AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Hei jeg og samboer har planer om å kjøpe en hytte som ligger i et område hvor det kun er 2% fritidsboliger men resten vanlig bolig. I det området var det kun hytter på 40-50 tallet men fra rundt 90 tallet til i dag er så si alle hustandene helårsboliger (og det er mange). Det er nærme sentrum av en passe stor by, det er ingen turløyper til verken å gå tur, på ski eller slalom. Det er med andre ord ganske dårlig område for kjøp av en hytte. Men de som skal selge og flere boliger rundt på det lille område som forsatt blir kalt for hytteområde, har bodd der hele året i over 25 år (som jeg vet om, muliig enda lenger) uten problem. De fleste hyttene rundt har innlagt vann så det burde være mulig å koble på tenker vi. Men jeg og samboer vil gjerne endre denne hytten til helårsbolig da vi er redd for eventuelt bot, bli kastet ut osv. Vi vet at det er en vei dit som er åpent hele året, det leveres post, søppeltømming, måking og det er strøm på "hytten". Vann er vi litt usikre på, men dette er noe vi hadde ordnet om vi hadde kjøpt det. Er det noen som har vært i en lignende situasjon og vet hva som skal til/hva kostnaden blir? Og kan man finne ut om det er mulig å endre før et kjøp? Anonymkode: 939b2...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Dette er jeg også interessert i, jeg har prøvd å lese litt, men jammen mye sprikende info der ute.. Anonymkode: 3e046...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Dere må forhøre dere med kommunen for å få vite hvordan gå frem. Anonymkode: d79ea...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Det kan være en møysommelig prosess, og ikke mulig å endre før kjøp. Anonymkode: d79ea...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden https://www.eiendomsadvokater.no/plan-og-bygningsrett/bruksendring/ Anonymkode: d79ea...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Helt umulig å si. Det kan bli sinnsykt dyrt dersom hytten ikke tilfredsstiller dagens byggtekniske krav til helårsbolig og ligger i et LNF-område. Anonymkode: 6c3f0...f0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Det må søkes om bruksendring, og boligen må oppfylle visse krav i TEK17. Dersom det er regulert til hytte må det også søkes om dispensasjon. Hør med kommunen, det er de som må behandle søknad. Anonymkode: a094a...b33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 54 minutter siden #8 Del Skrevet 54 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei jeg og samboer har planer om å kjøpe en hytte som ligger i et område hvor det kun er 2% fritidsboliger men resten vanlig bolig. I det området var det kun hytter på 40-50 tallet men fra rundt 90 tallet til i dag er så si alle hustandene helårsboliger (og det er mange). Det er nærme sentrum av en passe stor by, det er ingen turløyper til verken å gå tur, på ski eller slalom. Det er med andre ord ganske dårlig område for kjøp av en hytte. Men de som skal selge og flere boliger rundt på det lille område som forsatt blir kalt for hytteområde, har bodd der hele året i over 25 år (som jeg vet om, muliig enda lenger) uten problem. De fleste hyttene rundt har innlagt vann så det burde være mulig å koble på tenker vi. Men jeg og samboer vil gjerne endre denne hytten til helårsbolig da vi er redd for eventuelt bot, bli kastet ut osv. Vi vet at det er en vei dit som er åpent hele året, det leveres post, søppeltømming, måking og det er strøm på "hytten". Vann er vi litt usikre på, men dette er noe vi hadde ordnet om vi hadde kjøpt det. Er det noen som har vært i en lignende situasjon og vet hva som skal til/hva kostnaden blir? Og kan man finne ut om det er mulig å endre før et kjøp? Anonymkode: 939b2...359 Å endre fra hytte til helårsbolig krever søknad til kommunen. Du må oppfylle visse kriterier for boligens størrelse, vann og kloakk m.m. Å søke bruksendring koster deg lett en hel formue, i tillegg risikerer du å ikke få bruksendring, hva gjør du da? Anonymkode: adedc...2b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå