Gå til innhold

Er foreldre selv skyld i at barna deres er mye syke?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Tror det hjelper lite med god håndhygiene hjemme når flere i nær omgangskrets ikke har det feks. Det jeg har lagt merke til er at når vi er syk hos oss, smitter vi sjelden andre, selv ikke i husstanden. Det samme kan jeg ikke si om de rundt oss, og det er sykt irriterende at de ikke kan ta noen forhåndsregler når de er syke. De sniker seg innpå oss siden de vet at vi ikke liker det. Plutselig er de også kommet til samme sted/besøk, selv uten avtale. Sykt irriterende!!! 

Men det skal sies at det ikke alltid er foreldres skyld at barna blir syk, da det fins mange grunner. Men blir et barn mye syk, så er det foreldenes ansvar å tørre å se om årsaken kan ligge i kosthold, mangler, hygiene etc

Anonymkode: 0940e...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror det hjelper lite med god håndhygiene hjemme når flere i nær omgangskrets ikke har det feks. Det jeg har lagt merke til er at når vi er syk hos oss, smitter vi sjelden andre, selv ikke i husstanden. Det samme kan jeg ikke si om de rundt oss, og det er sykt irriterende at de ikke kan ta noen forhåndsregler når de er syke. De sniker seg innpå oss siden de vet at vi ikke liker det. Plutselig er de også kommet til samme sted/besøk, selv uten avtale. Sykt irriterende!!! 

Men det skal sies at det ikke alltid er foreldres skyld at barna blir syk, da det fins mange grunner. Men blir et barn mye syk, så er det foreldenes ansvar å tørre å se om årsaken kan ligge i kosthold, mangler, hygiene etc

De der hadde jeg sagt klart ifra til! 

Anonymkode: fb0b6...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.19):

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

Anonymkode: 38c5d...efe

Hjelper håndvask mot luftbåren smitte?

Anonymkode: 849b0...099

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 16.33):

Det som er sykt irriterende, er at du skriver forHÅNDsregler. Det heter forholdsregler, altså om hvordan man forholder seg - hvordan man forholder seg både på forhånd og underveis og kanskje i ettertid også. Det hjelper ikke å vaske hendene bare før du blir syk…

Anonymkode: 849b0...099

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hygiene har noe å si, men også immunforsvaret og hvor mye man er eksponert for smitte. Alder på foreldrene kan ha litt å si mtp immunforsvar, eldre personer har gjerne opparbeidet seg mer immunitet enn unge. Sitter man mye alene på hjemmekontor er man ikke så eksponert for smitte som de som jobber i direkte kontakt med andre hele tiden. 

Anonymkode: 52a7e...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 7.43):

Det er mere menneske-bakterier og forurenset luft i tettbygde strøk, enn på en landlig bondegård. Det er jo helt logisk at de som bor mer isolert og ute i naturen er friskere.

Anonymkode: 083f2...e28

Tror du alle som bor på bondegård driver hjemmeskole for barna og kun tar en forsyningsrunde i byen 1 gang i måneden?

Barn som vokser opp på bondegård i dag går også i barnehage som de fleste andre norske barn. Og selv om det drives aktivt jord/landbruk på gården så er som oftest 1 eller begge foreldrene i jobb utenfor gården i tillegg. Så å si at de som bor på gård blir mindre utsatt for "menneske-bakterier" enn de som bor i byen viser hvor lite enkelte vet om gårdsdrift og matproduksjon i dagens samfunn. Noen lever tydligvis i en rosa småbruksboble  her ja...

Men det er helt riktig at det er forsket på at barn som vokser opp på gårdsbruk har mindre allergier og astma enn by-unger.

Det er også forsket på hvorvidt f.eks barnehage med gressplen, jordhauger og sandkasser kan bidra positivt til mindre allergi og astma enn barnehager med asfalterte og gummidekte uteområder. Konklusjonen der var at forekomsten av allergi og astma gikk ned når ungene kunne rote i sand og jord. 

Anonymkode: 833e7...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er syke kanksje en gang i året og bare småsyke,aldri lenger en et par dager. Vi spiser sunt, mye grønnsaker etc. (en del sukker blir det i tillegg). Selv har jeg ikke vært syk på 15 år. Men er ikke spesielt flinke med hygiene. Er kun etter dobesøk de har godt innarbeidede rutiner.. så vi har nok flaks:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er omtrent aldri syke. Har er barn på 3 år og det har ikke vært syk etter oppstart i bhg i høst. Både ansatte og barn rundt har ligget strødd med omgangssyke, vannkopper og forkjølelse. Men her har foreløpig ingenting bitt på enda.

og vi er uhygiensiske som fy! Vasker ikke hender etter vi kommer inn døra eller før måltider… vasker alltid etter middag, og selvfølgelig når vi lager maten. Men ikke alltid ungen har vasket fingrene før middag… jeg har derimot tro på at ungen har godt av å få i seg ulike bakterier!

sett motsatt på det! Da ungen vår var baby fikk det lov å leke med andre barns leker, uten at de måtte vaskes og steriliseres i forkant. Andre mødre i barselgruppa hadde helt hetta. Tok med egne leker og ble stressa om babyene spiste på noe de andre babyene hadde putta i munnen. Hos meg er det disse barna som nå er syke i hytt og gevær og mødre som er fortvilte fordi sykt barn-dagene for 2025 nesten allerede er oppbrukt 😅 og ja, vi er bare halvveis i januar!!

Jeg har troa på at man ikke må beskyttes mot alt til enhver tid! 

Anonymkode: 85173...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...