Akebrett Skrevet 9 timer siden #41 Del Skrevet 9 timer siden https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/dette-bor-du-vite-om-flytting-til-hytta/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #42 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommunen har jo ingen plikt til å yte noe når det er en hytte. Dvs nødtjenester og slik..Og hjemmetjeneste på hytta er slett ingen selvfølge på steder der de allerede er overarbeidet og har knapt med tid allerede. Følg regler som er og får du avslag så er det en grunn til det! Anonymkode: 43890...9c5 Dy husker tydeligvis ikke spetakkelet under pandemien, da kommunene var bekymret over at 1000-vis ville dra på hytta. Selvsagt får du nød og helsehjelp. Anonymkode: 2db73...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #43 Del Skrevet 8 timer siden A-hunter skrev (5 timer siden): Hvem er "vi" her? Et eller annet fantasiborgervern? Og hva mener du med "måtte ut"? Kastet "dere" folk ut fra sin egen hytte? Hvor finner du hjemmelen til å gjøre dette? Kastet ut til hva? Telt? Kommunal leilighet til hytta kunne brukes igjen? Tror ikke på et eneste ord av innlegget ditt... AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tull og vas. Anonymkode: 2db73...af7 Byggesakskontoret jeg jobbet i. Og hjemmelen er paragraf (får ikke til å skrive tegnet på mobilen) 32-3 i plan- og bygningsloven. Jeg bryr meg ikke så veldig hardt om dere tror meg eller ikke, det skjedde nå 🤷♀️ Anonymkode: a094a...b33 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #44 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Byggesakskontoret jeg jobbet i. Og hjemmelen er paragraf (får ikke til å skrive tegnet på mobilen) 32-3 i plan- og bygningsloven. Jeg bryr meg ikke så veldig hardt om dere tror meg eller ikke, det skjedde nå 🤷♀️ Anonymkode: a094a...b33 Deg om det. Anonymkode: 2db73...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 6 timer siden #45 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Byggesakskontoret jeg jobbet i. Og hjemmelen er paragraf (får ikke til å skrive tegnet på mobilen) 32-3 i plan- og bygningsloven. Jeg bryr meg ikke så veldig hardt om dere tror meg eller ikke, det skjedde nå 🤷♀️ Anonymkode: a094a...b33 Selvsagt skjedde ikke det. Reiser dere rundt og løfter på dynene til hyttefolk og fører opp når de er/ikke er på hytta? Eller bare møter dere opp og hevder at folk bor der og må se til helvete å komme seg ut og håper at de tror på det? Dette er nøyaktig 0 % sannsynlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #46 Del Skrevet 5 timer siden A-hunter skrev (9 minutter siden): Selvsagt skjedde ikke det. Reiser dere rundt og løfter på dynene til hyttefolk og fører opp når de er/ikke er på hytta? Eller bare møter dere opp og hevder at folk bor der og må se til helvete å komme seg ut og håper at de tror på det? Dette er nøyaktig 0 % sannsynlig. Nå hadde disse folkeregistert adresse på hytta, så det var ikke så vanskelig. De holdt det ikke skjult eller prøvde å nekte heller. Det startet med mailer fra naboene som ikke synes noe om at andre fikk bo på hytta når de ikke fikk. Det var såklart ikke noe omfattende ulovlighetsoppfølging generelt for folk som bodde på hytta i kommunen, det gjaldt noen få som vi måtte gå videre med. Det følger av plan- og bygningsloven at kommunen har en plikt til å følge opp ulovligheter, og når naboer følger med så var vi bare nødt til å ta tak. Hvorfor i himmelens navn skulle jeg sitte her og lyve om noe sånt? Bryr meg veldig lite om folk bor på hytta si jeg. Var ikke for å skremme TS, men for å si at innimellom kan kommunen følge opp. Anonymkode: a094a...b33 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 5 timer siden #47 Del Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nå hadde disse folkeregistert adresse på hytta, så det var ikke så vanskelig. De holdt det ikke skjult eller prøvde å nekte heller. Det startet med mailer fra naboene som ikke synes noe om at andre fikk bo på hytta når de ikke fikk. Det var såklart ikke noe omfattende ulovlighetsoppfølging generelt for folk som bodde på hytta i kommunen, det gjaldt noen få som vi måtte gå videre med. Det følger av plan- og bygningsloven at kommunen har en plikt til å følge opp ulovligheter, og når naboer følger med så var vi bare nødt til å ta tak. Hvorfor i himmelens navn skulle jeg sitte her og lyve om noe sånt? Bryr meg veldig lite om folk bor på hytta si jeg. Var ikke for å skremme TS, men for å si at innimellom kan kommunen følge opp. Anonymkode: a094a...b33 Ganske spesielt at du får et pålegg om å endre bostedsadresse (som er det dere har gjort) til å bli at dere har "kastet ut folk fra hytta si" som du begynte med. Og fortsatt hevde at det er det samme... Man kan ihvertfall trygt slå fast at historien din ikke var riktig når noen gikk den etter i sømmene, noe som åpenbart var helt nødvendig. Endret 5 timer siden av A-hunter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #48 Del Skrevet 3 timer siden Først må dere sjekke at reguleringsformålet er bolig, eller om det er mulig å omregulere tomten til bolig. Mange tidligere hyttefelt har blitt omregulert til bolig, så det er ikke umulig. Deretter må dere kontakte et ansvarlig foretak som kan påta seg oppdraget, for eksempel et byggefirma eller en arkitekt. De må gå gjennom hytten og se hva som må endres for å oppdatere den til dagens standard, slik at den oppfyller alle dagens krav til bolig. Det kan være ekstremt dyrt, avhengig av hvor gammel hytten er. Hytter har lempeligere krav enn boliger, så det må uansett mye arbeid til. I mange tilfeller er det billigere å rive hytten og bygge ny bolig. Det er veldig synd i et miljøperspektiv. Jeg tror imidlertid at de arbeider med å endre på disse reglene. Hilsen byggesaksbehandler i en kommune lignende det du beskriver. Anonymkode: 2107b...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #49 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Byggesakskontoret jeg jobbet i. Og hjemmelen er paragraf (får ikke til å skrive tegnet på mobilen) 32-3 i plan- og bygningsloven. Jeg bryr meg ikke så veldig hardt om dere tror meg eller ikke, det skjedde nå 🤷♀️ Anonymkode: a094a...b33 Kommunen kan også velge å ikke følge opp ulovligheter, eller å prioritere annerledes. Vi har mange som bor på hyttene sine i vår kommune, og det er alltids noen som melder det inn. Likevel er det jo lov å være på hytta halve året (minus én dag), så det er i praksis helt umulig å vurdere om noen bor der eller ikke. Det er for øvrig ikke mulig å folkeregistrere seg på en fritidsbolig, så her er det noen som har gjort en kardinaltabbe. Anonymkode: 2107b...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #50 Del Skrevet 1 time siden A-hunter skrev (3 timer siden): Ganske spesielt at du får et pålegg om å endre bostedsadresse (som er det dere har gjort) til å bli at dere har "kastet ut folk fra hytta si" som du begynte med. Og fortsatt hevde at det er det samme... Man kan ihvertfall trygt slå fast at historien din ikke var riktig når noen gikk den etter i sømmene, noe som åpenbart var helt nødvendig. Den var jo riktig? De flyttet ut etter tvangsmulkt. Anonymkode: a094a...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #51 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommunen kan også velge å ikke følge opp ulovligheter, eller å prioritere annerledes. Vi har mange som bor på hyttene sine i vår kommune, og det er alltids noen som melder det inn. Likevel er det jo lov å være på hytta halve året (minus én dag), så det er i praksis helt umulig å vurdere om noen bor der eller ikke. Det er for øvrig ikke mulig å folkeregistrere seg på en fritidsbolig, så her er det noen som har gjort en kardinaltabbe. Anonymkode: 2107b...9b2 Kun ved mindre overtredelser, ikke der det for eksempel er nødvendig med dispensasjon. Anonymkode: a094a...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 57 minutter siden #52 Del Skrevet 57 minutter siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kommunen har jo ingen plikt til å yte noe når det er en hytte. Dvs nødtjenester og slik..Og hjemmetjeneste på hytta er slett ingen selvfølge på steder der de allerede er overarbeidet og har knapt med tid allerede. Følg regler som er og får du avslag så er det en grunn til det! Anonymkode: 43890...9c5 Hei TS her Ambulanse, hjemmehjelp og politi har stadig vekk vært i området der "hyttene" ligger, så offentlige tjenester har vært der i mange år (25+) som jeg vet om, mulig enda lenger. For å svare noen andre i forhold til å få inn kravene for helårsbolig. Det er både innlagt vann, kloakk (litt usikker på kloakk men vann var det og kloakk hadde vi fikset uansett, har satt av penger til sånt), strøm er det og offentlig vei hele året er det. Isolasjon/varmekilder tror jeg også skal være i orden. Vet at de som bor der nå har betalt kommunale avgjifter og fått søppeltømming, post, måking av vei i alle år. Så vet ikke helt hvorfor de ikke har søkt eller fått godkjent til endring fra fritidsbolig til helårs.. Det er som sagt i et område som for mange år siden bare hadde hytter men ikke i dag, så man kan egenlig ikke kalle det for et hytteområde tenker jeg.. Siden det er så få igjen og ingen turstier rundt, ingen alpint, ikke noe som gjør det passende for et hytteområde lenger.. Tusen takk for alle som svarer og kommer med tips. Anonymkode: 939b2...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå