Gå til innhold

Dere som slanker dere, har dere et sosialt liv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg prøver å gå ned i vekt. Så lenge jeg er hjemme er det ikke problem med kalori reduksjon. Men så skal jeg på et jobbseminar med 3-rettersmiddag to dager på rad. Gjerne flere ganger i måneden. Så er det bestemors bursdag. Så er det noen på jobb som har bakt, og jeg sårer de hvis jeg sier nei. Så vil venninner treffes på vinkveld. Så vil mannen ut.

Hvordan gjør dere disse tingene? Jeg må ned 10 kg. Jeg har lastet ned Lifesum premium, så jeg har en grei oversikt over hva jeg spiser og kalorimengde. Å kutte alkohol og snop er jo greit nok.

med en gang jeg går ut på diverse ting, eller inviterer noen hjem, så får jeg det liksom ikke til😅

Anonymkode: b502a...bf7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, ingen problem. Spiser og forsyner meg av det kalorifattige, evt spiser lite av det som drar kaloriene opp. 

Anonymkode: c26dd...010

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bare sette deg mål og finne løsninger på forhånd, før du skal på disse tingene. Bestem deg for hvor mye du skal spise, hva du kan spise og hva du må kutte ut. Treretters middag betyr jo ikke at du må spise opp alt på tallerkenen, eller at du må spise alle rettene i det hele tatt. De fleste er nok så opptatt av sin egen mat at de knapt enser at du spiser lite eller spiser noe annet. Og så drikker du vann til alle måltidene, eventuelt sukkerfri brus, og null alkohol.

Hvis du er invitert i selskap, må du enten spise mindre resten av dagen og ta ett lite stykke av den kaka, eller stå på ditt og tåle at noen blir såret. Det er jo din kropp og din helse, så hvorfor la noen andres sensitive følelser gå ut over din livsstil? De aller fleste blir bare bittelitt skuffet over at noen ikke vil smake, men tåler det helt fint. De færreste tar det personlig og blir såret.

Ikke gjør dette vanskeligere enn det er. Du bestemmer over din kropp, og ingen kan tvinge deg til å spise noe du ikke vil spise.

Anonymkode: b9acf...973

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes ikke det er noe problem. Når jeg er ute vurderer jeg hva jeg spiser og hvor mye. På arbeidsplassen min er det godteri så og si hver dag og ofte kaker/vafler på fredager. Det spiser jeg enkelt og greit ikke. Uansett om man prøver å gå ned i vekt eller ikke, så er det usunt med så mye søtt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er krevende, men jeg prøver å nagivere i det sosiale uten å fornærme de som har bakt etter laget mat. På jobb er det mindre problem. Spiser litt av hver rett om vi har sammenkomster med middag. Om noen har bakt eller det står kaker fremme så står jeg som regel over. Av og til tar jeg meg et pliktstykke og spiser noen biter, legger servietten over, og ingen legger merke til restene.

Sosialt er det mer krevende, da er det folk jeg er glad i ønsker å dele det de har laget. Da spiser jeg det de serverer, men reduserer egne måltider. Dropper feks lunsjen om jeg er invitert til middag og dessert og vin til venner. Liker å ha den prioriteringen, vil ikke være vanskelig og uhøflig. 

Anonymkode: 176e4...cc9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må du spise så mye da? Er det ikke bare å velge de sunneste alternativene, eventuelt spise mindre om maten er kalorifattig? 

Om du teller kalorier og gjør det en lengre periode så får du en grei oversikt over hvor mye kalorier det er i enkelte matvarer. 

Anonymkode: 6897e...205

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må jo velge en livsstil. Om ikke går du jo rett opp igjen når du starter å leve "normalt". Dette er noe du må fortsette med resten av livet. 

Om venninnene er ute så koser jeg meg med noen glass vin den dagen. 

Er jeg på restaurant velger jeg ofte litt sunnere alternativer, og dropper som regel desserten. (må sies jeg er ute en del, er det 3-4 ganger i året så betyr ikke disse kaloriene noe som helst) 

Spisepress rundt kaker takler jeg ikke. Mulig de blir såret første gangen, men så blir de vant med at du sier nei takk. Eller er det noe du liker godt så sier du ja-takk, men begrenser mengden. 

Skal jeg ut på middag, så kniper jeg ofte ekstra inn resten av dagen. Er jeg på ferie trener jeg en time om dagen (eller er ikke trening noe for deg, så dropper du mulig heller vinglasset, eller står over frokost). 

Du må rett og slett ta valg som er riktige for deg - og fortsette å ta de hver dag resten av livet. 

Anonymkode: b0174...b08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fastet ca 18-20 timer i døgnet i litt over ett år nå (unntak noen ganger selvsagt), og spiser hva jeg vil og hvor mye jeg vil når jeg først spiser. Har gått ned 35 kg. Fungerer veldig fint mtp det sosiale, er med på fester, ut på middag, lunsj osv. Orker ikke å telle kalorier og veie mat, derfor funker fastingen veldig bra for min del😊

Anonymkode: 047f4...d20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må egentlig bare prioritere. Og det gjelder ikke bare mens man slanker seg. Jeg må jobbe for å holde kroppen slank. Jeg har feks en regel om å aldri ta snacks eller kake på jobb. På jobb er det kun min vanlige magre lunsj. Ingen blir ekte såret av at du ikke tar bakst. Jeg er sjeldent ute å spiser, så da tar jeg ingen forhåndsregler, men om det var flere ganger i måneden må man jo begrense seg. Ikke spis opp rett og slett. Man trenger ikke vin eller kaloririk drikke på en jobbmiddag heller. 
Vinkveld med venner en sjelden gang er ok, men man kan også foreslå å gå en kveldstur sammen, eller møtes på cafe på dagtid istedenfor (og da kun ta svart kaffe). Skal jeg i bursdag til bestemoren min dropper jeg å spise noe før jeg kommer dit, samt bestemmer meg for å kun ta ett lite kakestykke. 

Anonymkode: b2502...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg. Det skal være en livsstil jeg skal kunne leve med. Man sårer ingen av å ikke spise baksten deres på jobb. Bare si "jeg passer litt på kiloene for tiden" eller noe sånt. Blir de sur får det være deres problem! Et glass vin med venninner ødelegger vel heller ikke vektnedgangen? Regner med dere ikke har det hver uke? Hold deg til et glass, og heller vær åpen om at du slanker deg. Ikke tenk alt eller ingenting, men velg sunnere alternativer/liten smakebit/et glass vin vs 4 glass.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trener mye de dagene jeg skal være sosial og spiser veldig sunt de dagene jeg ikke er det. 

Anonymkode: 09969...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 19.39):

Jeg prøver å gå ned i vekt. Så lenge jeg er hjemme er det ikke problem med kalori reduksjon. Men så skal jeg på et jobbseminar med 3-rettersmiddag to dager på rad. Gjerne flere ganger i måneden. Så er det bestemors bursdag. Så er det noen på jobb som har bakt, og jeg sårer de hvis jeg sier nei. Så vil venninner treffes på vinkveld. Så vil mannen ut.

Hvordan gjør dere disse tingene? Jeg må ned 10 kg. Jeg har lastet ned Lifesum premium, så jeg har en grei oversikt over hva jeg spiser og kalorimengde. Å kutte alkohol og snop er jo greit nok.

med en gang jeg går ut på diverse ting, eller inviterer noen hjem, så får jeg det liksom ikke til😅

La om livsstilen etter sommeren i 2022. Der går fint å være sosial, vi har alt for mye kake og snop på jobb - men jeg avstår fra det.

Når det kommer til jul, bursdager og andre anledninger med mye mat - begrenser jeg meg og lever i tillegg striktere en stund før og en stund etter.

I tillegg er jeg generelt veldig påpasselig med porsjonskontroll. Jeg spiser en gitt mengde og ikke mer. Det gjelder hele året, uavhengig av anledning.

Anonymkode: 8c18a...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slanker meg ikke, men byttet om til ketogen livsstil for et halvt år tid siden, bestående av mye rent kjøtt, smør, andre rene dyreprodukter og litt grønnsaker/nøtter/avokado.

Når jeg er på besøk hos andre takker jeg ja til kaffe/te, og er det andre ting som serveres tar jeg ingenting. Etter et par ganger så forventer ingen av de "samme" folkene at jeg takker ja lengre, etter at jeg har fortalt jeg spiser veldig lite karbohydrater. 

Når jeg inviterer har besøk hjemme hos meg serverer jeg ting som f.eks te, oppskjært økologisk paprika/tomater, oliven, nøtter ++ Ingen forventer å få søte desserter her, og derfor blir heller ingen skuffet! 😃

Anonymkode: 495cd...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Før sa jeg til meg selv at det var et problem med disse sosiale tilstelningene. 

Sannheten var at jeg lurte meg selv med det, og brukte det til en unnskyldning hvorfor jegikke klarte å slanke meg.

For når jeg var alene, så spiste jeg ofte enda mer.

Nå når jeg vet at jeg skal på sosiale tilstelninger spiser jeg lite i forkant, og ingenting etter på. Jeg forsynes meg lite, og lar gjerne ting være igjen på tallerkenen. Jeg drikker som oftest vann, og drikker jeg vin, tar jeg veldig lite.

Dermed er dette ingen problem lenger.

Jeg synes faktisk det er lettere å kontrolleremeg i besøk og hjemme de dagene jeg skal ut og spise

Anonymkode: b806e...587

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg et sosialt liv! Gikk ned 20 kilo i løpet av fjoråret og har aldri sagt nei til noe sosial pga slanking. Jeg tenker at det er hverdagene som er det viktigste, ikke de gangene jeg er på restaurant/middag/ferie. Noen ganger er det flere ganger pr uke, andre ganger uker  i mellom utskeielser. 

Jeg er ikke så glad i søtt så kaker holder jeg meg uansett unna - det har jeg alltid gjort. Det er også en fordel siden det ofte er mye kaker og bakst på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke de tingene du skisserer opp som er problemet. Det er alt det du kaster i deg ved siden av. At du ikke får i deg nok proteiner. At du ikke beveger deg nok. 

Det går helt fint å spise en 3-retters middag. Daglig kaloriinntak for en kvinne som ønsker å stramme litt opp, men trener hardt er ca 2200kcal om dagen, og minst 120g proteiner. Problemet er vel at du hverken trener hardt eller får i deg nok næring.

Anonymkode: b0c2e...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 19.39):

Enten dropp desserten, eller gi beskjed om at du ønsker frukt i stedet for. Men kollegaene kan da ikke bli såret om du sier nei? Andre mennesker skal da ikke bestemme hva du skal spise. På vinkveld og når mannen vil ut så hold deg til lavkalori drikke, unngå for mye så det heller ikke blir for mye mat. Og vær obs på at når du slanker deg kan alkoholen gå mye raskere til hodet. Gikk ned 15 kilo for noen år siden og hadde en 17.mai hvor jeg rett å slett ble full på lunchen da jeg hadde telt kalorier i flere måneder og det var første gang jeg slo meg litt løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke de tingene du skisserer opp som er problemet. Det er alt det du kaster i deg ved siden av. At du ikke får i deg nok proteiner. At du ikke beveger deg nok. 

Det går helt fint å spise en 3-retters middag. Daglig kaloriinntak for en kvinne som ønsker å stramme litt opp, men trener hardt er ca 2200kcal om dagen, og minst 120g proteiner. Problemet er vel at du hverken trener hardt eller får i deg nok næring.

Anonymkode: b0c2e...126

Ts er i en prosess hvor hun går ned i vekt! Hun trenger ikke pekefinger eller åpenlyse råd som både hun og alle andre vet. Men under en prosess med å gå ned i vekt ønsker man ofte å holde seg til målene man har satt og det skal ikke mange dagene til før man ikke går noe ned den uken, som er demotiverende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, er til og med ute på restaurant og spiser god mat og drikker god vin sammen med folk

Det handler om balanse!!! :)

Anonymkode: 52e09...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man er overvektig har folk rundt mye mer forståelse er min erfaring. Du kan lett komme unna kake på jobb osv ved å si du slanker deg. Jeg har selv alltid vært slank, men må jobbe for det og begrense meg hver dag. Føler jeg får styggere blikk dersom jeg avstår fra kake på jobb. Jeg kan jo liksom «spise hva jeg vil».

Anonymkode: b2502...8c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...