Gå til innhold

Vi kjøper hus sammen med forskjellig utgangspunkt. Hvordan syns du det er naturlig at vi løser det? Æ

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg (K) og samboeren (M) skal kjøpe hus sammen. Vi har fått finansiering i orden, går inn med like mye penger i boligen og vil eie halvparten hver. Vi tar separate lån og vil betjene eget lån hver for oss. Jeg er gradert ufør, jobber deltid, og tjener lite. Han har godt betalt lederstilling og tjener nesten det dobbelte av det jeg gjør. 

Da vi ble sammen for to år siden hadde han et svært dårlig utgangspunkt økonomisk. Detaljene om hvorfor er uviktig, men det var uforskyldt (mest pga covid) og ikke fordi han hadde vært økonomisk ansvarlig. Han flyttet inn her hos meg, og vi har delt utgifter for strøm, kommunale avgifter, tv/internett og mat likt. Boligen har jeg kjøpt og betalt for alene, han har ikke betalt noen leie. Bilen har jeg også kjøpt alene. Vi deler på bomring og diesel, ut over det har han ikke hatt utgifter til bilen heller. Vi har bodd sammen her med denne fordelingen i 1,5 år nå. 

Han har hatt noen tøffe år og jeg har gjort alt jeg kunne for å tilrettelegge for at han skulle komme seg opp og frem igjen. Jeg har sett potensialet i han siden dag en. Han har vært deprimert, sykemeldt, arbeidsledig, og generelt hatt det tøft. Han har vært helt fantastisk med meg gjennom denne tiden og vist meg enorme mengder kjærlighet, men det praktiske med husarbeid og slikt har jeg tatt størstedelen av så han har kunnet fokusere alt sitt videre overskudd på jobb. 

Nå har han klart og komme seg opp igjen, og har nylig fått en lederstilling med ca dobbelt lønn av hva jeg tjener. Dermed kan han også få lån, så vi kan kjøpe bolig felles. Min bolig har ikke økt i verdi de 1,5 årene jeg har eid den og vi har bodd her sammen. Jeg kan selge og håpe på å få igjen investeringen min pluss dekte omkostninger, men det er langt fra sikkert jeg får nok for den til å ikke gå på tap ved salg. Jeg kan evt leie den ut og dekke utgiftene til lånet slik i håp om at markedet vil bedre seg sen kommende tiden. 

Det var vel det viktigste av informasjon om situasjonen vår. Hvordan ville dere løst utgifter i den nye boligen? Skal vi dekke alt helt likt? Jeg vil i så fall få det veldig trangt, mens han vil kunne leve mer romslig og spare litt penger i tillegg. Og bilen? Hvordan ville dere delt her? Vi er ikke gift, og kommer til å skeive samboerkontrakt via advokat. Vi elsker hverandre, og han sier fine ting som f eks at han nå får god lønn som vil komme oss til gode. Vi har ikke diskutert detaljer om dette enda, derfor dette innlegget hvor jeg er ute etter hvordan andre løser en slik situasjon og hva jeg bør forvente, good or bad. Tusen takk for hjelpa til de som har orker å lese hele og tar seg tid til å svare. 

Anonymkode: d889a...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi deler kostnadene prosentvis. Eier likevel 50/50. Jeg tjener dobbelt så mye som han får i uføretrygd, så da betaler jeg dobbelt så mye også. Gjelder alt av felleskostnader.

Han har vært med meg siden jeg var student og uten lønn. Den gangen betalte vi ganske likt, men han tok i ett økonomisk tak de gangene det ble for vanskelig for meg å få det til å gå rundt.

Etterhvert som jeg har fått bedre og bedre lønn har jeg gradvis bært mer og mer av felleskostnadene våre. Også har det blitt til at jeg ofte betaler for feriene våre alene, men det blir jo litt utenfor.

For meg føles det naturlig å gjøre det på den måten fordi vi er ett team. Og han har vært ved min side i oppbyggingen. Han ville heller ikke greid å betale halvparten, da hadde vi måttet flyttet til ett sted som var mer overkommelig for han.

Vi er ikke gift, men vi har barn sammen.

Endret av Nonstop1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes i utgangspunktet dere skal dele alt likt, gitt at dere bruker alt likt.

Det at du ikke får gevinst på din bolig og at den ikke har fulgt den generelle prisveksten, er jo strengt tatt ikke hans feil. Og det utgjør sannsynligvis en god del av regnestykket her, da du hadde kommet bedre ut med en bedre investering.

Dersom han er villig til å legge mer i potten, er det jo fint for deg. Det er jo helt opp til ham.

Anonymkode: 2cd73...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes i utgangspunktet dere skal dele alt likt, gitt at dere bruker alt likt.

Det at du ikke får gevinst på din bolig og at den ikke har fulgt den generelle prisveksten, er jo strengt tatt ikke hans feil. Og det utgjør sannsynligvis en god del av regnestykket her, da du hadde kommet bedre ut med en bedre investering.

Dersom han er villig til å legge mer i potten, er det jo fint for deg. Det er jo helt opp til ham.

Anonymkode: 2cd73...698

Da han nesten ikke hadde noe dekte jeg veldig mye av ting vi trengte felles. Seng, klesskap, kommoder, utemøbler, grill osv osv. Brukte sparepengene mine på vår felles komfort. Han har bodd her med null i husleie i 1,5 år. Og han basicly "leaser" bil til null kr i måneden. Er det helt fair og trenger ikke hensynstas videre nå som han tjene dobbelt så mye som meg? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 21.12):

Jeg (K) og samboeren (M) skal kjøpe hus sammen. Vi har fått finansiering i orden, går inn med like mye penger i boligen og vil eie halvparten hver. Vi tar separate lån og vil betjene eget lån hver for oss. Jeg er gradert ufør, jobber deltid, og tjener lite. Han har godt betalt lederstilling og tjener nesten det dobbelte av det jeg gjør. 

Da vi ble sammen for to år siden hadde han et svært dårlig utgangspunkt økonomisk. Detaljene om hvorfor er uviktig, men det var uforskyldt (mest pga covid) og ikke fordi han hadde vært økonomisk ansvarlig. Han flyttet inn her hos meg, og vi har delt utgifter for strøm, kommunale avgifter, tv/internett og mat likt. Boligen har jeg kjøpt og betalt for alene, han har ikke betalt noen leie. Bilen har jeg også kjøpt alene. Vi deler på bomring og diesel, ut over det har han ikke hatt utgifter til bilen heller. Vi har bodd sammen her med denne fordelingen i 1,5 år nå. 

Han har hatt noen tøffe år og jeg har gjort alt jeg kunne for å tilrettelegge for at han skulle komme seg opp og frem igjen. Jeg har sett potensialet i han siden dag en. Han har vært deprimert, sykemeldt, arbeidsledig, og generelt hatt det tøft. Han har vært helt fantastisk med meg gjennom denne tiden og vist meg enorme mengder kjærlighet, men det praktiske med husarbeid og slikt har jeg tatt størstedelen av så han har kunnet fokusere alt sitt videre overskudd på jobb. 

Nå har han klart og komme seg opp igjen, og har nylig fått en lederstilling med ca dobbelt lønn av hva jeg tjener. Dermed kan han også få lån, så vi kan kjøpe bolig felles. Min bolig har ikke økt i verdi de 1,5 årene jeg har eid den og vi har bodd her sammen. Jeg kan selge og håpe på å få igjen investeringen min pluss dekte omkostninger, men det er langt fra sikkert jeg får nok for den til å ikke gå på tap ved salg. Jeg kan evt leie den ut og dekke utgiftene til lånet slik i håp om at markedet vil bedre seg sen kommende tiden. 

Det var vel det viktigste av informasjon om situasjonen vår. Hvordan ville dere løst utgifter i den nye boligen? Skal vi dekke alt helt likt? Jeg vil i så fall få det veldig trangt, mens han vil kunne leve mer romslig og spare litt penger i tillegg. Og bilen? Hvordan ville dere delt her? Vi er ikke gift, og kommer til å skeive samboerkontrakt via advokat. Vi elsker hverandre, og han sier fine ting som f eks at han nå får god lønn som vil komme oss til gode. Vi har ikke diskutert detaljer om dette enda, derfor dette innlegget hvor jeg er ute etter hvordan andre løser en slik situasjon og hva jeg bør forvente, good or bad. Tusen takk for hjelpa til de som har orker å lese hele og tar seg tid til å svare. 

Ble litt langt lese, men det viktigste  er jo at du har gitt mest disse årene økonomisk  når han  hadde minst, da mener jeg at han skal gi mest økonomisk  nå når han vil tjene mye mer enn deg. 

Hvorfor trenger du råd ? Antar det er fordi han ikke har tilbydd deg om å betale mest nå?

Min kjæreste  hadde tilbudt meg dette automatisk, han er svært raus. Siden du har vært så raus bør han være det samme! 

Anonymkode: 837fb...afd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da han nesten ikke hadde noe dekte jeg veldig mye av ting vi trengte felles. Seng, klesskap, kommoder, utemøbler, grill osv osv. Brukte sparepengene mine på vår felles komfort. Han har bodd her med null i husleie i 1,5 år. Og han basicly "leaser" bil til null kr i måneden. Er det helt fair og trenger ikke hensynstas videre nå som han tjene dobbelt så mye som meg? 😊

Det er jo helt åpenbart at DU ønsker en annen fordeling enn 50/50, TS. Og da må du si det til ham. Hva vi tenker, er irrelevant. 
Jeg tenker vel at dere bør betale 50/50 for bolig, for det vil bli delt mellom dere hvis det blir slutt, og dere er ikke gift. Hvis det blir veldig trangt for deg, er alternativene:

1) Dere kjøper billigere bolig

2) Dere har annen eierfordeling enn 50/50. Vi hadde det pga min mann hadde mer egenkapital enn meg. Jeg eide 40%. Det var jo ikke mindre huset VÅRT fordi vi ikke eide 50/50. 

At du ikke har hatt fortjeneste på boligen din er irrelevant. 
Hvorfor må dere flytte? Kan han kjøpe seg inn i din bolig? 
Når det gjelder andre utgifter, tenker jeg det er rimelig at dere betaler etter inntekt. Han skal selvsagt betale for for eksempel bil!! 

Anonymkode: e827a...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er jeg også ufør. Vi vil dele utgiftene prosentvis etter inntekt.

Han ønsker at vi skal ha samme levestandard.

Vi skriver også samboerkontrakt og gjensidig testamenter.

Anonymkode: 26b57...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det uforståelig at noen ønsker å dele på en sånn måte at den ene sitter igjen med veldig mye mer enn den andre. Hva slags samliv er det?

Jeg må innrømme at jeg også får litt uggen smak i munnen av det du skriver om at du har satset på han og hjulpet ham å komme seg opp igjen fra grøfta. Det er jo tydelig at han ikke har noen planer om å vise takknemlighet for det ved å dele av sitt overskudd med deg nå, ellers ville du ikke laget denne tråden. Det er utrolig trist at du har latt deg utnytte. 

Anonymkode: c66e0...27d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...