Gå til innhold

Er foreldre selv skyld i at barna deres er mye syke?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 23.26):

Så mange som går i forsvar her – føler dere dere truffet, eller? Selvfølgelig kan alle bli syke av og til, spesielt når man er utsatt i barnehage og skole. Men la oss være ærlige: Hadde barna blitt lært opp til god håndhygiene fra tidlig av, ville mange sykdomstilfeller enkelt kunne vært unngått. Det handler om å ta ansvar for det man kan kontrollere.

Anonymkode: 38c5d...efe

Visste du at barn oppvokst på gård er mindre syke enn barn oppvokst i by, og har også mindre astma og allergi? Et immunforsvar har godt av å få noe å bryne seg på og bli eksponert for bakterier og allergener (innenfor rimelighetens grenser). Det er ikke bra å ha det for rent også eller være overdrevent opptatt av vasking. Jeg synes man kan holde seg for god til å komme med spekuleringene du gjør i innlegget ditt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.27):

Folk har ulikt immunforsvar...

Anonymkode: 88de3...e74

Dette. Håndvask og god hygiene kan virke forebyggende om man har nedsatt immunforsvar eller lett for å bli smittet av bærere. Jeg er en bærer. Det vil si at jeg sjeldent blir syk, så kan jeg potensielt smitte og gjøre andre syke som ikke har samme kodene i immunforsvaret som meg selv. Så jeg er obs på det. 

Så er det slik at små barn kan sitte i sandkassa og spise sand og det går som regel bra. God håndhygiene er viktig og det samme er sunn fornuft. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (19 minutter siden):

Visste du at barn oppvokst på gård er mindre syke enn barn oppvokst i by, og har også mindre astma og allergi? Et immunforsvar har godt av å få noe å bryne seg på og bli eksponert for bakterier og allergener (innenfor rimelighetens grenser). Det er ikke bra å ha det for rent også eller være overdrevent opptatt av vasking. Jeg synes man kan holde seg for god til å komme med spekuleringene du gjør i innlegget ditt. 

Det er mere menneske-bakterier og forurenset luft i tettbygde strøk, enn på en landlig bondegård. Det er jo helt logisk at de som bor mer isolert og ute i naturen er friskere.

Anonymkode: 083f2...e28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.19):

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

NEI. Folk er ulike. Jeg er aldri syk.  Aldri. Sist var covid 2021. Har hatt barn med omgangssyke hjemme osv,jeg blir ikke smittet. Mitt minste barn var borte 1 gang (!) pga sykdom på 5 år i barnehagen! Han er aldri syk heller. Eldste min er syk mer. Vi har ikke noe spesiell hygiene  regler. Ei venninne er helt vill på antibac og smitte hindring, barna hennes er ofte syke allikevel  

Anonymkode: 50024...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er mere menneske-bakterier og forurenset luft i tettbygde strøk, enn på en landlig bondegård. Det er jo helt logisk at de som bor mer isolert og ute i naturen er friskere.

Det endrer ikke det faktum at det er bra for immunforsvaret å eksponeres for ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.26):

Interessant. Kanskje det er på tide å sjekke om rutinene deres er like grundige som dere tror? Eller er dette bare uflaks hver eneste gang?

Eller så har folk forskjellig immunforsvar, bor i forskjellige omgivelser etc etc.

Jeg er meget nøye med hygienen, men er likevel mer syk enn frisk gjennom vinterhalvåret.

Anonymkode: a10ca...268

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Arkana skrev (6 minutter siden):

Det endrer ikke det faktum at det er bra for immunforsvaret å eksponeres for ting. 

Så de som bor på gård, må oftere oppholde seg i folkemengder tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange av de barna som er mye syke som små er mindre syke når de blir eldre.

At dere er nøye på håndvask har egentlig mest å si for dere voksne. Det spiller jo ingen rolle om barna vasker hendene når de kommer hjem etter å ha vært 9 timer i barnehagen. Tror du de har unngått kontaktsmitte i 9 timer og på magisk vis derfor ikke blir syke fordi de vasker seg før de kommer hjem? 😅 Jeg skjønner ikke logikken din her.

Anonymkode: 2d08a...99e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange av de barna som er mye syke som små er mindre syke når de blir eldre.

At dere er nøye på håndvask har egentlig mest å si for dere voksne. Det spiller jo ingen rolle om barna vasker hendene når de kommer hjem etter å ha vært 9 timer i barnehagen. Tror du de har unngått kontaktsmitte i 9 timer og på magisk vis derfor ikke blir syke fordi de vasker seg før de kommer hjem? 😅 Jeg skjønner ikke logikken din her.

Anonymkode: 2d08a...99e

Det er jo selvfølgelig lettere for alle, om ett barn blir sykt, enn om hele familien ligger nede for telling. Bedre at én voksen er hjemme fra jobb, enn begge to? Logikken er logisk den.

Det er også fint om barna vasker hendene i det de ankommer barnehagen, da de ikke trenger å ta med seg avføring fra alle i familien sin inn på avdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 23.26):

Så mange som går i forsvar her – føler dere dere truffet, eller? Selvfølgelig kan alle bli syke av og til, spesielt når man er utsatt i barnehage og skole. Men la oss være ærlige: Hadde barna blitt lært opp til god håndhygiene fra tidlig av, ville mange sykdomstilfeller enkelt kunne vært unngått. Det handler om å ta ansvar for det man kan kontrollere.

Fordi det er helt normalt å bli syk. Jeg mener det ikke er noe man bør strebe etter å unngå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn blir smittet i barnehagen og på skolen, og som regel i form av dråpesmitte. Det er ikke noe foreldrene kan gjøre med det!

I tillegg opparbeides immunforsvaret, så de blir mindre syke seinere i livet = Min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hanne67 skrev (42 minutter siden):

Barn blir smittet i barnehagen og på skolen, og som regel i form av dråpesmitte. Det er ikke noe foreldrene kan gjøre med det!

I tillegg opparbeides immunforsvaret, så de blir mindre syke seinere i livet = Min erfaring.

Man blir somregel rensligerer senere i livet = min erfaring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

God helse er gode gener. Vi er ikke syke her i huset. Vi slurver med handhygiene også. Andre barn i klassene til barna er mye syke. 

Anonymkode: d1b7e...a77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har aldri vært så lite sykdom blant befolkningen, som under korona. Det var nok noen som slurvet hos dere.

De ekleste folka, brydde seg jo ikke under korona heller. Antihåndvask motstanderene skrek høyt da også 😅

Det var jo mange utbrudd rundt om kring. Det var kjempestrengt. MYE strengere enn normal hygiene. Man regnet jo med at de fleste ville bli smittet, men man prøvde å forsinke det så ikke alle ble smittet på en gang. Det var ingen som trodde eller mente at "ingen" skulle bli smittet. Det skulle i så fall være de eldre og syke, som skulle skjermes ekstra. Syns det er litt merkelig om vi skal forvente mindre smitte av vanlige virussykdommer i dag enn under korona. Eller så må vi tilbake til samme regime som under korona. 

Anonymkode: 3a101...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Noen har svakt immunforsvar. 
Og tåler lite. 
Noen har svakt immunforsvar og aldri blir syk. Jeg er en av dem. Men nå er jeg kronisk syk. 
Men influensa har jeg aldri hatt og sjelden forkjølt. 

Anonymkode: b8f68...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Foreldrene mine har aldri vært nøye med håndhygiene, men jeg og mitt søsken har nesten aldri vært syke. Omgangssyke kan jeg ikke huske at vi har hatt. Håndhygiene lærte vi selv når vi ble større. Har gått i barnehage i nesten fire år også uten å få omgangssyke. Folk har forskjellig immunforsvar og noen blir lettere syke en andre uansett om de er flinke med hygiene eller ikke. 

Anonymkode: fb0b6...7e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.19):

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

Neppe. Vi er dårlige på håndvask og aldri syke noen av oss 😂

Anonymkode: e0604...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I barnehagen sitter de og sutter på samme klossene og putter ting i munnen om hverandre. Jeg tenker vel at håndvask når de kommer hjem ikke hjelper stort da. Men jeg har prøvd da de var små. Kloret dørene og vasket både unger, hender og det meste annet frenetisk ved omgangssyke...

Anonymkode: ecc47...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreldrene mine har aldri vært nøye med håndhygiene, men jeg og mitt søsken har nesten aldri vært syke. Omgangssyke kan jeg ikke huske at vi har hatt. Håndhygiene lærte vi selv når vi ble større. Har gått i barnehage i nesten fire år også uten å få omgangssyke. Folk har forskjellig immunforsvar og noen blir lettere syke en andre uansett om de er flinke med hygiene eller ikke. 

Husker at jeg som liten lot lamungene vi hadde suge på fingeren min, også sugde jeg selv på fingeren etterpå uten å vaske hendene først 😂 Jeg var sikkert 3 år.  Man får vel ikke akkurat omgangssyke av det men det styrker sikkert immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...