Gå til innhold

Hvordan jeg tapte en ukes inntekt (jobbet 30% stilling + tilkalling utover det)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

(TL;DR  : jeg visste ikke at jeg burde sykemelde meg den uken jeg ikke var satt opp på noen vakter- men ble syk)

Her er historien: 

Jeg ble helsefagarbeider for tre år siden.

Inntil i fjor så jobbet jeg i 30% fast helgestilling i et botiltak. I tillegg så tok jeg det kunne få av vakter på to dagtilbud. Det ga meg i snitt 4 til 4,5 vakter per uke og ting gikk jo rundt. Oftest så var det slik at på fredag..så ble jeg tildelt minst tre vakter for den uka som kom deretter. Slik jobbet jeg faktisk jevnt i et par år.

Så kom en fredag der jeg ikke var tildelt noen vakter for påfølgende uke. Og når mandag morgen kom så slo en kraftig influensa til. Jeg måtte derfor legge meg som "Ikke tilgjengelig" i vaktsystemet vårt. Mitt fokus var å bli fortest mulig frisk.
Jeg ante ikke at : - hvis jeg hadde sykemeldt meg for den uken så hadde jeg fått gjennomsnittsberegnet en sykelønn ut ifra hvor mye jeg hadde jobbet i snitt før det. Dermed jeg tapte jeg inntekt for cirka 4 vakter.

Så mitt tips er,  sjekk denne saken :
https://fagbladet.no/nyheter/er-du-tilkallingsvikar-og-har-blitt-syk-du-kan-ha-rett-pa-mer-penger-enn-du-tror-6.91.1021868.5be055ee5e

Anonymkode: cacb4...2e0

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Interessant. Dette visste jeg ikke når jeg selv var vikar i helsevesenet, så bra du informerer folk om dette. Btw, ønsker du ikke høyere stilling? Eller trives du å jobbe slik at du kan være mer fri?

Anonymkode: bafde...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS.

Innpå her kort.

Jeg ønsker med denne tråden å gi tipset til de andre som ikke er klar over rettigheten. Jeg har tipset om det før også her inne. Da har det kommet svar som "dette er da innlysende". Slike kommentarer kan dere spare dere for. Hvis det er 82 av 100 som kjenner rettigheten?- Fint. Hvis det er 98 av 100 som kjenner den. Enda bedre. Jeg ønsker å nå de 18 av 100 eller 2 av 100 som ikke kjenner til rettigheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Interessant. Dette visste jeg ikke når jeg selv var vikar i helsevesenet, så bra du informerer folk om dette. Btw, ønsker du ikke høyere stilling? Eller trives du å jobbe slik at du kan være mer fri?

Vil helst opp i cirka 90%-stilling. Seks vakters uker har jeg erfart som litt røffe, i en tre ukers turnus. Ønsker å unngå seks vakter på en uke.
TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil helst opp i cirka 90%-stilling. Seks vakters uker har jeg erfart som litt røffe, i en tre ukers turnus. Ønsker å unngå seks vakter på en uke.
TS.

Okei, det kan hende du har krav på en høyere stilling. Hvis du kontakter fagforbundet kan det hende de hjelper deg. Her jeg jobber er det folk som har hatt lav stillingsandel i flere år, og har fått informasjon og hjelp av fagforbundet til å få en høyere stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å drive eget firma, så du kan gi deg selv noen heftige bonuser tre måneder i strekk, og så sykemelde deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS.

Innpå her kort.

Jeg ønsker med denne tråden å gi tipset til de andre som ikke er klar over rettigheten. Jeg har tipset om det før også her inne. Da har det kommet svar som "dette er da innlysende". Slike kommentarer kan dere spare dere for. Hvis det er 82 av 100 som kjenner rettigheten?- Fint. Hvis det er 98 av 100 som kjenner den. Enda bedre. Jeg ønsker å nå de 18 av 100 eller 2 av 100 som ikke kjenner til rettigheten.

Det er enda bedre å sikre seg ved å ha større fast stilling. Man blir sårbar med 30% stiling.

Anonymkode: 84eab...68a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra at du opplyser om det. Jeg jobbet mange år i vikarbyrå, og der praktiserte de den regelen. Ble sjokkert da jeg skjønte at mine kommunalt ansatte kolleger ikke fikk samme oppfølging da de var syke.

Anonymkode: 826f3...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...