Gå til innhold

Lærte seg å kode på youtube. Har nå årslønn på 8 mill i Silicon Valley

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://e24.no/teknologi/i/rPexjA/aleksander-30-tjener-millioner-hos-meta-i-usa

Jeg har passert 30 år. Men drømmer virkelig om livet som fyren i artikkelen har valgt. Er det for sent for meg? Jeg er for tiden langtidssykmeldt i påvente av en operasjon, og kunne tenke meg å bruke tiden på å lære å kode. Komme meg til USA, jobbe som en hest i noen år og spare mest mulig, så pensjonere meg her i Norge.

Er det flere som blir inspirert av folk som Aleksander og vil ta en ny retning i livet? Hadde vært nyttig å kunne utveksle erfaringer med noen på vår vei mot et nytt liv.

Anonymkode: 11cfb...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du har talent for det er det aldri for sent, men du er litt sent ute om du må lære alt, ikke skjønner sammenhengene med en gang. 

Så kjør på vil jeg si! Du vet jo ikke før du har prøvd tenker jeg. 

Anonymkode: d8221...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg ikke skjønner er at de som alt kan å programmere ikke flykter landet. 

Anonymkode: 14c46...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vurderer det. Skal ikke ha barn heller, så kan jobbe som en hest i noen år. Har nyutdannede sjans i USA? Nyutdannede av litt "eldre årgang". 

Anonymkode: 07582...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange faktorer som spiller inn, først og fremst en kombinasjon av talent, og vilje til å jobbe veldig mye mer enn vi gjør her i Norge. Det kan absolutt la seg gjøre. Men du kan også starte tech-selskap her hvis du er talentfull og med så gode idéer som denne fyren. Han har jo tjent mye på egenutviklede apper, f.eks. Alt er mulig!

Anonymkode: 971b0...8d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg ikke skjønner er at de som alt kan å programmere ikke flykter landet. 

Anonymkode: 14c46...4c2

Jeg dro til Canada i rundt 10 år, men er nå tilbake i Norge. Penger er ikke alt.

Anonymkode: befe1...645

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Allerede en tråd om dette og denne fyren

Anonymkode: d48bc...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg vurderer det. Skal ikke ha barn heller, så kan jobbe som en hest i noen år. Har nyutdannede sjans i USA? Nyutdannede av litt "eldre årgang". 

Du må ha en unik/ekstraordinær kvalitet som er ønsket der, såpass ettertraktet at du har et jobbtilbud der borte før du kan få arbeidstillatelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har passert 30 år. Men drømmer virkelig om livet som fyren i artikkelen har valgt. Er det for sent for meg? Jeg er for tiden langtidssykmeldt i påvente av en operasjon, og kunne tenke meg å bruke tiden på å lære å kode. Komme meg til USA, jobbe som en hest i noen år og spare mest mulig, så pensjonere meg her i Norge.

Er det flere som blir inspirert av folk som Aleksander og vil ta en ny retning i livet? Hadde vært nyttig å kunne utveksle erfaringer med noen på vår vei mot et nytt liv.

Om du får tilbud om jobb, så kan du få arbeidstillatelse… men langtidssykemelding i bagasjen…? Tvilsomt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ha en unik/ekstraordinær kvalitet som er ønsket der, såpass ettertraktet at du har et jobbtilbud der borte før du kan få arbeidstillatelse. 

Hvordan vet man om man har det? Jeg får ikke innkallelse til intervjuer her i Norge, så får aldri helt funnet ut av hva jeg egentlig mangler og bør fokusere på. Har utdannelse innen utvikling. Men er av den litt eldre sorten, og begynte sent. Jeg har jo lest artikler om at de over 30 gjerne har litt problemer med å få innpass i bransjen og at de unge har en ekstra fordel der, selv om nå i disse dager er det mange som er utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet man om man har det? Jeg får ikke innkallelse til intervjuer her i Norge, så får aldri helt funnet ut av hva jeg egentlig mangler og bør fokusere på. Har utdannelse innen utvikling. Men er av den litt eldre sorten, og begynte sent. Jeg har jo lest artikler om at de over 30 gjerne har litt problemer med å få innpass i bransjen og at de unge har en ekstra fordel der, selv om nå i disse dager er det mange som er utelukket.

Vedkommende har tatt utdannelsen i Boston. Det står i artikkelen at det var veldig vanskelig.

Anonymkode: fd9d0...3d1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er man gjerne ettertraktet her og, eller man har bakgrunn (utdannelse) som er kjent og velrennomert, da får man gjerne også kontakter…. Som fyren i artikkelen. 
ev kan du dra over på vanlig turistvisum og sondere terrenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har nyutdannede sjans i USA?

Sønn søkte jobb i Google etter endt masterutdanning og fikk avslag. Etter at han hadde jobbet et år, tok de kontakt og etter en omfattende rekrutteringsprosess kom de med et tilbud vi ikke ser maken til her. Han flyttet og har siden jobbet og bodd i Silicone Valley.

Husk du konkurrerer med kandidater fra hele verden, mange med PhD.

Anonymkode: 5c998...0ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sønn søkte jobb i Google etter endt masterutdanning og fikk avslag. Etter at han hadde jobbet et år, tok de kontakt og etter en omfattende rekrutteringsprosess kom de med et tilbud vi ikke ser maken til her. Han flyttet og har siden jobbet og bodd i Silicone Valley.

Husk du konkurrerer med kandidater fra hele verden, mange med PhD.

Ja nei, master har jeg jo ikke, og jeg har jo på en måte fått med meg at nyutdannede sliter i alle land nå. Men skulle likt å vite hva man må kunne for å få en sjans. Men det er vel bare å prøve seg uansett, man lærer sikkert endel spennende i disse prosessene selv om man ikke kommer helt i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han jobber også 12 timer hver dag og fortsetter jobben når han kommer hjem. Så er ikke noe enkel utvei. 

Anonymkode: bf7fe...2a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har jo ikke bare sett på YouTube et par uker og så blitt tilbudt 8 millioner i året 🤭 Han har flere år med hard utdanning bak seg, og erfaring fra flere firma, før han fikk den jobben. 

Du kan lære deg både grunnleggende og avansert programmering på nett, men du mangler jo basisutdannelsen. All matten, teknologien, hvordan datamaskiner fungerer. Ikke bare de enkelte språkene, men hvordan systemer snakker sammen, databaser, testing, kompilatorteknikk, design, kretser.. Alle ting som er med på å gjøre deg til en god programmerer. Og mye, mye mer! Og det mangler hos de som er selvlært, de har en haug med ukjente ukjente. 

Det er på ingen måte umulig, men det vil kreve mye og hard jobbing. Og så spørs det jo om usa er målet, det krever veldig mye av en arbeidstaker der. Og boligprisene i silicon valley er så sinnsyke at du bør forberede deg på å bo i kollektiv. Eller i bilen din..

Anonymkode: 96aa5...1ad

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en typisk toppen av isfjellet artikkel. 
Hvis man tror det er bare å få seg en hvilken som helst IT-utdannelse og så er man kvalifisert til jobber for 8 mill er man ganske naiv. Meta og de andre store velger kun de beste av de beste, og konkurransen er knallhard. IT er ikke som andre håndverksfag som tømrer og rørlegger der hvis du har de rette papirene og ellers er en grei arbeidskar så får du jobb. IT er mer som idrettsutøvere; det er de færreste som får tilbud om millionlønn og spille for Man City.

For å bli veldig god i IT må man ha interessen for faget og evnen til å ta til seg stor mengde informasjon på kort tid. Hvis du har passert 30 og enda ikke fanget interessen for IT så er det mye som tyder på at det ikke er rett bransje for deg. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var store nedbemanningsrunder i tech-industrien i Silicon Valley for 1-2 år siden. Kanskje du som fersk programmerer skulle satse nasjonalt heller? Ikke for å ta fra deg drømmen, men mer som en realitetsorientering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har solgt sjelen sin til meta. Jobber døgnet rundt. Hipp hurra. Absolutt ikke noe å trakte etter.

Anonymkode: 4da06...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nok være eksepsjonelt dyktig for at de skal være interessert i å gjøre jobben med å ansette deg, men du har ingenting å tape på å prøve! Om du ikke får jobb i USA, kan det jo være du får en god jobb her, eller du bare finner ut at du liker programmering. 

Anonymkode: 9f56f...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...