men for alt man vet har vi like mange år foran oss alle sammen, og det eneste vi kan gjøre noe med er hva vi fyller dem med. 

Ikke utsett det du ønsker deg til "x og y" er på plass. Lev livet ditt slik du ønsker, og ta tak i det du trenger. Det å følge drømmen sin vil også gi motivasjon til å ta tak, fordi du går ut av en passiv tilskuerrolle til eget liv.

Ønsker deg alt godt.

Anonymkode: 9081f...d35

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg blir 39 i år. Har ikke partner en gang. Blir trist av å tenke på at selv med full klaff så ville jeg blitt 40 før jeg fikk barn. Det er bare for sent.

Du kan sikkert få barn, du har jo ikke prøvd enda. Du kan endre livsstil og gå ned de kiloene du ønsker. Du har også samboer, så barn kan potensielt bare være 9 måneder unna.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for sent å ta tak i livet sitt på flere måter (spise litt sunnere og begynne å gålanhe turer f.eks) og prøve å få barn! Jeg fikk nr 2 da jeg var 39. Har flere venninner som har fått i 40-årene, det er fullt mulig 😊 Det er ikke noe uvanlig i våre dager i det hele tatt. De er supre mødre alle sammen. Jeg er glad for at jeg satt der som 40-åring med en baby, jeg holder meg ung og sprek fordi jeg må henge med på barnets fritidsaktiviteter, hva som er gøy på YouTube, hvilken musikk som er kul osv. 

Ønsker deg masse lykke til, jeg 💪

Anonymkode: a6673...506

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har litt panikk her. Om noen måneder fyller jeg 37 år og føler alt er for sent for meg. 

Tar gjerne imot litt perspektiv sett utenfra! Jeg har samboer, eier hus sammen. Har ingen barn. Fast jobb. 

Jeg har alltid tenkt jeg vil ha barn, men det har ikke skjedd. Har ikke prøvd aktivt, så vet ikke om jeg kan.. men jeg er redd det er for sent nå. At jeg ikke kan bli gravid..

Er også veldig overvektig, veier 94 kg, er 175 cm høy. Føler meg så utilpass! 

Høres ut som om du burde ta tak i psyken din før du i det hele tatt vurderer barn.

Anonymkode: 71a48...57b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg trodde heller ikke jeg kunne få barn fordi jeg var kommet langt over 30 og det hadde liksom aldri skjedd. Men så prøvde vi med vilje, brukte EL tester etc. Nå er jeg snart 37 og snart 2-barnsmor :) 

Har du tatt det opp med samboeren din? Om dere begge ønsker kan dere vel bare begynne å prøve? 

Overvekten er ikke ekstrem. Har selv vært 169 cm og 92 kg. Med en 2-åring i hus, full jobb, fokus på sunn kost og tur med hunden hver dag gikk jeg ned til 70 kg. Alt er mulig! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med stor sannsynlighet er det ennå ikke for sent, men dette varierer jo mellom kvinner. 
hvis jeg var deg ville jeg fått ned BMI og søkt hjelp om du ikke får det til på egen hånd. 
Jeg ville også gått til en gynekolog for status på egg og råd ang graviditet. 

Anonymkode: 378bd...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...