Gå til innhold

Husk at dere representerer Norge når dere er på ferie i utlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når du besøker andre land representerer du alle nordmenn. Sørg for å opptre med verdighet! Hvis du drikker deg sørpe dritings og snakker stygt til de på hotellet, så tror de at det er norsk kultur. Derfor har f.eks. briter fått et særdeles dårlig rykte i sydligere land. Pga. enkeltmenneskers uforskammenhet.

I fjor var jeg på ferie i en liten landsby i Italia, et stykke unna allfarvei. Hele tiden var det en greie at alle snakket med "babystemme" til meg hele tiden når de fikk vite at jeg var norsk, selv om jeg er ganske dannet, og snakker greit italiensk. Grunnen? Et reisefølge fra Norge hadde vært der et par år tidligere og nektet å snakke italiensk og oppført seg som barn i en godteributikk. Når du besøker såpass rurale strøk, er det forventet at du klarer å kommunisere på det lokale språk. Allmennkunnskap!

Så nordmenn, oppfør dere ordentlig. Besøk turistfellene hvis du ikke gidder å ta deg bryet med å lære et annet lands språk. Engelsk er et mindre språk enn du tror.

Anonymkode: 0eff0...b39

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når du besøker andre land representerer du alle nordmenn. Sørg for å opptre med verdighet! Hvis du drikker deg sørpe dritings og snakker stygt til de på hotellet, så tror de at det er norsk kultur. Derfor har f.eks. briter fått et særdeles dårlig rykte i sydligere land. Pga. enkeltmenneskers uforskammenhet.

I fjor var jeg på ferie i en liten landsby i Italia, et stykke unna allfarvei. Hele tiden var det en greie at alle snakket med "babystemme" til meg hele tiden når de fikk vite at jeg var norsk, selv om jeg er ganske dannet, og snakker greit italiensk. Grunnen? Et reisefølge fra Norge hadde vært der et par år tidligere og nektet å snakke italiensk og oppført seg som barn i en godteributikk. Når du besøker såpass rurale strøk, er det forventet at du klarer å kommunisere på det lokale språk. Allmennkunnskap!

Så nordmenn, oppfør dere ordentlig. Besøk turistfellene hvis du ikke gidder å ta deg bryet med å lære et annet lands språk. Engelsk er et mindre språk enn du tror.

Nei. Grunnen var nok at du utstrålte umodenhet. Kunne kanskje kveldsskole for voksne være en ide?

Anonymkode: ad287...b41

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Grunnen var nok at du utstrålte umodenhet. Kunne kanskje kveldsskole for voksne være en ide?

Anonymkode: ad287...b41

Lenge siden sist, Janteloven. Hvordan står det til med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rareste innlegget på lenge. Oppføre seg ordentlig bør man jo alltid gjøre

Anonymkode: b1bb9...ae8

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal man oppføre seg som folk

Like selvfølgelig har det lite å gjøre med en påstått forventning om å beherske ethvert språk man møter på reise. Det er ganske enkelt ikke tilfelle at dette er forventet. 

Anonymkode: 3ce70...d28

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan oppføre seg å forsatt ikke kunne språket godt. Oppføre seg ordentlig bør man gjøre overalt så om man er i Norge eller i utlandet.  Jeg lærer meg alltid et par setninger og noen ord før jeg reiser steder. Oppfører meg ordentlig, drikker ikke noe særlig å oppfører meg ordentlig å viser respekt. Leser om stedene jeg reiser til før jeg reiser. Har aldri hatt noe problem. 

Jeg jobber på sykehus å har hele året innom turister og folk fra utlandet som bor/ jobber i Norge uten å kunne språket, mange av de kan heller ikke engelsk. Heldigvis lever vi en verden som gjør det lettere for folk å kommunisere. 

Hvor mange språk kan du siden du skal kunne språket greit uansett hvor du reiser? 

Anonymkode: 8473c...34d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klarer meg fint uten å kunne lokale språk. Har du ikke reist så mye før? Det du snakker om her er jo mangel av folkeskikk. Det finner du overalt i verden. Jeg har vært i Roma flere ganger. Klart meg utmerket fint uten å kunne Italiensk. Man kommer langt med ett smil og tegnespråk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Gnom skrev (3 timer siden):

Klarer meg fint uten å kunne lokale språk. Har du ikke reist så mye før? Det du snakker om her er jo mangel av folkeskikk. Det finner du overalt i verden. Jeg har vært i Roma flere ganger. Klart meg utmerket fint uten å kunne Italiensk. Man kommer langt med ett smil og tegnespråk.

Så enig med deg. 

Anonymkode: 8473c...34d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg representerer kun meg selv når jeg er på ferie, ikke en hel nasjon. Det er min fritid. Andre får ta jobben å representere nasjonen.

Men jeg har trua på folkeskikk og det å tilpasse seg kultur, oppleve mat, kultur osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

...Et reisefølge fra Norge hadde vært der et par år tidligere og nektet å snakke italiensk og oppført seg som barn i en godteributikk. Når du besøker såpass rurale strøk, er det forventet at du klarer å kommunisere på det lokale språk. Allmennkunnskap!

"Nektet å snakke italiensk", faktisk.

Er også mange drøye besøkende til Norge som nekter å prate norsk. Skikkelig latsabber der, altså. 

Anonymkode: 74421...9a8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det gidder jeg virkelig ikke tenke over. Men jeg oppfører meg uansett ordentlig. Tar ekstra hensyn? Nope. 

Anonymkode: 02a1b...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke å rope så høyt om at jeg er fra Norge, ikke noen norske effekter som avslører meg heller. Oppførsel er etter hvilket rykte jeg vil ha. Dårlig rykte er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det høres nå ut som om de du traff ikke har helt ok i topplokket om de oppførte seg slik mot deg på grunn av noen de traff for flere år siden. Kjipe folk rett og slett. 

Anonymkode: ca977...4f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk som ser meg på ferie skulle tenke, og jeg synes oppriktig synd på TS dersom hen føler det på den måten. Å bry seg om fremmedes tanker om en som person er noe ingen burde gjøre. Å være opphengt i det er en psykisk sykdom.

Anonymkode: 0dc9c...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okei, da har jeg blitt belært...

Anonymkode: 6896d...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med nye nordmenn? Representerer de også Norge når de er på ferie i sine hjemland?

Anonymkode: 47d53...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor i alle dager var dette? Er i Italia hver 2'dre år og vi reiser endel rundt siden italiensk er ett av språkene jeg behersker 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Et reisefølge fra Norge hadde vært der et par år tidligere og nektet å snakke italiensk og oppført seg som barn i en godteributikk. Når du besøker såpass rurale strøk, er det forventet at du klarer å kommunisere på det lokale språk. Allmennkunnskap!

Det å være anstendig og respektfull veier hundre ganger mer enn det å kunne språket når du reiser utenfor turistbobler her i verden. 

Det er ikke forventet at utenlandske som reiser til bygdenorge er pålagt å snakke norsk.. Her fremstår det som om du setter deg i en arrogant posisjon der du setter egne regler på hva som er forventet.. Dette anbefaler jeg deg og slutte med så du ikke lar egenkonstruerte irritasjonsmomenter tåke over reiseopplevelsene dine ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg er tror alle jeg er amerikansk. Mange har ikke hørt om Norge engang. 

Så jeg bekymrer meg lite for min påvirkning av hvordan folk tenker om Norge. 

Men ihvertfall har noen flere hørt om Norge nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig, det er litt arrogant å forvente at man skal kunne gjøre seg forstått på engelsk uansett hvor man reiser i verden. Likevel tviler jeg på at språk er hele årsaken til TS sin opplevelse, de aller færreste behersker språket i alle land de besøker, det er nok noe mer til denne historien.

Uansett, det skader ikke å lære seg basic språk før man skal besøke et nytt land, spesielt om det er et land hvor befolkningen i hovedsak snakker dårlig engelsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...