Gå til innhold

Er foreldre selv skyld i at barna deres er mye syke?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

Anonymkode: 38c5d...efe

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Vi vjør akkurat som dere, og vi blir ofte syk i perioder. 

Anonymkode: 01741...e9d

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Vi vjør akkurat som dere, og vi blir ofte syk i perioder. 

Anonymkode: 01741...e9d

Interessant. Kanskje det er på tide å sjekke om rutinene deres er like grundige som dere tror? Eller er dette bare uflaks hver eneste gang?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja… dere har ett barn altså? 
Vel, hvordan var første året etter at poden begynte i barnehagen da?  
For å si det sånn . Vi har ikke hatt omgangssyke på over 20 år her i huset, men minstemann var sjuk stort sett i 2 år etter han begynte i bhagen. 
Endte opp med å ta mandlene og dren i ørene, men omgangssyke har han hatt bare  en gang , og nå er han 20 år. 
Tror ingen har hatt bedre håndhygiene enn vi. 
Første stopp når en kom hjem var inn og vaske henda .  

Anonymkode: a951c...d12

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

👑

Gratulerer med kjappe slutninger. 

Selvsagt henger smitte også samen med hygiene, men det er langt mer sammensatt. Finnes mange gjemnsom lever på samme måte som dere, men allikevel får de den ene infeksjonen etter den andre. Selv med god hygiene, sunt kosthold, rikelig aktivitet, god søvnhygiene og gode forholdsregler rundt smitte. 

Anonymkode: 00b69...8c8

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, vi har flere barn. Det er veldig ulikt hvor ofte de blir syke. Et av barna er omtrent syk ukentlig, mens et kun er syk et par ganger i halvåret.

Anonymkode: 715e2...988

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig er det foreldrenes feil. Enten slurver de med smittevern eller så er det genetisk dårlig immunforsvar.

Anonymkode: fc49f...2c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om 10 år er det motsatt. De barna har bygd opp et immunforsvar, dine blir sannsynligvis syke annenhver uke.

Anonymkode: d6a5b...eb2

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sp du går rundt å tror at barn som er syke kommer fra møkket hjem der de ikke er hygienisk?

Sorry men kanskje du hoppe litt ned og få beina på bakken. Noen blir syke ofte...andre ikke. Dette kommer av immunforsvaret etc.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Interessant. Kanskje det er på tide å sjekke om rutinene deres er like grundige som dere tror? Eller er dette bare uflaks hver eneste gang?

🙄 

Har man småbarn kan det være mye sykdom hos noen, uavhengig av rutiner hjemme, ernæring og søvn. Små barn smitter hverandre lett, f.eks ved hoste og lek med samme leker. De er også tett oppi hverandre. Så er også mennesker forskjellige med forskjellig immunforsvar. F.eks kan noen av barna i en familie være mer syke enn andre. 

Anonymkode: 913a5...b75

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du sett filmen «Contagion», som de sier det i den filmen: «The average person touches their face 2- or 3000 times a day. Three to five times every waking minute. In between, we're touching doorknobs, water fountains, elevator buttons and each other.»

God håndvask er viktig, men det er alt som skjer mellom som betyr noe. Folk har i tillegg ulikt immunforsvar. Smitte skjer, og folk reagerer ulikt. Du kan være glad for at deres familie ser ut til å takle sykdom bra. Men det er ikke noen grunn til å være skrive som om dere er bedre enn alle andre, som om dere har funnet den ene løsningen og at alle andre er idioter. 

Anonymkode: c07c6...ba4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er det foreldrenes feil. Enten slurver de med smittevern eller så er det genetisk dårlig immunforsvar.

Anonymkode: fc49f...2c7

Barn lever ikke i en isolert boble hjemme, men går i barnehage og skole hvor de er tett på andre barn. 

Anonymkode: 913a5...b75

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan vel være begge deler. Genetikk eller livsstil eller begge deler, som de fleste ting i livet.

Jeg tror også at overdreven vasking/bakteriefobi kan være like problematisk. Min venninne har vært manisk med vasking og skrubbing siden begge barna var babyer. For ikke å snakke om at hun løper rundt med disse antibakterielle sprayene i huset. De har begge eksemplager og er mye syke.

Anonymkode: 374bb...83b

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes smitten eksploderte etter at de startet på skolen.

Barn som burde blitt hjemme blir sendt på skolen. På skolen er de i større grad ansvarlige for håndhygiene, og når voksne ikke passer på tror jeg mange vasker hendene veldig kjapt, eller dropper det.

De sitter også gjerne tett på den som er syk.

Så nei, jeg mener en blir uskyldig rammet..

Anonymkode: 315f1...d2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er litt gener og litt flaks/uflaks. Vi er ikke så nøye på hygiene, har to barn og ingen av oss er noe særlig syke. Ungene har fått noen få av sykdommene som har gått i barnehagen, men alltid gått fort over. Har venner som er langt oftere syke som er nøyere enn oss med hygienen, men kan jo hende disse ville vært enda mer syk om de ikke passet på 🤷

Anonymkode: bc04c...69d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes smitten eksploderte etter at de startet på skolen.

Barn som burde blitt hjemme blir sendt på skolen. På skolen er de i større grad ansvarlige for håndhygiene, og når voksne ikke passer på tror jeg mange vasker hendene veldig kjapt, eller dropper det.

De sitter også gjerne tett på den som er syk.

Så nei, jeg mener en blir uskyldig rammet..

Anonymkode: 315f1...d2a

Så rart! Barnehagebarn er jo som regel mye oftere syke enn skolebarn. 

Anonymkode: 88feb...d5c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør akkurat det samme som deg ts, og nå har vi omgangssjuke for tredje gang siden november. 

Men, det går jo i barnehagen samtidig. Og jeg vet om folk der som ikke overholder noen 48-timers karantene, og jeg ser daglig unger som blir skysset inn fra garderoben uten å vaske hendene. De var flinke under korona, men nå har det glidd helt ut. 

Jeg vasket og jeg vasket og jeg vasket, i den tro det var oss det var noe galt med. Du skulle sett meg før jul da jeg vasket duploen, både såpevann og desperasjon sto veggimellom. Og likevel… Vi fikk omgangssjuke. Sammen med de andre i barnehagen. 

Så nei TS, du er ikke superflink og mye bedre enn alle andre, du har litt flaks og en annen genetisk disposisjon enn feks oss. Og kanskje litt heldigere med foreldrene i barnehagen. 

Anonymkode: b178a...04d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldstemann alltid blitt lett syk, forkjølelser setter seg lett i lungene og får hoste og har hatt mye feber. Yngste er aldri syk, eneste gangen borte fra skole/bsrnehage mer enn par dager var når barnet hadde covid. Har knapt hatt feber i hele sitt liv. Begge er aktive, yngste en del mer nå, men ikke 1-7 år, da likt. 

Vi får ulikt immunforsvar og ikke alle er født med like bra immunforsvar, Eldste, født en uke over tiden fikk vi beskjed om hadde underutviklete luftveier eller noe og de trodde han hadde astma fra han var et halvt år. 

Mat, allergier, luft, hygiene har litt å si også. Eldste var mye syk i barnehagen og etter han begynte på ungdomsskolen og vgs, men lite barneskolen (bedre plass og mye ute) 

Jeg har vært trener og lagleder for barna mine og jeg har vært forundret over hvor ofte mange er syke og det virker også som terskelen for når man er «syk» er veldig ulik.

Anonymkode: 11dc5...117

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar heller noen runder med sykdom i huset, enn å være nazi overdrevet på bakterier og vasking. Holder normalt renhold, ekstra dersom det er noe å ta hensyn til, men utover det så synes jeg smittehysteriet gir mer uhelse enn å få en og annen sykdomsrunde. 

Anonymkode: d6a5b...eb2

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...