AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Har en datter på 15. Hun har to veldig gode og stabile venner hun henger med, og en litt ytre og mer perifer vennekrets hun møter x- antall ganger i måneden. Har fritidsaktiviteter hun holder på med jevnlig. Har nettopp hatt en lang fin samtale med henne under middagen, om at hun gleder seg til VGS, bli kjent med ny folk osv. Vi snakket litt om hvilke grupper man henger med og «tilhører», hun er nok i en gruppe som er litt «utafor» de «populære» uten at jeg tolker henne som upopulær. (Hun blir ikke mobbet eller noe) Hun har aldri vært på fest og har ingen interesse av alkohol eller annen type rus. Og ja: dette vet jeg fordi hun er aldri ute til lengre enn 22.00 med mindre hun overnatter til en av disse to bestevennene hvor jeg kjenner foreldrene veldig godt og vi har tett og god dialog på at når det blir snakk om fest osv. så er vi åpen med hverandre om det (jeg hadde ikke nødvendigvis sagt nei) Men: vi bor i ett lite nabolag og ser at hennes klassekamerater samles senere på kvelden, mest sannsynlig til fest. Har også sett klassekameratene ta buss tilbake fra byen når jeg har vært ute en tur og tar en sen buss hjem, da er jo min tenåring enten med sine venner eller hjemme hos oss… Så mitt spørsmål er egentlig om min tenåring er «sen» eller «uvanlig» eller «vanlig»..? Hva er normen? Skal sies at vi bor i en storby. Fester din 15 åring, hvis ja: hvor bor dere, bygd eller by? Og er det alkohol invovlert? Anonymkode: 82b8f...473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Min 15- åring fester ikke, det gjør heller ikke min 18- åring. (De er mye sosiale da, men ingen drikking og ikke fest, kun sosiale sammen med spill, film og snakking) Vi bor i bygd, men ungene har venner både i bygda og byen nærmest. Anonymkode: bc097...9ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Del Skrevet 12 timer siden Min 16 åring fester ikke ennå. Storebroren festet i den alderen Anonymkode: a9769...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden 15 år gammel gutt, Oslo. Fester ikke ennå. Sjelden/ aldri sent ute. Trener eller er hjemme i helgene Anonymkode: b5b06...67e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 15 år gammel gutt, Oslo. Fester ikke ennå. Sjelden/ aldri sent ute. Trener eller er hjemme i helgene Anonymkode: b5b06...67e Samme gjorde guttungen i fjord, og forsåvit i år også på 1 vgs men har vært å drukket en viser med 3 kompiser hjem til den ene, helt okay det… Anonymkode: 47738...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden Har en jente på straks 16. Hun fester ikke. Hun henger på senteret med venninner, de baker hjemme, ser film og gamer. Anonymkode: 2fd46...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Min 15-åring fester ikke, vet det er en gruppe på kullet som fester med en gruppe fra naboskolen. Hun prioriterer mye trening og rolig sosialt liv med liten gruppe og ikke gruppepress. Bor 3-4 mil fra Oslo. Aldri sent ute og reker gatelangs. Anonymkode: 99de9...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden Jente på 16. De er mye rundt på fest. Tror ikke hun konsumerer så mye alkohol da 1.hun satser idrett, og har som regel kamp i helgen, 2. jeg henter alltid, og har aldri opfattet henne som beruset, med unntak av en gang. «Alle» ungdommene rundt her er på fest, eller hvertfall de som har stor omgangskrets. Anonymkode: bc427...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden jente 15, fester ikke. Er stort sett hjemme å gamer. gutt snart 19 var på sin første fest før jul. Anonymkode: 4b773...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden Jeg festet mye som 15-åring. Begynte som 14-åring. Var mye sprit det gikk i(🤮). Bygda. Skal sies at de fleste i klassen min ikke begynte å drikke før de var 16-18. jeg er altfor ung til å ha tenåringer, men mange av mine kollegaer har. Fåtall av ungdommene deres drikker. Merker selv at på fester jeg er på er det fremdeles en del drikking, men mye har også blitt erstattet med weed. Bor nå i by. Anonymkode: b207f...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden Nei, han fester ikke. Kan være ute til 22-23 en fredagskveld, men da vet vi hvor han er. Er sosial 2-3 kvelder i uken, men er med oss på lørdagskvelden. Sitter og ser på film sammen nå:) Veldig glad for dette og setter så pris på det! Jeg var helt på feil vei på samme alder og festet hardt hver helg. Foreldrene mine viste aldri hvor jeg var. Glad jeg slipper det (foreløpig hvert fall!). Anonymkode: 04f57...687 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Del Skrevet 11 timer siden Gutt 15. Han er nok lik som din datter. Ikke en av de populære, men ikke mobbet. Har ett par gode (like) venner han henger litt med. Han trener 3-4ganger i uka og er ellers hjemmekjær. Spiller med kompisene sine, og er mye med søsken. Noen ganger er jeg bekymret, men samtidig så er han jo fornøyd med livet sitt. Han er nok en late bloomer. Og så lenge han er fornøyd så ja.. Er nokså greit at han ikke er ute å fester. Jeg er bare redd han selv vil føle at han går glipp av noe. Samtidig forstår jeg at han ikke vil feste, for han er virkelig ikke der i modenhet. Dette kan jo komme senere. Når jeg snakker med andre foreldre her, så er det 50/50 om ungdommene er ute eller hjemmekjære. Anonymkode: 60c16...02d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gutt 15. Han er nok lik som din datter. Ikke en av de populære, men ikke mobbet. Har ett par gode (like) venner han henger litt med. Han trener 3-4ganger i uka og er ellers hjemmekjær. Spiller med kompisene sine, og er mye med søsken. Noen ganger er jeg bekymret, men samtidig så er han jo fornøyd med livet sitt. Han er nok en late bloomer. Og så lenge han er fornøyd så ja.. Er nokså greit at han ikke er ute å fester. Jeg er bare redd han selv vil føle at han går glipp av noe. Samtidig forstår jeg at han ikke vil feste, for han er virkelig ikke der i modenhet. Dette kan jo komme senere. Når jeg snakker med andre foreldre her, så er det 50/50 om ungdommene er ute eller hjemmekjære. Anonymkode: 60c16...02d Ja det er akkurat dette med å gå glipp av noe eller være utenfor. Ektefelle kommer fra et tettsted hvor det var vanlig å feste fra 15 års alder, han beskrev seg selv i går som «den ute» fordi han begynte ikke før han var 16 🤡 jeg kommer fra byen vi bor i, og var på (knapt) en håndfull fester i 15 års alderen, og jeg måtte hjem tidligst av alle (følte jeg selv) - men: jeg husker ikke disse festene som noe koselig opplevelse. Det var ofte hjemme hos noen hvor foreldrene var fraværende og de kanskje var litt «tøffe» ungdommer uansett, også kom det flere som var eldre enn oss. Gjerne gutter, som ville lage litt kvalm. Faktisk har jeg kun negative minner fra fester i den alderen. Da jeg var rundt 16/17 var jeg på bygdefest men med søskenbarn som var eldre, og hens venner, som alle var ganske greie med meg, så det husker jeg som en mye mer positiv opplevelse. Mine venner og jeg begynte ikke med hjemmefest før vi var nærmere lovlig alder for å drikke alkohol, og det husker jeg som koselig, da var det jo uansett primært mine venner og bekjente der. Så ja: egentlig er jeg jo lettet for at jeg slipper å bekymre meg for henne til sent på natt og hva slags folk hun henger med, samtidig som jeg også er redd for at hun skal gå glipp av noe. Hun er en veldig moden ungdom, og går bare å drømmer om å starte opp på VGS. Takk for alle svar Anonymkode: 82b8f...473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Beskrev seg som «Sent ute» skulle det stå.. 👆 Anonymkode: 82b8f...473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Jente straks 17, Oslo, fester ikke. Er hjemme til 23 i helga og 22 i ukedagene. Tror hun er helt middels populær på skolen, hun har sine venner hun henger med og trives med dem. Storesøsknene festet også lite. Med den eldste var der slik at noen begynte med fester på ungdomsskolen og hun var aldri invitert. Vi snakket litt om det og jeg fortalte at av egen erfaring gikk hun ikke glipp av noe Fjortisfesting er jo det mest usjarmerende som finnes. Fyll og drama, nei takk. Hun også holdt seg til sine venner og hadde det greit med det, selv om det nok var veldig tydelig hvem som var "inne" i den klassen og hvem som ikke var det. Ingen av mine har festet særlig i ungdommen, og er nå helt normale og sosialt veltilpassede unge mennesker som tar seg en øl i ny og ne, og av og til er ute på byen. Har mange venner og interesser. Slik jeg ser det, har de ikke gått glipp av noe som helst ved å ikke ha minnebanken full av spyende klassekompiser, drama og tårer (mulig jeg er negativ nå, men dette var seriøst normalen da jeg vokste opp på nittitallet... de unge i dag er mye mer fornuftige enn vi var ) Anonymkode: 2925f...b34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Nei, er aldri ute på sånt. Storesøster var på første fest som 17-åring. Anonymkode: 2cc99...e46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden Nei. Anonymkode: 47143...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Har jente på 15 (siste år på ungdomsskolen), hun fester ikke. Min datter har mange venner, og ingen av hennes nære venner fester. Det ble et veldig skille tidlig på ungdomsskolen. Da var det mye «oppbrudd» av vennskap og forming av nye vennskap. Min datter havnet i midten på «rangstigen» og har det veldig komfortabelt der. De som fester er nok i øvre del, men der er det også mye tull mtp vaping i skoletiden, skulking og til tider også hærverk. Vi bor i Bergen Anonymkode: b8813...65a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Nei. Det kommer tidsnok. Anonymkode: 18bc0...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden Nei. Han har stort sett kamper i helgene eller er det i skiheisen fra kl. 10.00 både lørdag og søndag. Kveldskjøring, håndballtrening og kulturskole i ukene. Jeg tror fritidsaktiviteter er nøkkelen til mye.. Anonymkode: 35489...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå