Gå til innhold

Konsekvenser hos tenåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg savner veldig alenetid/voksentid!

Er alenemor til en 14-åring, som er hjemme HELE tiden. Hu er dog veldig sosial, aktiv i idrett, og ønsker ofte å overnatte hos andre. Men når JEG en sjelden gang spør om hun kan sove hos noen, fordi jeg har jobbfri og har lyst til å møte MINE venner ute en kveld, er det vanskelig..

Idag f.eks: Jeg spurte i starten av uken om hun kunne finne overnatting eller sove hos familiemedlem, fordi jeg hadde planer i kveld. Det løste seg. Men så kommer dagen, og da "har hun ikke lyst", og det forventes at jeg bare avlyser mine planer nå.

En avtale er en avtale, i mine øyne. Hvordan skal livet gå, om man bare skal avlyse ting fordi man plutselig ikke har lyst - OG det går utover andre? Hun er i en vanskelig alder også, så vanskelig å ha en rolig samtale, fordi hun har så urasjonelle argumenter og sammenligner oss i veldig mye. Hva er rasjonelt å gjøre i denne situasjonen? Vil ikke "kaste henne ut", men vil få henne til å forstå at det er forskjell på at hun møter sine venner daglig, mens jeg møter mine hvert kvartal, og at jeg derfor er avhengig av at hun holder avtaler..

Anonymkode: 93706...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er hun hjemme hele tiden samtidig som hun ofte ønsker å overnatte hos andre? 

Det er hennes hjem også. Som tenåring hadde jeg blitt såret hvis moren min ønsket at jeg skulle være hos andre for å ikke ødelegge hennes planer. 

Må datteren din være på overnatting fordi du har planer på kvelden? Kommer du så sent hjem? 🤷🏼‍♀️

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig spesielt å spørre om hun kan sove borte fordi du legger planer

Anonymkode: 6e37f...1a1

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lei en barnevakt til henne da 

Anonymkode: 97c01...02b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er alenemor til en 14-åring, som er hjemme HELE tiden. Hu er dog veldig sosial, aktiv i idrett, og ønsker ofte å overnatte hos andre. Men når JEG en sjelden gang spør om hun kan sove hos noen, fordi jeg har jobbfri og har lyst til å møte MINE venner ute en kveld, er det vanskelig..

Idag f.eks: Jeg spurte i starten av uken om hun kunne finne overnatting eller sove hos familiemedlem, fordi jeg hadde planer i kveld. Det løste seg. Men så kommer dagen, og da "har hun ikke lyst", og det forventes at jeg bare avlyser mine planer nå.

En avtale er en avtale, i mine øyne. Hvordan skal livet gå, om man bare skal avlyse ting fordi man plutselig ikke har lyst - OG det går utover andre? Hun er i en vanskelig alder også, så vanskelig å ha en rolig samtale, fordi hun har så urasjonelle argumenter og sammenligner oss i veldig mye. Hva er rasjonelt å gjøre i denne situasjonen? Vil ikke "kaste henne ut", men vil få henne til å forstå at det er forskjell på at hun møter sine venner daglig, mens jeg møter mine hvert kvartal, og at jeg derfor er avhengig av at hun holder avtaler..

Altså, hva??

Det er din tenåring.. Og hun BØR selvfølgelig alltid være velkommen hjemme.. 4år til så er du fri til å slå deg løs... Skjønner at du savner litt rgentid med venner, men hvorfor kan ikke du ta en liten tur ut og så komme hjem igjen og hun være der? skal du være drita eller ha med deg noen hjem?? Hva er greia?

Blir sjokkert over enkelte foreldre...

Anonymkode: da0b2...616

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en avtale er en avtale. Og hun bør være stor nok til å forstå at du også vil ha egne avtaler. MEN! Sykt stor forskjell på om du prøver å sende henne vekk hver uke eller om det er to ganger i året. 

En av våre er *aldri* på overnatting på eget initiativ (unntatt stevner ol med idretten, men da er jeg eller mannen med som trener uansett). Allikevel godtar hen helt fint om vi bestemmer at hen må sove hos besteforeldre en natt her og der. Men liksom, hva slags konsekvenser? Man må jo bare snakke sammen og få ungen til å forstå hvorfor det er viktig for deg.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan ikke 14 åringer være hjemme alene?

Anonymkode: 566bf...8cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva for planer har du da? Hvis du skal ut kan vel 14 åringen være alene hjemme?

Anonymkode: d8926...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kan ikke 14 åringer være hjemme alene?

Anonymkode: 566bf...8cf

Man lar vel ikke en 14-åring være alene hjemme på natt?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir forbanna av dette. Din datter, som du valgte å få, som ikke valgte livet selv, må pelle seg ut av huset fordi du har avtale???? Fy faen. Jeg har faktisk ikke ord for hvor ræva jeg syns dette er. 

jeg forstår det er kjipt å ikke ha den fritiden man kanskje skulle ønske. MEN DU VALGTE Å FÅ BARN! Skjerping! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merkelig innlegg, hun er hjemme HELE tiden skriver du for så å skrive hun er aktiv og ønsker ofte å overnatte hos andre. Da har du jo alenetid  titt og ofte. Og du kan dra ut med venninner, en på 14 klarer fint å være hjemme noen timer alene

Anonymkode: 84ed2...5eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Øhhhh, seriøst? 

Anonymkode: b6f3a...fb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jo. 

Om man skal ut og kommer hjem samme kveld/natt, bør det være helt uproblematisk for fjortiser flest. Særlig om de faktisk har mulighet til likevel å dra til tante Olga på overnatting som planen var, hvis de har noe imot å være alene hjemme. 

Anonymkode: 01b4c...a91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Øhhhh, seriøst? 

Anonymkode: b6f3a...fb5

Ja det holder jeg med den personen i

Anonymkode: 6e37f...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 14åring kan fint være alene hjemme en kveld og en natt. Hun er moden og trygg nok til at det er greit. 
Du kan neppe tvinge en ungdom til å sove borte. Om ungdommen må ha barnevakt så får barnevakten komme til dere 

Anonymkode: 8d2ad...adc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kaster da vel for søren ikke ut din egen datter som fortsatt er et barn. Hun skal være velkommen hjemme til enhver tid. Og om hun avlyser sine planer og vil være hjemme er det selvsagt greit. Selv om det går utover dine planer. Oppfør deg som en mor!

Anonymkode: 27ec2...c7a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det vil de da kunne.

Da mine var 14 år jobbet de på en sæter og var der alene å jobbet. Melket ku morgen og kveld.

Anonymkode: d2fb1...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det avhenger av tenåringen, men det er absolutt mange 14-åringer som kan være hjemme alene en natt. 

Hvis det ikke er noe tenåringen eller TS føler seg trygge på, må enten TS kommer hjem i løpet av kvelden/natten eller få tak i barnevakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det mulig å være så egoistisk at man ber et annet familiemedlem om å overnatte et annet sted pga egne planer. Rystet!

Anonymkode: b22b8...973

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har planer, og ansvaret for et 14 årig barn, så går du på kino, konsert eller hva det enn måtte være, og er hjemme til kl 23-24. Man kan ikke kreve at de er borte fra sitt eget hjem. Selv om de hadde tenkt de skulle overnatte hos andre, de snur på en femøring i den alderen.
Barn kommer ALLTID først i mine øyne. 14-åringer kan fint  være hjemme alene med snacks, brus osv men selvfølgelig vil de ha den tryggheten med foresatte i hus når de skal sove 🥰

Endret av missLynch
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...