12384756hei Skrevet 11. januar #1 Del Skrevet 11. januar (endret) Heisann! Jeg skal ta opp fag nå til våren og ønsker litt innspill, gjerne fra folk som har tatt opp fag før, eller vet hvordan det fungerer. Jeg er litt usikker på hva som kan være best for meg å tå opp, og trenger derfor noen råd:) Jeg tok opp fag forrige semester og, da tok jeg geografi, samfunnskunnskap og geofag 1 (her fikk jeg 6'er i geografi og 5'ere på de to sistnevnte). Når jeg nå skal ta opp fag, ønsker jeg å ta opp et fag jeg har fått 4 i. Jeg har dermed kommet fram til at følgende kan være aktuelle: - Fysikk 2 : Jeg begynte tidligere på et studie med fysikk som et eget fag, og har derfor bygget på litt kunnskap siden jeg tok det på vgs. Det studiet jeg ønsker å komme inn på, kommer også til å ha et eget fysikk-fag. Tenker derfor at dette kan være aktuelt, men vet ikke hvor vanskelig det er å ta opp? - Historie : Har hørt at dette er et fag som anbefales, siden det er et fellesfag, men føler faget kan være veldig omfattende med mye fagstoff? - Engelsk : Pratet med en studieveileder som anbefalte engelsk. Det eneste problemet er at dette faget har to eksamenskarakterer; en skriftlig og en muntlig. For at jeg i det hele tatt skal få noe utbytte av dette, er jeg nødt til å få 5'er i begge. Er heller ikke spesielt god i språk:/ - Tysk 1 : Vet ikke hvor krevende dette er? Tenker som alternativ til engelsk, siden det kun har én eksamenskarakter. Jeg kommer mest sannsynlig bare til å ta opp ett av disse fagene. Har dere noen tanker om hva som kan være minst krevende å ta opp/lettest å få bra karakter i? Ønsker meg selvfølgelig toppkarakter, men målet er først og fremst å få til en 5'er. Håper det er noen der ute med noen erfaringer å gi! Hilsen en litt rådvill jente som gjerne ønsker å komme inn på drømmestudiet;) Endret 11. januar av 12384756hei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #2 Del Skrevet 11. januar Jeg hadde valgt fysikk hvis du bare skal ha ett. Ikke et av språkfag pga to karakterer eller at du må lære noe helt fra begynnelsen av. Historie synes jeg er kjedelig å måtte ta opp på nytt, men ganske greit å få 5'er i. Har tatt opp mange fag, men det er lenge siden. Jeg hadde nok prøvd meg på både fysikk og historie. Anonymkode: b21bf...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
12384756hei Skrevet 11. januar Forfatter #3 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg hadde valgt fysikk hvis du bare skal ha ett. Ikke et av språkfag pga to karakterer eller at du må lære noe helt fra begynnelsen av. Historie synes jeg er kjedelig å måtte ta opp på nytt, men ganske greit å få 5'er i. Har tatt opp mange fag, men det er lenge siden. Jeg hadde nok prøvd meg på både fysikk og historie. Anonymkode: b21bf...1de Takk for innspill! Mulig fysikk 2 er best. Har du tatt dette faget som privatist selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 11. januar #4 Del Skrevet 11. januar (endret) Om du ikke trenger fysikk 2 til noe (ingen studier har dette som et absolutt opptakskrav - så eneste argumentet må være det ekstra realfagspoenget) så er det tull å kaste bort tid på det. Ja også et annet argument kanskje for er at man da får full fordypningi kanskje to realfag om du har R2 fra før. Mange studier har feks R1/(S1+S2) og kombinasjonen kjemi 1+2, eller biologi 1+2 , eller it1+2 eller fysikk 1+2 eller r1+r2. Også i fysikk 2 er det to eksamenskarakterer i - en skriftlig og en muntlig. Men er klart som du sier så startet du jo en utdanning med fysikk så om du er rimelig sikker på å få god karakter i det så kan du gønne på. Jeg anser fysikk 2 som et av de mest krevende vgs fagene ved siden av R2. Av realfagene er nok biologi enklest å få full fordypning i . Kjemi 2 er nok også litt enklere enn fysikk2, dvs regningen i kjemi 2 er ikke veldig komplisert, men litt å holde styr på. Og oppgavene på eksamen er tja litt rare til tider der iallefall hvor siste oppgave alltid er å skrive en kjemifaglig tekst om et eller annet. Endret 11. januar av William_S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 11. januar #5 Del Skrevet 11. januar (endret) Jeg skal ta opp historie selv. Jeg kjøpte boken før jul og har sett på en del av det. Det er en lang tidsperiode som man skal lære seg om, men kunnskapen selv opplever jeg som veldig grunnleggende og det går veldig lite i dybden. Det er helt på overflaten og ikke noe særlig omfattende. Angående fysikk 2 så syns jeg William har veldig mange gode poenger. Jeg hadde ikke tatt opp fysikk 2 med mindre du trenger det til noe. Det er både muntlig og skriftlig eksamen i fysikk 2. De som jeg har snakket med som har tatt fysikk 2 forteller at det er utrolig krevende og vanskelig, samtidig som man bør ta det parallelt med R2 da de fagene går veldig inn i hverandre. Endret 11. januar av Blått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 11. januar #6 Del Skrevet 11. januar Blått skrev (9 minutter siden): Jeg skal ta opp historie selv. Jeg kjøpte boken før jul og har sett på en del av det. Det er en lang tidsperiode som man skal lære seg om, men kunnskapen selv opplever jeg som veldig grunnleggende og det går veldig lite i dybden. Det er helt på overflaten og ikke noe særlig omfattende. Angående fysikk 2 så syns jeg William har veldig mange gode poenger. Jeg hadde ikke tatt opp fysikk 2 med mindre du trenger det til noe. Det er både muntlig og skriftlig eksamen i fysikk 2. De som jeg har snakket med som har tatt fysikk 2 forteller at det er utrolig krevende og vanskelig, samtidig som man bør ta det parallelt med R2 da de fagene går veldig inn i hverandre. Min personlige mening er at alle tiders historie er ganske detaljert og har med det viktigste fra tidsperiodene som gjennomgås, mens perspektiver og de andre oversees mye helt grunnleggende. Det er ganske vanskelig å trekke linjer fra antikken til norges demokratiutvikling når antikken tildeles 2 sider med flere bilder. For lærerne er dette irrelevant enn så lenge de selv har lært historien på andre måter og forventer de samme kunnskapene uavhengig av hvilken bok elevene har brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 11. januar #7 Del Skrevet 11. januar Romkom skrev (18 minutter siden): Min personlige mening er at alle tiders historie er ganske detaljert og har med det viktigste fra tidsperiodene som gjennomgås, mens perspektiver og de andre oversees mye helt grunnleggende. Det er ganske vanskelig å trekke linjer fra antikken til norges demokratiutvikling når antikken tildeles 2 sider med flere bilder. For lærerne er dette irrelevant enn så lenge de selv har lært historien på andre måter og forventer de samme kunnskapene uavhengig av hvilken bok elevene har brukt. Jeg har alle tiders historie 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingrid Skrevet 11. januar #8 Del Skrevet 11. januar Jeg skal også ta opp fag til våren, og har ikke 100% landet på hvilke fag jeg skal ta, men tror det blir historie, samfunnskunnskap og matematikk R1. Har gode karakterer i både tysk og engelsk fra tidligere. Dersom du ikke har hatt tysk før vil jeg kanskje ikke anbefale det. Har du biologi? Det gir deg i så fall 0,5 realfagspoeng, som kan komme godt med. Jeg regner med du har både R1 og kjemi 1+2? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #9 Del Skrevet 11. januar Hvor mye fysikk har du fra universitetet, da? Det er ikke sikkert det er direkte overlapp med Fysikk 2. Det er nok meget krevende å få en sekser likevel, så jeg ville gått for historie, men les smart!! Jeg ville ikke tatt tysk. Anonymkode: efd44...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #10 Del Skrevet 11. januar Og ikke engelsk heller, hvis du ikke er så god i engelsk, det krever mye å heve seg i nivå i språkfag. Du kan nok få best uttelling for arbeidstimene du legger inn med historie, og minst sjanse for at du får en femmer (eller firer) på tross av forsøk på å få sekser. Anonymkode: efd44...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
12384756hei Skrevet 17. januar Forfatter #11 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 21.25): Hvor mye fysikk har du fra universitetet, da? Det er ikke sikkert det er direkte overlapp med Fysikk 2. Det er nok meget krevende å få en sekser likevel, så jeg ville gått for historie, men les smart!! Jeg ville ikke tatt tysk. Anonymkode: efd44...340 Jeg gikk 1. året på en bachelor i elektroingeniør, dvs. hadde et fag som het fysikk. Det tok for seg de mest grunnleggende konseptene ved fysikk 1, og bygget videre på dette. Fikk C på denne eksamenen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå