AnonymBruker Skrevet 11. januar #1 Del Skrevet 11. januar Når vi vet hvor viktig det er å være fysisk aktiv i hverdagen for å ha et langt liv med god helse, hvorfor bygges boliger «med livsløpsstandard» på ett plan for å tilrettelegge for minst mulig aktivitet? Er ikke trapper egentlig et tiltak for bedre helse? Anonymkode: ed71b...736 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #2 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når vi vet hvor viktig det er å være fysisk aktiv i hverdagen for å ha et langt liv med god helse, hvorfor bygges boliger «med livsløpsstandard» på ett plan for å tilrettelegge for minst mulig aktivitet? Er ikke trapper egentlig et tiltak for bedre helse? Anonymkode: ed71b...736 Fordi folk skal kunne bo i egen bolig fra vugge til grav. Det heter ikke livsløpsstandard, men universell utforming. Alle skal kunne bo i alle boliger enten de sitter i «kjørestol» eller løper på to bein. Barnevogner skal komme frem uten at man skal humpe dem opp og ned trapper eller ikke komme igjennom dører. Aktivetet kan man være i utenfor hjemmet. Er ikke alt dette nokså opplagt? Anonymkode: 15a30...933 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Del Skrevet 12. januar Vi har fått livsløpsstandardhus, og jeg elsker det. Når min far plutselig havnet i rullestol nå nylig, var jeg jammen glad for det. Kunne kjøre ham rett inn til julemiddagen. Da jeg jobbet i hjemmesykepleien var jeg innom veldig mange håpløse boliger, og det er tragisk når folk må flytte på sykehjem fordi de ikke kommer seg rundt hjemme. En annen i familien måtte flytte senga på stua og hadde dostolen der også. Det er uverdig. Så bra at dette er blitt et sånn noenlunde krav. Vi må da finne andre måter å være i aktivitet på 😄 Anonymkode: 4a57c...78a 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #4 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fordi folk skal kunne bo i egen bolig fra vugge til grav. Det heter ikke livsløpsstandard, men universell utforming. Alle skal kunne bo i alle boliger enten de sitter i «kjørestol» eller løper på to bein. Barnevogner skal komme frem uten at man skal humpe dem opp og ned trapper eller ikke komme igjennom dører. Aktivetet kan man være i utenfor hjemmet. Er ikke alt dette nokså opplagt? Anonymkode: 15a30...933 Universell utforming er ordet i teknisk forskrift, og livsløpsstandard brukes i andre situasjoner. Det er en og samme greie. Det er ca 2% av Norges befolkning som sitter i rullestol. Er det ikke bedre å lage boliger som sikrer god helse for de 98% som klarer å gå? 15 % har en eller annen form for funksjonsnedsettelse, men dette inkluderer alle typer som for eksempel hørselshemming. Når vi ser på de landene hvor folk lever lengst, så er det gjennomgående at de eldre går mye, i trapper og bakker og beveger seg. De ruller ikke rundt og når alt fra sofaen, men de er aktive. Dette virker som feilslått politikk. I tillegg til at det er dumt å tilrettelegge for inaktivitet, er det dyrt å tilrettelegge alle boliger for rullestol når de færreste kommer til å havne i rullestol. Anonymkode: ed71b...736 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #5 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har fått livsløpsstandardhus, og jeg elsker det. Når min far plutselig havnet i rullestol nå nylig, var jeg jammen glad for det. Kunne kjøre ham rett inn til julemiddagen. Da jeg jobbet i hjemmesykepleien var jeg innom veldig mange håpløse boliger, og det er tragisk når folk må flytte på sykehjem fordi de ikke kommer seg rundt hjemme. En annen i familien måtte flytte senga på stua og hadde dostolen der også. Det er uverdig. Så bra at dette er blitt et sånn noenlunde krav. Vi må da finne andre måter å være i aktivitet på 😄 Anonymkode: 4a57c...78a Jeg tenker at det er lurere å lage ca 2-15% av boliger med livsløpsstandard, slik at man kan tilrettelegge for eldre som har behov for å selge egen bolig og flytte til noe mer tilpasset. Men for alle andre enn de eldre er det jo fornuftig med hverdagsaktivitet i hjemmet. De aller fleste i dag sitter alt for mye. Anonymkode: ed71b...736 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #6 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at det er lurere å lage ca 2-15% av boliger med livsløpsstandard, slik at man kan tilrettelegge for eldre som har behov for å selge egen bolig og flytte til noe mer tilpasset. Men for alle andre enn de eldre er det jo fornuftig med hverdagsaktivitet i hjemmet. De aller fleste i dag sitter alt for mye. Anonymkode: ed71b...736 Lag lokalsamfunn som bidrar til hverdagsaktivitet. Problemet med det du beskriver er at det koster kommunene enorme summer at boliger i kommunen ikke er tilgjengelige. Med eldrebølgen vil flere måtte bo hjemme lenger, og da er det viktig at de faktisk har en tilgjengelig bolig. Det er ikke nødvendigvis snakk om rullestol, men at man ikke kan gå trapper. Så tallet er mye høyere enn 2 %. Det er snakk om de fleste eldre faktisk. Slik vi bor her er det ikke mulig for alle de eldre å selge huset og flytte i leilighet. Det er rett og slett ikke nok leiligheter, og salget av en gammel og utdatert enebolig der tomta er uflidd og ustelt, dekker ikke kjøp av sentrumsnær leilighet. Og sånn er det i de fleste kommuner.. Anonymkode: 4a57c...78a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #7 Del Skrevet 12. januar Tror du trapper hjemme vil bidra til bedre folkehelse? Har hatt trapper i noen hus jeg har bodd i, men har ikke akkurat vært nødt til å løpe opp og ned noe særlig. Tre-fire ganger i løpet av en dag kanskje. Anonymkode: 3e06b...8f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #8 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lag lokalsamfunn som bidrar til hverdagsaktivitet. Problemet med det du beskriver er at det koster kommunene enorme summer at boliger i kommunen ikke er tilgjengelige. Med eldrebølgen vil flere måtte bo hjemme lenger, og da er det viktig at de faktisk har en tilgjengelig bolig. Det er ikke nødvendigvis snakk om rullestol, men at man ikke kan gå trapper. Så tallet er mye høyere enn 2 %. Det er snakk om de fleste eldre faktisk. Slik vi bor her er det ikke mulig for alle de eldre å selge huset og flytte i leilighet. Det er rett og slett ikke nok leiligheter, og salget av en gammel og utdatert enebolig der tomta er uflidd og ustelt, dekker ikke kjøp av sentrumsnær leilighet. Og sånn er det i de fleste kommuner.. Anonymkode: 4a57c...78a Løsningen er vel å vedlikeholde og oppdatere boligen og tomta før salg. Eller skal den bare forfalle til vedkommende dør og så blir det barnas problem? De fleste eldre kan gå i trapp, og for de som ikke kan, finnes det trappeheis. Det blir vesentlig færre eldre fremover som kan gå i trapp, dersom vi eliminerer boliger med trapper. Anonymkode: ed71b...736 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror du trapper hjemme vil bidra til bedre folkehelse? Har hatt trapper i noen hus jeg har bodd i, men har ikke akkurat vært nødt til å løpe opp og ned noe særlig. Tre-fire ganger i løpet av en dag kanskje. Anonymkode: 3e06b...8f8 Jeg tror absolutt det, særlig for de med lavt aktivitetsnivå fra før. Vi har trapper her vi bor, og jeg går støtt og stadig fra kjeller til andre etasje. I starten ble jeg faktisk anpusten av å gå opp, og nå fyker jeg opp uten problem. Trapper vil, i ulik grad selvsagt, ha en effekt på helsen. Anonymkode: ed71b...736 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Løsningen er vel å vedlikeholde og oppdatere boligen og tomta før salg. Eller skal den bare forfalle til vedkommende dør og så blir det barnas problem? De fleste eldre kan gå i trapp, og for de som ikke kan, finnes det trappeheis. Det blir vesentlig færre eldre fremover som kan gå i trapp, dersom vi eliminerer boliger med trapper. Anonymkode: ed71b...736 Trappeheis fungerer ikke i alle hus. I den hustyper vi bor i er det ikke plass. Vi hadde det på jobb og det var de bred trapp og god plass oppe og nede. Våre trapper er smale og ja.. Anonymkode: 20d85...6ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Universell utforming er ordet i teknisk forskrift, og livsløpsstandard brukes i andre situasjoner. Det er en og samme greie. Det er ca 2% av Norges befolkning som sitter i rullestol. Er det ikke bedre å lage boliger som sikrer god helse for de 98% som klarer å gå? 15 % har en eller annen form for funksjonsnedsettelse, men dette inkluderer alle typer som for eksempel hørselshemming. Når vi ser på de landene hvor folk lever lengst, så er det gjennomgående at de eldre går mye, i trapper og bakker og beveger seg. De ruller ikke rundt og når alt fra sofaen, men de er aktive. Dette virker som feilslått politikk. I tillegg til at det er dumt å tilrettelegge for inaktivitet, er det dyrt å tilrettelegge alle boliger for rullestol når de færreste kommer til å havne i rullestol. Anonymkode: ed71b...736 Universell utforming burde vært i alle boliger, også best mulig tilpasning av eldre bygg. Alle kan havne i den situasjonen at de selv, et familiemedlem eller en venn er / blir funksjonshemmet på en måte som gjør trapper og smak ale dører håpløst. Jeg har barn i rullestol og også en eldre mor som sliter med å bevege seg. For barnet mitt er det vanskelig å bli med hjem til kompisene fordi mange bor i dårlig tilrettelagte hus og lavblokk uten heis. Det er kjipt å ikke kunne inkluderes. Anonymkode: 305e9...99f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 13. januar #12 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 21.56): Når vi vet hvor viktig det er å være fysisk aktiv i hverdagen for å ha et langt liv med god helse, hvorfor bygges boliger «med livsløpsstandard» på ett plan for å tilrettelegge for minst mulig aktivitet? Er ikke trapper egentlig et tiltak for bedre helse? Anonymkode: ed71b...736 Jauda det kan det men kan og være til hinder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 13. januar #13 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Universell utforming burde vært i alle boliger, også best mulig tilpasning av eldre bygg. Alle kan havne i den situasjonen at de selv, et familiemedlem eller en venn er / blir funksjonshemmet på en måte som gjør trapper og smak ale dører håpløst. Jeg har barn i rullestol og også en eldre mor som sliter med å bevege seg. For barnet mitt er det vanskelig å bli med hjem til kompisene fordi mange bor i dårlig tilrettelagte hus og lavblokk uten heis. Det er kjipt å ikke kunne inkluderes. Anonymkode: 305e9...99f Er du klar over hvor mye dyrere hus og leiligheter ville blitt da? Beklager uansett vil alle aldri alltid bli inkludert 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #14 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Universell utforming er ordet i teknisk forskrift, og livsløpsstandard brukes i andre situasjoner. Det er en og samme greie. Det er ca 2% av Norges befolkning som sitter i rullestol. Er det ikke bedre å lage boliger som sikrer god helse for de 98% som klarer å gå? 15 % har en eller annen form for funksjonsnedsettelse, men dette inkluderer alle typer som for eksempel hørselshemming. Når vi ser på de landene hvor folk lever lengst, så er det gjennomgående at de eldre går mye, i trapper og bakker og beveger seg. De ruller ikke rundt og når alt fra sofaen, men de er aktive. Dette virker som feilslått politikk. I tillegg til at det er dumt å tilrettelegge for inaktivitet, er det dyrt å tilrettelegge alle boliger for rullestol når de færreste kommer til å havne i rullestol. Anonymkode: ed71b...736 Du kan se på salgsprospektet, der står aldri noe om livsløpsstandard, der står det universell utforming. Nokså tåpelige argumenter du har med hensyn til trim. At et bygg har heis, betyr ikke at du tvinges til å bruke heisen. Fritt frem å ta trappen, så er hele problemet ditt løst. De som vil tar og trappen, selv om heisen er tilgjengelig. Anonymkode: 15a30...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Universell utforming er ordet i teknisk forskrift, og livsløpsstandard brukes i andre situasjoner. Det er en og samme greie. Det er ca 2% av Norges befolkning som sitter i rullestol. Er det ikke bedre å lage boliger som sikrer god helse for de 98% som klarer å gå? 15 % har en eller annen form for funksjonsnedsettelse, men dette inkluderer alle typer som for eksempel hørselshemming. Når vi ser på de landene hvor folk lever lengst, så er det gjennomgående at de eldre går mye, i trapper og bakker og beveger seg. De ruller ikke rundt og når alt fra sofaen, men de er aktive. Dette virker som feilslått politikk. I tillegg til at det er dumt å tilrettelegge for inaktivitet, er det dyrt å tilrettelegge alle boliger for rullestol når de færreste kommer til å havne i rullestol. Anonymkode: ed71b...736 Livsløpstandard er det på leilighetene nå,men en blokk har da trapper i tillegg til heis som en kan bruke i Norge også. Foreksempel hvis en bor i 5 eller 6 etasje,kan en bruke det som trim å gå ned trappene for å hente post eller avis. Anonymkode: df209...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tror du trapper hjemme vil bidra til bedre folkehelse? Har hatt trapper i noen hus jeg har bodd i, men har ikke akkurat vært nødt til å løpe opp og ned noe særlig. Tre-fire ganger i løpet av en dag kanskje. Anonymkode: 3e06b...8f8 Når stuen og kjøkkenet er i andre etasje og husets eneste bad er i 1 etasje,blir det opp og ned noen ganger i løpet av dagen. Anonymkode: df209...cc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 13. januar #17 Del Skrevet 13. januar Det har jo med at folk skal kunne bo fra vigge til grav. En vet heler ikke når ting skjer i livet. Plutselig en ulykke og du havnet i rullestol. Greit da å kunne fortsatt kunne bo en å begynne å enten rive vegger bygge om, eller måtte selge å kjøpe nytt. Eller at en Plutselig ikke får brukt deler av boligen fordi det er for trangt eller du ikke kommer til en av etasjene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #18 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 21.56): Når vi vet hvor viktig det er å være fysisk aktiv i hverdagen for å ha et langt liv med god helse, hvorfor bygges boliger «med livsløpsstandard» på ett plan for å tilrettelegge for minst mulig aktivitet? Er ikke trapper egentlig et tiltak for bedre helse? Anonymkode: ed71b...736 Da bør man heller ha rimeligere tilbud på fysisk aktivitet. Man kan ikke si at folk som er avhengig av hjelpemidler for å gå, svaksynte, og andre funksjonshemninger som kan gjøre en trapp vanskelig ikke skal få bo hjemme i egen bolig lengre, bare for funksjonsfriske er for late til å trene... Anonymkode: 2cefb...8ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #19 Del Skrevet 13. januar Fru Uperfekt skrev (7 timer siden): Er du klar over hvor mye dyrere hus og leiligheter ville blitt da? Beklager uansett vil alle aldri alltid bli inkludert Men tilgjengelige boliger er en veldig fin måte å gjøre det på. Selvsagt barn i rullestol. Men også alle eldre som kan fortsette å besøke familien sin i stedet for å sitte hjemme og bli ensomme. Man vet aldri når noe skjer heller. Har to jeg kjenner der sønnene brakk beinet og hadde tungvint hus. Det ble mange vanskelige uker. Det trenger absolutt ikke å være dyrt å bygge livsløpstandard, det er bare å ha alle hovedfunksjoner på grunnplan. Å bygge om en utilgjengelig bolig er derimot dyrt. Anonymkode: 4a57c...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #20 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du kan se på salgsprospektet, der står aldri noe om livsløpsstandard, der står det universell utforming. Nokså tåpelige argumenter du har med hensyn til trim. At et bygg har heis, betyr ikke at du tvinges til å bruke heisen. Fritt frem å ta trappen, så er hele problemet ditt løst. De som vil tar og trappen, selv om heisen er tilgjengelig. Anonymkode: 15a30...933 Det står helt sikkert i salgsprospektet, men jeg snakker om i generell tale. De aller fleste, utenom bransjefolk, snakker om livsløpsstandard. Helt enig i at leiligheter i blokker må tilrettelegges med heis. Det handler ikke så mye om tilrettelegging for rullestol, men også at det å bære en barnevogn eller tunge handleposer opp fire etasjer er tungt og kan gjøre at bæreren får skader. Det jeg synes er tåpelig er når andre typer boliger skal tilrettelegges for rullestol, altså boliger i form av eneboliger, tomannsboliger, rekkehus, leilighet o.l. Anonymkode: ed71b...736 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå