AnonymBruker Skrevet 11. januar #1 Skrevet 11. januar Hei! Jeg skattet ekstremt lite i fjor pga behov for høyere lønnsutbetaling pr mnd uforutsette hendelser. Dette ordnet jeg Ved å endre tallene slik at jeg skattet lav prosent fremfor tabelltrekk. Jeg har kommet meg opp igjen ønsker derfor å betale inn før skatteoppgjøret. Er det dette som er forskuddsskatt? Eller blir forskuddsskatt innbetalt i 2025 regnet som skatt for 2025? Anonymkode: f6eb7...e0f
AnonymBruker Skrevet 11. januar #2 Skrevet 11. januar Forskuddsskatt er å betale inn på forskudd, innen samme kalenderår som pengene tjenes. Å betale fjorårets skatt nå, altså din kommende restskatt du tenker på? Det kan du gjøre når som helst. Anonymkode: cb173...e78 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #3 Skrevet 11. januar Forskuddsskatt er ofte knyttet til formueskatt og skatt på næringsinntekt. Skatten betales fire ganger i året, på forskudd. Innbetaling i 2025 gjelder inntekter/skatt i 2025 Anonymkode: 1af4e...b45
AnonymBruker Skrevet 11. januar #4 Skrevet 11. januar Det du betaler inn i år, er skatten kun for 2025. Du får regning på manglende skatt for 2024 i løpet av våren 2025. Det hjelper ikke at du betaler inn ekstra skatt nå. Da må du heller sette til side de pengene, og betale restskattregningen når den kommer. Anonymkode: 57971...3b6 2
NakenPanda Skrevet 11. januar #5 Skrevet 11. januar Du må betale dette før 31.5 2025 for skatteåret 2024, så blir det ingen renter på rest skatten 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar #6 Skrevet 11. januar Forskuddsskatt (har du det?, stort sett enk eller ved utleie eller andre større kapitalinntekter) er for det som kommer (unntak AS når for feb/april), men du kan betale inn frivillig tilleggsforskudd som privatperson. Eller sette av på konto til skatteoppgjøret kommer. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/kid-for-tilleggsforskudd-og-forskuddsskatt/ Anonymkode: 13bed...e93
AnonymBruker Skrevet 11. januar #7 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du betaler inn i år, er skatten kun for 2025. Du får regning på manglende skatt for 2024 i løpet av våren 2025. Det hjelper ikke at du betaler inn ekstra skatt nå. Da må du heller sette til side de pengene, og betale restskattregningen når den kommer. Anonymkode: 57971...3b6 Feil, man kan betale inn frem til 31.mai året etterpå uten å få renter på skyldig skatt. Sett deg inn i reglene før du svarer. Anonymkode: cb173...e78 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar #8 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det du betaler inn i år, er skatten kun for 2025. Du får regning på manglende skatt for 2024 i løpet av våren 2025. Det hjelper ikke at du betaler inn ekstra skatt nå. Da må du heller sette til side de pengene, og betale restskattregningen når den kommer. Anonymkode: 57971...3b6 Ja, det vet jeg - ment tenkte likevel at det var mulig å betale inn nå. Bra jeg ikke betalte inn x antall tusen nå da. Så jeg må altså vente på skatteoppgjøret da. Anonymkode: f6eb7...e0f
AnonymBruker Skrevet 11. januar #9 Skrevet 11. januar NakenPanda skrev (11 minutter siden): Du må betale dette før 31.5 2025 for skatteåret 2024, så blir det ingen renter på rest skatten Dette er det smarteste, da gir Skatteetaten lån uten at man trenger levere lånesøknad engang, det er bare veldig viktig at restskatten betales inn før 31 mai så slipper man renter. Jeg har gjort det mange ganger og jeg klarte dra på meg 80-90K i restskatt i fjor også. Anonymkode: 7770c...fd9
AnonymBruker Skrevet 11. januar #10 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det vet jeg - ment tenkte likevel at det var mulig å betale inn nå. Bra jeg ikke betalte inn x antall tusen nå da. Så jeg må altså vente på skatteoppgjøret da. Anonymkode: f6eb7...e0f Prøv å les litt flere svar enn dette ene som er feil, TS. Anonymkode: cb173...e78
AnonymBruker Skrevet 11. januar #11 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er det smarteste, da gir Skatteetaten lån uten at man trenger levere lånesøknad engang, det er bare veldig viktig at restskatten betales inn før 31 mai så slipper man renter. Jeg har gjort det mange ganger og jeg klarte dra på meg 80-90K i restskatt i fjor også. Anonymkode: 7770c...fd9 TS her. Det virker som at mange av dere (de) som har skrevet i tråden har feil. Jeg tror det er tilleggsforskudd jeg mener. Ser her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/kid-for-tilleggsforskudd-og-forskuddsskatt/ Anonymkode: f6eb7...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #12 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er det smarteste, da gir Skatteetaten lån uten at man trenger levere lånesøknad engang, det er bare veldig viktig at restskatten betales inn før 31 mai så slipper man renter. Jeg har gjort det mange ganger og jeg klarte dra på meg 80-90K i restskatt i fjor også. Anonymkode: 7770c...fd9 Hårfin balansegang mellom å utnytte rentefritt lån og det å bli pålagt forskuddsskatt året etter. Anonymkode: cb173...e78
AnonymBruker Skrevet 11. januar #13 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøv å les litt flere svar enn dette ene som er feil, TS. Anonymkode: cb173...e78 Tusen takk. Jeg ser det nå. Jeg setter pris på hjelpen selv om jeg var litt ufokusert. Anonymkode: f6eb7...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #14 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): TS her. Det virker som at mange av dere (de) som har skrevet i tråden har feil. Jeg tror det er tilleggsforskudd jeg mener. Ser her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/kid-for-tilleggsforskudd-og-forskuddsskatt/ Anonymkode: f6eb7...e0f Det stemmer, bare å betale inn tilleggsforskudd for 2024. Anonymkode: 6bf6a...0f9
AnonymBruker Skrevet 12. januar #15 Skrevet 12. januar Du kan betale tilleggsforskudd for 2024 nå. Kidnummer lager du på skatteetaten.no Hugs da å velge riktig år og at det er et tilleggsforskudd. Får selv en restskatt på i underkant av 30000. Har pengene stående på konto og skal betale før 31.5. Men venter til jeg får skattemeldingen. Anonymkode: 7ce66...92d
AnonymBruker Skrevet 12. januar #16 Skrevet 12. januar Å betale for lite skatt er bare smart så lenge man setter av penger til å betale året etter, jeg gjør det hvert år (50 000-ish) Har vært mindre lukrativt i en periode med lav rente - men nå er det over 5% rente på sparekontoer, så setter av penger der og betaler kravet innen 31 mai. Selv om det ikke er mange tusenlappene så er det jo gratis penger. Anonymkode: 32042...7cd
AnonymBruker Skrevet 12. januar #17 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Å betale for lite skatt er bare smart så lenge man setter av penger til å betale året etter, jeg gjør det hvert år (50 000-ish) Har vært mindre lukrativt i en periode med lav rente - men nå er det over 5% rente på sparekontoer, så setter av penger der og betaler kravet innen 31 mai. Selv om det ikke er mange tusenlappene så er det jo gratis penger. Anonymkode: 32042...7cd Jepp. En skatter selvsagt så lite som overhodet mulig hele året, har pengene på høyrente eller fond året gjennom. Elementær kunnskap. Anonymkode: d5387...d59
AnonymBruker Skrevet 12. januar #18 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det du betaler inn i år, er skatten kun for 2025. Du får regning på manglende skatt for 2024 i løpet av våren 2025. Det hjelper ikke at du betaler inn ekstra skatt nå. Da må du heller sette til side de pengene, og betale restskattregningen når den kommer. Anonymkode: 57971...3b6 Nå forstår jeg ikke helt, jeg mottok melding om for lite skatt betalt i 2024 i desember som jeg måtte betale innen 4 januar. Hvorfor er dette ulikt ror folk? Jeg ble tatt veldig på sengen da desember var en mnd med mye andre utgifter, naturlig nok 🤦🏻♀️ Anonymkode: cdb55...a9f
AnonymBruker Skrevet 12. januar #19 Skrevet 12. januar Du venter på selvangivelsen som kommer i slutten av Mars, der ser du hvor mye restskatt du evt får - og betaler inn det du har betalt for lite i tilleggsforskudd innen 31.Mai. Dette blir da uten renter - dvs du har fått et rentefritt lån fra skatteetaten frem til 31.Mai iår. Ingen vits å betale inn før 31:mai - sett dem på høyrentekonto til det. Anonymkode: 1ac10...e63 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar #20 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jepp. En skatter selvsagt så lite som overhodet mulig hele året, har pengene på høyrente eller fond året gjennom. Elementær kunnskap. Anonymkode: d5387...d59 Generelt er det et helt elendig råd mtp hvor mange i Norge som ikke evner å styre over egne penger, planlegge eller i det hele tatt kan nok om økonomi generelt. De fleste har godt av at staten og arbeidsgiver tar seg av dette for de gjennom året Anonymkode: f9575...029
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå