Gå til innhold

Hva tenker dere om denne reaksjonen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sa til samboer her om kvelden: Er det greit for deg at jeg melder meg på dansekurs som er x1 per uke? 
«Hæ? Skal du liksom gå og vrikke og danse forann andre menn??» Jeg er vant til sjalusien hans, og gruet meg litt til å sjekke, og selvom det er en helt tullete reaksjon så måtte jeg svare at det aller høyst sannsynlig bare er damer der.. men det mente han var helt feil og han syntes at vi burde heller gå på noe kurs sammen.. Det er jo hyggelig det, men jeg ville gjøre dette alene og jeg ville melde meg på noe som han nok ikke vil være med på.. det heter funky adults og er til populærmusikk liksom.. Jeg gikk på dans i ungdommen og det gir meg masse glede. Jeg blir bare så lei meg at han ikke kan unne meg dette og det føles som enda en spiker i kista for forholdet.. Han sier han skal jobbe med sjalusien også klarer han ikke ta seg noen minutter for å svare på en ålreit måte engang.. 

Vi har 2 barn så eneste grunn til at jeg føler det skal være ett tema at man spør er av respekt for at den andre blir alene med barna, også har jeg jo dessverre lært meg til at slike ting blir hauset opp og prøver å respektere at han sliter med sjalusi med å spørre på en ålreit måte, men jeg ble bare totalt avfeid liksom.. 

Han er en kjempe fin pappa og en veldig kjærlig kjæreste, vi har det veldig fint når jeg bestemmer meg for at vi skal ha det fint og unngår endel ting, men med en gang jeg gjør litt mer av det jeg vil blir det dritt… Så skal man la en mann styre livet for å la barna vokse opp i ett hjem..? Svaret er jo nei, men å bare se barna 50% og utsette de for det føles så utrolig tungt.. Han har sagt seg villig til å gå i terapi (endelig) så jeg skal ringe familievernkontoret på mandag.. 

Anonymkode: 19730...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvfølgelig helt ute-reaksjon, men det vet du jo?

Du reflekterer godt og har rett i alt du skriver.

Anonymkode: a2577...e5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at han vil ha kontroll over deg. Hadde ikke godtatt det et øyeblikk. 

Anonymkode: 512ec...667

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du er sammen med denne sjalu og kontrollerende fyren fordi...?

Anonymkode: 63136...27c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kjærlig kjæreste som ikke ønsker at du skal gjøre noe som gir deg glede? Kjærlig og kjærlig, jeg ville brukt helt andre ord....

For meg er en kjærlig kjæreste en som ønsker meg alt godt,og som gjør det han kan for at jeg har det bra...

Anonymkode: 17338...ef7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og du er sammen med denne sjalu og kontrollerende fyren fordi...?

Anonymkode: 63136...27c

Han var ikke sånn før vi fikk barn.. vi var begge veldig happy go lucky, var som erteris og da var han vel ikke sjalu da, for jeg så bare han.. han innrømmer han har ett problem og prøver å jobbe med det, men selvom det har vært fremgang føles det ikke som det er nok.. Det er bare veldig vanskelig valg å ta. Hadde han enda slått meg eller vært utro eller noe, men her har jeg en trofast, hardt arbeidende kjæreste som er en kjempe fin far til mine barn. Skal jeg gå fra han fordi jeg ikke orker å stå i det imens han jobber med sjalusien? Det er vanskelig. Siste instans er vel terapi og se om det funker og hvis ikke har jeg vel svaret mitt.. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du skriver at han er en "veldig kjærlig kjæreste"...

Men han er jo ikke det! Han er tvert om en svært sjalu kjæreste som manipulerer og kontrollerer deg. Han er "veldig kjærlig" så lenge du gjør akkurat som han vil, og du ikke har noen egne meninger og ønsker for eget liv... Er det "veldig kjærlig", synes du - å være så kontrollerende? Er han "veldig kjærlig" når han viser at han ikke respekterer deg, ikke har tro på deg, og forsøker å ta fra deg det som gir deg glede?

Du skriver også at han er en "kjempefin pappa"...

Men er han det når han velger å behandle barnas mor så dårlig? Jeg mener han med dette viser at han ikke er en god pappa, for en god pappa ville ha respektert sine barns mor og unnet henne glede og gledet seg med henne - ikke psyke henne ned med å være kontrollerende og manipulerende.

Du skriver at han "endelig" sagt seg villig til å gå i terapi...

Men det er du som må ringe familievernkontoret. Med andre ord, han gidder ikke forplikte seg så mye at han viser initiativ og ansvar for å skaffe hjelp for det som er hans problem. Når en mann har så mye sjalusi som din har, så trenger han langt mer terapi alene utenom parterapien. Men ingenting tilsier at han har noen planer for noe slikt?

Jeg hadde meldt meg på det dansekurset og avsluttet forholdet.

Hadde jeg gitt en slik mann én siste sjanse, så hadde jeg krevd at han ringte for å avtale parterapi på mandag, men jeg hadde også krevd at han bestilte seg en time til sin lege for å be om henvisning til psykolog, og også at han valgte å gå i en gruppe med alternativ til vold - for når han kontrollerer deg i så stor grad som han gjør så har kontrollen bikket over i psykisk vold.

Anonymkode: 84282...0a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Han var ikke sånn før vi fikk barn.. vi var begge veldig happy go lucky, var som erteris og da var han vel ikke sjalu da, for jeg så bare han.. han innrømmer han har ett problem og prøver å jobbe med det, men selvom det har vært fremgang føles det ikke som det er nok.. Det er bare veldig vanskelig valg å ta. Hadde han enda slått meg eller vært utro eller noe, men her har jeg en trofast, hardt arbeidende kjæreste som er en kjempe fin far til mine barn. Skal jeg gå fra han fordi jeg ikke orker å stå i det imens han jobber med sjalusien? Det er vanskelig. Siste instans er vel terapi og se om det funker og hvis ikke har jeg vel svaret mitt.. 

TS

Hvordan jobber han med det? Hvor lenge har han jobbet med det?

Anonymkode: 17338...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud for noen dramaqueens! Har man virkelig ikke lov å være litt sjalu uten at folk diagnoserer en med Gud vet hva. Sjalusi er en del av oss mennesker og han har rett til å føle som han gjør, han elsker kona si og er redd for å miste henne?! Dette er litt vel for hysterisk når dere reagerer sånn som dere gjør omg. Mange som møter the other halv via sånn dansekurs osv, dette er vel ikke noe nytt? Hvorfor får han ikke lov til å ville gjøre noe sammen med kona? 

Anonymkode: 5561c...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg sa til samboer her om kvelden: Er det greit for deg at jeg melder meg på dansekurs som er x1 per uke? 
«Hæ? Skal du liksom gå og vrikke og danse forann andre menn??» Jeg er vant til sjalusien hans, og gruet meg litt til å sjekke, og selvom det er en helt tullete reaksjon så måtte jeg svare at det aller høyst sannsynlig bare er damer der.. men det mente han var helt feil og han syntes at vi burde heller gå på noe kurs sammen.. Det er jo hyggelig det, men jeg ville gjøre dette alene og jeg ville melde meg på noe som han nok ikke vil være med på.. det heter funky adults og er til populærmusikk liksom.. Jeg gikk på dans i ungdommen og det gir meg masse glede. Jeg blir bare så lei meg at han ikke kan unne meg dette og det føles som enda en spiker i kista for forholdet.. Han sier han skal jobbe med sjalusien også klarer han ikke ta seg noen minutter for å svare på en ålreit måte engang.. 

Vi har 2 barn så eneste grunn til at jeg føler det skal være ett tema at man spør er av respekt for at den andre blir alene med barna, også har jeg jo dessverre lært meg til at slike ting blir hauset opp og prøver å respektere at han sliter med sjalusi med å spørre på en ålreit måte, men jeg ble bare totalt avfeid liksom.. 

Han er en kjempe fin pappa og en veldig kjærlig kjæreste, vi har det veldig fint når jeg bestemmer meg for at vi skal ha det fint og unngår endel ting, men med en gang jeg gjør litt mer av det jeg vil blir det dritt… Så skal man la en mann styre livet for å la barna vokse opp i ett hjem..? Svaret er jo nei, men å bare se barna 50% og utsette de for det føles så utrolig tungt.. Han har sagt seg villig til å gå i terapi (endelig) så jeg skal ringe familievernkontoret på mandag.. 

Red flag.  Hadde vært min eks kjæreste  rimelig kjapt. Han drar deg ned,snakker deg ned. Ser du ikke det??

Anonymkode: 14364...d7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når noen er sjalu sånn som denne mannen så er det🚩🚩🚩🚩🚩 og man bør rømme skuta med en gang, ikke få barn. Men nå når det er gjort, så ja, gå og bli fri. Og dans uten stress. Eller lykke til med terapien, men folk forandrer seg jo ikke.

Anonymkode: 8d6a4...a09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Herregud for noen dramaqueens! Har man virkelig ikke lov å være litt sjalu uten at folk diagnoserer en med Gud vet hva. Sjalusi er en del av oss mennesker og han har rett til å føle som han gjør, han elsker kona si og er redd for å miste henne?! Dette er litt vel for hysterisk når dere reagerer sånn som dere gjør omg. Mange som møter the other halv via sånn dansekurs osv, dette er vel ikke noe nytt? Hvorfor får han ikke lov til å ville gjøre noe sammen med kona? 

Fordi hun vil ikke gjøre dette med han, men uten han. Det han gjør er å kontrollere henne og denne sjalusien er ikke en del av alle mennesker. Ikke for meg i hvertfall. Har aldri kontrollert noen. Da er man stygg med folk. Sånn sjalusi er det som driver folk vekk. Håper hun finner sin andre halvdel på dansegulvet. For det eneste hun har nå er et anker som holder henne nede. Du prøver å normalisere sjalusi og kontrollerende atferd. Det er ikke normalt nei.

Anonymkode: 8d6a4...a09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er for kort til å la være å danse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det denne mannen viser er ikke normal sjalusi, det er kontrollbehov og manipulering, hvor han nekter henne å gjøre ting hun ønsker å gjøre.

Er han så redd for å miste kona si er det enkleste måten å miste henne å være urimelig sjalu og kontrollerende. Er han så redd for å miste henne at han føler han må kontrollere henne, da er det han som har en så stor indre usikkerhet, eller et så høyt kontrollbehov av for narsissistisk syn på seg selv, til at han burde være i et forhold.

Hvis han har så lite tillit til kona, at han tror hun vil hoppe på første og beste mann på et dansekurs, da må han gjøre noe med egen selvtillit, og han bør jobbe med årsakene til at han er så redd for å miste henne - for de årsakene ligger hos ham selv.

Dette er en dansetype hun ønsker å gjøre kun for egen interesse, hun er åpen for andre typer dansekurs med ham. Når han nekter henne å gå dette ene kurset så er han urimelig kontrollerende, i så stor grad at det bikker over i psykisk vold når det er hans urimelige sjalusi som styrer ham her.

Ingen nekter ham å gjøre noe med kona, heller ikke Ts. Men dette er et kurs hun vil ta, som ikke er pardans. Om han ønsker å ta et dansekurs med kona så kan han jo bare ta initiativ til å finne et kurs de kan ta sammen en gang det passer.

Anonymkode: 84282...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...