AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Jeg brakk ankelen for noen uker siden og det er nå en uke siden siste operasjon. Måtte operere hele tre ganger siden bruddet var så komplisert. Har fortsatt sterke smerter og har gått på Paralgin forte og Paracet til nå. Syns ikke den kombinasjonen tar smertene så godt, så har fått tillatelse av legen til å bytte ut Paraceten med Ibux nå siden det har gått en uke siden siste operasjon. Man skal ikke gjøre det før pga at Ibux kan virke litt blodfortynnende/øke blødningsfare. Men! Jeg setter også Fragmin-sprøyter (blodfortynnende) hver dag i 10 dager etter operasjon for å hindre blodpropp. Legen vet jo det, men tenkte kanskje ikke over det da jeg spurte om å bytte ut paraceten med Ibux. Jeg har bare 3 dager igjen med Fragmin nå, men kan jeg sette de samme dag som jeg tar Ibux (ikke samtidig selvfølgelig) eller bør jeg slutte med Fragmin nå? Noen med erfaring? Jeg vil ikke ringe sykehuset nå på kvelden, det er mer forbeholdt mer akutte tilfeller, syns jeg. Har uansett bare 3 doser igjen og er ikke helt stillesittende heller siden jeg hopper litt på krykker og må ake meg på rumpa opp trappa for å komme på badet. Så er mer i «aktivitet» enn en som kjører rullestol fra sofa til bad og seng. Jeg fikk med rullestol og, men bruker den ikke siden jeg vil være mest mulig i «aktivitet». Har veldig sterke smerter fortsatt, noen som også har brukket ankelen komplisert som husker hvor lang tid det tok før smertene avtok? Sover dårlig pga smerter og at jeg må ligge på ryggen med virket høyt. Sover ikke godt på ryggen. Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Paracet er det som fungerer best på hudsmerte i følge brannskadeavdelinger. Anonymkode: dd91a...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Ikke slutt med fragmin før du skal! Ta heller Paracet. Og ta kontakt med noen du vet er helsepersonell, som f.eks. ring legevakt for råd. Ikke kvinneguiden. Anonymkode: 94dd1...a12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Paracet er det som fungerer best på hudsmerte i følge brannskadeavdelinger. Anonymkode: dd91a...738 Er ikke hudsmerte, men postoperativ smerte etter beinbrudd. Det er noe annet enn vondt oppå huden. Jeg er ikke brannskadet, har falt på isen og brukket ankelen komplisert. Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke slutt med fragmin før du skal! Ta heller Paracet. Og ta kontakt med noen du vet er helsepersonell, som f.eks. ring legevakt for råd. Ikke kvinneguiden. Anonymkode: 94dd1...a12 Problemet er at Paracet ikke virker på såpass sterke smerter. Selv om jeg har tatt lite smertestillende i mitt liv. Er så ille at jeg ikke får sove. Tar Paralgin forte og Paracet kveld (har fått tillatelse til å bytte ut Paracet med Ibux) og kun Paracet morgen og ettermiddag. Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Jeg søkte på interaksjoner på Fragmin og Ibux på interaksjoner.no og det kom ikke opp noe. Så kanskje jeg skal ta sjansen likevel og heller holde ut de sterke smertene og vente med Ibux til jeg er ferdig med Fragmin. Jeg tok en Ibux i ettermiddag, men det er mange timer siden nå og den har kort halveringstid, så er nok så å si ute av kroppen nå. Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VetAlt Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at Paracet ikke virker på såpass sterke smerter. Selv om jeg har tatt lite smertestillende i mitt liv. Er så ille at jeg ikke får sove. Tar Paralgin forte og Paracet kveld (har fått tillatelse til å bytte ut Paracet med Ibux) og kun Paracet morgen og ettermiddag. Anonymkode: 0e6e2...847 Paralgin forte tar vel smertene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Null problem å kombinere ibux og Fragmin. Anonymkode: 6d412...c31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden VetAlt skrev (Akkurat nå): Paralgin forte tar vel smertene? Nei 😢 har helt jævlig vondt og vet ikke hva jeg skal gjøre. Er mye mer vondt nå enn det var etter operasjon 1 og 2, men det er ikke så rart når ankelen er operert 3 ganger på under 3 uker. Har ikke infeksjon eller noe (og har gått på en kraftig antibiotikakur for å forebygge), har vært like vondt hele tiden etter at bedøvelsen etter operasjonen gikk ut. Jeg kan ta Paralgin forte inntil 4 ganger om dagen, men tar den kun på kveld fordi jeg ikke liker å ta så mye sånt og dessuten blir ekstremt sløv av den uten at den hjelper så mye på smerten. Jeg ble tilbudt tramadol på sykehuset, men sliter sånn med magen, så ville ikke ta den, så da ble det Paralgin forte i stedet. Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Null problem å kombinere ibux og Fragmin. Anonymkode: 6d412...c31 Takk! Har du selv erfaring? Til Ibux for ca 6-7 timer siden, men tror jeg venter med mer Ibux til jeg er ferdig med Fragmin. Eller om jeg tar de lengst mulig unna hverandre. Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Nå er dagens sprøyte satt. Fader, som jeg hater den sprøyta. Heldigvis bare to ganger igjen nå, så er jeg ferdig. Hater å sette sprøyte på meg selv og så svir det så jævlig når man har sprøytet inn det stoffet. Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå er dagens sprøyte satt. Fader, som jeg hater den sprøyta. Heldigvis bare to ganger igjen nå, så er jeg ferdig. Hater å sette sprøyte på meg selv og så svir det så jævlig når man har sprøytet inn det stoffet. Anonymkode: 0e6e2...847 Hjelper å massere området, på at det svir altså. Sånn litt "hardt"/ordentlig. Anonymkode: 59f03...5a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hjelper å massere området, på at det svir altså. Sånn litt "hardt"/ordentlig. Anonymkode: 59f03...5a8 Men det står i «bruksanvisningen» jeg fikk med fra sykehuset at man ikke skulle massere området. Så har ikke turt å gjøre det. Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men det står i «bruksanvisningen» jeg fikk med fra sykehuset at man ikke skulle massere området. Så har ikke turt å gjøre det. Anonymkode: 0e6e2...847 Man sier gjerne det fordi det kan gi blåmerker. Anonymkode: 59f03...5a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nå er dagens sprøyte satt. Fader, som jeg hater den sprøyta. Heldigvis bare to ganger igjen nå, så er jeg ferdig. Hater å sette sprøyte på meg selv og så svir det så jævlig når man har sprøytet inn det stoffet. Anonymkode: 0e6e2...847 Sett den inn sakte, så blir det ikke så stort "press" og mindre svie. Anonymkode: 55739...54e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man sier gjerne det fordi det kan gi blåmerker. Anonymkode: 59f03...5a8 Aha. Trodde det var «farlig» å gjøre det jeg siden det sto at man ikke skal gjøre det. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sett den inn sakte, så blir det ikke så stort "press" og mindre svie. Anonymkode: 55739...54e Setter den sakte inn, ja, det gjør ikke så vondt, men det svir noe veldig når jeg har sprøytet inn stoffet. Gjorde det da jeg lå på sykehuset og sykepleierne satte sprøyta og. Gleder meg til jeg er ferdig. Grudde meg veldig til å sette sprøyter på meg selv, men kunne ikke akkurat la være heller selv om det var det jeg hadde mest lyst til. Vil jo ikke ha blodpropp heller. Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden Om du kan/skal kombinere Ibux og fragmin er vanskelig å svare på når vi ikke har noe bakgrunnsinfo på deg (tidligere sykdommer). Det går mest sannsynlig veldig greit om du ikke har/har hatt blant annet høyt blodtrykk, diabetes, magesår, hjerneslag, men spør de som opererte deg. Det som går fint (med mindre du er leversyk) er å ta per parafin forte (2 stk om gangen x 3-4 pr dag) og droppe paracet (1g/1000mg paracetamol x 4/døgn går helt fint for friske). Paralgin forte er 400mg paracetamol, pinex forte er 500mg. De inneholder like mye kodein (som kroppen omdanner til morfin). Om du skal ta Ibux, så ta det heller i tillegg til Paracet og ikke i stedet for. Kombinasjonen Paracet og Ibux er velkjent og velprøvd og paracetamol er “grunnsteinen” i det meste av smertebehandling, så bygger du på oppå etter behov. Paracet og Ibux virker på forskjellige måter så du vil få en del bedre effekt av Paracet pluss Ibux enn av å bytte fra Paracet til Ibux. Så lenge du er leversyk er det ingen logikk i å unnlate å ta Paracet. Anonymkode: 122e0...dcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 38 minutter siden #18 Del Skrevet 38 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du kan/skal kombinere Ibux og fragmin er vanskelig å svare på når vi ikke har noe bakgrunnsinfo på deg (tidligere sykdommer). Det går mest sannsynlig veldig greit om du ikke har/har hatt blant annet høyt blodtrykk, diabetes, magesår, hjerneslag, men spør de som opererte deg. Det som går fint (med mindre du er leversyk) er å ta per parafin forte (2 stk om gangen x 3-4 pr dag) og droppe paracet (1g/1000mg paracetamol x 4/døgn går helt fint for friske). Paralgin forte er 400mg paracetamol, pinex forte er 500mg. De inneholder like mye kodein (som kroppen omdanner til morfin). Om du skal ta Ibux, så ta det heller i tillegg til Paracet og ikke i stedet for. Kombinasjonen Paracet og Ibux er velkjent og velprøvd og paracetamol er “grunnsteinen” i det meste av smertebehandling, så bygger du på oppå etter behov. Paracet og Ibux virker på forskjellige måter så du vil få en del bedre effekt av Paracet pluss Ibux enn av å bytte fra Paracet til Ibux. Så lenge du er leversyk er det ingen logikk i å unnlate å ta Paracet. Anonymkode: 122e0...dcb Har ikke diabetes og har aldri hatt hjerneslag, magesår eller høyt blodtrykk. Har ganske perfekt blodtrykk. Lavere enn snittet for kvinner i 40-årene, men helt ideelt sa legen. Er slank. Har ingen leverskader heller. Høres mye ut å ta 2 Paralgin forte 3-4 ganger om dagen. Vet ikke om jeg tør ta så mye. Er ikke så stor og blir dessuten veldig daff og litt uggen av dem. Ja, vet at kodein omdannes til morfin i kroppen. Vet også at kombinasjonen Paracet og Ibux er velprøvd og velkjent selv om enkelte mener de ikke bør blandes. Mente ikke å ta Ibux i stedet for Paracet (ser at jeg forklarte meg litt dårlig), men ta det sammen med Paracet morgen og ettermiddag og sammen med Paralgin forte kveld. Altså bytte ut kvelds-Paraceten med Ibux. For både Paralgin forte, Ibux OG Paracet blir vel litt mye? Anonymkode: 0e6e2...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå