AnonymBruker Skrevet 11. januar #1 Skrevet 11. januar Sønnen min har fått en bestevenn på skolen. De er mye sammen på fritiden og i dag tok jeg med dem på lekeland, var borte med dem i 4/5 timer. Da jeg parkerte utenfor for å levere kameraten spurte moren om vi skulle gå å ake sammen. Jeg sa nei, nå er Trym sliten og skal slappe av litt..Det tok en time, så fikk jeg en SMS om vi kunne ake nå. Svarte nei, Trym er sliten. Fikk så melding om vennen kunne komme på besøk istedenfor. Svarte igjen at det ikke passet, fikk så ny melding om vi kunne møtes i morgen. Føler meg helt tappet av energi av sosialt mas. Hvis noen hadde tatt med mitt barn på lekeland i 4/5 timer så hadde jeg vært superfornøyd med det. Hadde aldri spurt om mer sosialisering etterpå. Er det jeg som er rar? Anonymkode: 1b7ea...256 9 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar #2 Skrevet 11. januar Sette grenser, tydelige grenser. Anonymkode: c3a36...add 1 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar #3 Skrevet 11. januar Høres VELDIG intenst ut😬 Noen er bare sånn… Du må bare være tydelig på grenser fremover❤️ Anonymkode: 246a4...3e6 7 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar #4 Skrevet 11. januar Ikke rar, men begrensende. Er barnet ditt sliten eller du?? Barn bør ikke venne seg til altfor mye krav om alenetid/stille bare for at foreldre har preferanser for det. Anonymkode: 22cd3...347 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar #6 Skrevet 11. januar Her hadde jeg satt klare grenser. Jeg har null problem med ha barn her, ta de med ut osv, men etter 4-5 timer er jeg done. Vi voksne nå også få mulighet til å hente oss inn igjen. Anonymkode: a73c2...7e0 4 2
missLynch Skrevet 11. januar #7 Skrevet 11. januar (endret) Dette var i overkant masete ja 🥵 bare å svare at barnet ditt skal ta et bad og gjøre noe annet, og at det er andre planer resten av dagen…. Endret 11. januar av missLynch 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar #8 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sønnen min har fått en bestevenn på skolen. De er mye sammen på fritiden og i dag tok jeg med dem på lekeland, var borte med dem i 4/5 timer. Da jeg parkerte utenfor for å levere kameraten spurte moren om vi skulle gå å ake sammen. Jeg sa nei, nå er Trym sliten og skal slappe av litt..Det tok en time, så fikk jeg en SMS om vi kunne ake nå. Svarte nei, Trym er sliten. Fikk så melding om vennen kunne komme på besøk istedenfor. Svarte igjen at det ikke passet, fikk så ny melding om vi kunne møtes i morgen. Føler meg helt tappet av energi av sosialt mas. Hvis noen hadde tatt med mitt barn på lekeland i 4/5 timer så hadde jeg vært superfornøyd med det. Hadde aldri spurt om mer sosialisering etterpå. Er det jeg som er rar? Anonymkode: 1b7ea...256 Vi har to barn, det eldste kunne sosialisere hele dagen når det gikk i 1. klasse. Gå til skolen, være på SFO helt til stengetid. Være med på en fritidsaktivitet, bli med en venn hjem og leke med en annen etterpå.. osv osv. det andre barnet var helt ferdig etter en skoledag og ville bare være i fred. Ville kun leke med sitt eldre søsken og hens venner, om det absolutt skulle leke med noen. Tror det er store variasjoner i hva barn har av preferanse, kan jo handle om man er intro eller ekstrovert, hvor henter man energi? Hvis ditt barn er sliten så er ditt barn sliten, samme hva de andre barna er. Det er jo ikke relevant for deg/dere. Nå er eldste tenåring og har mer bruk for alenetid og minste er pre-teen og kan være sammen med venner fra morgen til kveld.. så dette er heller ikke statisk gjennom livet, man endrer seg og utvikles. Gjør det som er riktig for din sønn og deg Anonymkode: 103a1...236 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #9 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ikke rar, men begrensende. Er barnet ditt sliten eller du?? Barn bør ikke venne seg til altfor mye krav om alenetid/stille bare for at foreldre har preferanser for det. Anonymkode: 22cd3...347 Det er klart barn må venne seg til at foreldrene sier nei når de ikke orker mer. Det er krav hele tiden. Denne mora kunne spurt om barnet til TS ville bli med og ake eller besøke dem, det er særdeles ufint å kreve at barnet hennes skal være enda med med TS når TS allerede har underholdt ungen i 4-5 timer. Alenetid og ro i huset er nødvendig for de aller fleste. Sikker også for denne mora som pusher ungen sin på TS på denne måten. Anonymkode: 387a7...53d 1 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar #10 Skrevet 11. januar Jeg kjenner meg igjen og er frustrert selv, er konfliktsky også. 4/5 timer i lekeland er mer enn nok, min sønn hadde også vært sliten. Skjønner at du blir lei! I dag hadde jeg omtrent samme opplevelse som deg. Tok med sønnen og kompisen i akebakken, akte og grillet fra kl 11 til kl 14, så dro vi en tur på byen og tilslutt hjem til oss fra kl 15 til 18. Når moren hentet sønnen sin spurte hun om vi skulle lage taco sammen i kveld. Da sa jeg at det ikke passet for da var det familietid med film og kos. Da spurte hun jeg kunne ta med sønnen i akebakken i morgen sånn at hun fikk gjort unne litt ting hjemme. Vi får se sa jeg. Angrer på at jeg ikke sa nei, for dette har vært en lang dag! Folk sier til meg også at jeg må sette grenser, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det uten og virke for streng. Så ja, jeg føler også at enkelte foreldre aldri får nok sosialisering! Eller ja, barnevakt egentlig.... Anonymkode: 20cfb...bb0 3 2 2
NiceOrNothing Skrevet 11. januar #11 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er klart barn må venne seg til at foreldrene sier nei når de ikke orker mer. Det er krav hele tiden. Denne mora kunne spurt om barnet til TS ville bli med og ake eller besøke dem, det er særdeles ufint å kreve at barnet hennes skal være enda med med TS når TS allerede har underholdt ungen i 4-5 timer. Alenetid og ro i huset er nødvendig for de aller fleste. Sikker også for denne mora som pusher ungen sin på TS på denne måten. Anonymkode: 387a7...53d Enig . Hun kunne tatt med Ts sitt barn på aking i morgen , så kunne de delt litt på sosialiserings-biten . 1 2
NiceOrNothing Skrevet 11. januar #12 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner meg igjen og er frustrert selv, er konfliktsky også. 4/5 timer i lekeland er mer enn nok, min sønn hadde også vært sliten. Skjønner at du blir lei! I dag hadde jeg omtrent samme opplevelse som deg. Tok med sønnen og kompisen i akebakken, akte og grillet fra kl 11 til kl 14, så dro vi en tur på byen og tilslutt hjem til oss fra kl 15 til 18. Når moren hentet sønnen sin spurte hun om vi skulle lage taco sammen i kveld. Da sa jeg at det ikke passet for da var det familietid med film og kos. Da spurte hun jeg kunne ta med sønnen i akebakken i morgen sånn at hun fikk gjort unne litt ting hjemme. Vi får se sa jeg. Angrer på at jeg ikke sa nei, for dette har vært en lang dag! Folk sier til meg også at jeg må sette grenser, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det uten og virke for streng. Så ja, jeg føler også at enkelte foreldre aldri får nok sosialisering! Eller ja, barnevakt egentlig.... Anonymkode: 20cfb...bb0 Man må bare øve seg på å sette grenser . På en hyggelig måte . Enkelte er sånn at gir du dem lillefingeren, tar de hele hånden . Den moren burde ta med ditt barn ut i morgen , du har gjort «din del « idag 🫶 2 1
Kranken Skrevet 11. januar #13 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ikke rar, men begrensende. Er barnet ditt sliten eller du?? Barn bør ikke venne seg til altfor mye krav om alenetid/stille bare for at foreldre har preferanser for det. Anonymkode: 22cd3...347 En del av å bli et velfungerende menneske i et samfunn eller forhold er å kunne tilpasse seg andre og deres behov. Ikke rart mange unge sliter når alt har gått etter deres pipe alltid. Det er en bjørnetjeneste. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar #14 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner meg igjen og er frustrert selv, er konfliktsky også. 4/5 timer i lekeland er mer enn nok, min sønn hadde også vært sliten. Skjønner at du blir lei! I dag hadde jeg omtrent samme opplevelse som deg. Tok med sønnen og kompisen i akebakken, akte og grillet fra kl 11 til kl 14, så dro vi en tur på byen og tilslutt hjem til oss fra kl 15 til 18. Når moren hentet sønnen sin spurte hun om vi skulle lage taco sammen i kveld. Da sa jeg at det ikke passet for da var det familietid med film og kos. Da spurte hun jeg kunne ta med sønnen i akebakken i morgen sånn at hun fikk gjort unne litt ting hjemme. Vi får se sa jeg. Angrer på at jeg ikke sa nei, for dette har vært en lang dag! Folk sier til meg også at jeg må sette grenser, men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det uten og virke for streng. Så ja, jeg føler også at enkelte foreldre aldri får nok sosialisering! Eller ja, barnevakt egentlig.... Anonymkode: 20cfb...bb0 «Åh skulle akkurat til å spørre om det samme. Jeg hadde sånn håpet de kunne vært hos dere i morgen siden jeg også har en del ting jeg må få unna denne helgen. Nå har de jo vært med meg hele dagen i dag, så fikk ikke gjort noe da. Er det mulig de kan være hos dere? Ole vil veldig gjerne leke». Anonymkode: 387a7...53d 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar #15 Skrevet 11. januar Men er Trym faktisk sliten eller er det du som er sliten? Er det det første er det jo greit å si det. Men er det bare du som er sliten så får du si at Trym gjerne kommer til dem eller blir med dem ut men du kan ikke. Eller så kan du si at nå skal dere ha litt familietid. Anonymkode: ba56c...94f 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar #16 Skrevet 12. januar er det slik å forstå at hun vil ha med deg også? Eller er det barnet ditt de vil ha med på aking? Er det sistnevnte, og han vil - der jeg ingen grunn til å ikke sende han ut selv om han har vært fire timer på lekeland. Ingen av mine har hvertfall trengt å hvile i løpet av dagen på den alderen. Anonymkode: 5d5cb...c24 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar #17 Skrevet 12. januar Min erfaring er at enkelte er umettelige på aktivitet og sosiale ting. Noen farer fra en fritidsaktivitet til en annen, f.eks går de rett fra fotball til svømmetrening. mens min ble sliten av skole og 1 aktivitet. For oss holder det med to, maks tre aktiviteter i uka, mens andre kan ha aktivitet hver dag, og opptil flere aktiviteter pr. dag. Folk er forskjellige. I vår omgangskrets, så er det likevel sånn at normen er at 1 sosial aktivitet holder. Har en venn i nabolaget besøkt oss på formiddagen, så foreslår vanligvis ikke foreldre at vi finner på enda mer etter middag. Har skjedd noen ganger men er ikke det vanlige. Det er uansett lov å si nei, når barnet ikke orker. Jeg får nei fra andre, jeg også, da svarer de at Tina er sliten etter skolen i dag, vi møtes heller en annen dag. Ikke stress med det Anonymkode: 0eafb...144 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar #18 Skrevet 12. januar Dette høres veldig spesielt ut TS. Den moren må jo ha et psykisk problem? Vi har en psykolog-mamma i klassen. Hennes barn hviler middag etter skolen. Slapper av med en lydbok på sofaen og bare kobler helt ut. Ellers er det en aktivitet per uke. Det er nok ikke tilfeldig at hun som psykolog har valgt et slikt opplegg for sitt barn, tenker jeg. De som reser rundt og aldri får nok sosialt…jeg synes det er litt White trash preg over det. At de liksom nekter å ta til seg at alle trenger gire ned av og til. Men det er for de status å holde på sånn tror jeg. Å mestre kunsten å slappe av er noe man må lære barna. Og det er utrolig viktig å kunne når man blir voksen, særlig i dagens stress og jag samfunn. Anonymkode: 08ea1...23b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå