AnonymBruker Skrevet 11. januar #1 Skrevet 11. januar Hvilke kompetanse har NAV personal? De har evne til å rive ned karrieremål i et nu, å møte Nav veileder og systemet er jo et sjokk. Da trenger jeg ikke mer bekreftelser, har lest andres utfordring å møte Nav systemet, og fikk selv erfaring å se hva som bor der. Anonymkode: ab16c...5b4 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #2 Skrevet 11. januar Hvis du ønsker en saklig diskusjon, så oppfordrer jeg deg til å komme med konkrete argumenter og eksempler. På den måten er det enklere å forstå hva det er du mener. Anonymkode: e9494...8c8 32 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar #3 Skrevet 11. januar Noe folk ofte glemmer når det kommer til NAV er at i tillegg til rettigheter så har man også plikter. TS forteller ingenting om hva problemet er eller var og en historie har alltid to sider. Anonymkode: 4f677...689 15 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar #4 Skrevet 11. januar Så du tenker at siden du har dårlig erfaring, så må det være standarden hos Nav? Da kan jeg informere om at jeg hadde veldig god nytte av min veileder i Nav når jeg gikk på AAP. Jeg tok også pliktene mine på alvor og overlot ikke til Nav å ordne alt, men var så aktiv jeg kunne i min sak. Kanskje derfor det ble åpnet for at jeg kunne søke om ufør etter 2 år på AAP, at jeg selv "eide min sak" og ikke kun var opptatt av mine rettigheter, men også mine plikter. Anonymkode: 40ef0...cc1 9 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar #5 Skrevet 11. januar Om du tror du skal få oppfylt karrieremål med full universitetsutdannelse over flere år på NAV, så får du nok sjokk i møte med de ja. NAV sin jobb er å få deg fortest ut i lønnet arbeide, og det på lettest mulig måte, det betyr att du nok må godta å ta en lagerjobb om du makter det, eller få sponset sertifikat på buss, siden det er stor mangel på kompetanse akkurat i slike yrker. NAV er ikke opprettet for å fylle enkeltmennesker sine drømmer og karrieremål, på ingen måte, den jobben må en nok ta selv. Anonymkode: 2ef65...65d 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #6 Skrevet 11. januar Jeg er veldig takknemlig for den økonomiske støtten jeg har fått av NAV som langtids-arbeidsledig. Men siden jeg har valgt et yrke som visstnok er ganske ettertraktet har de latt det skure og gå litt med meg. Jeg har ikke hatt noe kontakt med veilederen min i Nav, men har vært med på diverse tiltak. Nå har jeg fått meg lagerjobb da, helt på egenhånd. Ingen høydare etter mange år med høyere utdannelse kanskje, men glad jeg har jobb. Anonymkode: 9b153...7a8 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar #7 Skrevet 11. januar Jeg er faktisk enig. Jeg har bare hatt god erfaring med NAV faktisk til jeg ble ufør. Nå prøver jeg å jobbe litt hjemmefra i eget tempo (hobby som har potensiale til å bli til et ENK) og trengte litt veiledning. Jeg ble møtt med veldig nedlatende holdning... Gav kraftig beskjed at det der ikke var OK oppførsel Da jeg ble ufør tilhørte jeg et veldig OK NAV kontor. Dette er første møte med det nye siden jeg ble ufør så tror dette også har noe å si. Drittkontor! 😅 Anonymkode: 71f0f...dfe
AnonymBruker Skrevet 11. januar #9 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er faktisk enig. Jeg har bare hatt god erfaring med NAV faktisk til jeg ble ufør. Nå prøver jeg å jobbe litt hjemmefra i eget tempo (hobby som har potensiale til å bli til et ENK) og trengte litt veiledning. Jeg ble møtt med veldig nedlatende holdning... Gav kraftig beskjed at det der ikke var OK oppførsel Da jeg ble ufør tilhørte jeg et veldig OK NAV kontor. Dette er første møte med det nye siden jeg ble ufør så tror dette også har noe å si. Drittkontor! 😅 Anonymkode: 71f0f...dfe Når man blir ufør så har Nav gjort jobben sin å de er ferdig med deg. De har rett og slett ikke kapasitet til å hjelpe de som er ferdig avklart og landet på uføretrygd samt de nye som stadig kommer til på bl.a AAP. Hva mener du Nav har gjort/ ikke gjort siden de er et drittkontor? Anonymkode: 40ef0...cc1 4 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar #10 Skrevet 11. januar Det er jo noe med hvilke forventninger man har opp mot hva som faktisk er Nav sitt mulighetsrom (og ikke minst ansvarsområde). Anonymkode: 51fac...360 9 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #11 Skrevet 11. januar Jeg fikk også sjokk da jeg stiftet erfaringer med NAV. Positive sjokk. Her trodde jeg at jeg kom til å måtte gråte og kjempe med nebb og klør for å kanskje motta en brøkdel av den hjelpen jeg hadde rett til, men så møtte jeg utelukkende løsningsorienterte folk. Jeg ble rammet av alvorlig sykdom som gjorde at jeg ikke lenger kunne jobbe med det jeg var utdannet til. Jeg elsker å jobbe og var motivert for å gjøre enormt mye selv for å få til nødvendige endringer i livet. Det å få hjelp til kartlegging og arbeidsutprøving var den enkleste sak i verden. Samme med økonomisk støtte til kvalifiserende utdanning. Jeg endte med en gradert sykemelding og fast jobb på det stedet jeg var på arbeidsutprøving. Ingen av delene hadde skjedd hvis ikke NAV hadde hjulpet meg den gangen. DET hadde jeg ikke trodd, etter all dritt jeg har lest og hørt om NAV opp gjennom. Anonymkode: 1c2b3...794 11 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #12 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg endte med en gradert sykemelding og fast jobb på det stedet jeg var på arbeidsutprøving. Anonymkode: 1c2b3...794 Jeg hadde visst tankene et annet sted da jeg skrev dette: jeg mener selvsagt en gradert uføretrygd. Anonymkode: 1c2b3...794 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #13 Skrevet 11. januar Jeg har veldig delte erfaringer med NAV. Har en venn som har fått katastrofalt dårlig hjelp, ingen støte, rådgivning eller oppfølging. Tror han hadde vært et helt annet sted i livet om han hadde fått en mer oppegående veileder. Når jeg trengte NAV møte jeg på flinke og empatiske folk. Så jeg tror det er veldig avhengig av hvem du møter, og at det hjelper å være aktiv selv. På tros av flinke folk så er systemet langt fra perfekt, så jeg møtte på utfordringer også men det var på tros av og ikke på grund av de ansate. Anonymkode: 39e34...bf8 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar #14 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når man blir ufør så har Nav gjort jobben sin å de er ferdig med deg. De har rett og slett ikke kapasitet til å hjelpe de som er ferdig avklart og landet på uføretrygd samt de nye som stadig kommer til på bl.a AAP. Hva mener du Nav har gjort/ ikke gjort siden de er et drittkontor? Anonymkode: 40ef0...cc1 Ikke håne og le av min hobby/virksomhet kanskje? Hadde jeg ikke vært sikker på meg selv kunne de lett ha knust drømmen og motivasjonen min der og da!! Kan si ting på en fin måte. Dette var min første samtale med dem på 10 år og jeg ble syk veldig ung.. Denne bydelen jeg bor i er generelt dritt uansett da. Bodde i en annen bydel da jeg ble ufør. Anonymkode: 71f0f...dfe 1
Rhodiola Skrevet 11. januar #15 Skrevet 11. januar Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt, avsporing og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 11. januar #16 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke håne og le av min hobby/virksomhet kanskje? Hadde jeg ikke vært sikker på meg selv kunne de lett ha knust drømmen og motivasjonen min der og da!! Kan si ting på en fin måte. Dette var min første samtale med dem på 10 år og jeg ble syk veldig ung.. Denne bydelen jeg bor i er generelt dritt uansett da. Bodde i en annen bydel da jeg ble ufør. Anonymkode: 71f0f...dfe NAV er ikke god på å følge opp folk på uføretrygd som vil jobbe/tjene penger. Vil heller råde deg til å søke råd om det du lurer på utenfor NAV. Anonymkode: 0f4f3...68b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #17 Skrevet 11. januar Det er alltid to sider av en sak, og sannheten finnes som oftest i midten. Jeg møtte NAV systemet for første gang i en alder av 47 og følte jeg fikk god støtte og veiledning i forhold til min situasjon. Underveis hadde jeg lært masse om hvordan NAV kaster penger ut vinduet til fordel for eksterne aktører som har som jobb å følge opp. Men da situasjonen min etter en stund bedret seg, og jeg var klar til å sette inn støtet med å komme meg i jobb igjen begynte den NAV jeg har lest om å vise seg. Et todagers prosjektlederkurs jeg trengte for å komme meg i jobb ble avslått fordi NAV akkurat hadde tegnet avtale med et eksternt selskap som kjørte kurset over 4 uker. AKkurat nok tid til at jobben glapp. Det var riktignok et dyrt kurs som kostet 12.500 for to dager til sertifisering. Men fikk høre at det eksterne selskapet fikk 50.000 per deltaker for 4-ukerskurset. Jeg er en nordlending som har vært i sammenhengende jobb i 30år og i tiden uten jobb har brukt anledningen til å holde meg oppdatert og utvide kompetansen min med flere nye sertifiseringer. Men når jeg så ble tildelt en ny veileder som ba meg fortelle om meg selv, presterer han etter 20 minutter med en nedlatende tone å si; Nå prater du om den du var, ikke den du er blitt etter to år uten jobb. Og dette gjentok han i tredje møtet i en annen sammenheng. Men så kom sjokket når han presterer å si: Kanskje du skal vurdere å flytte nordover igjen så du kan være sammen med likesinnede. HALLO! "Likesinnede"? Tenk å si noe sånn. Han mente det nok godt skal sies, for han tenkte på mange av fiskebrukene i utkantene som skriker etter arbeidskraft. Men LIKESINNEDE? Hva er det slags holdning, og hva er mine likesinnede? Min opplevelse med NAV er at de er maskiner som jobber på rutine, generaliserer og ikke evner å se de personene de liksom skal hjelpe. Jeg klandrer ikke noen av de ansatte - det er hele systemet som er riv ruskende galt. Bare første møte med NAV kan bekrefte dette ved at veilederen sa at han blir målt på hvilke tiltak han iverksetter, og derfor måtte sette meg på oppfølging via en av de mange eksterne selskapene som tjener rått på NAV. Anonymkode: fd412...031 1 3
Blått Skrevet 11. januar #18 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg fikk også sjokk da jeg stiftet erfaringer med NAV. Positive sjokk. Her trodde jeg at jeg kom til å måtte gråte og kjempe med nebb og klør for å kanskje motta en brøkdel av den hjelpen jeg hadde rett til, men så møtte jeg utelukkende løsningsorienterte folk. Anonymkode: 1c2b3...794 Samme her. Min saksbehandler så hva jeg trengte når jeg ikke så det selv. Jeg ser det nå, ser at han hadde helt rett, men der og da, for mange år siden skjønte jeg det ikke selv. Utrolig takknemlig ❤️
AnonymBruker Skrevet 11. januar #19 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om du tror du skal få oppfylt karrieremål med full universitetsutdannelse over flere år på NAV, så får du nok sjokk i møte med de ja. NAV sin jobb er å få deg fortest ut i lønnet arbeide, og det på lettest mulig måte, det betyr att du nok må godta å ta en lagerjobb om du makter det, eller få sponset sertifikat på buss, siden det er stor mangel på kompetanse akkurat i slike yrker. NAV er ikke opprettet for å fylle enkeltmennesker sine drømmer og karrieremål, på ingen måte, den jobben må en nok ta selv. Anonymkode: 2ef65...65d Du skriver ditt mål i et felt som arbeidssøker. Da bør iallfall det være relevant for veileder. Når det ikke er fokus, da snakker man jo ikke over et menneske som faktisk kommer med en grunn. Anonymkode: ab16c...5b4
AnonymBruker Skrevet 12. januar #20 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke håne og le av min hobby/virksomhet kanskje? Hadde jeg ikke vært sikker på meg selv kunne de lett ha knust drømmen og motivasjonen min der og da!! Kan si ting på en fin måte. Dette var min første samtale med dem på 10 år og jeg ble syk veldig ung.. Denne bydelen jeg bor i er generelt dritt uansett da. Bodde i en annen bydel da jeg ble ufør. Anonymkode: 71f0f...dfe Men hva i alle dager har NAV med dette og gjøre? Anonymkode: d93f0...501 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå