Gå til innhold

Marokko

Thomasine

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Marokko og gleder meg vilt! 😀

Det sier seg selv at vi ikke får sett alt på én ferie, så akkurat nå ønsker jeg tips til «must do/see» i Marrakech. 
Det finnes flere marked/souk. Kan noen anbefale hvilken/e jeg burde få med meg?

Annet jeg få med meg i Marrakech? Hammams? 

Jeg trenger ikke høre hvor farlig det er der eller annet negativt om landet. Billettene er kjøpt - jeg skal dit!😀👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Vet ikke om du allerede har vært i Marokko, siden det er en stund siden du skrev denne tråden.

Jeg  har selv vært 7 ganger i Marokko de siste to årene og elsker landet.

Jeg vil anbefale deg medinaer i alle byer.

Jeg elsket en liten by i nord, Chefhauen, kjent som den blå byen. Helt nydelig.

Essauera er en liten fiskelandsby ikke så langt fra Mareakech. Helt spesiell atmosfære.

Jeg har vært i Casablanca, Rabat, Mohammedia, Tanger, Assila, Marrakesh, atlasfjellene osv. og alt er verdt et besøk. Marokkanere er vennlige og imøtekommende. Og mennene er kjekke 😉

Endret av Olle-Bolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (På 11.1.2025 den 21.30):

Jeg skal til Marokko og gleder meg vilt! 😀

Det sier seg selv at vi ikke får sett alt på én ferie, så akkurat nå ønsker jeg tips til «must do/see» i Marrakech. 
Det finnes flere marked/souk. Kan noen anbefale hvilken/e jeg burde få med meg?

Annet jeg få med meg i Marrakech? Hammams? 

Jeg trenger ikke høre hvor farlig det er der eller annet negativt om landet. Billettene er kjøpt - jeg skal dit!😀👌🏼

Du vet ikke at en dansk og norsk jente ble halshugget av islamister i Marokko for noen år siden? 

Anonymkode: 9604b...0ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du vet ikke at en dansk og norsk jente ble halshugget av islamister i Marokko for noen år siden? 

Tenk at du tør å bo i landet der en gærning kan drepe 77 mennesker på en gang.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olle-Bolle skrev (7 timer siden):

Vet ikke om du allerede har vært i Marokko, siden det er en stund siden du skrev denne tråden.

Jeg  har selv vært 7 ganger i Marokko de siste to årene og elsker landet.

Jeg vil anbefale deg medinaer i alle byer.

Jeg elsket en liten by i nord, Chefhauen, kjent som den blå byen. Helt nydelig.

Essauera er en liten fiskelandsby ikke så langt fra Mareakech. Helt spesiell atmosfære.

Jeg har vært i Casablanca, Rabat, Mohammedia, Tanger, Assila, Marrakesh, atlasfjellene osv. og alt er verdt et besøk. Marokkanere er vennlige og imøtekommende. Og mennene er kjekke 😉

Høres flott ut! Takk for svar.👌😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ashley jackson skrev (7 timer siden):

Tenk at du tør å bo i landet der en gærning kan drepe 77 mennesker på en gang.

Her kan du ihvertfall dra på fjelltur uten å risikere å bli halshugget av noen IS-gærninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her kan du ihvertfall dra på fjelltur uten å risikere å bli halshugget av noen IS-gærninger. 

SJansen for å dø i terror er usannsynlig liten, selv i Marokko. Millioner av mennesker besøker Marokko hvert år.

Anonymkode: 3a17f...c53

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marokko er et fredelig land med imøtekommende og vennlige mennesker.

Det var tragisk med de to jentene som ble drept, men gale mennesker finnes i alle land. 
Jeg synes det er latterlig å trekke frem denne hendelsen for å liksom gjøre Marokko til et farlig land.

Muslimer flest er helt vanlige mennesker som lever vanlige liv.

Marokko er et spennende og eksotisk land å reise til.

Maten er nydelig, mange spennende steder å oppleve og hyggelige mennesker 🇲🇦🇲🇦🇲🇦

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil anbefale en tur til ørkenen, men vær obs på at på den turen stopper bussen på restauranter der sjåføren får betalt for hver gjest han bringer, og maten er guffen hastig "skolekjøkkenmat" som ikke gjør ære på det marokkanske kjøkkenet. Opplevelsen likevel verdt å ikke spise godt akkurat de to dagene. (Om man drar fra Marrakech. ) 

Essaouira er helt fantastisk sjarmerende. Det er byen som inspirerte Egner til Kardemommeby. Bo i gamlebyen, og vær forberedt på at det nesten bestandig blåser på stranden der. 

Marrakech er et eventyr. Fes også. 

Marokkanske folk er vennlige og nysgjerrige. Ikke like redde for å snakke med fremmede som vi er. Spør imidlertid aldri menn som henger rundt på markeder om veien. Da klistrer de seg på og vil vise vei for betaling. Spør familier med barn og folk som ikke kan forlate sine butikker. Eller bruk Google maps. 

Pass på at taxisjåfører tar på takstameteret. "Ndir konti affak!" (Ta på takstameteret er du grei.) De fleste gjør det, men noen prøver seg ovenfor turister. Ved togstasjonen og lignende må man ofte avtale pris før man drar, men på flyplasser har de løsning med at man bestiller og betaler fastpris. 👍

Anonymkode: 4a43c...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...