Gå til innhold

Skal kjøpe en hytte vi vil gjøre om til helårsbolig, noen som har gjort det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei jeg og samboer har planer om å kjøpe en hytte som ligger i et område hvor det kun er 2% fritidsboliger men resten vanlig bolig. I det området var det kun hytter på 40-50 tallet men fra rundt 90 tallet til i dag er så si alle hustandene helårsboliger (og det er mange). Det er nærme sentrum av en passe stor by, det er ingen turløyper til verken å gå tur, på ski eller slalom. Det er med andre ord ganske dårlig område for kjøp av en hytte. Men de som skal selge og flere boliger rundt på det lille område som forsatt blir kalt for hytteområde, har bodd der hele året i over 25 år (som jeg vet om, muliig enda lenger) uten problem. De fleste hyttene rundt har innlagt vann så det burde være mulig å koble på tenker vi. 

Men jeg og samboer vil gjerne endre denne hytten til helårsbolig da vi er redd for eventuelt bot, bli kastet ut osv. Vi vet at det er en vei dit som er åpent hele året, det leveres post, søppeltømming, måking og det er strøm på "hytten". Vann er vi litt usikre på, men dette er noe vi hadde ordnet om vi hadde kjøpt det. 

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og vet hva som skal til/hva kostnaden blir? Og kan man finne ut om det er mulig å endre før et kjøp? 

Anonymkode: 939b2...359

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er jeg også interessert i, jeg har prøvd å lese litt, men jammen mye sprikende info der ute.. 

Anonymkode: 3e046...e02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må forhøre dere med kommunen for å få vite hvordan gå frem.

Anonymkode: d79ea...577

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være en møysommelig prosess, og ikke mulig å endre før kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt umulig å si. Det kan bli sinnsykt dyrt dersom hytten ikke tilfredsstiller dagens byggtekniske krav til helårsbolig og ligger i et LNF-område. 

Anonymkode: 6c3f0...f0b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det må søkes om bruksendring, og boligen må oppfylle visse krav i TEK17. Dersom det er regulert til hytte må det også søkes om dispensasjon. Hør med kommunen, det er de som må behandle søknad. 

Anonymkode: a094a...b33

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei jeg og samboer har planer om å kjøpe en hytte som ligger i et område hvor det kun er 2% fritidsboliger men resten vanlig bolig. I det området var det kun hytter på 40-50 tallet men fra rundt 90 tallet til i dag er så si alle hustandene helårsboliger (og det er mange). Det er nærme sentrum av en passe stor by, det er ingen turløyper til verken å gå tur, på ski eller slalom. Det er med andre ord ganske dårlig område for kjøp av en hytte. Men de som skal selge og flere boliger rundt på det lille område som forsatt blir kalt for hytteområde, har bodd der hele året i over 25 år (som jeg vet om, muliig enda lenger) uten problem. De fleste hyttene rundt har innlagt vann så det burde være mulig å koble på tenker vi. 

Men jeg og samboer vil gjerne endre denne hytten til helårsbolig da vi er redd for eventuelt bot, bli kastet ut osv. Vi vet at det er en vei dit som er åpent hele året, det leveres post, søppeltømming, måking og det er strøm på "hytten". Vann er vi litt usikre på, men dette er noe vi hadde ordnet om vi hadde kjøpt det. 

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og vet hva som skal til/hva kostnaden blir? Og kan man finne ut om det er mulig å endre før et kjøp? 

Anonymkode: 939b2...359

Å endre fra hytte til helårsbolig krever søknad til kommunen. Du må oppfylle visse kriterier for boligens størrelse, vann og kloakk m.m. 

Å søke bruksendring koster deg lett en hel formue, i tillegg risikerer du å ikke få bruksendring, hva gjør du da?

Anonymkode: adedc...2b9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å endre fra hytte til helårsbolig krever søknad til kommunen. Du må oppfylle visse kriterier for boligens størrelse, vann og kloakk m.m. 

Å søke bruksendring koster deg lett en hel formue, i tillegg risikerer du å ikke få bruksendring, hva gjør du da?

Anonymkode: adedc...2b9

Bor fast på hytten. Hvem kan finne ut av det? Det er hel ingen kontroll? 

Anonymkode: 319af...6fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ingen kontroll på det om noen bor fast på hytten? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vel ingen kontroll på det om noen bor fast på hytten? 

Noen må evt varsle.  Noen sladret på en i hyttefeltet der pappaen min har hytte. Det ble visst ganske trøblete. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renovasjon, vann nevnte TS…. Strømstøtte kan en bare glemme etc, mange «skjær i sjøen» her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Bor fast på hytten. Hvem kan finne ut av det? Det er hel ingen kontroll? 

De som har ansvar for renovering og brøyting legger fort merke til dette på slike steder.

Vet om flere saker hvor folk ikke har fått bo der hele året.

Om man forventer å ta del i en kommunes tilrettelegging for innbyggerne, så bør man også ha anstendighet til å melde flytting for å sikre at kommunen får midler som tilsvarer det faktiske folketallet i kommunen.

Anonymkode: b725f...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wilma89 skrev (35 minutter siden):

Noen må evt varsle.  Noen sladret på en i hyttefeltet der pappaen min har hytte. Det ble visst ganske trøblete. 

Løses med en postboksadresse. Jeg bor på hytta 8-10 mnd hvert år, aldri hørt et pip.

Anonymkode: 2db73...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...